Paradijsbloem...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Paradijsbloem...

Bericht door -DIA- »

De laatste bloem…
lijkt nog een knak te krijgen…
Lees maar:
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/ka ... k_1_781297
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Paradijsbloem...

Bericht door vlinder »

Het huwelijk wordt een samenlevingsverband tussen 2 individuen. Niet meer het verbond en het van 2 mensen 1 worden. In liefde en trouw neem je de schuld samen op (als die zou bestaan) en werk je die eerst weg. Als je ieder je eigen eigendommen, geld en goed houdt, is dat veel te makkelijk te gebruiken bij een ruzie. Ik vind het ook jammer dat het huwelijk steeds meer uitgehold wordt. Jongeren moeten trouwen in gemeenschap van goederen nu vast gaan leggen bij de notaris. Dat kost veel te veel geld, wat ze in het begin van hun huwelijk helemaal niet over hebben voor zoiets. Opnieuw is te zien hoe de duivel een aanval doet, juist op de huwelijken. Al snap ik ook dat het geen Bijbels gebod is om persé in gemeenschap van goederen te trouwen, toch denk ik dat het beter is.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Paradijsbloem...

Bericht door Curatorium »

Je kan er voor blijven kiezen om in gemeenschap van goederen te trouwen, dus wat is het probleem?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Paradijsbloem...

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:Je kan er voor blijven kiezen om in gemeenschap van goederen te trouwen, dus wat is het probleem?
Het probleem is dat de grondgedachte van dit voorstel niet goed is. Dat gaat nl. niet uit van trouw. En dat moet wel de basis zijn van een huwelijk.
Eens met vlinder dus.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Paradijsbloem...

Bericht door Curatorium »

Uiteraard ben ik het ook eens met vlinder. Maar in de maatschappij wordt nu eenmaal anders over het huwelijk gedacht dan in de Bijbel. En de mogelijkheid zoals het eerst was blijft gewoon bestaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Paradijsbloem...

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:Uiteraard ben ik het ook eens met vlinder. Maar in de maatschappij wordt nu eenmaal anders over het huwelijk gedacht dan in de Bijbel. En de mogelijkheid zoals het eerst was blijft gewoon bestaan.
Zeker, maar het lijkt me niet de juiste houding om dit maar te accepteren, alsof de maatschappij "neutraal" is.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Paradijsbloem...

Bericht door DDD »

Wat bedoel je precies met accepteren?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Paradijsbloem...

Bericht door refo »

Met name in de agrarische sector wordt al jaren op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Dat heeft niet zoveel met wel of geen trouw te maken, maar meer met familiekapitaal. Men wil niet dat dat vervalt aan de 'kouwe kant'. Huwelijken eindigen nu eenmaal allemaal eens. Dan mag je vooraf best nadenken over: wat willen we dan wat er gebeurt?

Misschien dat er 'om een meerderheid in de Eerste Kamer' eens iets over de kinderen vastgelegd kan worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Paradijsbloem...

Bericht door eilander »

DDD schreef:Wat bedoel je precies met accepteren?
Met accepteren bedoel ik je schouders ophalen, "nu ja, dit soort ontwikkelingen zijn er nu eenmaal in onze maatschappij, gelukkig is er nog een (uitzonderings)mogelijkheid" enzovoorts. Ik bedoel er in eerste instantie niets politieks mee ofzo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Paradijsbloem...

Bericht door Mara »

Het huwelijk is niet meer de mooie paradijsbloem, zoals de Heere het ingesteld heeft.
Dit besluit is er het zoveelste bewijs van.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Paradijsbloem...

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Wat bedoel je precies met accepteren?
Met accepteren bedoel ik je schouders ophalen, "nu ja, dit soort ontwikkelingen zijn er nu eenmaal in onze maatschappij, gelukkig is er nog een (uitzonderings)mogelijkheid" enzovoorts. Ik bedoel er in eerste instantie niets politieks mee ofzo.
Nou ja, woorden zijn soms voor velerlei uitleg vatbaar en vandaar mijn vraag. Maar je bedoelt er hetzelfde mee als iemand die zou zeggen je hoeft dat niet als normaal/ juist te beschouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Paradijsbloem...

Bericht door eilander »

Mara schreef:Het huwelijk is niet meer de mooie paradijsbloem, zoals de Heere het ingesteld heeft.
Dit besluit is er het zoveelste bewijs van.
Dat ben ik niet met je eens. Het is nog steeds een paradijsbloem. Alleen wij mensen bederven het steeds. Maar dat ligt niet aan de Heere.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Paradijsbloem...

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Het huwelijk is niet meer de mooie paradijsbloem, zoals de Heere het ingesteld heeft.
Dit besluit is er het zoveelste bewijs van.
Dat ben ik niet met je eens. Het is nog steeds een paradijsbloem. Alleen wij mensen bederven het steeds. Maar dat ligt niet aan de Heere.
Zo zeg ik het toch ook? :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Paradijsbloem...

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Het huwelijk is niet meer de mooie paradijsbloem, zoals de Heere het ingesteld heeft.
Dit besluit is er het zoveelste bewijs van.
Dat ben ik niet met je eens. Het is nog steeds een paradijsbloem. Alleen wij mensen bederven het steeds. Maar dat ligt niet aan de Heere.
Zo zeg ik het toch ook? :hum
Ah, da's mooi. Dan had ik het verkeerd opgevat. Excuses.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Paradijsbloem...

Bericht door boontje »

Curatorium schreef:Uiteraard ben ik het ook eens met vlinder. Maar in de maatschappij wordt nu eenmaal anders over het huwelijk gedacht dan in de Bijbel. En de mogelijkheid zoals het eerst was blijft gewoon bestaan.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is toch geen nieuws dat er in onze maatschappij over het algemeen anders gedacht en gedaan wordt dan wij als gelovigen het graag zouden zien?
We zijn in de wereld, maar niet van de wereld, zo is dat al eeuwen! Overigens ben ik zelf ook -om heel goede redenen, die niets met geringschatting van het huwelijk te maken hebben- op huwelijkse voorwaarden getrouwd. In de praktijk van alledag maakt dat geen enkel verschil.
Plaats reactie