Publieke gegevens predikanten

Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:In de GerGem is vaak een andere houding van gemeenteleden naar de predikanten. Ik heb het idee dat ze toch wat meer op een voetstuk staan. Misschien omdat er maar zo weinig zijn?
In de PKN zijn het toch wat meer 'gewone mensen'. Zonder dat het afbreuk doet aan het ambt. In de GerGem zal een predikant niet zo snel getutoyeerd worden, bijvoorbeeld.
Wat die voetstukken betreft, heb je absoluut gelijk. En 't is niet gezond dat die predikanten zo op een voetstuk worden gezet.
Belangrijk aspect is volgens mij dat predikanten in de PKN ook gewoon voorbijgangers zijn. Predikanten komen en gaan, 't zijn arbeiders in de wijngaard, en als je met hen moet samenwerken vinden de meesten het ook prettig als we elkaar gewoon bij de voornaam noemen en met jij kunnen aanspreken. In de GG zit je met ambtdragers die vaak levenslang in het ambt staan en daardoor een autoriteit kunnen aannemen die geen tegenspraak duldt; en ook predikanten staan als regel veel langer in een gemeente en worden door hun gemeenteleden op een voetstuk gezet (want dat doen ze in de regel echt niet zelf).
"Op een voetstuk zetten" is een te negatieve toonzetting. Ik vind achting hebben voor het predikambt en/of de predikant nl. niet hetzelfde als "op een voetstuk zetten".
Om dezelfde reden ben ik er géén voorstander van om predikanten met de voornaam te benoemen en met jij/jou aan te spreken. Natuurlijk zijn het gewone mensen van gelijke beweging als ieder ander mens, zeker, maar we hebben hen te achten en daarom ook met respect te behandelen/aan te spreken vanwege hun ambt. Een gezonde (!) afstand is niet verkeerd. Het zijn niet je 'vriendjes', als je begrijpt wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door Bona Fide op 09 aug 2013, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bona Fide schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:In de GerGem is vaak een andere houding van gemeenteleden naar de predikanten. Ik heb het idee dat ze toch wat meer op een voetstuk staan. Misschien omdat er maar zo weinig zijn?
In de PKN zijn het toch wat meer 'gewone mensen'. Zonder dat het afbreuk doet aan het ambt. In de GerGem zal een predikant niet zo snel getutoyeerd worden, bijvoorbeeld.
Wat die voetstukken betreft, heb je absoluut gelijk. En 't is niet gezond dat die predikanten zo op een voetstuk worden gezet.
Belangrijk aspect is volgens mij dat predikanten in de PKN ook gewoon voorbijgangers zijn. Predikanten komen en gaan, 't zijn arbeiders in de wijngaard, en als je met hen moet samenwerken vinden de meesten het ook prettig als we elkaar gewoon bij de voornaam noemen en met jij kunnen aanspreken. In de GG zit je met ambtdragers die vaak levenslang in het ambt staan en daardoor een autoriteit kunnen aannemen die geen tegenspraak duldt; en ook predikanten staan als regel veel langer in een gemeente en worden door hun gemeenteleden op een voetstuk gezet (want dat doen ze in de regel echt niet zelf).
"Op een voetstuk zetten" is een te negatieve toonzetting. Ik vind achting hebben voor het predikambt en/of de predikant nl. niet hetzelfde als "op een voetstuk zetten".
Om dezelfde reden ben ik er géén voorstander van om predikanten met de voornaam te benoemen en met jij/jou aan te spreken. Natuurlijk zijn het gewone mensen van gelijke beweging als ieder ander mens, zeker, maar we hebben hen te achten en daarom ook met respect te behandelen/aan te spreken vanwege hun ambt. Een gezonde (!) afstand is niet verkeerd. Het zijn niet je 'vriendjes, als je begrijpt wat ik bedoel.
Mee eens!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Hendrikus »

Bona Fide schreef: "Op een voetstuk zetten" is een te negatieve toonzetting. Ik vind achting hebben voor het predikambt en/of de predikant nl. niet hetzelfde als "op een voetstuk zetten".
Om dezelfde reden ben ik er géén voorstander van om predikanten met de voornaam te benoemen en met jij/jou aan te spreken. Natuurlijk zijn het gewone mensen van gelijke beweging als ieder ander mens, zeker, maar we hebben hen te achten en daarom ook met respect te behandelen/aan te spreken vanwege hun ambt. Een gezonde (!) afstand is niet verkeerd. Het zijn niet je 'vriendjes, als je begrijpt wat ik bedoel.
Zoals ik al zei: als je met ze moet samenwerken, stellen ze het zelf op prijs als we elkaar tutoyeren en bij de voornaam aanspreken. Je bent samen bezig in de dienst van de Heere. Schouder aan schouder.
En dan is het helemaal geen gebrek aan respect of achting voor het ambt. Het plechtstatige en verhevene zou juist een ongewenste afstand scheppen.

Maar goed, misschien denkt de GG daar anders over :hum
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door -DIA- »

Bona Fide schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:In de GerGem is vaak een andere houding van gemeenteleden naar de predikanten. Ik heb het idee dat ze toch wat meer op een voetstuk staan. Misschien omdat er maar zo weinig zijn?
In de PKN zijn het toch wat meer 'gewone mensen'. Zonder dat het afbreuk doet aan het ambt. In de GerGem zal een predikant niet zo snel getutoyeerd worden, bijvoorbeeld.
Wat die voetstukken betreft, heb je absoluut gelijk. En 't is niet gezond dat die predikanten zo op een voetstuk worden gezet.
Belangrijk aspect is volgens mij dat predikanten in de PKN ook gewoon voorbijgangers zijn. Predikanten komen en gaan, 't zijn arbeiders in de wijngaard, en als je met hen moet samenwerken vinden de meesten het ook prettig als we elkaar gewoon bij de voornaam noemen en met jij kunnen aanspreken. In de GG zit je met ambtdragers die vaak levenslang in het ambt staan en daardoor een autoriteit kunnen aannemen die geen tegenspraak duldt; en ook predikanten staan als regel veel langer in een gemeente en worden door hun gemeenteleden op een voetstuk gezet (want dat doen ze in de regel echt niet zelf).
"Op een voetstuk zetten" is een te negatieve toonzetting. Ik vind achting hebben voor het predikambt en/of de predikant nl. niet hetzelfde als "op een voetstuk zetten".
Om dezelfde reden ben ik er géén voorstander van om predikanten met de voornaam te benoemen en met jij/jou aan te spreken. Natuurlijk zijn het gewone mensen van gelijke beweging als ieder ander mens, zeker, maar we hebben hen te achten en daarom ook met respect te behandelen/aan te spreken vanwege hun ambt. Een gezonde (!) afstand is niet verkeerd. Het zijn niet je 'vriendjes, als je begrijpt wat ik bedoel.
Eens[ch]!
(Dit is slechts een testje...)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:Het plechtstatige en verhevene zou juist een ongewenste afstand scheppen.
Maar goed, misschien denkt de GG daar anders over :hum
Ik heb het daarom expres genoemd een "gezonde (!) afstand" (inclusief uitroepteken warempel); 'k had het dus niet over een ongewenste afstand, daar ben ik vanzelf ook niet voor. Maar ook ik werk samen met predikanten en ondanks dat ik hen níet bij hun voornaam aanspreek, ervaar ik absoluut geen ongewenste afstand. En dat heb ik ook niet met predikanten die ik ken uit de Hervormde gemeentes binnen de PKN, bijvoorbeeld.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door jakobmarin »

In onze GG-gemeente worden de kerkeraadsleden ook liefst met voornaam aangesproken, en waarom ook niet?
En voor een ds. vind ik dat gewoon hetzelfde (alleen die hebben we niet..).

Want hoe wil je het anders rijmen met dat we ook spreken over Maarten Luther, etc?
We hebben het toch ook over Bas van der Vlies, Kees van der Staaij, om maar eens iets anders te noemen?
En evangelisten (buitenland of NL) van de ZGG worden ook gewoon bij de voornaam genoemd en dan zou een ds. opeens niet mogen?

Zouden we het echt als beleefdsheidsnorm moeten verheffen wat een wereldse keizer (Napoleon) ingesteld heeft om achternamen te hanteren?
Waarom zou het uberhaupt beleefder zijn iemand bij zijn titel en dan vervolgens achternaam te noemen?
Wie bepaald dat eigenlijk?

Dit is allemaal maar gewoonte en traditie, dus mag er ook van afgeweken worden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:In onze GG-gemeente worden de kerkeraadsleden ook liefst met voornaam aangesproken, en waarom ook niet?
En voor een ds. vind ik dat gewoon hetzelfde (alleen die hebben we niet..).

Want hoe wil je het anders rijmen met dat we ook spreken over Maarten Luther, etc?
We hebben het toch ook over Bas van der Vlies, Kees van der Staaij, om maar eens iets anders te noemen?
En evangelisten (buitenland of NL) van de ZGG worden ook gewoon bij de voornaam genoemd en dan zou een ds. opeens niet mogen?

Zouden we het echt als beleefdsheidsnorm moeten verheffen wat een wereldse keizer (Napoleon) ingesteld heeft om achternamen te hanteren?
Waarom zou het uberhaupt beleefder zijn iemand bij zijn titel en dan vervolgens achternaam te noemen?
Wie bepaald dat eigenlijk?

Dit is allemaal maar gewoonte en traditie, dus mag er ook van afgeweken worden.
Het hangt helemaal van de omstandigheden af. Ik had van de winter huisbezoek van een diaken met wie ik in mijn jeugd gewoon omgegaan ben. We zaten gezellig herinneringen op te halen aan onze jonge jaren. :) En dan is het gewoon jij en jou natuurlijk. Andere ambtsdrager was 'vreemd' en we spraken elkaar dan ook gewoon aan met 'u'.
Wat mij stoort is het eenzijdig tutoyeren door ambtsdragers. Dan gaan ze jou met 'je' aanspreken, maar zelf willen ze met 'u' aangesproken worden!
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 09 aug 2013, 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:Wat mij stoort is het eenzijdig tutoyeren door ambtsdragers. Dan gaan ze jou met 'je' aanspreken, maar zelf willen ze met 'u' aangesproken worden!
haha, dat kan natuurlijk ook nog :) En als er dan nog zo'n neerbuigend toontje aangeslagen wordt....

Zelf hanteer ik (ook in mijn sales functie) altijd het principe om duidelijk jongere mensen met JE aan te spreken (al vanaf het begin) en oudere mensen te beginnen met U (en meestal zeggen ze dan of ik aub JE wil zeggen).

Kijk, je bloedeigen broers en zussen spreek je toch ook niet met U aan, en waarom dan wel je geestelijke broers en zussen?
Ik vind het althans zeker niet nodig.

Misschien heeft mijn Zeeuw-zijn er ook wel mee te maken, zit ik net te denken. In het zeeuws ken je eigenlijk geen U, dat is altijd 'jie' en 'joe'.
We hadden jaren geleden een oude ouderling die ook in zijn openbare gebed tot God sprak als 'Jie' en 'Joe'...

U of Je heeft wat mij betreft niets het al dan niet hebben van respect te maken (mensen onderling).
Ik heb enorm veel respect voor mijn vrouw, maar daarom ga ik ze nog niet met U aanspreken.... :huhu
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Jongere »

Als je nu zelf zo overtuigd bent van het feit dat het hier om culturele gewoontes gaat, jakobmarin, waarom maak je er zelf dan eigenlijk zo'n punt van? In zeeland is het blijkbaar normaal om elkaar met jie en joe aan te spreken. Prima. Hier in de randstad vinden we het blijkbaar normaal om u te zeggen tegen een bepaalde groep mensen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een groot deel van het "probleem" niet wordt geschapen door de mensen tegen wie we u zouden moeten zeggen, maar door wat we daar zelf allemaal bij ervaren. Een soort aversie tegen iets moeten zeggen, of tegen onderscheid maken.
Zelf spreek ik een deel van de ambtsdragers in onze gemeente aan met u, een ander deel met jij. Met allen ga ik gelukkig goed om. Voor mij ontstaat er niet meer of minder afstand door een aanspreekvorm. Wel zijn de mensen die ik met u aanspreek doorgaans wat ouder en hebben daarmee meestal meer gezag en ervaring.
Wat mij betreft hoeven we ook niet de manier waarop we over onze politici spreken als maatstaf te nemen voor hoe we dat met ambtsdragers zouden moeten doen. Over het algemeen zou wat meer respect en soms zelfs "afstand" niet misstaan. Ik was pas in het parlement in Groot-Brittannië. Daar zegt iedereen "you", maar zijn tegelijk nog heel strikte omgangsvormen ("the honourable gentleman"). Dat is nog niet zo gek.

Trouwens, wat die hoogmoed van predikanten betreft als ze hun eigen gegevens op gergeminfo.nl zien staan... Persoonlijk denk ik eerder dat er andere gevoelens bovenkomen als je een hele lading persoonlijke gegevens inclusief foto tegenkomt op de site van een of andere hobbyist.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Hendrikus »

Bij ons heb je te maken met vijf, zes predikanten. En altijd zijn er wel een of twee die liever met u en met dominee worden aangesproken dan met jij en met Jan. Ook goed, helemaal geen probleem.

Waar ik echter slecht tegen kan, is dat mensen dat tutoyeren en het gebruik van de voornaam uitleggen als een symptoom van gebrek aan respect voor het ambt of zelfs als een symptoom van geestelijk verval. Want dat is het absoluut niet, dat slaat nergens op.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:Bij ons heb je te maken met vijf, zes predikanten. En altijd zijn er wel een of twee die liever met u en met dominee worden aangesproken dan met jij en met Jan. Ook goed, helemaal geen probleem.

Waar ik echter slecht tegen kan, is dat mensen dat tutoyeren en het gebruik van de voornaam uitleggen als een symptoom van gebrek aan respect voor het ambt of zelfs als een symptoom van geestelijk verval. Want dat is het absoluut niet, dat slaat nergens op.
Dan ben je het vást ook totaal niet eens met deze passages uit "Mentoraat aan beginnende predikanten", een Uitgave van het bureau Begeleiding Predikanten en Kerkelijk werkers en het bureau Permanente Educatie in de Protestantse Kerk van Nederland. (PKN dus..., geen GG of aanverwante)?
http://www.pkn.nl/Lists/PKN-Bibliotheek ... kanten.pdf

citaat 1 (blz. 15/16):
Positie en rol
Ook het op een adequate manier omgaan met de sacrale macht van de pastor is iets dat een beginnende predikant moet leren. Dat zelfs kleding en zaken als tutoyeren hierin een rol spelen, is iets dat velen met vallen en opstaan ontdekken. Hoe gewoon je ook wilt zijn, vergeet niet dat je voor de gemeenteleden de rol hebt van predikant, die nu eenmaal anders is dan die van buurman of fietsenmaker. Nabijheid en distantie spelen hierin ook mee (wees op je hoede voor mensen die in het begin op je afkomen en direct vriendjes met de dominee willen worden) Je zult je eigen grenzen moeten leren bewaken en in acht nemen. Voor je het weet is er sprake van machtsmisbruik, ook al wordt het aangewend ter maskering van eigen onzekerheid.

citaat 2 (blz. 19) onder
Enkele aanbevelingen voor beginnende predikanten:
Denk na over je presentatie (b.v. de manier waarop je je kleedt en de manier waarop je je laat aanspreken). Uiteraard volgt ieder hierin eigen smaak en stijl. Wel krijgen we in de werkbegeleiding van beginnende predikanten regelmatig te horen dat de kleding toch een belangrijke factor kan zijn bij de beleving van de eigen rol.
Datzelfde geldt t.a.v. het zich laten noemen bij de voornaam. Soms hebben beginnende predikanten er spijt van dat ze dat te weinig selectief gedaan hebben. Bij kleding en het al dan niet tutoyeren gaat het o.a. om het omgaan met nabijheid en distantie in deze nieuwe rol.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Desiree »

Misschien een kerk-etiquette maken... toch niet veel te doen deze zomer.. Weet iedereen wat er waar en wanneer verwacht wordt, zie naar ZKH en HKH.

Ik vind het wel mooi om allemaal kinderen van God te zien op de site. Als ze zichzelf ook zo zien, de dominees en ze hebben zichzelf leren kennen, dan valt het wel mee met de hoogmoed etc.. Bovendien is het onwijs aards denken en dom dat een dominee erop aangekeken wordt hoeveel beroepen hij heeft gehad, is er dan helemaal niet iets meer van: zoek de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn?

Ik stel onze ds niet op een voetstuk.. ik zeg altijd, je moet zelf blijven nadenken. Niemand is volmaakt op aarde, dus de dominee ook niet, heel simpel. Maar ik moet mezelf toespreken als ik praat met onze dominee. Hij is zo rustig en op de achtergrond en ik kan zo boem, boem van alles zeggen, dat ik mezelf moet inhouden.. en bedenken, Desiree, je praat tegen een dienstknecht van God.. rustig, rustig aan.

Ik vind het fijn om goed met iemand om te gaan, dus pas me een beetje aan bij de persoon. Ik vind dat niet meer als normaal en heb geen zin om mijn eigen zin persé door te voeren ofzo.

AAHH bona fide, je was me voor...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door jakobmarin »

Jongere schreef:Als je nu zelf zo overtuigd bent van het feit dat het hier om culturele gewoontes gaat, jakobmarin, waarom maak je er zelf dan eigenlijk zo'n punt van? In zeeland is het blijkbaar normaal om elkaar met jie en joe aan te spreken. Prima. Hier in de randstad vinden we het blijkbaar normaal om u te zeggen tegen een bepaalde groep mensen.
Mwah, zo'n punt maak ik er toch niet van?
's lands wijs, 's lands eer en ik pas me (binnen bepaalde grenzen) altijd gewoon zoveel mogelijk aan (als we een ds. hebben en hij wil met U aangesproken worden, dan doe ik dat gewoon, no problem).

Ennuh... een Zeeuw komt ook wel eens buiten Zeeland hoor, in de randstad bijvoorbeeld... :)

PS Als ik voor de jeugd mag spreken, die kunnen het zeer waarderen als een ambtsdrager zich tussen hen opstelt en hun taal een beetje spreekt. Maar ja, dat is ook voor een groot deel karakter natuurlijk.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Jongere »

jakobmarin schreef:Mwah, zo'n punt maak ik er toch niet van?
Het gaat. :barbare
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Eppo Gremdaat »

Publieke gegevens predikanten kun je vinden in de landelijke jaarboeken. Vroeger had je 'van Alphen's Nieuw Kerkelijk Handboek'. Of het nog bestaat?.....In elk geval de namen en standplaatsen (géén voornamen, wél geboortetata). Verder de kerkelijke jaarboeken van de diverse kerkgenootschappen in Nederland. Tja, wat wil men meer.... 'Privé' (met dominee(?)....Lijkt me nou niet zo gezond. Het beste is de krant volgen en als er een vraaggesprek naar aanleiding van een jubileum o.i.d. is ....: uitknippen en bewaren.
Zelf heb ik twee lezenswaardige boekjes, samengesteld door Piet Vergunst (ja, inderdaad, de zoon van ....) getiteld 'Levenslang leerling' en 'Dienst aan mensen'. Bijzonder boeiend, hoe God met, door èn in mensen (ook dus in dominees) werkt.
Plaats reactie