Publieke gegevens predikanten

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Publieke gegevens predikanten

Bericht door jakobmarin »

Zie bijv. een ds. op http://gergeminfo.nl/nederland/predikanten/

Daar staat steevast bij iedere predikant, heel prominent zichtbaar, alle beroepen die hij heeft ontvangen en al dan niet heeft aangenomen.
Het neemt zelfs de meeste plaats in.

Wat is het nut van het tonen van deze informatie?
Die kan ik niet echt bedenken.

Het onnut ervan wel:
- een ds. zou evt. hoogmoedig kunnen worden om te overzien hoeveel beroepen hij wel ontvangen heeft
- een gemeente zou evt. hoogmoedig kunnen worden om te zien hoeveel beroepen hún ds. wel heeft ontvangen (maar toch bij hen blijft)
- Het tekort aan ds. wordt zo wel erg schreeuwerig publiekelijk gemaakt, is dat niet iets juist voor de stille binnenkamer, bínnen de eigen gemeente?
- Gaan veel gemeenteleden ds-sen niet onnodig met elkaar vergelijken, hoeveel de een wel of niet ontvangen heeft?

Als we dan toch informatie gaan verstrekken, dan stel ik voor om erop te zetten:
- Te downloaden preken (geluid, tekst)
- Gehouden preken, over welke bijbelteksten (gaan ze de hele bijbel door, preken ze over alle onderwerpen)
- Welke auto ze rijden (met bouwjaar, cataloguswaarde; zo kunnen we zien of ze zich niet al te materialistisch opstellen en ze zo hun "licht laten schijnen voor de mensen, dat zij hun goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.")
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:Zie bijv. een ds. op http://gergeminfo.nl/nederland/predikanten/

Daar staat steevast bij iedere predikant, heel prominent zichtbaar, alle beroepen die hij heeft ontvangen en al dan niet heeft aangenomen.
Het neemt zelfs de meeste plaats in.

Wat is het nut van het tonen van deze informatie?
Die kan ik niet echt bedenken.

Het onnut ervan wel:
- een ds. zou evt. hoogmoedig kunnen worden om te overzien hoeveel beroepen hij wel ontvangen heeft
- een gemeente zou evt. hoogmoedig kunnen worden om te zien hoeveel beroepen hún ds. wel heeft ontvangen (maar toch bij hen blijft)
- Het tekort aan ds. wordt zo wel erg schreeuwerig publiekelijk gemaakt, is dat niet iets juist voor de stille binnenkamer, bínnen de eigen gemeente?
- Gaan veel gemeenteleden ds-sen niet onnodig met elkaar vergelijken, hoeveel de een wel of niet ontvangen heeft?

Als we dan toch informatie gaan verstrekken, dan stel ik voor om erop te zetten:
- Te downloaden preken (geluid, tekst)
- Gehouden preken, over welke bijbelteksten (gaan ze de hele bijbel door, preken ze over alle onderwerpen)
- Welke auto ze rijden (met bouwjaar, cataloguswaarde; zo kunnen we zien of ze zich niet al te materialistisch opstellen en ze zo hun "licht laten schijnen voor de mensen, dat zij hun goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.")
Men kan zo wel eens uit de beroepen zien wat de ligging van de predikant is, maar
dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Verder ontbreken er nog wat foto's van predikanten, waar ik betere foto's van heb.
De foto van ds. van Dieren is genomen bij een 'onder onsje', tijdens een synode-
vergadering, ik meen met ds. Schot.
Een mooie foto uit het jubileumboek zou wel beter staan. Ook van ds. Schreuder staat
er niet de mooiste foto... Maar ja. Wat zullen we er verder van zeggen.
In ieder geval lijkt me het punt over de auto's meer voor de site van Autoweek
geschikt....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Dodo »

In de GerGem is vaak een andere houding van gemeenteleden naar de predikanten. Ik heb het idee dat ze toch wat meer op een voetstuk staan. Misschien omdat er maar zo weinig zijn?
In de PKN zijn het toch wat meer 'gewone mensen'. Zonder dat het afbreuk doet aan het ambt. In de GerGem zal een predikant niet zo snel getutoyeerd worden, bijvoorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:In de GerGem is vaak een andere houding van gemeenteleden naar de predikanten. Ik heb het idee dat ze toch wat meer op een voetstuk staan. Misschien omdat er maar zo weinig zijn?
In de PKN zijn het toch wat meer 'gewone mensen'. Zonder dat het afbreuk doet aan het ambt. In de GerGem zal een predikant niet zo snel getutoyeerd worden, bijvoorbeeld.
Dat klopt wel. Meestal loopt dat gelijk op met een bepaalde mens- en kerkvisie.
Predikant zijn wordt daar ook steeds meer als een soort 'beroep' gezien,
een beroep overigens waar de Goddelijke roeping steeds minder op de voorgrond staat.
Zo komt het bij mij meest wel over.
Maar goed, zal wel weer een domme opmerking zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door helma »

-DIA- schreef: Maar goed, zal wel weer een domme opmerking zijn...
Je hoeft jezelf niet zo naar beneden te halen hoor!
Ook jouw mening mag gehoord worden. Of iemand het nu overneemt of niet.
Dat je een andere mening hebt dan iemand anders betekent niet dat je dom zou zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
-DIA- schreef: Maar goed, zal wel weer een domme opmerking zijn...
Je hoeft jezelf niet zo naar beneden te halen hoor!
Ook jouw mening mag gehoord worden. Of iemand het nu overneemt of niet.
Dat je een andere mening hebt dan iemand anders betekent niet dat je dom zou zijn.
Wie deelneemt aan dit forum, moet zowel de lusten als de lasten dragen. En niet zeuren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:En niet zeuren.
Dat mag alleen over moderators.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Desiree »

ik heb ook eens eventjes gekeken op die site, grappig, je gaat gelijk foto's kijken. Knappe dominee, aardige dominee... Verschillende blaadjes aan de boom.

misschien is die info voor iemand handig, ik ga er verder niet op kijken hoor... ::bye
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Chrisje72 »

Mooie site trouwens!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door jakobmarin »

Dodo schreef:In de GerGem zal een predikant niet zo snel getutoyeerd worden, bijvoorbeeld.
Ik ben ook voorstander om ds. gewoon ook bij de voornaam te noemen.

We spreken over Johannes Calvijn, Maarten Luther, Thomas Boston en Andrew Gray én zelfs over Jezus Christus.
Een aangezien een dienstknecht niet meer is dan zijn heer, lijkt me dit geheel evident.

Volgens mij hanteert het ND ook dit principe, door alle predikanten (e.d.) gewon bij voor- en achternaam te noemen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik vind dat predikanten met respect behandeld behoren te worden, en gebruik van voornamen en tutoyeren hoort daar niet bij.
Het zijn gewone mensen, maar in kader van hun ambt horen we achting voor hen te hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Bonny »

jakobmarin schreef:Zie bijv. een ds. op http://gergeminfo.nl/nederland/predikanten/

Daar staat steevast bij iedere predikant, heel prominent zichtbaar, alle beroepen die hij heeft ontvangen en al dan niet heeft aangenomen.
Het neemt zelfs de meeste plaats in.

Wat is het nut van het tonen van deze informatie?
Die kan ik niet echt bedenken.

Het onnut ervan wel:
- een ds. zou evt. hoogmoedig kunnen worden om te overzien hoeveel beroepen hij wel ontvangen heeft
- een gemeente zou evt. hoogmoedig kunnen worden om te zien hoeveel beroepen hún ds. wel heeft ontvangen (maar toch bij hen blijft)
- Het tekort aan ds. wordt zo wel erg schreeuwerig publiekelijk gemaakt, is dat niet iets juist voor de stille binnenkamer, bínnen de eigen gemeente?
- Gaan veel gemeenteleden ds-sen niet onnodig met elkaar vergelijken, hoeveel de een wel of niet ontvangen heeft?
Voor de punten 1, 2 en 4 ben ik het wel met je eens. Punt drie: nee, misschien mag/moet het tekort wel juist benoemd worden en als grote nood gezien worden.
jakobmarin schreef:Als we dan toch informatie gaan verstrekken, dan stel ik voor om erop te zetten:
- Te downloaden preken (geluid, tekst)
- Gehouden preken, over welke bijbelteksten (gaan ze de hele bijbel door, preken ze over alle onderwerpen)
- Welke auto ze rijden (met bouwjaar, cataloguswaarde; zo kunnen we zien of ze zich niet al te materialistisch opstellen en ze zo hun "licht laten schijnen voor de mensen, dat zij hun goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.")
Het laatste interesseert mij persoonlijk geen mier, maar moet dan ook de WOZ-waarde van hun huis openbaar gemaakt worden, of een blik in de kledingkast?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:In de GerGem is vaak een andere houding van gemeenteleden naar de predikanten. Ik heb het idee dat ze toch wat meer op een voetstuk staan. Misschien omdat er maar zo weinig zijn?
In de PKN zijn het toch wat meer 'gewone mensen'. Zonder dat het afbreuk doet aan het ambt. In de GerGem zal een predikant niet zo snel getutoyeerd worden, bijvoorbeeld.
Wat die voetstukken betreft, heb je absoluut gelijk. En 't is niet gezond dat die predikanten zo op een voetstuk worden gezet.
Belangrijk aspect is volgens mij dat predikanten in de PKN ook gewoon voorbijgangers zijn. Predikanten komen en gaan, 't zijn arbeiders in de wijngaard, en als je met hen moet samenwerken vinden de meesten het ook prettig als we elkaar gewoon bij de voornaam noemen en met jij kunnen aanspreken. In de GG zit je met ambtdragers die vaak levenslang in het ambt staan en daardoor een autoriteit kunnen aannemen die geen tegenspraak duldt; en ook predikanten staan als regel veel langer in een gemeente en worden door hun gemeenteleden op een voetstuk gezet (want dat doen ze in de regel echt niet zelf).
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
Dodo schreef:In de GerGem zal een predikant niet zo snel getutoyeerd worden, bijvoorbeeld.
Ik ben ook voorstander om ds. gewoon ook bij de voornaam te noemen.

We spreken over Johannes Calvijn, Maarten Luther, Thomas Boston en Andrew Gray én zelfs over Jezus Christus.
Een aangezien een dienstknecht niet meer is dan zijn heer, lijkt me dit geheel evident.

Volgens mij hanteert het ND ook dit principe, door alle predikanten (e.d.) gewon bij voor- en achternaam te noemen.
Dat ligt aan tijd, plaats en cultuur.
Johannes, Petrus, Jozef, Abraham...
Hadden die familienamen zoals wij die kennen.
Neen.
Meer hoe was het bij ons vóór de revolutionaire van nivellering?
Wij hebben altijd geleerd om te kijken uit welke bron iets voortkomt.
Dan zien we dat dit niet een christelijke bron is, maar dan laten we ons
meeslepen door de geest van deze eeuw.
Zie ook hoe men in de jaren ´60 en ´70 om die reden niet mee kon mee
kon met haardracht en baardgroei. Hoewel dat laatste op zich met geen
mogelijkheid is te verwerpen. Maar wel de bron waar het toen uit voortkwam.
We zien het zelfs in de wereld: Jongeren hebben zo hun idolen.
Daar wil men op lijken.
Maar christenen wilden toen niet op hun voorgangers lijken, maar zetten zich
daar tegen af, door toch lange haren en baarden te laten staan.
Waarom? Om niet uit de toon te vallen bij de seculiere wereld en de
oppervlakkige godsdienst.
Vandaar: Kijk uit welke bron het spruit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Publieke gegevens predikanten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:In de GerGem is vaak een andere houding van gemeenteleden naar de predikanten. Ik heb het idee dat ze toch wat meer op een voetstuk staan. Misschien omdat er maar zo weinig zijn?
In de PKN zijn het toch wat meer 'gewone mensen'. Zonder dat het afbreuk doet aan het ambt. In de GerGem zal een predikant niet zo snel getutoyeerd worden, bijvoorbeeld.
Wat die voetstukken betreft, heb je absoluut gelijk. En 't is niet gezond dat die predikanten zo op een voetstuk worden gezet.
Belangrijk aspect is volgens mij dat predikanten in de PKN ook gewoon voorbijgangers zijn. Predikanten komen en gaan, 't zijn arbeiders in de wijngaard, en als je met hen moet samenwerken vinden de meesten het ook prettig als we elkaar gewoon bij de voornaam noemen en met jij kunnen aanspreken. In de GG zit je met ambtdragers die vaak levenslang in het ambt staan en daardoor een autoriteit kunnen aannemen die geen tegenspraak duldt; en ook predikanten staan als regel veel langer in een gemeente en worden door hun gemeenteleden op een voetstuk gezet (want dat doen ze in de regel echt niet zelf).
Ik heb niet het idee dat de predikanten uit de rechterflank zo snel door de massa op een
voetstuk worden gezet. Wat mijns inziens wel klopt is dat de grote massa zich geveinsdelijk
onderwerpt. Er gaat nog gezag uit van het Woord. Dat legt nog beslag. Daar is nog een
wederhouder. Maar om de predikanten op een voetstuk te zetten... Geloof het niet zo.
Wat anders is het als er geestelijke banden gelegd worden. Die zullen niet snel verbreken.
Dan kunnen er wel sterke banden gelegd worden, maar dan nog, geloof ik niet dat dit
zo snel zal leiden tot een verafgoding. Als dit toch gebeurt is het zeker een afkeurens-
waardige zaak. De apostelen wezen steeds van zich af als mensen hun eer wilden
geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie