Vrouw in het ambt

Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Vrouw in het ambt

Bericht door Marieke »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_668773

Dat dit binnen de GB zou gebeuren, had ik niet verwacht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Mara »

Mwah, misschien toch wel :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Zita »

Mara schreef:Mwah, misschien toch wel :fi
Er bestaan geen GB-gemeenten. Alleen individuele leden kunnen lid zijn van de GB.
En het standpunt van de GB is duidelijk: tegen de vrouw in het ambt. Niet te snel oordelen over de GB dus.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Mwah, misschien toch wel :fi
Er bestaan geen GB-gemeenten. Alleen individuele leden kunnen lid zijn van de GB.
En het standpunt van de GB is duidelijk: tegen de vrouw in het ambt. Niet te snel oordelen over de GB dus.
Waar oordeel ik dan :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:Mwah, misschien toch wel :fi
Er bestaan geen GB-gemeenten. Alleen individuele leden kunnen lid zijn van de GB.
En het standpunt van de GB is duidelijk: tegen de vrouw in het ambt. Niet te snel oordelen over de GB dus.
Waar oordeel ik dan :quoi
Dat het te verwachten zou zijn dat deze de anti-Bijbelse vrouw-in-het-ambt-lijn zou gaan inzetten. Zonder nadere onderbouwing vind ik dat tamelijk veroordelend.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:Mwah, misschien toch wel :fi
Er bestaan geen GB-gemeenten. Alleen individuele leden kunnen lid zijn van de GB.
En het standpunt van de GB is duidelijk: tegen de vrouw in het ambt. Niet te snel oordelen over de GB dus.
Waar oordeel ik dan :quoi
Dat het te verwachten zou zijn dat deze de anti-Bijbelse vrouw-in-het-ambt-lijn zou gaan inzetten. Zonder nadere onderbouwing vind ik dat tamelijk veroordelend.
Nee zo bedoelde ik het niet Zita. In de Herv. GB kerk waar een vriend koster is, stond een predikant die een vrouwelijke dienstdoende ouderling ( in één der wijkgemeentes aldaar) geen hand gaf. Dat is hem behoorlijk kwalijk genomen, niet door de vrouw zelf trouwens! Zij had daar respect en begrip voor.
De GB kerk staat op zichzelf, maar moet wel aan "kanselruil" doen, met de wijkgemeentes. Dus dan bestaat het gevaar toch dat het daar ook gaat gebeuren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door WimA »

Zita schreef:
Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:Mwah, misschien toch wel :fi
Er bestaan geen GB-gemeenten. Alleen individuele leden kunnen lid zijn van de GB.
En het standpunt van de GB is duidelijk: tegen de vrouw in het ambt. Niet te snel oordelen over de GB dus.
Waar oordeel ik dan :quoi
Dat het te verwachten zou zijn dat deze de anti-Bijbelse vrouw-in-het-ambt-lijn zou gaan inzetten. Zonder nadere onderbouwing vind ik dat tamelijk veroordelend.
Ik ben het wel met Mara eens. Dit heeft ook niets met "veroordelend" te maken. Gewoon met een realistische kijk op de ontwikkelingen in de PKN en de GB. Helaas bewijst dit artikel mede het gelijk van deze realistische visie. En, voor de goede orde, ik veroordeel geen personen maar daden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Mara »

In 2008 stond dit stukje op refdag.nl:
http://www.refdag.nl/opinie/vrouw_in_he ... t_1_275362

Knieval voor tijdgeest!
Vier jaar geleden dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Zita »

Sommige gemeenten die zich GB-gemeente noemen, zie ik wel opschuiven, ja. En de gemiddelde 'rechts-heid' zal na 2004 ook wel danig naar links opgeschoven zijn, maar dat is logisch als een aanzienlijk deel van de rechterflank geen deel meer uitmaakt van de GB.
Maar als ik de standpunten van de Gereformeerde Bond zie, heb ik niet het idee dat die inhoudelijk heel erg gewijzigd zijn.
In de artikelenserie die je aanhaalt, krijg ik juist het idee dat P.J. Vergunst ook vier jaar geleden het ambt niet wilde openstellen voor vrouwen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Mara »

Zita schreef:Sommige gemeenten die zich GB-gemeente noemen, zie ik wel opschuiven, ja. En de gemiddelde 'rechts-heid' zal na 2004 ook wel danig naar links opgeschoven zijn, maar dat is logisch als een aanzienlijk deel van de rechterflank geen deel meer uitmaakt van de GB.
Maar als ik de standpunten van de Gereformeerde Bond zie, heb ik niet het idee dat die inhoudelijk heel erg gewijzigd zijn.
In de artikelenserie die je aanhaalt, krijg ik juist het idee dat P.J. Vergunst ook vier jaar geleden het ambt niet wilde openstellen voor vrouwen.
Het gaat mij om het opschuiven Zita en dat gebeurt helaas niet alleen in de Ger. Bond.
Er wordt al heel lang gesproken over vrouwenstemrecht (kerkelijk) vrouw in het ambt. Want ach, een diaken is bijna hetzelfde als een bezoekdame. Zo hoor ik de argumenten. Het gaat sluipend, ongemerkt, maar het gaat door!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Germanicus »

Lees voor de duidelijkheid even dit artikel: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_668774
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door refo »

Als thuislezen mag (behalve van Bert en mij) dan is de vrouw in het ambt ook nauwelijks een probleem.

De belijdenis zegt er niet veel over en de DKO al helemaal niet.

De eerste evangelisten waren vrouwen. Toen de discipelen nog uit angst voor de Joden achter stevige deuren zaten waren de vrouwen al met de boodschap rond gegaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Mara »

God riep Adam ter verantwoording!
En worden in de Bijbel niet de mannen tot de Priesterdienst geroepen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door boontje »

Al is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre je de priesterdienst in het Oude Testament mag vergelijken met het kerkelijke ambt in het Nieuwe Testament. Priesters hadden een taak in de offerdienst, en die is in het NT niet meer aan de orde.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Mara »

boontje schreef:Al is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre je de priesterdienst in het Oude Testament mag vergelijken met het kerkelijke ambt in het Nieuwe Testament. Priesters hadden een taak in de offerdienst, en die is in het NT niet meer aan de orde.
Lees je in het N.T. over vrouwelijke "voorgangers"? Hoe spreekt Paulus: mannenbroeders!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie