Facebook gevaarlijk?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik mis.....

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Ik ken het artikel...zien jullie dan echt niet hoe slecht FB is voor de echte contacten.
Dat zie ik niet, nee. Waarom zou social media (ik wil het graag breder trekken, gezien FB al weer op zijn retour is) slecht zijn voor de echte contacten? Het is er juist een aanvulling op.
huisman schreef:Straks hebben wij alleen nog digitale vrienden maar geen naasten meer.
Achter elke digitale vriend zit een naaste, vriend Huisman!
huisman schreef: Vraag : Ik behoor tot de mensen die geloven dat niets neutraal is in deze ondergaande wereld.
Nee, dat geloof ik niet. Techniek (afgeleid van het Griekse woord tèchnè, 'kunst') op zichzelf is neutraal. Het kan positief of negatief gebruikt worden.
Je leest dat in de Bijbel ook. Mensen gebruiken techniek om de toren van Babel te bouwen, maar ook (Noach) om te ark te bouwen.
Het woord "vriend" in digitale termen heeft niets meer te maken met het woord "vriend" irl. Het woord heeft een digitale deformatie ondergaan.

Het valt mij trouwens op dat de geschiedenis zich herhaald. Als ik vroeger met TV bezitters sprak over de gevaren kreeg ik ongeveer dezelfde argumentatie te horen die ik nu krijg van de sociale media gebruikers. Verrassend is wel dat dat juist mensen zijn die de gevaren van TV bezit wel inzagen maar niet van het gebruik van de sociale media.

Ik zie weinig verschil. Veel nutteloze (genade)tijdverspilling
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Unionist »

Een paar dingen die Facebook mij qua echte sociale contacten opgeleverd heeft:

- Familieleden waar ik niet zoveel contact mee had heb ik inmiddels thuis op de koffie gehad omdat ze via FB ontdekten dat dat vage familielid toch best leuk was.
- Bij het integreren in een nieuwe kerkelijke gemeente heb ik veel steun gehad aan FB, omdat je zo makkelijk namen en gezichten combineert en ook weet waar mensen zoal mee bezig zijn. Dat gaf dan weer gespreksstof op gemeenteavonden en bij het koffiedrinken na de dienst.

Dus dat je alleen nog maar digitale vrienden overhoudt, kan ik niet beamen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door refo »

Ik denk dat RF gevaarlijker is dan FB als je persé in termen van 'gevaar' wilt spreken.
Mensen die geen FB account hebben moeten er geen waardeoordeel over geven.
Alle genadetijd wordt 'verspild', dus dat is heel geen argument.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door huisman »

refo schreef:1.Ik denk dat RF gevaarlijker is dan FB als je persé in termen van 'gevaar' wilt spreken.
2.Mensen die geen FB account hebben moeten er geen waardeoordeel over geven.
3.Alle genadetijd wordt 'verspild', dus dat is heel geen argument.
Dit wordt wel een eenzame strijd geloof ik. :hum

1.Kun je deze "Ik vind" ook met argumenten voorzien?
2.Onzin natuurlijk. Ik kom ook niet in een bordeel maar heb er wel een waardeoordeel over.
3.Dat hoop ik toch niet . Ik hoop dat er mensen zijn die hun tijd besteden aan wat de DL noemen in 1:16 "maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. "
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door vlinder »

Ik zie met name bij jongeren totale verslaving en een media-stress-syndoorm: angstom ook maar 1 nieuwtje te missen of bang dat je vrienden denken dat je niet antwoord. Ook de taalverloedering is m.i. veel sneller gegaan door sms, facebook, whatsapp en wat al niet meer. En ik ben wel met huisman eens dat het de gezagsstructuren kan aantasten. Privacy was ik ook wat huiverig voor, maar ik heb niet zoveel te verbergen. Google is wat dat betreft erger denk ik.

Ik ben het met refo eens dat de gevaren van facebook ook voor RF gelden.
Wat betreft de naaste: sinds en jaar of 3/4 hebben wij zeer dierbare vrienden en die hebben we ontmoet via RF. Ook het feit dat de Heere mensen bij elkaar gebracht heeft via RF/FB zegt genoeg. MM en Demo weten als geen ander dat die ander achter RF ook je naaste is. :yahoo
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef:Ik zie met name bij jongeren totale verslaving en een media-stress-syndoorm: angstom ook maar 1 nieuwtje te missen of bang dat je vrienden denken dat je niet antwoord. Ook de taalverloedering is m.i. veel sneller gegaan door sms, facebook, whatsapp en wat al niet meer. En ik ben wel met huisman eens dat het de gezagsstructuren kan aantasten. Privacy was ik ook wat huiverig voor, maar ik heb niet zoveel te verbergen. Google is wat dat betreft erger denk ik.

Ik ben het met refo eens dat de gevaren van facebook ook voor RF gelden.
Wat betreft de naaste: sinds en jaar of 3/4 hebben wij zeer dierbare vrienden en die hebben we ontmoet via RF. Ook het feit dat de Heere mensen bij elkaar gebracht heeft via RF/FB zegt genoeg. MM en Demo weten als geen ander dat die ander achter RF ook je naaste is. :yahoo
:super :yahoo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Wilhelm »

Social media is niet meer dan een vertechnisering van contacten die er al waren, maar ook een mogelijkheid om meer contacten te krijgen.
Technisch heel mooi. Veel mensen die bezig zijn met social media, hebben juist daardoor nieuwe contecten opgedaan irl.

Hoe we het gebruiken, daar ligt het zondige en het gevaar in. Net zoals in veel andere zaken.

De social mediamijders zullen zich bewust moeten worden dat dit de nieuwe vorm van communiceren wordt. Zelfs als vervanging van de oude mogelijkheden als e-mail , telefoon etc.
Dit zal doorgaan. Daarmee kunnen de bezwaren nog wel blijven bestaan, maar weet wel dat het allereerst een ontwikkeling is die past bij de hele verdigitalisering van de samenleving.
De vergelijking met TV gaat mi niet zo op. Ik denk dat deze ontwikkelingen beter te vergelijken zijn met uitvindingen als boekdrukkunst, fax, telefoon, email.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Social media is niet meer dan een vertechnisering van contacten die er al waren, maar ook een mogelijkheid om meer contacten te krijgen.
Technisch heel mooi. Veel mensen die bezig zijn met social media, hebben juist daardoor nieuwe contecten opgedaan irl.

Hoe we het gebruiken, daar ligt het zondige en het gevaar in. Net zoals in veel andere zaken.

De social mediamijders zullen zich bewust moeten worden dat dit de nieuwe vorm van communiceren wordt. Zelfs als vervanging van de oude mogelijkheden als e-mail , telefoon etc.
Dit zal doorgaan. Daarmee kunnen de bezwaren nog wel blijven bestaan, maar weet wel dat het allereerst een ontwikkeling is die past bij de hele verdigitalisering van de samenleving.
De vergelijking met TV gaat mi niet zo op. Ik denk dat deze ontwikkelingen beter te vergelijken zijn met uitvindingen als boekdrukkunst, fax, telefoon, email.
Als je FaceBook vergelijkt met boekdrukkunst, fax, telefoon, email ben je echt ziende blind. Ik laat mij ook geen angst aanpraten dat ik straks niet meer zou kunnen communiceren.

Jammer dat wij (de reformatorische gezindte)- die vroeger terughoudend waren met het meegaan met technische ontwikkelingen(Radio,TV enz.)- nu in alles klakkeloos meegaan en ons ook nog gerust stellen met drogredenen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Social media is niet meer dan een vertechnisering van contacten die er al waren, maar ook een mogelijkheid om meer contacten te krijgen.
Technisch heel mooi. Veel mensen die bezig zijn met social media, hebben juist daardoor nieuwe contecten opgedaan irl.

Hoe we het gebruiken, daar ligt het zondige en het gevaar in. Net zoals in veel andere zaken.

De social mediamijders zullen zich bewust moeten worden dat dit de nieuwe vorm van communiceren wordt. Zelfs als vervanging van de oude mogelijkheden als e-mail , telefoon etc.
Dit zal doorgaan. Daarmee kunnen de bezwaren nog wel blijven bestaan, maar weet wel dat het allereerst een ontwikkeling is die past bij de hele verdigitalisering van de samenleving.
De vergelijking met TV gaat mi niet zo op. Ik denk dat deze ontwikkelingen beter te vergelijken zijn met uitvindingen als boekdrukkunst, fax, telefoon, email.
Hier ben ik het mee eens.

De vergelijking met TV gaat niet op, omdat TV éénrichtingsverkeer is; dat bovendien bijna geheel gekaapt is voor bot vermaak. Bij sociale media is er sprake van dialoog. Het beste kan je die in de lijn zetten van telefoon, email, sociale media.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door huisman »

Een waarschuwing uit een PC blad.
Als kind leren we allemaal dat je geen snoepjes mag aannemen van vreemden, maar op sociale mediawebsites doen we niet anders. De snoepjes zijn leuke video’s, uitnodigingen voor leuke apps et cetera. Niet zelden zijn ze vergiftigd met virussen die de persoonlijke informatie ontsluiten
Dit blad is bang voor virussen op sociale mediawebsites die je PC bederven....ik ben bang voor virussen op sociale mediawebsites die de zielen van ons en onze kinderen bederven.

(Ik ben echt geen middeleeuws mannetje en werk dagelijks met de meest geavanceerde high-tech luchtvaartsystemen...)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:(Ik (...) werk dagelijks met de meest geavanceerde high-tech luchtvaartsystemen...)
Horen die systemen bij het rijk van het licht of bij het rijk van de duisternis ?

*Even een vraag van iemand op dit forum geleend. :OO3
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:(Ik (...) werk dagelijks met de meest geavanceerde high-tech luchtvaartsystemen...)
Horen die systemen bij het rijk van het licht of bij het rijk van de duisternis ?

*Even een vraag van iemand op dit forum geleend. :OO3
Dat is voor mijn geen vraag...deze systemen werken levensreddend en maken het vliegen veel veiliger.

Ik blijf mij verbazen over jullie kritiekloze houding....de GG heeft toch een commissie moderne media? Wat vinden die ervan?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door henriët »

vlinder schreef:Ik zie met name bij jongeren totale verslaving en een media-stress-syndoorm: angstom ook maar 1 nieuwtje te missen of bang dat je vrienden denken dat je niet antwoord. Ook de taalverloedering is m.i. veel sneller gegaan door sms, facebook, whatsapp en wat al niet meer. En ik ben wel met huisman eens dat het de gezagsstructuren kan aantasten. Privacy was ik ook wat huiverig voor, maar ik heb niet zoveel te verbergen. Google is wat dat betreft erger denk ik.

Ik ben het met refo eens dat de gevaren van facebook ook voor RF gelden.
Wat betreft de naaste: sinds en jaar of 3/4 hebben wij zeer dierbare vrienden en die hebben we ontmoet via RF. Ook het feit dat de Heere mensen bij elkaar gebracht heeft via RF/FB zegt genoeg. MM en Demo weten als geen ander dat die ander achter RF ook je naaste is. :yahoo
;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Ik mis.....

Bericht door henriët »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik ben niet anti FB . Ik vind het alleen de grootste privacyschending in de geschiedenis. Denken jullie maar eens na over
de volgende citaten (De laatste is om echt bang van te worden.)
Angst is een slechte raadgever. En je geeft zoveel prijs van jezelf als je zelf wilt.
Mijn neefjes en nichtjes spreken me overigens netjes met 'u' aan op FB, hoor. :)

Ik kan natuurlijk geen FB verslaafde bekeren ;) Maar ik kan en zal wel blijven waarschuwen voor de grote gevaren van FB.
Zeg dat niet te snel..
Ga door!
Wie weet dat ik geraakt wordt...

Ik ben het met je eens als het gaat over tijdsinvulling... Ipv alle berichten bijhouden enz op fb enz.. Kun je ook Gods Woord onderzoeken... Of stille tijd nemen..
Je zet iig mij aan t denken, wat ik al begonnen was, dus nogmaals.. Ga vooral door..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:(Ik (...) werk dagelijks met de meest geavanceerde high-tech luchtvaartsystemen...)
Horen die systemen bij het rijk van het licht of bij het rijk van de duisternis ?

*Even een vraag van iemand op dit forum geleend. :OO3
Dat is voor mijn geen vraag...deze systemen werken levensreddend en maken het vliegen veel veiliger.

Ik blijf mij verbazen over jullie kritiekloze houding....de GG heeft toch een commissie moderne media? Wat vinden die ervan?
Dat weet ik niet. Volgens mij gaat die commissie alleen over moderne media, niet over high-tech luchtvaartsystemen.
Maar ik kan me niet voorstellen, dat ze die systemen bij het rijk van het licht vindt horen.
Plaats reactie