Matthäus Passion

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Matthäus Passion

Bericht door Terri »

https://www.christelijkeconcertagenda.n ... .S.%20Bach

Ik hoop hier heen te gaan, familie zingt mee.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Matthäus Passion

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Ik zou de Matthäus Passion weleens willen bezoeken. Maar bij een EO versie denk ik toch al snel: ik hoop dat ze er niet zo'n afgrijselijk spektakel als The Passion van maken.
Ik ben bang van wel.
De omroep zegt hiermee het paasverhaal en de culturele waarde van dit beroemde muziekstuk op een vernieuwende manier voor een groot publiek toegankelijk te willen maken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Matthäus Passion

Bericht door BJD »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zou de Matthäus Passion weleens willen bezoeken. Maar bij een EO versie denk ik toch al snel: ik hoop dat ze er niet zo'n afgrijselijk spektakel als The Passion van maken.
Ik ben bang van wel.
De omroep zegt hiermee het paasverhaal en de culturele waarde van dit beroemde muziekstuk op een vernieuwende manier voor een groot publiek toegankelijk te willen maken.
Oeh, nu zitten jullie erg mis. Even jullie beeld over de EO bijstellen :slurp
Ik ben bij de opname uitvoering (door de EO) van de Mattheus Passion van Ars Musica geweest. Oordeel zelf.. https://www.npostart.nl/VPWON_1259305
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Matthäus Passion

Bericht door liz boer »

BJD schreef:
Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zou de Matthäus Passion weleens willen bezoeken. Maar bij een EO versie denk ik toch al snel: ik hoop dat ze er niet zo'n afgrijselijk spektakel als The Passion van maken.
Ik ben bang van wel.
De omroep zegt hiermee het paasverhaal en de culturele waarde van dit beroemde muziekstuk op een vernieuwende manier voor een groot publiek toegankelijk te willen maken.
Oeh, nu zitten jullie erg mis. Even jullie beeld over de EO bijstellen :slurp
Ik ben bij de opname uitvoering (door de EO) van de Mattheus Passion van Ars Musica geweest. Oordeel zelf.. https://www.npostart.nl/VPWON_1259305
Ook deze is van de EO, een paar jaar geleden, volgend jaar hoop ik mee te zingen.
https://www.youtube.com/watch?v=wOSQyOz ... rt_radio=1
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Matthäus Passion

Bericht door Boertje »

https://www.rd.nl/opinie/column-ds-j-be ... -1.1561721

Minvermogende verdwijnt achter een pilaar: daarom alleen al heb ik hier moeite mee. Het zou juist omgekeerd moeten zijn, maar ja dan verkopen ze geen plaatsen meer. Is dit nu de geest van pasen?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Matthäus Passion

Bericht door Herman »

Boertje schreef:Is dit nu de geest van pasen?
Nee, dit is een betaald concert.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Matthäus Passion

Bericht door Boertje »

Herman schreef:
Boertje schreef:Is dit nu de geest van pasen?
Nee, dit is een betaald concert.
Precies en zo verwordt pasen een werelds feest.... zo staat in dezelfde krant

De ANWB wijst verder op de vele evenementen die drukte veroorzaken: The Passion in Dordrecht trekt donderdagavond veel publiek. Tijdens het weekend zijn onder meer de Keukenhof, Paaspop in Schijndel en het Designer Outlet in Roermond grote publiekstrekkers. In Zuid-Limburg staat op eerste paasdag de wielerwedstrijd Amstel Gold Race op het programma. Ook in attractieparken is het altijd druk tijdens het paasweekend.
Op tweede paasdag valt ook drukte te verwachten op de wegen door de combinatie van dagjesmensen en huiswaarts kerende vakantiegangers.

Bron RD
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Matthäus Passion

Bericht door Herman »

Boertje schreef:
Herman schreef:
Boertje schreef:Is dit nu de geest van pasen?
Nee, dit is een betaald concert.
Precies en zo verwordt pasen een werelds feest.... zo staat in dezelfde krant
De Mattheus-Passion van J.S. Bach is al decennia lang een cultuurhistorische traditie die in veel gevallen geen enkele relatie heeft met een gelovig aanvaarden van de inhoud.

Om daar dan nu een bepaalde duiding aan te geven, is mosterd na de maaltijd. Zeker omdat op zondag voor alles en iedereen de kerkdeuren gewoon openstaan.

Overigens begreep ik dat Philippe Herreweghe 'de Mattheus' graag in Nederland komt uitvoeren, omdat hier nog orthodoxe gelovigen aanwezig zijn die de relatie tussen tekst en muziek wel aan het hart gaan, i.t.t. tot biivoorbeeld Frankrijk (Aldus de presentator op NPO radio 4 afgelopen wo-avond).
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Matthäus Passion

Bericht door Boertje »

Tja en zo is er geen verschil meer tussen de wereld en ons.....
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Matthäus Passion

Bericht door Herman »

Volgens mij moet je de column van ds. J. Belder even tot het einde toe lezen. Dit valt in de vrijheid van het geweten, wat mij betreft.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Matthäus Passion

Bericht door Boertje »

Daar heb je wel gelijk in maar het gaat me om het gebeuren er omheen. De uitvoering van Bach kan ik mij voorstellen dat dit velen aanspreekt. Maar dat vervolgens in een kerkgebouw, het huis van God, de beste plaatsen naar de elite gaan....tja. Daar heb ik moeite mee.

Dat vervolgens de paasdag is ontaard in een wereldse feest en vertierdag heb ik nog veel meer moeite mee.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Matthäus Passion

Bericht door Herman »

Dat eerste lijkt me geen punt, omdat de Mattheus op elke hoek van de straat gratis te beluisteren is via een ouderwetse cd of een ander medium.

Het tweede kan ik me goed indenken. Eens.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Matthäus Passion

Bericht door liz boer »

Boertje schreef:Tja en zo is er geen verschil meer tussen de wereld en ons.....
De Matthäus Passion is geen werelds feest, hij is geschreven als kerkmuziek, de uitvoering (ik ben nog nooit live geweest) is niet met pracht en praal, de inhoud is diep, het is mi geschikt als evangelisatie, als je geraakt wordt door de tekst ben je goed af, de paashaas -boom -ei, komt net als sinterklaas en kerstboom met alles eromheen uit het heidendom, wat wel weer mooi is dat je via het ei het nieuwe leven in Christus kan verkondigen, in de gebarentaal is er een gebaar voor pasen, en voor het christelijke pasen, dat is apart toch?

Twee fragmenten:
O mens, beween uw grote zonden,
waardoor Christus zijn Vaders schoot
verliet en op aarde kwam.
Uit een maagd, rein en teer
werd Hij hier voor ons geboren.
Hij wilde de Bemiddelaar worden.
De doden gaf Hij het leven terug
en genas alle ziekten,
totdat de tijd gekomen was,
dat Hij voor ons geofferd werd,
droeg Hij de zware last van onze zonden
langdurig aan het kruis.


Alt: Zie, Jezus heeft zijn hand om ons te omsluiten naar ons uitgestrekt. Kom!
Koor: Waarheen?
Alt: Zoek verlossing in Jezus’ armen, laat u ontfermen, zoek!
Koor: Waar?
Alt: In Jezus’ armen. Leef, sterf, rust hier uit, jullie verlaten kuikens. Blijf.
Koor: Waar?
Alt: In Jezus’ armen.


werelds pasen https://www.youtube.com/watch?v=FHVwP0x47Vc
christelijk pasen https://www.youtube.com/watch?v=qn4SOEX28nQ
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie