Matthäus Passion

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Matthäus Passion

Bericht door Zita »

Mara schreef:
DDD schreef:
@Mara:
De Mattheuspassion trekt een totaal ander publiek, ik denk niet dat daar vijf procent overlap in zit, maar ik ben geen socioloog. Daarom heeft wat je zegt volgens mij niets met deze discussie te maken. De artiesten zijn al helemaal totaal anders dan de uitvoerders bij de Mattheuspassie. Waarom informeer je je niet vooraleer een mening te hebben?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anita_Meyer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dani%C3%ABl_Boissevain
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Jansen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rene_van_Kooten

Ik hoop wel dat de EO gebruik maakt van de kansen die er zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten, dan bereikt die voor zover ik kan inschatten vrijwel alleen mensen aan de zelfkant van de samenleving, niet de elite, en ook niet de grote massa. Dat geldt hiervoor niet. Maar dat is ook weer een discussie apart.
Ik heb ze nagetrokken, ik had het over het zingen van een aria van de M.P, door o.a. een vrouwelijk kamerlid van het CDA (deed ook mee aan dance show en zingt in een rock band) een volkszanger, een actrice ......
Ach, het maakt voor de EO niet uit, als maar meer dan 1000 Nederlanders hen kennen is het inmiddels al een BNer?
Dat schijnt meerwaarde te hebben voor de "gemiddelde" kijker.
Waarom moet iemand in een paar dagen klaargestoomd worden als een Maria Magdalena, Petrus of Judas, die misschien hun hele leven nog amper van de Bijbel gehoord hebben? Tuurlijk, het is hun vak, ze spelen ook Shakespeare, is dat dan hetzelfde als een Bijbels verhaal?
Voor hen is het een schnabbel, weliswaar indrukwekkend, maar ik denk niks meer of minder dan een ander indrukwekkend stuk.
Het gaat hierover, werkt God op deze manier? Ik denk het niet.
Ik geloof dat je nu even de Matthäus Passion en The Passion door elkaar haalt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Matthäus Passion

Bericht door Mara »

Het ging inmiddels over allebei, eigenlijk alle drie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Matthäus Passion

Bericht door DDD »

Dat is waar. Maar als je praat over iemand met bruine ogen en iemand met blauwe ogen kun je niet zeggen dat ze beiden rode ogen hebben natuurlijk. En dat is maar een kleinigheid bij het verschil tussen de Mattheuspassie en The Passion zoals die door de EO en de grote kerken is georganiseerd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Matthäus Passion

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat is waar. Maar als je praat over iemand met bruine ogen en iemand met blauwe ogen kun je niet zeggen dat ze beiden rode ogen hebben natuurlijk. En dat is maar een kleinigheid bij het verschil tussen de Mattheuspassie en The Passion zoals die door de EO en de grote kerken is georganiseerd.
Jij had het over jaloezie, evangeliseren enz.
Er zijn dus 3 uitvoeringen van het stuk, de klassieke, het spektakel in de buitenlucht en een programma, waarin verschillende artiesten een aria zingen.
Eigenlijk een overdaad dus.
Ik heb nog steeds geen echt antwoord gekregen op het wezenlijke verschil tussen de klassieke uitvoering en de moderne.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Matthäus Passion

Bericht door DDD »

Dat vind ik net zo'n vraag als die naar het wezenlijke verschil tussen een trein en een vliegtuig.

Laat ik me liever beperken tot de overeenkomst: beide refereren aan het Evangelie van het lijden en sterven van Jezus Christus. Daarnaast treden er verschillende mensen op die een rol vervullen binnen de context van het verhaal dat wordt verteld. Daar houdt de overeenkomst ook ongeveer op. Je kunt nu eenmaal niet alles met elkaar vergelijken. Het gaat hier gewoon om twee heel verschillende dingen die echter allebei verwijzen naar het Evangelie, de Mattheuspassie van Bach vrij direct, en The Passion niet zo direct.

En er zijn wel duizend 'uitvoeringen van het stuk'.

Gelukkig is er ook Wikipedia nog:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Passie

Ik begrijp overigens niet zo goed waarom je zegt: jij had het over jalouzie. Inderdaad had ik het daarover, en ik ben heel benieuwd naar de reactie, want het hoofdpunt in de discussie sneeuwt helaas volledig onder door allerlei misverstanden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Matthäus Passion

Bericht door Mara »

Er refereren wel meer dingen aan het lijden en sterven van Christus, maar daarom hoeven we het niet allemaal te omarmen.
Als dit soort ernstige zaken vermengd wordt met de wereld (artiesten, acteurs) ben ik op mijn hoede, voorzichtig.
Het kan er net op lijken, maar er toch niets mee te maken hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Matthäus Passion

Bericht door DDD »

Uiteraard. En met op je hoede zijn is niets mis. Hoewel het even belangrijk is geen oordeel te hebben over dingen zonder dat dat op feiten berust.

Maar daarmee ga je niet in op mijn opmerkingen. Waar leid je uit het Volkskrantartikel af dat dit geen goede manier van evangeliseren is, bijvoorbeeld?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Matthäus Passion

Bericht door Mara »

Ik zal hier niet herhalen welke zin er boven het artikel staat. Natuurlijk, het is een column, scherp, ironisch, van een wereldse krant.
Maar daarmee wordt duidelijk dat dit niet de juiste wijze is.
Ik heb nog steeds geen steekhoudende reden gelezen waarom het lijden en sterven van de Heere Jezus, in een verhaal zou moeten worden gezongen.
Ik kan me voorstellen dat het muziekstuk van Bach indrukwekkend is, ik ken alleen stukken daaruit.
Ik ga uit van de goede intentie daarvan.

The Passion daarentegen, wordt omgeven door liedjes van artiesten, die helemaal niets daarmee te maken hebben. Dus noch de artiest, noch het lied!
Het zijn hitjes, die toevallig van toepassing zijn. Dat is spotten DDD!
Die liederen zijn geschreven, omdat ze lekker klinken in de oren van de gemiddelde Nederlander, dus goed verkopen.
Wat hebben die met de kruisiging te maken? Het is wereldgelijkvormigheid!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Matthäus Passion

Bericht door Zita »

Mara schreef:Ik zal hier niet herhalen welke zin er boven het artikel staat. Natuurlijk, het is een column, scherp, ironisch, van een wereldse krant.
Maar daarmee wordt duidelijk dat dit niet de juiste wijze is.
Ik heb nog steeds geen steekhoudende reden gelezen waarom het lijden en sterven van de Heere Jezus, in een verhaal zou moeten worden gezongen.
Ik kan me voorstellen dat het muziekstuk van Bach indrukwekkend is, ik ken alleen stukken daaruit.
Ik ga uit van de goede intentie daarvan.

The Passion daarentegen, wordt omgeven door liedjes van artiesten, die helemaal niets daarmee te maken hebben. Dus noch de artiest, noch het lied!
Het zijn hitjes, die toevallig van toepassing zijn. Dat is spotten DDD!
Die liederen zijn geschreven, omdat ze lekker klinken in de oren van de gemiddelde Nederlander, dus goed verkopen.
Wat hebben die met de kruisiging te maken? Het is wereldgelijkvormigheid!
Aan de andere kant, Mara, ik zat vandaag in trein, metro en ziekenhuis, en overal hoorde ik mensen tegen elkaar zeggen: 'Heb je gisteren The Passion nog gekeken?' Men weet weer waar Pasen over gaat.
Al vind ik het doel te heilig voor de onheilige middelen die ingezet worden.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Matthäus Passion

Bericht door DDD »

@Mara:
Ik heb de hele column gelezen, inclusief de titel. Die bewijst hooguit dat iemand die niets van het christelijk geloof moet hebben hier niet van onder de indruk is en zich er aan ergert. Ik kan dat geen slecht teken vinden.

Jij vindt het spotten. Ik vind het creatieve herinterpretatie. Het grote voordeel ervan is dat iedere keer als iemand dat liedje weer hoort hij weer geconfronteerd wordt met het verhaal van het lijden en sterven van Jezus. Het is inderdaad wereldgelijkvormigheid, maar dan op een manier die Paulus ook nastreefde. Hij werd de Grieken een Griek en de Joden een Jood. Ik zie daar geen bezwaar tegen.

Niemand beweert hier dat dit moet. De vraag was of het mocht. En ik ben nog geen enkel steekhoudend bezwaar tegengekomen in de hele discussie. Vorig jaar hebben in Gouda sommige kerken zelfs de wereldlijke overheid benaderd om dit evenement te verbieden. Gelukkig dat ik daar in Den Haag niets over gehoord heb. Ik heb me er diep voor geschaamd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Matthäus Passion

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Ik zal hier niet herhalen welke zin er boven het artikel staat. Natuurlijk, het is een column, scherp, ironisch, van een wereldse krant.
Maar daarmee wordt duidelijk dat dit niet de juiste wijze is.
Ik heb nog steeds geen steekhoudende reden gelezen waarom het lijden en sterven van de Heere Jezus, in een verhaal zou moeten worden gezongen.
Ik kan me voorstellen dat het muziekstuk van Bach indrukwekkend is, ik ken alleen stukken daaruit.
Ik ga uit van de goede intentie daarvan.

The Passion daarentegen, wordt omgeven door liedjes van artiesten, die helemaal niets daarmee te maken hebben. Dus noch de artiest, noch het lied!
Het zijn hitjes, die toevallig van toepassing zijn. Dat is spotten DDD!
Die liederen zijn geschreven, omdat ze lekker klinken in de oren van de gemiddelde Nederlander, dus goed verkopen.
Wat hebben die met de kruisiging te maken? Het is wereldgelijkvormigheid!
Aan de andere kant, Mara, ik zat vandaag in trein, metro en ziekenhuis, en overal hoorde ik mensen tegen elkaar zeggen: 'Heb je gisteren The Passion nog gekeken?' Men weet weer waar Pasen over gaat.
Al vind ik het doel te heilig voor de onheilige middelen die ingezet worden.
Ja en verder Zita.... men weet waar Pasen over gaat. Vele BNers hebben ooit op een christelijk schooltje gezeten en weten het ook wel.
Ik heb ook andere dingen gehoord, geheel tegen mijn zin.
Wie gaat volgend jaar Jezus spelen? Vervolgens werden er een paar suggesties gedaan, gelardeerd met allerlei lollige opmerkingen.
Men praat over Hem, met een soort oneerbiedigheid.
Ik heb altijd geleerd: Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik nooit Zijn Naam.
Het oneigenlijke gebruik van Zijn Heilige Naam, is dat geoorloofd?
We leven hier toch niet in een land waar de kerken op slot zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Matthäus Passion

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:
Ik heb de hele column gelezen, inclusief de titel. Die bewijst hooguit dat iemand die niets van het christelijk geloof moet hebben hier niet van onder de indruk is en zich er aan ergert. Ik kan dat geen slecht teken vinden.

Jij vindt het spotten. Ik vind het creatieve herinterpretatie. Het grote voordeel ervan is dat iedere keer als iemand dat liedje weer hoort hij weer geconfronteerd wordt met het verhaal van het lijden en sterven van Jezus. Het is inderdaad wereldgelijkvormigheid, maar dan op een manier die Paulus ook nastreefde. Hij werd de Grieken een Griek en de Joden een Jood. Ik zie daar geen bezwaar tegen.

Niemand beweert hier dat dit moet. De vraag was of het mocht. En ik ben nog geen enkel steekhoudend bezwaar tegengekomen in de hele discussie. Vorig jaar hebben in Gouda sommige kerken zelfs de wereldlijke overheid benaderd om dit evenement te verbieden. Gelukkig dat ik daar in Den Haag niets over gehoord heb. Ik heb me er diep voor geschaamd.
Vorig jaar was het in Rotterdam hoor! Bijzonder he, met een Marokkaanse burgemeester :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Matthäus Passion

Bericht door Mara »

Nederland blijkt trouwens weer eens koploper te zijn:
Internationale interesse is er zeker voor het grootschalige tv-spektakel The Passion, waarvan vanavond de derde editie live plaatsvindt in Den Haag. Maar buitenlandse zenders durven het nog niet aan, zegt uitvoerend producent Jacco Doornbos tegen Volkskrant.nl. 'Er is heel veel belangstelling, maar het zal nog wel even duren voordat andere landen het echt aandurven. Ze vinden het heel spannend.'
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Matthäus Passion

Bericht door DDD »

Dit vind ik wel een beetje suggestief. Want waarom vinden ze het spannend? Waarschijnlijk omdat ze het te christelijk vinden. In het buitenland zijn vaak geen christelijke omroepen, maar staatsomroepen. Je moet niet net doen alsof ze dit te oneerbiedig vinden want daar geeft het artikel volgens mij geen aanleiding toe.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Matthäus Passion

Bericht door ejvl »

@Mara:
Wat vind jij het verschil tussen een artiest die een klassiek stuk opvoert met een bijbelse boodschap of een onbekeerd persoon die in een reformatorisch koor zingt, ook met een bijbelse boodschap?
Plaats reactie