Facebook gevaarlijk?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Herman »

eilander schreef:
refo schreef:Ik vind dat internetgedoe overigens helemaal niet slim.
Ik bestel stofzuigerzakken en krijg wekenlang reclame over stofzuigerzakken.
Ik boek een vakantie in Veysonnaz en ik krijg er wekenlang advertenties van te zien.
Pas boekte ik bij Stenaline een overtocht naar Engeland en ja hoor, gaan we weer.
Snappen Google en Facebook niet dat ik die dingen niet dagelijks koop?
Jij bepaalt eerst je keuze, en koopt dat dan ook. Veel mensen hebben een idee, en tikken vervolgens 'overtocht Engeland' in, kijken wat rond en sluiten weer af. Dan helpt het wel degelijk dat je de dagen daarna elke keer wéér aanbiedingen van Stenaline ziet. Enzovoorts.
Terecht punt van refo. Je krijgt een reclame te zien van een product wat je al gekocht hebt. Blijkbaar weegt dat nadeel niet op tegen het voordeel te twijfelaars te overtuigen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door helma »

J.C. Philpot schreef:
Mannetje schreef:Sinds heel kort heb ik Facebook, om een bepaalde makelaar beter te kunnen volgen.
Direct na het aanmelden kreeg ik als suggestie om vriend te worden met mijn broer die op een ander continent woont...

Dat ze mij aan mijn vader, wiens naam ik draag, linken, vind ik ergens nog logisch, maar dit vond ik toch wel vrij bizar.
Wellicht heb je je broer in Whatsapp (ook van Facebook) als contact. Ik stuurde eens een Whatsappje met een bepaald onderwerp naar mijn vrouw, en kreeg hier vervolgend onmiddelijk advertenties over op Facebook.
Zo heb ik Wilhelm bij mijn whatsapp contacten staan. En ook wanneer hij jarig is in mijn Google-agenda. Dat heb ik niet zelf gedaan....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door refo »

refo schreef:Ik vind dat internetgedoe overigens helemaal niet slim.
Ik bestel stofzuigerzakken en krijg wekenlang reclame over stofzuigerzakken.
Ik boek een vakantie in Veysonnaz en ik krijg er wekenlang advertenties van te zien.
Pas boekte ik bij Stenaline een overtocht naar Engeland en ja hoor, gaan we weer.
Snappen Google en Facebook niet dat ik die dingen niet dagelijks koop?
Facebook leest hier ook mee. Ik heb dit nu uit kunnen zetten.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Dodo »

Facebook blijft een raar ding.
Een paar jaar geleden kwamen er nieuwe mensen achter ons wonen, een jong gezin. We hebben niet veel contact, ik weet nog amper hun namen. Bij toeval kwam ik op de facebookpagina van de buurvrouw terecht, en daar kon ik lezen dat een van de kinderen in het ziekenhuis lag. Geen idee wat hij mankeert.
Nu zou ik best willen meeleven en een kaartje door de bus willen doen, maar officieel kan ik niet weten dat dit aan de hand is. En als ik er naar ga vragen lijkt het of ik ze stalk.
Dat kan dus, dat anderen van alles van je weten zonder dat je het ze verteld hebt. Zouden mensen zich dat bewust zijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Facebook blijft een raar ding.
Een paar jaar geleden kwamen er nieuwe mensen achter ons wonen, een jong gezin. We hebben niet veel contact, ik weet nog amper hun namen. Bij toeval kwam ik op de facebookpagina van de buurvrouw terecht, en daar kon ik lezen dat een van de kinderen in het ziekenhuis lag. Geen idee wat hij mankeert.
Nu zou ik best willen meeleven en een kaartje door de bus willen doen, maar officieel kan ik niet weten dat dit aan de hand is. En als ik er naar ga vragen lijkt het of ik ze stalk.
Dat kan dus, dat anderen van alles van je weten zonder dat je het ze verteld hebt. Zouden mensen zich dat bewust zijn?
Officieel mag je dat wel weten, je hebt haar toch niet gehackt? Je kunt er zelf voor zorgen dat alleen vrienden je berichten lezen, blijkbaar heeft deze buurvrouw dat niet gedaan.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Facebook blijft een raar ding.
Een paar jaar geleden kwamen er nieuwe mensen achter ons wonen, een jong gezin. We hebben niet veel contact, ik weet nog amper hun namen. Bij toeval kwam ik op de facebookpagina van de buurvrouw terecht, en daar kon ik lezen dat een van de kinderen in het ziekenhuis lag. Geen idee wat hij mankeert.
Nu zou ik best willen meeleven en een kaartje door de bus willen doen, maar officieel kan ik niet weten dat dit aan de hand is. En als ik er naar ga vragen lijkt het of ik ze stalk.
Dat kan dus, dat anderen van alles van je weten zonder dat je het ze verteld hebt. Zouden mensen zich dat bewust zijn?
Meeleven in zo'n situatie doet altijd goed. En mensen die dit soort dingen privé willen houden zetten dat niet op fb. Zeker de afgelopen periode is er genoeg op privacy gewezen. Ook ben je een buurvrouw. Dus de kans dat je het op een andere manier hoort is ook groot.
Wat zou je zelf willen in zo'n situatie?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Dodo »

Ik kwam een onthutsend bericht tegen. Ik denk dat het goed is dat dit gelezen wordt door facebookgebruikers, maar bij twitter en andere sociale media kan dit ook spelen. Ik zie op facebook regelmatig dat mensen allerlei berichten delen, omdat "iedereen" dit moet lezen. Dat levert op dat ik bericht krijg van een vermiste of gestolen hond in Friesland, wat voor mij totaal niet relevant is. Of een foto van een inbreker in Gelderland, die echt niet bij mij in de buurt woont of opereert. Ik zou wel willen dat mensen wat selectiever hun hele adresboek met deze berichten opzadelden. Maar dit is allemaal nog goed bedoeld. Het kan ook kwaadaardiger, zoals dit stukje aantoont. Heel erg voor de betrokkenen.
https://www.ad.nl/binnenland/leven-van- ... ~a0c3f9e1/
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Dodo »

Dodo schreef:Facebook blijft een raar ding.
Een paar jaar geleden kwamen er nieuwe mensen achter ons wonen, een jong gezin. We hebben niet veel contact, ik weet nog amper hun namen. Bij toeval kwam ik op de facebookpagina van de buurvrouw terecht, en daar kon ik lezen dat een van de kinderen in het ziekenhuis lag. Geen idee wat hij mankeert.
Nu zou ik best willen meeleven en een kaartje door de bus willen doen, maar officieel kan ik niet weten dat dit aan de hand is. En als ik er naar ga vragen lijkt het of ik ze stalk.
Dat kan dus, dat anderen van alles van je weten zonder dat je het ze verteld hebt. Zouden mensen zich dat bewust zijn?
En ik kwam dit bericht ook weer tegen. De buurvrouw had een reactie geplaatst op een berichtje van mij op een verkoopsite, dus ik voelde dat ik haar nu legitiem kon aanspreken. Toen ik haar een keer zag lopen, heb ik gezegd dat haar facebookprofiel niet beschermd is, en dat ik kon lezen over haar zieke kinderen. Dezelfde avond zat de boel op slot.
Inmiddels gaan we iets meer met elkaar om, hoewel nog steeds niet meer dan een praatje op straat. Maar de verstandhouding is goed.
Plaats reactie