Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Posthoorn »

freek schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar een sluitend argument dat aantoont dat de sabbat (inclusief alle bepalingen) is overgegaan op de zondag. Oude discussie, maar eigenlijk als eerste relevant om de vraag van de topicstarter te beantwoorden.
Is een lastige. Maar feit is dat een mens kennelijk om de zeven dagen, of in elk geval periodiek, een rustdag nodig heeft. Dan lijkt het onderhouden van een rustdag toch een scheppingsordinantie en niet alleen een bepaling die voor het OT gold en die nu niet meer van kracht is.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door DDD »

sirdanilot schreef:
Curatorium schreef:Wat ook bijzonder is, is dat bijv. GG-dominees wel door de Westerscheldetunnel (=tol) rijden op zondagen, maar nooit de veerboot naar Oosterend/Texel pakken. Bij beiden betaal je & laat je behoorlijk wat mensen voor je werken.
Enige nuancering: De meeste mensen in Zeeland hebben wel een abonnement op de westerscheldetunnel. Dan zet je een kastje in je auto, zodra je bij de tolpoortjes komt zegt ie 'bliep' en dan ben je derdoor (en 4 euro lichter, maar zonder kastje 5 euro :bobo ). Ik heb nooit gehoord van mensen die op zondag niet door de tunnel rijden, maar goed de weinige gemoedsbezwaarden zouden dat toch nooit hoeven doen op de zondag lijkt me.
Verder is het vanuit het midden en oosten van het land ook korter om via België te rijden, dan betaal je geen tol in principe (zolang je door de Kennedytunnel gaat).
Ik vind het anders best een verschil. Je kunt niet zo gemakkelijk een derde dienst op Texel doen. Dan kun je er net zo goed een weekeinde weg van maken.

En daarnaast is het beheren van een veerboot wel wat anders dan het beheren van de tunnel. Zo geredeneerd zou je ook niet over de Van Brienenoordbrug mogen rijden, want die wordt ook bediend op zondag.

Ik zie sowieso geen bezwaar tegen noodzakelijk werk op zondag, zoals de wegenwacht en dergelijke. Het lijkt me dat in veel ziekenhuizen heel wat minder dringend werk op zondag plaatsvindt. Dat dweilen kan ook best een dag later, naar mijn idee. Je kunt nu eenmaal niet de hele samenleving naar je hand zetten als christenen. Het is heel belangrijk dat in alle sectoren christenen blijven werken. Misschien komt het wel zover dat je als gewetensbezwaarde ook op zondag moet werken, wil je in de supermarktbranche werken. Dan zou ik niet durven beweren dat je als christen niet in de winkel mag werken. De eerste christenen kwamen vóór werktijd samen. Al hoop ik niet dat ik daar ooit nog vroeger voor uit mijn bed zal moeten.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door FlyingEagle »

sirdanilot schreef:
FlyingEagle schreef:
Curatorium schreef:
sirdanilot schreef:Een dominee hoort eigenlijk zaterdagavond te komen en maandagochtend weer te vertrekken, en dus ook niet op zondag op twee verschillende plaatsen te prediken (tenzij loopafstand). Maar ik denk niet dat er nog zijn, die dat doen (?).

Noodzakelijk werk wordt wel verricht op zondag. Het lijkt me dat de Wegenwacht wel noodzakelijk werk doet. Het is ook weer zowat om de dag des HEEREN op de vluchtstrook van de A15 door te brengen :bobo
Waarom "hoort"? Genoeg dominees rijden soms wel zo'n 4 a 5 uur per zondag. Misschien dat ze tanken op zaterdag, dat weet ik niet. Maar hierdoor kunnen wel vacante gemeenten weer eens een predikant horen. Ik zie het probleem niet zo..

het is gewoon dikke kolder...

Sent from my HP Compaq 6200 Pro MT PC using Tapatalk
Het was vroeger zo, maar blijkbaar maakt dat tegenwoordig niks meer uit h1e ?!
vroeger was alles beter en hadden ze altijd gelijk....
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door FlyingEagle »

Vorig jaar op vakantie in Zwitserland op weg naar een kerkdienst halverwege de berg pech gekregen met de auto. Tja, wat moet je dan? ANWB alarmcentrale gebeld, die moeten de plaatselijke pechhulp inlichten.... ik kan je wel vertellen dat ik dat niet prettig vond
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Curatorium »

DDD schreef: Ik vind het anders best een verschil. Je kunt niet zo gemakkelijk een derde dienst op Texel doen. Dan kun je er net zo goed een weekeinde weg van maken.

En daarnaast is het beheren van een veerboot wel wat anders dan het beheren van de tunnel. Zo geredeneerd zou je ook niet over de Van Brienenoordbrug mogen rijden, want die wordt ook bediend op zondag.
In de ochtend en de middag naar Den Helder, 's avonds naar Oosterend, kan makkelijk. Of je nou in een tolhuisje zit en geld int of je een boot bestuurd, dat maakt toch geen verschil? Maar dit wordt iets te specifiek misschien.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door DDD »

Ik wist niet dat dat kan. Ik heb het idee dat het nogal een onderneming is. Maar los daarvan vind ik het persoonlijk wel heel wat anders. Hoewel ik er geen principieel bezwaar tegen zou hebben, in Londen ga ik ook met de metro naar de kerk. Het is ook maar net wat je mogelijkheden zijn om onnodig werk te voorkomen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Wat ook bijzonder is, is dat bijv. GG-dominees wel door de Westerscheldetunnel (=tol) rijden op zondagen, maar nooit de veerboot naar Oosterend/Texel pakken. Bij beiden betaal je & laat je behoorlijk wat mensen voor je werken.
Er zijn er ook (nog) die op zondag helemaal niet rijden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door DDD »

Dat scheelt in ieder geval een hoop werk en drukte op zondag.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door ejvl »

Wat is mij altijd afvraag:

Waarom denken Christenen in bijvoorbeeld Brazilie, China, Rusland, Afrika en natuurlijk nog veel meer landen, heel anders over de invulling van de zondag dan Nederland en vullen deze dag ook praktisch anders in?
Behoudend Nederland (met enkele sub-gemeenten) staat volgens mij bijna alleen in de zondag-gedachte?

Volgens mij zijn er maar 3 conclusies over de invulling van de zondag.

- Of behoudend Nederland doet het fout.
- Of veel andere christenen in de wereld doen het fout.
- Of het is niet zo belangrijk en beiden doen het naar "het eigen gemoed ten volle verzekerd".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door refo »

ejvl schreef:Wat is mij altijd afvraag:

Waarom denken Christenen in bijvoorbeeld Brazilie, China, Rusland, Afrika en natuurlijk nog veel meer landen, heel anders over de invulling van de zondag dan Nederland en vullen deze dag ook praktisch anders in?
Behoudend Nederland (met enkele sub-gemeenten) staat volgens mij bijna alleen in de zondag-gedachte?

Volgens mij zijn er maar 3 conclusies over de invulling van de zondag.

- Of behoudend Nederland doet het fout.
- Of veel andere christenen in de wereld doen het fout.
- Of het is niet zo belangrijk en beiden doen het naar "het eigen gemoed ten volle verzekerd".
De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Marc_44 »

Het is inderdaad interessant waarom de zondag in andere landen minder als rustdag wordt gezien. Mijn grootmoeder woont in de Verenigde Staten (in de staat Illinois) en ook daar is de dag van de Heer meer een kerk&familie&vrienden-dag dan een dag van volledige rust. Men lijkt, wellicht ook door de grotere afstanden, minder bezig met zaken als "niet-rijden" of "niet-tanken".
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door ZWP »

Marc_44 schreef:Het is inderdaad interessant waarom de zondag in andere landen minder als rustdag wordt gezien. Mijn grootmoeder woont in de Verenigde Staten (in de staat Illinois) en ook daar is de dag van de Heer meer een kerk&familie&vrienden-dag dan een dag van volledige rust. Men lijkt, wellicht ook door de grotere afstanden, minder bezig met zaken als "niet-rijden" of "niet-tanken".
Bezig zijn met zaken als 'je mag niet dit en dat' is sowieso niet goed. Dat lijkt op het gedrag van orthodoxe Joden die de wet willen houden, alle 613 geboden. Dat geldt voor christenen niet meer op die manier, lijkt me.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door eilander »

Toch vind ik het zo gek nog niet om op zondag de auto zoveel mogelijk te laten staan. God dienen heeft volgens mij ook met rust te maken. Ik snap ook nooit zo dat dominees één dienst wisselen en dan 100 km enkele reis rijden. Ik zou dan zeggen: wissel dan alle diensten en rij 's morgens heen en 's avonds terug. Maar goed, dat was niet helemaal de vraag in dit topic.

Mijn mening over de storingsdiensten is: als we vinden dat iets op zondag door moet gaan, dan kun je ook als christen je plaats daar innemen. Het kan niet zo zijn dat we bepaalde beroepen aan niet-christenen over zouden laten. Als we dus vinden dat de ANWB ook op zondag paraat moet zijn, kun je dat doen.
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Bettler »

ejvl schreef: Behoudend Nederland (met enkele sub-gemeenten) staat volgens mij bijna alleen in de zondag-gedachte?
Klopt bijna. Binnen het puritanisme was/is er ook een grote nadruk op de rustdag ('Christian Sabbath') Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Puritan_Sabbatarianism (al moet je niet alles geloven wat op wikipedia verschijnt ;-) )Maar verder zijn wij vrij uniek in deze manier van omgaan met de rustdag....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:Wat ook bijzonder is, is dat bijv. GG-dominees wel door de Westerscheldetunnel (=tol) rijden op zondagen, maar nooit de veerboot naar Oosterend/Texel pakken. Bij beiden betaal je & laat je behoorlijk wat mensen voor je werken.
Er zijn er ook (nog) die op zondag helemaal niet rijden.
Steeds minder DIA.
Wij hebben vroeger menig predikant te logeren gehad. Ik weet nog dat voor de eerste keer een dominee smiddags met de auto aan kwam rijden, een kwart van de
gemeenteleden draaide zich om en keerde huiswaarts.
Wat ik begreep en begrijp van principiële niet-zondagsrijders, dat het gaat om de uitwerking ervan.
* Je kunt zonder benzine komen te staan, tanken op zondag
* Met pech, zodat je anderen voor je moet laten werken
* In een file terechtkomen, zodat je (veel) te laat en gestresst aankomt bij de kerk
* Als dominee 2 extra preekbeurten voor zijn rekening neemt, is hij de hele zondag bezig met het rijden van a naar b, dan naar c, terug naar b, weer naar c en dan naar a, thuis.
* En toen de predikanten eenmaal dit principe lieten varen, kwamen de gemeenteleden ook steeds vaker met de auto en nog later kwam het elders kerken in zwang.
En DAT is dus het gevolg ervan.

Ik zou niet zo snel een storingsdienst bellen, tenzij dit "medisch" noodzakelijk is.
Als op zondagavond de stroom uitvalt, kun je daar in de regel nog wel een nacht mee doorkomen. Tenzij...
Als het water stopt, en je hebt flessen mineraalwater staan, kun je daar ook tot maandag mee wachten.
Maar ieder gezin weet zelf wat nuttig en noodzakelijk is.

En wanneer gaat de zondag nu in? Op zaterdagavond na zonsondergang, tot zondagavond vóór zonsondergang of gewoon van 00.00 - 24 uur?
ds. van Ek had hier een keer een preek over. Bij hem in de pastorie begint de zondag op zaterdagavond. Ik vond het best een eye-opener eerlijk gezegd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie