Signalen

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Signalen

Bericht door Auto »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Als je dat fijn vindt (en genoeg geld, zoals Huisman en caprice) kun je onbeperkt boeken kopen van welke theoloog dan ook.
huisman heeft genoeg geld lees ik......vertellen jullie dat niet aan mijn vrouw en kinderen :huhu
Stop jij je boeken in een geheime bergplaats dan?
Waarom denk jij dat hij bang is dat die marter weer terug is :slurp
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Signalen

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Ik vind de opstelling van ds. P. Roos zelf een gevaar. Ik kan me nog een interview herinneren in het RD, naar aanleiding van allerlei dramatische uitspraken over de CGKV, en ook al eerder over kleinigheden als een kaars in de kerk. Ik geloof niet dat de opbouw van de christelijke gemeente met een dergelijke opstelling gediend is.

Ik hoop dat dit artikel wat beter van toon is, ik zal het binnenkort proberen te pakken te krijgen.
Jij noemt een kaars aansteken in de kerk een kleinigheid. Een rooms gebruik volgens mij.
Zo zou je dat kunnen zeggen, dat het "maar" een kleinigheid is. Een klein vosje in de wijngaard, maar kleine vosjes groeien en worden grote vossen en verwoesten alle jonge vruchtjes! Toch?
"Volgens mij", zeg je erbij. Maar je kijkt niet even of je het misschien per ongeluk toevallig mis hebt.
Laat dat nou wel het geval zijn.
Als we niks beters te doen hebben dan tuttelen over een kaarsje, tja, dan is 't niet best in de kerk.
Kaarsje wordt dan: boeketje ernaast, in december een kerstboom. Het wordt steeds voller op het podium.
Zelfs een combo laat ons niet meer wakker schrikken.
Het signaal is dus te hard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Signalen

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Als je dat fijn vindt (en genoeg geld, zoals Huisman en caprice) kun je onbeperkt boeken kopen van welke theoloog dan ook.
huisman heeft genoeg geld lees ik......vertellen jullie dat niet aan mijn vrouw en kinderen :huhu
Stop jij je boeken in een geheime bergplaats dan?

1. Ik krijg vaak boeken gratis.
2. Verder heb ik geen bezigheden die geld kosten.
3. De financieele verantwoording van de fam huisman is geen RF topic.
4. Er moeten dit jaar twee auto's vervangen worden, giften zijn van harte welkom
5. Wij zijn off topic
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Signalen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Als we niks beters te doen hebben dan tuttelen over een kaarsje, tja, dan is 't niet best in de kerk.
Hoe stond het gisteren ook alweer in de puntuit? Een paar haren verraden al de plaats van de leeuw, zoiets (ik heb zelf het RD niet).
Zo'n kaarsje kán een signaal zijn van een verontrustend geestelijk klimaat. Zoals een klein plekje een gevaarlijke onderliggende ziekte kan verraden. Doe dus niet al te bagatelliserend over zgn. kleine dingen.
Waarom bedenkt iemand dat er een kaars in de kerk moet?

Overigens heb ik zelf een zwak voor liturgische kleuren, en dat mag misschien ook niet van ds. Roos.;-)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Signalen

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:Als we niks beters te doen hebben dan tuttelen over een kaarsje, tja, dan is 't niet best in de kerk.
Hoe stond het gisteren ook alweer in de puntuit? Een paar haren verraden al de plaats van de leeuw, zoiets (ik heb zelf het RD niet).
Zo'n kaarsje kán een signaal zijn van een verontrustend geestelijk klimaat. Zoals een klein plekje een gevaarlijke onderliggende ziekte kan verraden. Doe dus niet al te bagatelliserend over zgn. kleine dingen.
Waarom bedenkt iemand dat er een kaars in de kerk moet?

Overigens heb ik zelf een zwak voor liturgische kleuren, en dat mag misschien ook niet van ds. Roos.;-)
Tja waarom het niet zou mógen... Ik heb er zelf totaal geen behoefte aan. Voor mij
zijn kleuren eerder een afleiding. Maar mógen... ik geloof dat dit meer uiterlijk is
dan dat het echt iets voorstelt of om daar lering uit te kunnen trekken. Maar als dát
het enige was zou daar, wat mij betreft, niemand over hoeven te vallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Signalen

Bericht door elbert »

Het is inderdaad verontrustend.
Er wordt een topic geopend over het gebrek aan inhoud in onze gezindte.
En waar gaat het topic nu over? Over kaarsen en dergelijke.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Signalen

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef: "Volgens mij", zeg je erbij. Maar je kijkt niet even of je het misschien per ongeluk toevallig mis hebt.
Laat dat nou wel het geval zijn.
Als we niks beters te doen hebben dan tuttelen over een kaarsje, tja, dan is 't niet best in de kerk.
Kaarsje wordt dan: boeketje ernaast, in december een kerstboom. Het wordt steeds voller op het podium.
Zelfs een combo laat ons niet meer wakker schrikken.
Het signaal is dus te hard.
Jaja, met de bekende hellend-vlak-theorieën kun je alles tegenhouden. Dat heb ik al veel te vaak gehoord. Het begint met een blokfluit en het eindigt met een drumstel. Het begint met dia's en het eindigt met een speelfilm. En dus zijn we overal teugen.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Signalen

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Kaarsje wordt dan: boeketje ernaast, in december een kerstboom. Het wordt steeds voller op het podium.
Zelfs een combo laat ons niet meer wakker schrikken.
Het signaal is dus te hard.
Allemaal uiterlijkheden die er niet toe doen, cultuur, gewoonte, traditie.
Het enige wat we zouden moeten beoordelen is of de prediking bijbels is, en of het gaat om Jezus Christus.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Signalen

Bericht door ejvl »

Afgewezen schreef: Zo'n kaarsje kán een signaal zijn van een verontrustend geestelijk klimaat.
Maar hoe kan dat dan? Dit is serieus bedoeld en niet provocerend ofzo, maar ik ben er oprecht benieuwd naar hoe dat een signaal kan zijn?
Als je kijkt naar de tradities in de bijbelgordel kan ik wel beamen dat het niet de gewoonte is, maar als je buiten de bijbelgordel gaat kijken dan?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Signalen

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Hendrikus schreef: "Volgens mij", zeg je erbij. Maar je kijkt niet even of je het misschien per ongeluk toevallig mis hebt.
Laat dat nou wel het geval zijn.
Als we niks beters te doen hebben dan tuttelen over een kaarsje, tja, dan is 't niet best in de kerk.
Kaarsje wordt dan: boeketje ernaast, in december een kerstboom. Het wordt steeds voller op het podium.
Zelfs een combo laat ons niet meer wakker schrikken.
Het signaal is dus te hard.
Het begint met dia's en het eindigt met een speelfilm. En dus zijn we overal teugen.
Overal :quoi
Inderdaad, het zijn maar uiterlijkheden. We moeten opluisteren of Christus centraal staat in de prediking. Hebben we dan behoefte aan allerlei opleukertjes tijdens de eredienst?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Signalen

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:
Afgewezen schreef: Zo'n kaarsje kán een signaal zijn van een verontrustend geestelijk klimaat.
Maar hoe kan dat dan? Dit is serieus bedoeld en niet provocerend ofzo, maar ik ben er oprecht benieuwd naar hoe dat een signaal kan zijn?
Als je kijkt naar de tradities in de bijbelgordel kan ik wel beamen dat het niet de gewoonte is, maar als je buiten de bijbelgordel gaat kijken dan?
Natuurlijk ben ik ook niet echt tegen een kaarsje in de dienst, hoewel we op moeten passen niet richting RK Kerk af te glijden met allerhande niet-bijbelse ceremoniën (heb net de Institutie gelezen, dus vandaar ;-)). Maar mijn vraag is wel: waarom krijgen mensen behoefte aan zo'n kaarsje in de dienst? Dat is ook echt serieus bedoeld en niet provocerend.
Een wat ongenuanceerde stelling: als het geestelijk klimaat afneemt, neemt het aantal uiterlijke zaken toe.
DDD
Berichten: 28726
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Signalen

Bericht door DDD »

Ik denk dat als het gevoelige voor het symbolische toeneemt, dat dan de behoefte aan symbolen als kaarsen, die de aanwezigheid van het Licht der wereld aanduiden, toeneemt. Hoe nuchterder je bent, hoe minder symbolen je prettig vindt. Maar dat heeft niets met rechtzinnigheid te maken. ---knip--- Feedback op modbeleid per PB aub Want dat is het werkelijk niet. Integendeel.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Signalen

Bericht door Eppo Gremdaat »

Onbekend maakt vaak onbemind.
Het is goed als men zich eens bezint op de kerkelijke eredienst.
Er zijn boeken genoeg die daar een boekje over open doen.
Of volg een of andere kring in je eigen- of buurgemeente over deze dingen.
Zelf herinner ik me het `gek` te vinden al die `responsies`(=antwoorden) tijdens de kerkdienst. Het gaat niet om het `opleuken`van de kerkdienst, maar het gaat om de eer van God. Ik ben blij dat ik destijds een gesprekskring gevolgd heb over liturgie en eredienst en bewaar er goede herinneringen aan. Ook over de te zingen liederen ging het. Het moet verantwoord zijn èn ter ere van God. En dan passen daar geen `geestelijke tophits`in die zo lekker in het gehoor liggen maar waar de `alverzoening`van afdruipt. Jezus is onze Heer en Heiland, maar ook de Man van Smarten. Dat laatste, daar zingen we liever niet van (zei de predikant-inleider) maar Hij is het wel!
En over Bijbelvertalingen moeten we maar niet teveel steggelen, het is Gods Woord. En of het nou in de nieuwe- staten- of wat voor vertaling dan ook is.... er zullen weinig mensen zijn die de Bijbelse grondtalen kunnen lezen.
En ja, helaas heeft de roomskatholieke kerk veel zaken `afgepakt`(overgenomen zo je wilt) uit de voor-reformatorische eredienst. En nu die elementen weer opnieuw een plaats krijgen in de protestantse eredienst, noemt men dat `rooms`!
Het kan dus verkeren!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Signalen

Bericht door Afgewezen »

Eppo Gremdaat schreef:En ja, helaas heeft de roomskatholieke kerk veel zaken `afgepakt`(overgenomen zo je wilt) uit de voor-reformatorische eredienst. En nu die elementen weer opnieuw een plaats krijgen in de protestantse eredienst, noemt men dat `rooms`!
Het kan dus verkeren!
Zo geef je wel een wat vertekend beeld. In de kerk, vóór de reformatie, zijn in de loop van de tijd steeds meer rituelen ingeslopen, die hun grond niet in de Bijbel vonden, niet voorgeschreven waren, zeg maar. Ten tijde van de Reformatie heeft men hier grondig korte metten mee gemaakt.
Toevallig ben ik zelf ook gevoelig voor symbolen, etc., maar de vraag is hoe ver je daarin moet gaan. Krijg je dan niet een dienst met allerlei 'gewijde' handelingen en symbolen, waarbij dan eerbied betoond wordt voor dingen die uiteindelijk door mensen zijn bedacht? Een mens wil nu eenmaal graag iets zichtbaars, iets tastbaars.
In de tijd van de Ref. zag men hier een wezenlijk gevaar in.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Signalen

Bericht door Eppo Gremdaat »

Afgewezen schreef:
Eppo Gremdaat schreef:En ja, helaas heeft de roomskatholieke kerk veel zaken `afgepakt`(overgenomen zo je wilt) uit de voor-reformatorische eredienst. En nu die elementen weer opnieuw een plaats krijgen in de protestantse eredienst, noemt men dat `rooms`!
Het kan dus verkeren!
Zo geef je wel een wat vertekend beeld. In de kerk, vóór de reformatie, zijn in de loop van de tijd steeds meer rituelen ingeslopen, die hun grond niet in de Bijbel vonden, niet voorgeschreven waren, zeg maar. Ten tijde van de Reformatie heeft men hier grondig korte metten mee gemaakt.
Toevallig ben ik zelf ook gevoelig voor symbolen, etc., maar de vraag is hoe ver je daarin moet gaan. Krijg je dan niet een dienst met allerlei 'gewijde' handelingen en symbolen, waarbij dan eerbied betoond wordt voor dingen die uiteindelijk door mensen zijn bedacht? Een mens wil nu eenmaal graag iets zichtbaars, iets tastbaars.
In de tijd van de Ref. zag men hier een wezenlijk gevaar in.
Inderdaad zag men in deze zaken een gevaar. Maar gelukkig is men toch tot genuanceerder gedachten gekomen.
Denk o.a. aan wijlen Ds J.H. Gerretsen (die Prinses Juliana doopte), denk ook aan wijlen prof. van der Leeuw. Zij gaven de gemeente weer een `stem`om God te loven en te prijzen, maar ook de gemeente leerden de schuldbelijdenis en de verootmoediging.
De kerkdienst was toch wel heel erg een `one man-show`geworden.
Plaats reactie