Facebook gevaarlijk?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Mara »

Ik ben niet principieel tegen FB, kan me voorstellen dat mensen dit nuttig of leuk vinden, maar het is niets voor mij.
sMorgens als de kinderen uit bed komen, is de eerste gang naar het "oplaadstation".
Pas als de alle berichtjes zijn gelezen gaan ze eens aan hun ontbijt denken.
M.a.w. het is belangrijker dan eten geloof ik.
Ik ben al blij dat ze niet met hun mobieltje naast het hoofdkussen slapen.

Ik hoorde laatst een dominee, dat de duivel vroeger de tv had en tegenwoordig de social media.
En die is nog indringender, want het mobieltje met alle snufjes, verdringt vaak het contact met de Heere.
Was voorheen het ochtendgebed de eerste daad, bij veel mensen is dat de greep naar hun smartphoontje geworden.
En zitten niet veel mensen tijdens het ontbijt ook met hun vinger op het scherm?

Persoonlijk voelde ik me niet aangesproken, want na zeer korte tijd een smartphone (pre paid) gehad te hebben, wat helemaal niet werkt als je wilt appen e.d.,
berichtjes komen aan als je weer thuis bent) heb ik mijn oude Nokiaatje weer gepakt.
Ik kan bellen en smsen, prima, genoeg!
Maar ik zei het wel tegen de kinderen.
Tja, en die vinden dat dan een tikkeltje overdreven :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door helma »

Dus uiteindelijk is de Smartphone of de mobiel (of de pc/laptop o.i.d) het probleem ; niet perse alleen Facebook...
En dat vind ik helaas erg herkenbaar; zij het hier per persoon wel verschillend.
Onze zoon van 14 wil nu op zijn verjaardag (juli) toch ook wel een mobiel; hij is de enige op school zonder...
Iedereen is altijd helemaal verbijsterd als ze zijn mobiele nummer vragen :huhu

Wij hebben hier een ander persoon in huis die echt vastgeplakt zit aan zijn mobiel. Helaas.....
Maar die zit overwegend te sms-en of op Twitter.

Gelukkig hebben we een bed- en tafelregel, zij het dat de bedregel vervalt als ze 18 zijn....
Maar aan tafel willen we het perse niet.

En het is inderdaad een grote list van satan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik mis.....

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik ben niet anti FB . Ik vind het alleen de grootste privacyschending in de geschiedenis. Denken jullie maar eens na over de volgende citaten (De laatste is om echt bang van te worden.
Ben het geheel met @huisman eens. Ik heb wel een FB-account, maar in gedeactiveerde status. Onlangs heb ik handmatig vrijwel elke bericht, elke like, en elke foto verwijderd. Ik ben daar dagen mee bezig geweest. Dan merk je pas hoe ongelofelijk veel tijd in FB zit.
Verder vind ik FB niet veilig qua privacy. Ja, je kunt alles zo afschermen, maar je maakt daarin zo snel een fout, omdat het ondoorzichtig is. De FB-chat is wel vaak handig, maar dan doe ik dat soort gesprekken liever via Skype.

Maar zoals Auto al zei: FB is alweer op z'n retour; dat geldt inmiddels ook voor twitter.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Eppo Gremdaat »

N.a.v. het gebeurde in Haren en alle andere - toch wel ernstige - gebeurtenissen denk ik weleens aan de `geestelijke boosheden in de lucht`(Facebook, Twitter, Email(ja, dat ook) en niet te vergeten internet (niet meer weg te denken uit onze maatschappij).
Of ben ik nu een `zwartkijker`?
Echte - persoonlijke - contacten zijn er al lang niet meer. Het is allemaal `hap snap` doei!`.... - `we bellen nog wel`. En iedereen tot zowat de kleinste kleuter zie je met die stomme mobieltjes. Ik heb - op afstand - wel eens in de tram een gesprek gevolgd (iedereen in de tram kon mee genieten). En het gesprek ging niet over het te maken schoolwerk!.......
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Luther »

Eppo Gremdaat schreef:N.a.v. het gebeurde in Haren en alle andere - toch wel ernstige - gebeurtenissen denk ik weleens aan de `geestelijke boosheden in de lucht`(Facebook, Twitter, Email(ja, dat ook) en niet te vergeten internet (niet meer weg te denken uit onze maatschappij).
Of ben ik nu een `zwartkijker`?
Echte - persoonlijke - contacten zijn er al lang niet meer. Het is allemaal `hap snap` doei!`.... - `we bellen nog wel`. En iedereen tot zowat de kleinste kleuter zie je met die stomme mobieltjes. Ik heb - op afstand - wel eens in de tram een gesprek gevolgd (iedereen in de tram kon mee genieten). En het gesprek ging niet over het te maken schoolwerk!.......
Maar je ziet - zie de post van @helma - hoe moeilijk het is om als ouders de druk te weerstaan en te zeggen: Jij hebt helemaal geen mobieltje nodig.
Waarom hebben ze een smartphone of mobiel nodig? Niemand heeft me dat ooit uit kunnen leggen, dan alleen met wat drogredenen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:Social media is niet meer dan een vertechnisering van contacten die er al waren, maar ook een mogelijkheid om meer contacten te krijgen.
Technisch heel mooi. Veel mensen die bezig zijn met social media, hebben juist daardoor nieuwe contecten opgedaan irl.

Hoe we het gebruiken, daar ligt het zondige en het gevaar in. Net zoals in veel andere zaken.

De social mediamijders zullen zich bewust moeten worden dat dit de nieuwe vorm van communiceren wordt. Zelfs als vervanging van de oude mogelijkheden als e-mail , telefoon etc.
Dit zal doorgaan. Daarmee kunnen de bezwaren nog wel blijven bestaan, maar weet wel dat het allereerst een ontwikkeling is die past bij de hele verdigitalisering van de samenleving.
De vergelijking met TV gaat mi niet zo op. Ik denk dat deze ontwikkelingen beter te vergelijken zijn met uitvindingen als boekdrukkunst, fax, telefoon, email.

Als je FaceBook vergelijkt met boekdrukkunst, fax, telefoon, email ben je echt ziende blind. Ik laat mij ook geen angst aanpraten dat ik straks niet meer zou kunnen communiceren.

Jammer dat wij (de reformatorische gezindte)- die vroeger terughoudend waren met het meegaan met technische ontwikkelingen(Radio,TV enz.)- nu in alles klakkeloos meegaan en ons ook nog gerust stellen met drogredenen.
Ik heb het breder getrokken dan Facebook, maar die vergelijking tussen social media en de andere communicatie middelen is er zeker wel.
Dat er tegelijkertijd andere mogelijkheden worden geboden doet daar niets vanaf.
Maar kijk alleen maar het gebruik van social media als het gaat om afspraken maken, famillie contacten of verenigingen in besloten groepen op FB.
en wat denk je van de koppeling met skype en webcam van de verschillende social media tools. De interactie wordt juist makkelijker door zender en ontvanger. Het gebruik van mail en telefoon loopt terug, door.. inzet van social media. En ook de boekdrukkunst. Dat was juist zo'n uitvinding om boeken breed toegankelijk te maken en kennis en ideeen te verspreiden. Wat wordt nu tot dit doel ingezet? Social media, vaak gekoppeld aan websites waar dan meer informatie te vinden is.

Natuurlijk begrijp ik je zorg. Natuurlijk moeten we niet alles omarmen. De gevaren moeten benoemd worden. Neem alleen al het feit dat veel overspelige contacten een begin hebben op social media.

Maar zie ook de mogelijkheden. Er zijn internationale FB pagina's die gericht zijn op het verspreiden van de Evangelie boodschap. Soms met duizenden volgers, ook uit landen waar het Evangelie maar moeilijk bereikbaar is.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:Ik ben niet principieel tegen FB, kan me voorstellen dat mensen dit nuttig of leuk vinden, maar het is niets voor mij.
sMorgens als de kinderen uit bed komen, is de eerste gang naar het "oplaadstation".
Pas als de alle berichtjes zijn gelezen gaan ze eens aan hun ontbijt denken.
M.a.w. het is belangrijker dan eten geloof ik.
Ik ben al blij dat ze niet met hun mobieltje naast het hoofdkussen slapen.

Ik hoorde laatst een dominee, dat de duivel vroeger de tv had en tegenwoordig de social media.
En die is nog indringender, want het mobieltje met alle snufjes, verdringt vaak het contact met de Heere.
Was voorheen het ochtendgebed de eerste daad, bij veel mensen is dat de greep naar hun smartphoontje geworden.
En zitten niet veel mensen tijdens het ontbijt ook met hun vinger op het scherm?

Persoonlijk voelde ik me niet aangesproken, want na zeer korte tijd een smartphone (pre paid) gehad te hebben, wat helemaal niet werkt als je wilt appen e.d.,
berichtjes komen aan als je weer thuis bent) heb ik mijn oude Nokiaatje weer gepakt.
Ik kan bellen en smsen, prima, genoeg!
Maar ik zei het wel tegen de kinderen.
Tja, en die vinden dat dan een tikkeltje overdreven :huhu
Ik heb ook nog zo'n oude Nokia. Hij gaat zelfs niet automatisch op de zomertijd. En dat was vanmorgen even onhandig. Ik dacht dat ik nog ruimschoots op tijd was, maar de tijd op de parkeermeter gaf aan dat ik al bij school had moeten staan...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Mara »

Eppo Gremdaat schreef:N.a.v. het gebeurde in Haren en alle andere - toch wel ernstige - gebeurtenissen denk ik weleens aan de `geestelijke boosheden in de lucht`(Facebook, Twitter, Email(ja, dat ook) en niet te vergeten internet (niet meer weg te denken uit onze maatschappij).
Of ben ik nu een `zwartkijker`?
Echte - persoonlijke - contacten zijn er al lang niet meer. Het is allemaal `hap snap` doei!`.... - `we bellen nog wel`. En iedereen tot zowat de kleinste kleuter zie je met die stomme mobieltjes. Ik heb - op afstand - wel eens in de tram een gesprek gevolgd (iedereen in de tram kon mee genieten). En het gesprek ging niet over het te maken schoolwerk!.......
Hap - snap - doei herken ik zo!
Halve avonden hebben ze zitten appen en de meest voor de hand liggende dingen weten ze niet van elkaar.
Tim is ziek. O ja, wat scheelt hij? Dat weet ik niet precies
We komen zaterdagavond bij elkaar.
O leuk, bij wie thuis?
Dat weten we nog niet, hebben we het niet over gehad :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Ik mis.....

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:Mijn neefjes en nichtjes spreken me overigens netjes met 'u' aan op FB, hoor. :)
En op mij reageer je niet :?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ik mis.....

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:Mijn neefjes en nichtjes spreken me overigens netjes met 'u' aan op FB, hoor. :)
En op mij reageer je niet :?
Misschien moet je ook 'u' tegen me zeggen. :hum
Maar idd, op sommige vragen reageer ik niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ik mis.....

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ik kan natuurlijk geen FB verslaafde bekeren ;) Maar ik kan en zal wel blijven waarschuwen voor de grote gevaren van FB.
Ik denk dat je niet alles zo belangrijk moet maken. De hele tv-discussie is idd. ook achterhaald, we kijken nu massaal naar het journaal op internet.
Sommigen praten hier over FB alsof het een soort religie betreft. Dat lijkt me zwaar overdreven. Het is gewoon een medium en niet meer dan dat. Je kunt erop zetten wat je bezighoudt, soms wordt er gereageerd, soms niet, en je kunt zelf reageren. Al is het maar met een likeje. Veel stelt het in mijn geval niet voor.
Verder zie ik internet als een grote vooruitgang: hoe snel je informatie even kunt opzoeken, dat is ongekend. Een medium als RF heeft voor mij ook een meerwaarde: het levert soms interessante gesprekken op met mensen die ik IRL niet zou ontmoeten. Niet iedereen heeft een groot sociaal netwerk, dus je doet in dat geval niemand te kort.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Ik mis.....

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
PvS schreef:
Afgewezen schreef:Mijn neefjes en nichtjes spreken me overigens netjes met 'u' aan op FB, hoor. :)
En op mij reageer je niet :?
Misschien moet je ook 'u' tegen me zeggen. :hum
Maar idd, op sommige vragen reageer ik niet.
Zelfs een likeje geeft u mij niet!
Hoeft ook niet meer, want mijn account is gedeactiveerd.

Jammer dat dat hier niet kan.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door gertje »

huisman schreef:JvdG,Zonderling,GeKa,jongere,vogeltje enz. enz..... en ook echte inhoudelijke discussies. Ik denk dat Facebook het RF de das om gaat doen. Jammer want op FB zul je mij nooit zien.
Geen idee hoe oud je kinderen zijn, maar die hebben ook geen facebook?
Kan je heel goed begrijpen en ja vind ook dat je voor een deel gelijk hebt, maar ik verdiep me graag in wat mijn kinders doen.
Lijkt me lastig als je niet weet hoe facebook in elkaar zit enz?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door helma »

Als je kinderen Facebooken zou je als ouders idd ook een account moeten hebben.

En ook als ambtsdrager zou het niet verkeerd zijn.....je weet dan precies wat er leeft onder de jongelui; waar ze mee bezig zijn enz
Het heeft mij al heel wat gebedspunten 'opgeleverd'.

En voor contacten met 'uit het oog verloren' familieleden ervaar ik Facebook als waardevol. Met veel familie is er nu contact via Facebook. Zeker als het gaat om familie aan de overzijde van de oceaan.

Zelf ben ik vrij 'verlegen' in contacten (ja, zou je niet zeggen hè...) maar via facebook heb ik met verschillende medegemeenteleden/mensen een fijn contact opgebouwd en ook met verschillende jongelui uit de gemeente. Het heeft me fijne bezoeken/gesprekken opgeleverd waarvan ik het idee heb dat ik wat heb kunnen betekenen. Ik zou betreffende personen niet zo gauw zomaar aangesproken hebben bij de kerk en via Fb gaat het toch wat ongedwongener.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:En voor contacten met 'uit het oog verloren' familieleden ervaar ik Facebook als waardevol.
Inderdaad, ik spreek nu familieleden die ik in IRL niet eens ken!
Plaats reactie