Geest van de wet

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Geest van de wet

Bericht door Afgewezen »

Naar aanleiding van een ander topic:
Zijn fiscale trucs verwerpelijk omdat ze zouden strijden met de 'geest van de wet'? Zo las ik ergens op internet naar aanleiding van de spaarhypotheek dat iemand schreef:

"Verwerpelijk is het wel, omdat het een rekentruuk is om meer subsidie te krijgen dan waar die subsidie voor bedoeld is. Regels hebben een bedoeling, en die intentie zou belangrijker moeten zijn dan de letter daarvan... "

Wat vinden we hiervan?
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Geest van de wet

Bericht door StAndrews »

Afgewezen schreef:Naar aanleiding van een ander topic:
Zijn fiscale trucs verwerpelijk omdat ze zouden strijden met de 'geest van de wet'? Zo las ik ergens op internet naar aanleiding van de spaarhypotheek dat iemand schreef:

"Verwerpelijk is het wel, omdat het een rekentruuk is om meer subsidie te krijgen dan waar die subsidie voor bedoeld is. Regels hebben een bedoeling, en die intentie zou belangrijker moeten zijn dan de letter daarvan... "

Wat vinden we hiervan?
Ten eerste moeten we ons realiseren dat een perfecte wet die in alle gevallen voorziet, onbereikbaar is. De wet is namelijk gebonden aan een zekere algemene formulering. De wet kan niet te langdradig en onoverzichtelijk worden. Er kunnen zich dus situaties voordoen die niet onder de woorden van de wet valt. In dit geval is het zinvol om te bedenken wat de wetgever in de wet zou hebben opgenomen als hij deze situatie zou hebben gekend. Daar maakt de rechter ook veelvuldig gebruik van (wetshistorische interpretatie). De wetgever maakt de de belastingwetten om gelden te innen waarmee de overheid zaken van algemeen belang kan behartigen. Daarom hebben wij een ethische nakomingsplicht tegenover de wetgever, maar ook tegenover onze medeburgers. Het streven naar zo groot mogelijk fiscaal voordeel staat hiermee op gespannen voet. Een verantwoord zoeken naar fiscaal voordeel is toegestaan. Maathouden is hierbij het sleutelwoord. Een exacte grens is moeilijk aan te geven. Wellicht is het interessant om wat jurisprudentie te analyseren om de lijn te ontdekken die de rechter hierbij hanteert. Overigens weet ik zeker dat er gevallen zijn waarin de rechter de geest der wet laat prevaleren boven de letter van de wet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geest van de wet

Bericht door eilander »

Belasting ontduiken mag niet.

Belasting ontwijken wel. Dat is overigens iets anders dan "ik probeer het maar, misschien ziet de belastingdienst het niet". Belasting ontwijken kun je met open vizier met een belastinginspecteur bespreken.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Geest van de wet

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:Belasting ontduiken mag niet.

Belasting ontwijken wel. Dat is overigens iets anders dan "ik probeer het maar, misschien ziet de belastingdienst het niet". Belasting ontwijken kun je met open vizier met een belastinginspecteur bespreken.
mee eens! Je hoeft niet onnodig belasting te gaan zitten betalen, binnen de wet mag je gewoon slim zijn hiermee (mits het niet tegen Gods Woord in gaat, en je 'de keizer geeft was des keizers is, en God geeft wat godes is").
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geest van de wet

Bericht door WimA »

eilander schreef:Belasting ontduiken mag niet.
Belasting ontwijken wel. Dat is overigens iets anders dan "ik probeer het maar, misschien ziet de belastingdienst het niet". Belasting ontwijken kun je met open vizier met een belastinginspecteur bespreken.
Ik ben niet zozeer benieuwd naar wat wel en niet is toegestaan volgens de Nederlandse wet bij het nadenken hierover. Dan klopt bovenstaande m.i. wel.
Mag het volgens de Schrift? Dat is m.i. een veel belangrijkere vraag.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geest van de wet

Bericht door refo »

De Schrift zegt niets over belastingheffen. Zelfs niet als Jezus zegt: geeft de keizer wat des keizers is. Die munt was helemaal niet van de keizer, zijn plaatje stond erop.

Over constructies gesproken:
Plaats zonnepanelen op je dak, kom overeen met Eneco dat je de stroom die over is teruglevert en meldt je daarna als ondernemer bij de belastingdienst.

Gevolg: je kunt de BTW op de panelen en het plaatsen ervan terugkrijgen van de belastingdienst.
Over de stroomlevering betaal je natuurlijk BTW, maar zolang dat onder de 1345 euro BTW per jaar blijft betaal je uiteindelijk niets.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geest van de wet

Bericht door eilander »

WimA schreef:
eilander schreef:Belasting ontduiken mag niet.
Belasting ontwijken wel. Dat is overigens iets anders dan "ik probeer het maar, misschien ziet de belastingdienst het niet". Belasting ontwijken kun je met open vizier met een belastinginspecteur bespreken.
Ik ben niet zozeer benieuwd naar wat wel en niet is toegestaan volgens de Nederlandse wet bij het nadenken hierover. Dan klopt bovenstaande m.i. wel.
Mag het volgens de Schrift? Dat is m.i. een veel belangrijkere vraag.
Mijn reactie was bedoeld als antwoord op deze vraag: mag het volgens de Schrift? Tegelijkertijd zeg ik dat het moeilijk is om iets over belastingheffing met Bijbelse gegevens te onderbouwen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geest van de wet

Bericht door Mara »

Onze onkerkelijke buurman is naar een "zwaar christelijk dorp", zoals hij dat zelf betitelt, verhuisd. Hij startte daar een klusbedrijf en was verbaasd over de hoeveelheid klusjes die hij daar zwart kon doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geest van de wet

Bericht door eilander »

Mara schreef:Onze onkerkelijke buurman is naar een "zwaar christelijk dorp", zoals hij dat zelf betitelt, verhuisd. Hij startte daar een klusbedrijf en was verbaasd over de hoeveelheid klusjes die hij daar zwart kon doen.
Nog zo'n onderwerp waarbij christenen in z'n algemeenheid helaas geen schone handen hebben....
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Geest van de wet

Bericht door jakobmarin »

refo schreef:De Schrift zegt niets over belastingheffen. Zelfs niet als Jezus zegt: geeft de keizer wat des keizers is. Die munt was helemaal niet van de keizer, zijn plaatje stond erop.
Die munt was niet van de keizer, maar voor de keizer, het was de belastingmunt, bestemd voor de keizer.

de SV noemt dit schatting of cijns, de HSV noemt dit belasting.

Wat dit niet met belastingheffen te maken heeft, ontgaat me even...
Omdat er wel degelijk belasting geheven werd in het Romeinse rijk
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geest van de wet

Bericht door eilander »

Eens met @jakobmarin. Bovendien kun je het ook breder trekken: het heeft ook te maken met onze houding naar onze overheid toe. Daarom alleen al denk ik dat het niet bijbels is om belasting "gelegaliseerde roof" te noemen, zoals je wel eens hoort ;)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Geest van de wet

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
Mara schreef:Onze onkerkelijke buurman is naar een "zwaar christelijk dorp", zoals hij dat zelf betitelt, verhuisd. Hij startte daar een klusbedrijf en was verbaasd over de hoeveelheid klusjes die hij daar zwart kon doen.
Nog zo'n onderwerp waarbij christenen in z'n algemeenheid helaas geen schone handen hebben....
Maar niet alleen christenen. Van de ondernemers in mijn familie hoor ik dat bij mensen die nergens aan doen, heel vaak gevraagd wordt of het 'zwart' kan (zeker in deze tijd), bij christenen soms.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geest van de wet

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Onze onkerkelijke buurman is naar een "zwaar christelijk dorp", zoals hij dat zelf betitelt, verhuisd. Hij startte daar een klusbedrijf en was verbaasd over de hoeveelheid klusjes die hij daar zwart kon doen.
Nog zo'n onderwerp waarbij christenen in z'n algemeenheid helaas geen schone handen hebben....
Maar niet alleen christenen. Van de ondernemers in mijn familie hoor ik dat bij mensen die nergens aan doen, heel vaak gevraagd wordt of het 'zwart' kan (zeker in deze tijd), bij christenen soms.
Natuurlijk, dat snap ik. Maar wij zouden ons des te meer moeten schamen hiervoor. Ik kom echter ook tegen dat er net gedaan wordt alsof het goed is, omdat de overheid geen goede dingen met ons geld doet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geest van de wet

Bericht door refo »

Die zwarte klussen tonen dat de belastingdruk te hoog is voor een gezonde economie.
Voorbeeld:
ik heb een klus die 10000 euro kost, maar ik heb er maar 5000. Zelf kan ik het niet.

Doe je het toch, wit:
Vooraf: ik bezit 5000 en en onderhoudsprobleem
Achteraf: de ondernemer heeft 5000 euro in de zak, de belastingdienst 1000 BTW en 4000 IB en ik een probleem van 5000 euro, maar een hersteld pand. Iedereen blij, behalve ik.

Doe je het zwart:
Vooraf: idem
Achteraf: de ondernemer heeft 5000 euro in de zak, de belastingdienst niets en ik ook niets, maar wel een hersteld pand. Iedereen blij, want de belastingdienst weet van niets.

Hier is het probleem complexer dan de giftenaftrek. Bij de giften is het duidelijker: je trekt iets af en alleen jij wordt beter van.

Daalt de belastingdruk naar bijvoorbeeld 25% dan ziet alles er anders uit. Ik heb sneller 10000, maar 8000 is ook genoeg, want de ondernemer houdt óók meer over van zijn verdiende geld.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geest van de wet

Bericht door Mara »

Maar als je een 2e hypotheek hebt genomen, kan het toch niet zonder rekening :quoi
Wij lieten stucwerk verrichten en de stucadoor verraste ons door te zeggen dat op dat werk een lager BTW tarief zat, omdat het huis ouder was dan.... jaar (even kwijt hoeveel).
En stel dat je je dak "zwart" laat bedekken en de man valt van 3 hoog naar beneden, wat gebeurt er dan qua verzekering?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie