Vrouw in het ambt

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Bert Mulder »

Fjodor schreef: Als je het met me eens bent dat deze profeet een profeet van Godswege is, dan zijn profeten dus niet enkel onderdeel van de oude verordeningen. Maar ook van de nieuwe. Dus klopt je verhaal niet.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Hendrikus »

Petrus Romanus schreef:
Marieke schreef:
Hendrikus schreef:
Petrus Romanus schreef:Kennen jullie een vrouwelijke predikant die echt kan preken. Ze zullen echt wel bestaan. Maar ik kan ze niet.
Hoe vaak beluister je vrouwelijke predikanten, eigenlijk? Want je kunt nou wel zeggen dat je ze niet kunt, maar ik vraag me af hoeveel je er al hebt beluisterd.
't ken best weze dat hij er geeneen kan
Ze zullen er best wel zijn..
Maar jij kunt ze niet, nee.
Mijn vraag was echter, hoeveel je er al hebt beluisterd.
~~Soli Deo Gloria~~
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef: Als je het met me eens bent dat deze profeet een profeet van Godswege is, dan zijn profeten dus niet enkel onderdeel van de oude verordeningen. Maar ook van de nieuwe. Dus klopt je verhaal niet.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Dus zijn profetieën nog niet te niet gedaan. Maar dat zal gebeuren, ja.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Simon »

Fjodor schreef: Als je het met me eens bent dat deze profeet een profeet van Godswege is, dan zijn profeten dus niet enkel onderdeel van de oude verordeningen. Maar ook van de nieuwe. Dus klopt je verhaal niet.
Ik had er nog bij moeten zeten dat deze oude verordeningen tussen Israel en God hun invulling hadden.
Was Johannes de Doper niet de grootste der profeten, maar de minste in het Koninkrrijk der hemelen?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Eppo Gremdaat »

Mara schreef:......... In de Herv. GB kerk waar een vriend koster is, stond een predikant die een vrouwelijke dienstdoende ouderling ( in één der wijkgemeentes aldaar) geen hand gaf. Dat is hem behoorlijk kwalijk genomen, niet door de vrouw zelf trouwens! Zij had daar respect en begrip voor.
De GB kerk staat op zichzelf, maar moet wel aan "kanselruil" doen, met de wijkgemeentes. Dus dan bestaat het gevaar toch dat het daar ook gaat gebeuren?
En dàt is al eens gebeurd in een stadsgemeente. De voorganger was ziek geworden en de GB-predikant moest ter elfder ure invallen. (Hij stond als `reserve`genoteerd). In de consistorie ontmoette hij onder de kerkeraadsleden een vrouwelijke dienstdoende diaken. `Zal ik maar in de bank plaatsnemen, dominee?`vroeg ze. Het onverdachte antwoord was: `Nee, doe je dienst. Mijn `klanten`weten toch niet dat ik hier ben!`
En dat gebeurde toen de `vrouw in het ambt`al een poosje was ingevoerd!
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Eppo Gremdaat »

Petrus Romanus schreef:Kennen jullie een vrouwelijke predikant die echt kan preken. Ze zullen echt wel bestaan. Maar ik kan ze niet.

Zeker wel! Mevrouw Ds I.C. Visser-Schroot (emeritus) ga maar zoeken, ze zal nog wel - in de vacantietijd - vnl. in Wassenaar voorgaan. Ze is dacht ik al tegen de 80. Maar als je haar ziet, zou je dat niet zeggen. En haar preken zijn recht op de man af. Boeiend. (Haar echtgenoot Ds J. Visser, ooit predikant in Den Haag, preekt niet meer).

En vergeet niet de - helaas - overleden Mevrouw Ds Th. Attema-Roosjen (Leiderdorp). Behoorde tot de voormalige Geref.Kerk. Bijbelgetrouwe prediking bracht deze waarbij de tijd omvloog....Ze preekte vrij lang.
Nee, dat zijn(waren) beslist geen VPRO-dominees, die meestal begonnen met `Ik zag een vogeltje.....`

Probeer van dezen bandjes o.i.d. te bemachtigen en luister. En je vergeet je vooroordeel `tègen`

En denk ook eens aan Ds Arenda Haasnoot (oud synodelid) komt wel in Amsterdam `Alle Dag-kerk`Begijnhof. Ze zijn er wel die Gods Woord zuiver verkondigen, je moet niet met een vooroordeel van ``t zal wel niks wezen gaan`.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Bert Mulder »

Vraag me af, hoe ze bijbels preken zullen over teksten zoals deze:
5 Om die oorzaak heb ik u te Kreta gelaten, opdat gij, hetgeen nog ontbrak, voorts zoudt te recht brengen, en dat gij van stad tot stad zoudt ouderlingen stellen, gelijk ik u bevolen heb:
6 Indien iemand onberispelijk is, ener vrouwe man, gelovige kinderen hebbende, die niet te beschuldigen zijn van overdadigheid, of ongehoorzaam zijn.
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.
En, uiteindelijk, was de situatie Debora een noodgeval, en stond ze nog in wezen onder Barak.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:
Mara schreef:......... In de Herv. GB kerk waar een vriend koster is, stond een predikant die een vrouwelijke dienstdoende ouderling ( in één der wijkgemeentes aldaar) geen hand gaf. Dat is hem behoorlijk kwalijk genomen, niet door de vrouw zelf trouwens! Zij had daar respect en begrip voor.
De GB kerk staat op zichzelf, maar moet wel aan "kanselruil" doen, met de wijkgemeentes. Dus dan bestaat het gevaar toch dat het daar ook gaat gebeuren?
En dàt is al eens gebeurd in een stadsgemeente. De voorganger was ziek geworden en de GB-predikant moest ter elfder ure invallen. (Hij stond als `reserve`genoteerd). In de consistorie ontmoette hij onder de kerkeraadsleden een vrouwelijke dienstdoende diaken. `Zal ik maar in de bank plaatsnemen, dominee?`vroeg ze. Het onverdachte antwoord was: `Nee, doe je dienst. Mijn `klanten`weten toch niet dat ik hier ben!`
En dat gebeurde toen de `vrouw in het ambt`al een poosje was ingevoerd!
De vorige voorzitter van de GB had als derde standplaats Nieuwe Pekela, waar hij ook te maken had met vrouw in het ambt. Vanuit de GB werd destijds uitdrukkelijk onder jonge predikanten gepromoot om in het hoge noorden te gaan werken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrikus schreef:De vorige voorzitter van de GB had als derde standplaats Nieuwe Pekela, waar hij ook te maken had met vrouw in het ambt. Vanuit de GB werd destijds uitdrukkelijk onder jonge predikanten gepromoot om in het hoge noorden te gaan werken.
Ik snap niet precies wat je hiermee wil zeggen. De Julianakapel gemeente in Nieuwe Pekela heeft geen vrouwelijke kerkenraadsleden, maar ds Lam zal er in andere gemeenten in het noorden wel mee te maken gehad hebben. Maar dat maakt deze predikant noch de Bond een voorstander van de vrouw in het ambt. Integendeel zelfs. Het standpunt van het hoofdbestuur van de GB is duidelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door learsi »

Een maand of 3 geleden is er nog een brochure uitgegeven door de GB over de vrouw in het ambt. Uiteraard nog steeds te bestellen. Ik kon me er wel in vinden.

Learsi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door -DIA- »

We moeten niet de illusie hebben dat vreemd is.
Als eenmaal een stap is gezet die afwijkt komt men in een glijdende schaal.
Dit was niet tegen te houden, vooral als vrijwel alle tuchtmaatregelen
ontbreken. Of anders, als de sleutel van de tucht niet gehanteerd wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Afgewezen »

Nu we het er toch over hebben. De Bijbel leert ons dat een vrouw zich moeten laten leren in alle onderdanigheid.
Past dit eigenlijk wel bij een openbare gedachtewisseling op een forum?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Mara »

Eigenlijk niet, als je het zo stelt.
Maar vrouwen hebben nu in veel kerken stemrecht gekregen. Veel reformatorische vrouwen werken, zijn vaker hoger opgeleid en hebben dus een mening.
M.a.w.: de refovrouw zit in een spagaat. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Gian »

1Kor11vs5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert..

Bovendien is het forum niet de bijeenkomst van de Gemeente. Nou ja.. een beetje dan misschien :)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Mara »

Gian schreef:1Kor11vs5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert..

Bovendien is het forum niet de bijeenkomst van de Gemeente. Nou ja.. een beetje dan misschien :)
Zijn wij dan aan het profeteren volgens jou?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie