Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Hendrien »

Even een vraag over zondagswerk. Mogen allerlei storingsdiensten op zondag werken? Zoals elektromonteurs, wegenwacht e.d.? Wat doet een dominee als hij pech krijgt op de snelweg, ver van huis? Hebben jullie handvaten voor Bijbelse bezinning?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door ejvl »

Ik wil je graag verwijzen naar dit dossier:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/199 ... ag-sabbat/

Daar staan heel veel vragen en antwoorden over de zondag en de sabbat, door verschillende predikanten.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door sirdanilot »

Een dominee hoort eigenlijk zaterdagavond te komen en maandagochtend weer te vertrekken, en dus ook niet op zondag op twee verschillende plaatsen te prediken (tenzij loopafstand). Maar ik denk niet dat er nog zijn, die dat doen (?).

Noodzakelijk werk wordt wel verricht op zondag. Het lijkt me dat de Wegenwacht wel noodzakelijk werk doet. Het is ook weer zowat om de dag des HEEREN op de vluchtstrook van de A15 door te brengen :bobo
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door sirdanilot »

Hoe moet het eigenlijk tegenwoordig, als je als dominee geen rijbewijs hebt? Chauffeur mag niet, OV mag niet (en is vaak ook onmogelijk in kleine dorpen), fietsen zal ook niet echt gaan.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Panny »

Dit zijn geen eenvoudige vragen.

Probeer eerst te formuleren wat volgens jou het doel van de zondag is.
Vragen als: Is de zondag in plaats van de sabbat gekomen? Gelden bepaalde 'instructies' voor de sabbat ook voor de zondag (en welke dan)?
Wat moeten we op de zondag doen? Mogen we ook bepaalde dingen niet doen op de zondag? Waarom kwamen de eerste christenen samen op de zondag? Hoe vulden de eerste christenen de zondag in?

Ik denk pas als je deze 'basis' voor jezelf helder hebt je antwoord kunt gaan geven op de 'kleinere' vragen zoals jij die stelt.

Ik merk dat veel mensen vooral bezig zijn met wat allemaal niet zou mogen op de zondag. Dit worden dan vaak ook vreemde discussies zonder goede argumenten.
Maar je kunt het beter omdraaien: Wat is het doel van de zondag en hoe zou je aan dit doel kunnen voldoen?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Curatorium »

sirdanilot schreef:Een dominee hoort eigenlijk zaterdagavond te komen en maandagochtend weer te vertrekken, en dus ook niet op zondag op twee verschillende plaatsen te prediken (tenzij loopafstand). Maar ik denk niet dat er nog zijn, die dat doen (?).

Noodzakelijk werk wordt wel verricht op zondag. Het lijkt me dat de Wegenwacht wel noodzakelijk werk doet. Het is ook weer zowat om de dag des HEEREN op de vluchtstrook van de A15 door te brengen :bobo
Waarom "hoort"? Genoeg dominees rijden soms wel zo'n 4 a 5 uur per zondag. Misschien dat ze tanken op zaterdag, dat weet ik niet. Maar hierdoor kunnen wel vacante gemeenten weer eens een predikant horen. Ik zie het probleem niet zo..
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door FlyingEagle »

Curatorium schreef:
sirdanilot schreef:Een dominee hoort eigenlijk zaterdagavond te komen en maandagochtend weer te vertrekken, en dus ook niet op zondag op twee verschillende plaatsen te prediken (tenzij loopafstand). Maar ik denk niet dat er nog zijn, die dat doen (?).

Noodzakelijk werk wordt wel verricht op zondag. Het lijkt me dat de Wegenwacht wel noodzakelijk werk doet. Het is ook weer zowat om de dag des HEEREN op de vluchtstrook van de A15 door te brengen :bobo
Waarom "hoort"? Genoeg dominees rijden soms wel zo'n 4 a 5 uur per zondag. Misschien dat ze tanken op zaterdag, dat weet ik niet. Maar hierdoor kunnen wel vacante gemeenten weer eens een predikant horen. Ik zie het probleem niet zo..

het is gewoon dikke kolder...

Sent from my HP Compaq 6200 Pro MT PC using Tapatalk
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Cremar »

Curatorium schreef: Waarom "hoort"? Genoeg dominees rijden soms wel zo'n 4 a 5 uur per zondag. Misschien dat ze tanken op zaterdag, dat weet ik niet. Maar hierdoor kunnen wel vacante gemeenten weer eens een predikant horen. Ik zie het probleem niet zo..
Er zijn vast wel dominees in de buurt die dichterbij wonen om in zo'n vacante gemeente te preken. Maar ik maak er geen probleem van als een dominee lang moet reizen. Ten diepste maakt het me niets uit.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door sirdanilot »

FlyingEagle schreef:
Curatorium schreef:
sirdanilot schreef:Een dominee hoort eigenlijk zaterdagavond te komen en maandagochtend weer te vertrekken, en dus ook niet op zondag op twee verschillende plaatsen te prediken (tenzij loopafstand). Maar ik denk niet dat er nog zijn, die dat doen (?).

Noodzakelijk werk wordt wel verricht op zondag. Het lijkt me dat de Wegenwacht wel noodzakelijk werk doet. Het is ook weer zowat om de dag des HEEREN op de vluchtstrook van de A15 door te brengen :bobo
Waarom "hoort"? Genoeg dominees rijden soms wel zo'n 4 a 5 uur per zondag. Misschien dat ze tanken op zaterdag, dat weet ik niet. Maar hierdoor kunnen wel vacante gemeenten weer eens een predikant horen. Ik zie het probleem niet zo..

het is gewoon dikke kolder...

Sent from my HP Compaq 6200 Pro MT PC using Tapatalk
Het was vroeger zo, maar blijkbaar maakt dat tegenwoordig niks meer uit h1e ?!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Curatorium »

Wat ook bijzonder is, is dat bijv. GG-dominees wel door de Westerscheldetunnel (=tol) rijden op zondagen, maar nooit de veerboot naar Oosterend/Texel pakken. Bij beiden betaal je & laat je behoorlijk wat mensen voor je werken.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door freek »

Ik ben nog steeds op zoek naar een sluitend argument dat aantoont dat de sabbat (inclusief alle bepalingen) is overgegaan op de zondag. Oude discussie, maar eigenlijk als eerste relevant om de vraag van de topicstarter te beantwoorden.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door sirdanilot »

Curatorium schreef:Wat ook bijzonder is, is dat bijv. GG-dominees wel door de Westerscheldetunnel (=tol) rijden op zondagen, maar nooit de veerboot naar Oosterend/Texel pakken. Bij beiden betaal je & laat je behoorlijk wat mensen voor je werken.
Enige nuancering: De meeste mensen in Zeeland hebben wel een abonnement op de westerscheldetunnel. Dan zet je een kastje in je auto, zodra je bij de tolpoortjes komt zegt ie 'bliep' en dan ben je derdoor (en 4 euro lichter, maar zonder kastje 5 euro :bobo ). Ik heb nooit gehoord van mensen die op zondag niet door de tunnel rijden, maar goed de weinige gemoedsbezwaarden zouden dat toch nooit hoeven doen op de zondag lijkt me.
Verder is het vanuit het midden en oosten van het land ook korter om via België te rijden, dan betaal je geen tol in principe (zolang je door de Kennedytunnel gaat).
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door ejvl »

Het is een typisch Nederlandse discussie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door eilander »

freek schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar een sluitend argument dat aantoont dat de sabbat (inclusief alle bepalingen) is overgegaan op de zondag. Oude discussie, maar eigenlijk als eerste relevant om de vraag van de topicstarter te beantwoorden.
Niet echt vind ik. Want dan heb je toch dezelfde vraag, alleen dan voor de zaterdag?
Plaats reactie