Facebook gevaarlijk?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Facebook gevaarlijk?

Bericht door huisman »

JvdG,Zonderling,GeKa,jongere,vogeltje enz. enz..... en ook echte inhoudelijke discussies. Ik denk dat Facebook het RF de das om gaat doen. Jammer want op FB zul je mij nooit zien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ik mis.....

Bericht door helma »

huisman schreef:JvdG,Zonderling,GeKa,jongere,vogeltje enz. enz..... en ook echte inhoudelijke discussies. Ik denk dat Facebook het RF de das om gaat doen. Jammer want op FB zul je mij nooit zien.
Zeg nooit nooit :huhu
Mijn ouders waren ook altijd anti en nu vinden ze het zó gezellig om te zien wat hun kroost en nakroost allemaal bezig houdt. :huhu
En op z'n tijd volgt een woord van vermaning ofzo.... :hum
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ik mis.....

Bericht door Auto »

helma schreef:
huisman schreef:JvdG,Zonderling,GeKa,jongere,vogeltje enz. enz..... en ook echte inhoudelijke discussies. Ik denk dat Facebook het RF de das om gaat doen. Jammer want op FB zul je mij nooit zien.
Zeg nooit nooit :huhu
Mijn ouders waren ook altijd anti en nu vinden ze het zó gezellig om te zien wat hun kroost en nakroost allemaal bezig houdt. :huhu
En op z'n tijd volgt een woord van vermaning ofzo.... :hum
En zoveel discussies zijn er ook niet op FB, de laatste is ook al weer weken geleden (tenminste naar mijn waarneming). Tja, zoals in de pers werd gemeld FB is ook al weer op zijn retour ....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik mis.....

Bericht door huisman »

helma schreef:
huisman schreef:JvdG,Zonderling,GeKa,jongere,vogeltje enz. enz..... en ook echte inhoudelijke discussies. Ik denk dat Facebook het RF de das om gaat doen. Jammer want op FB zul je mij nooit zien.
Zeg nooit nooit :huhu
Mijn ouders waren ook altijd anti en nu vinden ze het zó gezellig om te zien wat hun kroost en nakroost allemaal bezig houdt. :huhu
En op z'n tijd volgt een woord van vermaning ofzo.... :hum
Ik ben niet anti FB . Ik vind het alleen de grootste privacyschending in de geschiedenis. Denken jullie maar eens na over
de volgende citaten (De laatste is om echt bang van te worden.
Misschien is onze cultuur al zo voyeuristisch, dat we er niets meer om geven. Wat wel vreemd is, is dat op Facebook de scheiding verdwijnt tussen de relaties van de ouders en de relaties van het kind. Kinderen ‘bevrienden’ hun ouders én ook de vrienden van hun ouders.”
Vandaag de dag plaatsen ouders informatie en foto’s van hun kinderen terwijl ze nog heel jong zijn, soms zelfs van hun ongeboren kind. Het plaatsen van schattige foto’s van 3- of 4-jarige kinderen heeft niet alleen invloed op de veiligheid van hun kind. Het wordt straks, als de kinderen oud genoeg zijn om zelf deel te nemen aan sociale netwerken, ook lastiger voor de ouders om uit te leggen waarom ze voorzichtig moeten zijn met het delen van foto’s en persoonlijke informatie.”
Dye waarschuwt echter dat ouders er niet altijd bij stil staan dat ze daarmee hun kind, of die het nu wil of niet, al een digitale footprint meegeven:

“Waarschijnlijk voelt het voor de ouders alsof ze alleen informatie delen over hun eigen leven, maar hiermee creëren ze ook een digitaal persona voor hun kind.”
Duitse data protection onderzoekers hebben een onderzoek heropend naar de gezichtsherkenningstechnologie van Facebook

Duitse data protection onderzoekers hebben een onderzoek heropend naar de gezichtsherkenningstechnologie van Facebook. Facebook zou volgens experts illegaal grote databases van foto’s van haar leden ontwikkelen zonder dat leden daar toestemming voor gegeven hebben. Facebook zou de databases inzetten voor haar gezichtsherkenningsprogramma waaronder Face-deals dat eerder deze week bekend werd.

Johannes Caspar, jurist en expert op het gebied van gegevensbescherming, stopte in juni het onderzoek naar het gebruik van data door Facebook. Nu heeft hij het onderzoek heropend omdat facebook er niet in slaagt zelf haar beleid aan te passen.

Caspar zegt het volgende:
“We have met repeatedly with Facebook but have not been able to get their cooperation on this issue, which has grave implications for personal data,”

Facebook gebruikt analyse software om grote fotoarchieven met gezichten te doorzoeken. De foto’s in die archieven zijn ooit geüpload door facebook-leden. Het zonder toestemming doorzoeken van foto’s en koppelen van persoonsgegevens aan een gezicht of foto is in Europa op basis van wetgeving alleen toegestaan als de gebruiker dat zelf aangegeven heeft.

Facebook maakt geen gebruik van een opt-in systeem voor leden maar hanteert het opt-out principe waarbij leden actief moeten aangeven dat zij niet herkend willen worden.

De toezichthouder in Hamburg eist dat Facebook haar fotografische databank van gezichten die zij verzameld heeft in Duitsland vernietigd en dat zij haar website aanpast. Leden moeten in de toekomst toestemming geven voordat facebook een database mag opbouwen met biometrische gegevens van hun gezicht
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ik mis.....

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ik ben niet anti FB . Ik vind het alleen de grootste privacyschending in de geschiedenis. Denken jullie maar eens na over
de volgende citaten (De laatste is om echt bang van te worden.)
Angst is een slechte raadgever. En je geeft zoveel prijs van jezelf als je zelf wilt.
Mijn neefjes en nichtjes spreken me overigens netjes met 'u' aan op FB, hoor. :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik mis.....

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik ben niet anti FB . Ik vind het alleen de grootste privacyschending in de geschiedenis. Denken jullie maar eens na over
de volgende citaten (De laatste is om echt bang van te worden.)
Angst is een slechte raadgever. En je geeft zoveel prijs van jezelf als je zelf wilt.
Mijn neefjes en nichtjes spreken me overigens netjes met 'u' aan op FB, hoor. :)

Ik kan natuurlijk geen FB verslaafde bekeren ;) Maar ik kan en zal wel blijven waarschuwen voor de grote gevaren van FB.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ik mis.....

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik ben niet anti FB . Ik vind het alleen de grootste privacyschending in de geschiedenis. Denken jullie maar eens na over
de volgende citaten (De laatste is om echt bang van te worden.)
Angst is een slechte raadgever. En je geeft zoveel prijs van jezelf als je zelf wilt.
Mijn neefjes en nichtjes spreken me overigens netjes met 'u' aan op FB, hoor. :)

Ik kan natuurlijk geen FB verslaafde bekeren ;) Maar ik kan en zal wel blijven waarschuwen voor de grote gevaren van FB.
Waarom niet tegen google?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik mis.....

Bericht door huisman »

Auto schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik ben niet anti FB . Ik vind het alleen de grootste privacyschending in de geschiedenis. Denken jullie maar eens na over
de volgende citaten (De laatste is om echt bang van te worden.)
Angst is een slechte raadgever. En je geeft zoveel prijs van jezelf als je zelf wilt.
Mijn neefjes en nichtjes spreken me overigens netjes met 'u' aan op FB, hoor. :)

Ik kan natuurlijk geen FB verslaafde bekeren ;) Maar ik kan en zal wel blijven waarschuwen voor de grote gevaren van FB.
Waarom niet tegen google?
Omdat FB veel meer een keuze is van mensen en mensen zelf uit dommigheid er van alles opzetten.

Nog een FB probleem. Wij hebben kliksafe die gelukkig erg veel troep tegenhoud. Door FB kunnen mijn kinderen bij allerlei rare filmpjes die normaal gesproken gefilterd zouden worden.
Ik zal wel de laatste der mohikanen zijn maar ik blijf sociale media een achteruitgang vinden voor het gezinsleven. Een gevaarlijk medium. Ik zal er verre van blijven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik mis.....

Bericht door Tiberius »

Speciaal, maar niet uitsluitend, voor Huisman een genuanceerde kijk op sociale media: http://ahuijgen.nl/2013/04/20/sociale-media-in-de-kerk/
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ik mis.....

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Auto schreef:
Waarom niet tegen google?
Omdat FB veel meer een keuze is van mensen en mensen zelf uit dommigheid er van alles opzetten.

Nog een FB probleem. Wij hebben kliksafe die gelukkig erg veel troep tegenhoud. Door FB kunnen mijn kinderen bij allerlei rare filmpjes die normaal gesproken gefilterd zouden worden.
Ik zal wel de laatste der mohikanen zijn maar ik blijf sociale media een achteruitgang vinden voor het gezinsleven. Een gevaarlijk medium. Ik zal er verre van blijven.
Misschien wat meer in verdiepen. Google gaat veel en veel verder, wat bij FB zichtbaar is en wordt opgeslagen op servers, verzamelt Google zijn gegevens via cookies/kliks en niet te vergeten het opvragen en zoeken op internet. Als jij gaat zoeken dan wordt via jouw ipadres bijgehouden waar jij naar zoekt en daar stemt Google zijn 'finds' op af.

FB is inderdaad iets waar flink fout mee kan gaan, maar je moet juist hier op anticiperen. Daar zou ook meer aandacht op scholen voor moeten zijn, bescherming van privacy is essentieel. Vergeet niet dat ALLES maar dan ook ALLES op de servers terug te vinden is. En de afgelopen weken hebben we kunnen zien hoe simpel het is om internetsites stil te leggen, dat zelfs bepaalde instanties het aanraadde om contant geld in huis te hebben ................

Maar ook FB is een medium wat weer gaat verdwijnen, ben al benieuwd wat de opvolger gaat worden.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ik mis.....

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:Speciaal, maar niet uitsluitend, voor Huisman een genuanceerde kijk op sociale media: http://ahuijgen.nl/2013/04/20/sociale-media-in-de-kerk/
Ja, klinkt leuk ...... maar wat ik al tegen huisman zei, FB activiteiten onder de jeugd is al aan het minderen ........ juist vanwege dat ouderen op FB komen om van de jeugd te 'leren' ......

Wel trouwens een heel goed initiatief van mediawijzer om weer eens een bijeenkomst te beleggen. Ik hoop dat er meer van die bezinnings momenten gaan komen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik mis.....

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Speciaal, maar niet uitsluitend, voor Huisman een genuanceerde kijk op sociale media: http://ahuijgen.nl/2013/04/20/sociale-media-in-de-kerk/
Ik ken het artikel...zien jullie dan echt niet hoe slecht FB is voor de echte contacten. Straks hebben wij alleen nog digitale vrienden maar geen naasten meer.

Vraag : Ik behoor tot de mensen die geloven dat niets neutraal is in deze ondergaande wereld. Hoort FB bij het rijk van het licht of bij het rijk van de duisternis ? Zwart-wit gedacht ? Het zal wel !

@Tiberius kun je misschien deze discussie afsplitsen onder de titel "Facebook gevaarlijk?"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik mis.....

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:@Tiberius kun je misschien deze discussie afsplitsen onder de titel "Facebook gevaarlijk?"
:garde
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik mis.....

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ik ken het artikel...zien jullie dan echt niet hoe slecht FB is voor de echte contacten.
Dat zie ik niet, nee. Waarom zou social media (ik wil het graag breder trekken, gezien FB al weer op zijn retour is) slecht zijn voor de echte contacten? Het is er juist een aanvulling op.
huisman schreef:Straks hebben wij alleen nog digitale vrienden maar geen naasten meer.
Achter elke digitale vriend zit een naaste, vriend Huisman!
huisman schreef: Vraag : Ik behoor tot de mensen die geloven dat niets neutraal is in deze ondergaande wereld.
Nee, dat geloof ik niet. Techniek (afgeleid van het Griekse woord tèchnè, 'kunst') op zichzelf is neutraal. Het kan positief of negatief gebruikt worden.
Je leest dat in de Bijbel ook. Mensen gebruiken techniek om de toren van Babel te bouwen, maar ook (Noach) om te ark te bouwen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ik mis.....

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Speciaal, maar niet uitsluitend, voor Huisman een genuanceerde kijk op sociale media: http://ahuijgen.nl/2013/04/20/sociale-media-in-de-kerk/
Ik ken het artikel...zien jullie dan echt niet hoe slecht FB is voor de echte contacten. Straks hebben wij alleen nog digitale vrienden maar geen naasten meer.
Tja, door omstandigheden kan je erg blij zijn als je via FB/Skype/mail met mensen kan communiceren als contacten irl steeds minder worden. Je merkt doordat iedereen zo druk is met allerlei zaken dat irl contacten steeds minder worden, verwachtingen worden groter, maar daardoor ook eenzaamheid en teleurstellingen.

Een punt vind ik wel dat de etiquetten snel achteruit gaan als er geen antwoord meer op mailtjes gegeven wordt of reacties op berichtjes en als er dan irl contacten zijn dat dan de reactie gegeven wordt 'oh ja, ik heb geen tijd gehad' .
Plaats reactie