Facebook gevaarlijk?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Mara »

Herkent u de volgende scène? Waar was u gisteravond? Met wie was u daar? Komt deze foto, welke gisteravond op die locatie gemaakt is, u bekend voor en kunt u de mensen op de foto identificeren? Heeft u een partner? Wie is dat? Wat is uw échte en volledige naam? Op welke datum bent u geboren en in welke plaats gebeurde dat? Wie zijn uw ouders, broers en zussen, neefjes en nichtjes? Wat is uw huidige woon- en verblijfplaats?

Dit is geen politieverhoor. Dagelijks beantwoorden wereldwijd meer dan 800 miljoen mensen deze en andere persoonlijke vragen in ruil voor een hoop reacties, likes en andere vormen van sociale bevestiging op het online sociale netwerk Facebook. Vrijwillig. De internationale profielensite bedient inmiddels een achtste van de wereldbevolking en nestelt zich steeds dieper en heimelijk in de levens van honderden miljoenen mensen, zonder altijd rekening te houden met de privacy van haar gebruikers. Als het Amerikaanse bedrijf daarmee doorgaat, overstijgt het commerciële belang op den duur het publieke belang van de samenleving. Hoe moet de politiek reageren?

FACEBOOK KENT GEEN UITGANG
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Herkent u de volgende scène? Waar was u gisteravond? Met wie was u daar? Komt deze foto, welke gisteravond op die locatie gemaakt is, u bekend voor en kunt u de mensen op de foto identificeren? Heeft u een partner? Wie is dat? Wat is uw échte en volledige naam? Op welke datum bent u geboren en in welke plaats gebeurde dat? Wie zijn uw ouders, broers en zussen, neefjes en nichtjes? Wat is uw huidige woon- en verblijfplaats?

Dit is geen politieverhoor. Dagelijks beantwoorden wereldwijd meer dan 800 miljoen mensen deze en andere persoonlijke vragen in ruil voor een hoop reacties, likes en andere vormen van sociale bevestiging op het online sociale netwerk Facebook. Vrijwillig. De internationale profielensite bedient inmiddels een achtste van de wereldbevolking en nestelt zich steeds dieper en heimelijk in de levens van honderden miljoenen mensen, zonder altijd rekening te houden met de privacy van haar gebruikers. Als het Amerikaanse bedrijf daarmee doorgaat, overstijgt het commerciële belang op den duur het publieke belang van de samenleving. Hoe moet de politiek reageren?

FACEBOOK KENT GEEN UITGANG
Om bang van te worden... Een doolhof, waarin men voor altijd blijft dolen en tevergeefs een uitgang zoekt, terwijl het door de vrije mens gepubliceerde als het ware 'in beslag wordt genomen'?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Mara »

Vanmorgen in het AD:
Een 18-jarige vrouw uit Oostenrijk heeft haar ouders aangeklaagd omdat ze gedurende haar jeugd vijfhonderd foto's van haar op Facebook hebben gezet. Op een niet afgeschermd profiel. Foto's van haar op het potje, van haar naakt slapend in haar kinderbedje: alles kwam online. En nu klaagt ze haar ouders aan omdat die de foto's niet offline willen halen. Die vinden dat ze het recht hebben om ze online te houden.

Bizar nieuws. Ik denk dat de dochter gelijk gaat krijgen van de rechter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Vanmorgen in het AD:
Een 18-jarige vrouw uit Oostenrijk heeft haar ouders aangeklaagd omdat ze gedurende haar jeugd vijfhonderd foto's van haar op Facebook hebben gezet. Op een niet afgeschermd profiel. Foto's van haar op het potje, van haar naakt slapend in haar kinderbedje: alles kwam online. En nu klaagt ze haar ouders aan omdat die de foto's niet offline willen halen. Die vinden dat ze het recht hebben om ze online te houden.

Bizar nieuws. Ik denk dat de dochter gelijk gaat krijgen van de rechter.
Dat het AD daar intrapt. Facebook is openbaar gekomen in 2006. Ik neem aan dat de nu 18-jarige vrouw tien jaar geleden toch niet meer op het potje plaste of naakt in haar kinderbedje sliep. Broodje aap.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Vanmorgen in het AD:
Een 18-jarige vrouw uit Oostenrijk heeft haar ouders aangeklaagd omdat ze gedurende haar jeugd vijfhonderd foto's van haar op Facebook hebben gezet. Op een niet afgeschermd profiel. Foto's van haar op het potje, van haar naakt slapend in haar kinderbedje: alles kwam online. En nu klaagt ze haar ouders aan omdat die de foto's niet offline willen halen. Die vinden dat ze het recht hebben om ze online te houden.

Bizar nieuws. Ik denk dat de dochter gelijk gaat krijgen van de rechter.
Dat het AD daar intrapt. Facebook is openbaar gekomen in 2006. Ik neem aan dat de nu 18-jarige vrouw tien jaar geleden toch niet meer op het potje plaste of naakt in haar kinderbedje sliep. Broodje aap.
Is de NOS ook naief?
http://nos.nl/op3/artikel/2132179-vrouw ... ebook.html
Laatst gewijzigd door Mara op 16 sep 2016, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Vanmorgen in het AD:
Een 18-jarige vrouw uit Oostenrijk heeft haar ouders aangeklaagd omdat ze gedurende haar jeugd vijfhonderd foto's van haar op Facebook hebben gezet. Op een niet afgeschermd profiel. Foto's van haar op het potje, van haar naakt slapend in haar kinderbedje: alles kwam online. En nu klaagt ze haar ouders aan omdat die de foto's niet offline willen halen. Die vinden dat ze het recht hebben om ze online te houden.

Bizar nieuws. Ik denk dat de dochter gelijk gaat krijgen van de rechter.
Dat het AD daar intrapt. Facebook is openbaar gekomen in 2006. Ik neem aan dat de nu 18-jarige vrouw tien jaar geleden toch niet meer op het potje plaste of naakt in haar kinderbedje sliep. Broodje aap.
Of de ouders hebben deze foto's later op Facebook gezet, zou kunnen toch?
Ik zie nu ook wel posts voorbij komen met foto's van 20 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:Vanmorgen in het AD:
Een 18-jarige vrouw uit Oostenrijk heeft haar ouders aangeklaagd omdat ze gedurende haar jeugd vijfhonderd foto's van haar op Facebook hebben gezet. Op een niet afgeschermd profiel. Foto's van haar op het potje, van haar naakt slapend in haar kinderbedje: alles kwam online. En nu klaagt ze haar ouders aan omdat die de foto's niet offline willen halen. Die vinden dat ze het recht hebben om ze online te houden.

Bizar nieuws. Ik denk dat de dochter gelijk gaat krijgen van de rechter.
Dat het AD daar intrapt. Facebook is openbaar gekomen in 2006. Ik neem aan dat de nu 18-jarige vrouw tien jaar geleden toch niet meer op het potje plaste of naakt in haar kinderbedje sliep. Broodje aap.
Of de ouders hebben deze foto's later op Facebook gezet, zou kunnen toch?
Ik zie nu ook wel posts voorbij komen met foto's van 20 jaar geleden.
Facebook kwam openbaar in 2006, maar nam pas een hoge vlucht toen Microsoft een aandelenbelang nam, eind 2007. In 2008 was het echt "hot". Stel dat die Oostenrijkse ouders toen ook een account namen, dan was hun dochter op dat moment dus 10 jaar.
Jouw dochter is 10, zit in groep 7. Zou jij dan nú foto's op FB plaatsen van haar plaatsen als potjeplassende peuter?
Dat geloof je toch zelf niet?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:Vanmorgen in het AD:
Een 18-jarige vrouw uit Oostenrijk heeft haar ouders aangeklaagd omdat ze gedurende haar jeugd vijfhonderd foto's van haar op Facebook hebben gezet. Op een niet afgeschermd profiel. Foto's van haar op het potje, van haar naakt slapend in haar kinderbedje: alles kwam online. En nu klaagt ze haar ouders aan omdat die de foto's niet offline willen halen. Die vinden dat ze het recht hebben om ze online te houden.

Bizar nieuws. Ik denk dat de dochter gelijk gaat krijgen van de rechter.
Dat het AD daar intrapt. Facebook is openbaar gekomen in 2006. Ik neem aan dat de nu 18-jarige vrouw tien jaar geleden toch niet meer op het potje plaste of naakt in haar kinderbedje sliep. Broodje aap.
Of de ouders hebben deze foto's later op Facebook gezet, zou kunnen toch?
Ik zie nu ook wel posts voorbij komen met foto's van 20 jaar geleden.
Facebook kwam openbaar in 2006, maar nam pas een hoge vlucht toen Microsoft een aandelenbelang nam, eind 2007. In 2008 was het echt "hot". Stel dat die Oostenrijkse ouders toen ook een account namen, dan was hun dochter op dat moment dus 10 jaar.
Jouw dochter is 10, zit in groep 7. Zou jij dan nú foto's op FB plaatsen van haar plaatsen als potjeplassende peuter?
Dat geloof je toch zelf niet?
OK, het RD bracht het verhaal met wat meer details, en het blijkt dus wel degelijk waar te zijn. De ouders plaatsten in 2009 -dochterlief was 11 en ging dus al bijna naar de middelbare school- foto's op FB waarop zij als peuter te zien is, op het potje enzovoort.
Dan spoor je niet. Ieder weldenkend mens kan snappen dat zulke foto's niet op een openbaar medium thuis horen.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door merel »

Ik snap überhaupt niet dat je foto's van je kinderen op internet plaatst. Hoe kan je je kinderen waarschuwen om voorzichtig te zijn met het gebruik van internet en zelf je complete sociale leven op internet gooien.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Dodo »

Er is nog wel iets tussen een paar (kinder)foto's en je complete sociale leven. Verreweg de meeste mensen weten die tussenweg goed te vinden.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Dodo schreef:Er is nog wel iets tussen een paar (kinder)foto's en je complete sociale leven. Verreweg de meeste mensen weten die tussenweg goed te vinden.
Tussen zwart en wit zitten inderdaad nog een heleboel kleuren :-)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Klavart »

Wat Facebook weet...
Kassa schreef:Facebook weet veel meer dan je denkt

Zaterdag 17 september 2016

Facebook verzamelt gegevens van haar gebruikers voor verschillende doeleinden, en in het bijzonder voor advertenties. Hoe voller jouw profiel (dus hoe meer informatie over jou bekend is), hoe aantrekkelijker dit is voor adverteerders, en hoe meer jij waard bent voor Facebook. Facebook suggereert dan ook vrienden, mensen die je wellicht kent, om je profiel te vullen. Maar dit zijn vaak mensen die je soms helemaal niet persoonlijk kent. Hoe zit dit precies? En wat kun je ertegen doen?

'Many other factors'
Facebook stelt in hun voorwaarden dat de vriendschapssuggesties die Facebook jou doet gedaan worden op “basis van gemeenschappelijke vrienden, werk en informatie over je opleiding, netwerken waar je lid van bent, contactpersonen die je hebt geïmporteerd, en nog vele andere factoren”. Maar wat die ‘andere factoren’ zijn, daar is Facebook niet transparant over. Privacy-expert Arnold Roosendaal zegt dat mensen die als vrienden worden voorgesteld door Facebook vaak op een aantal punten door Facebook met jou ‘gematcht’ worden. Dat is vaak een combinatie van bijvoorbeeld je locatie, browsergeschiedenis, interesse in dezelfde evenementen, maar ook als je elkaars e-mailadres of telefoonnummer in je contactenlijst hebt staan.

Vreemde situaties
Daphne van der Kroft van Bits of Freedom geeft voorbeelden van opmerkelijke en vaak onwenselijke situaties die kunnen ontstaan als jij vriendschapssuggesties van Facebook krijgt. Zo kunnen mensen die op een anonieme bijeenkomst zijn geweest elkaar na afloop opeens als Facebookvriend gesuggereerd krijgen. Of mensen die bij een psychiater lopen krijgen elkaar als vriendschapssuggestie. Dat wil je niet, maar je kunt het ook moeilijk tegenhouden omdat Facebook zo veel informatie over je in handen heeft. En als jij deze mensen door Facebook gesuggereerd krijgt, zien zij jou waarschijnlijk ook…

Hoe hou je dit tegen?
Arnold Roosendaal geeft aan dat je als gebruiker van Facebook maar tot op zekere hoogte controle hebt. Je kunt niet compleet voorkomen dat Facebook gegevens van jou in handen krijgt. Zélfs als je geen Facebookprofiel hebt, kunnen jouw gegevens bij het bedrijf terechtkomen. Dit omdat jouw telefoonnummer of e-mailadres in het adresboek van iemand kan staan die wél Facebook heeft, en die gegevens worden dan gelinkt. Desondanks kun je het Facebook wel moeilijker maken om aan informatie over jou te komen door een aantal maatregelen te nemen. Arnold Roosendaal van Privacy Company zette 10 tips voor ons op een rij.

10 snelle tips en tricks om je privacy beter te beschermen:

Kijk naar alternatieven voor bepaalde diensten, zoals bijvoorbeeld Signal in plaats van WhatsApp;
Gebruik een plugin die tracking blokkeert, zoals bijvoorbeeld Privacybadger;
Wis je ‘advertentievoorkeuren’ op Facebook;
Controleer alle instellingen op social media. Een handig overzicht staat hier;
Upload geen adresboeken van je e-mailaccounts naar Facebook;
Deel geen telefoonnummers met Facebook;
Gebruik verschillende browsers voor verschillende activiteiten;
Verwijder regelmatig cookies van je computer;
Opt-out voor het delen van WhatsApp gegevens met Facebook;
Log uit bij Facebook als je de site verlaat.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door ejvl »

Het meeste is onzin zoals eerder uitgelegd.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Klavart »

ejvl schreef:Het meeste is onzin zoals eerder uitgelegd.
Hoe naïef kun je zijn...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door eilander »

Klavart schreef:
ejvl schreef:Het meeste is onzin zoals eerder uitgelegd.
Hoe naïef kun je zijn...
Het is goed om op te gevaren te wijzen, maar mijn ervaring is (ik ben geen heel actieve Facebooker) dat ik ongeveer 1x per jaar een verzoek van iemand krijg tot vriendschap, die ik helemaal niet ken. En van advertenties weet ik eigenlijk niks: kan het zijn dat ik die niet krijg?
Dat FB naar gegevens van gebruikers zit te vissen, en zelfs van mensen die geen FB gebruiken, is natuurlijk wel bizar. Maar ik begreep vanmorgen dat mijn appjes van vandaag ook gescreend worden omdat ik in Den Haag aan het werk ben op prinsjesdag.... Dus er gebeurt op dit gebied veel meer dan je zou denken en/of willen.
Plaats reactie