Open Brief aan alle opvoeders

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
EdgarB schreef:
huisman schreef:De satan gaat rond als een briesende leeuw en als een engel des lichts dat is de Bijbelse werkelijkheid. Daar moeten ouders rekening mee houden in het opvoeden van hun kinderen en het maken van keuzes. Alleen onder de vleugels van de Zaligmaker ben je veilig. Dan heb je een Schuilplaats in gevaren. Al het andere zijn lapmiddelen.
Als jongere (student) heb ik juist bezwaren tegen dit soort opmerkingen.
Als student kom ik veel in het wetenschappelijke seculiere circuit. Juist mijn ogen voor de schoonheid van de wereld, dankzij de wetenschap, zijn daardoor open gegaan. Ik geef alleen een andere invulling aan wetenschap dan seculieren.
Zo'n opmerking van Huisman maakt me verdrietig. Waarom moeten dit soort waarschuwingen steeds sterker worden aangezet en worden herhaald ?? Angst kweken wordt tot norm verheven.
De jongeren van tegenwoordig hebben toegang tot alle informatie die ze wensen ( idd ten goede en ten kwade), maar dat wil NIET zeggen dat je de jongeren nog meer moet beschermen. Die tijd is m.i. voorbij..
Welke Bescherming/Schuilplaats wijs ik aan? Jezus Christus..en die hebben jongeren niet nodig?De waarschuwingen die ik laat horen komen rechtstreeks uit Gods Woord. De satan gaat echt rond als een briesende leeuw...dat is geen bangmakerij...doe je ogen open.
Ik denk dat Edgar bedoelt met beschermen het verbieden zonder gesprek.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef: - Wat mis je op dit moment bij de mensen die dit onderschrijven?
Helemaal niets. Een evenwichtig rijtje overigens, uit de breedte van de ger. gezindte.
- Is het niet zo, dat juist een discussie over wel of geen krant op biddag, een voorbeeld is van zo'n typische volwassenen-discussiedie we met jongeren nu eens niet
moeten voeren?
Jij bent toch volwassen? Het is een voorbeeld hoe we iets uitstralen naar buiten toe. We zijn zo door en door wereldgelijkvormig en door onze welvaart weten we niet wat gebrek is dat een paar extra pagina's op een dag dat vroeger een boete- en bededag genoemd werd heel begrijpelijk is maar totaal aan de bedoeling van zo'n dag voorbij gaat. Verootmoediging op zo'n dag gebeurt in de binnenkamer, niet in de krant.
- Wat bedoel je met die wereldgelijkvormige dominees?
Ik heb in algemene zin iets gezegd over wereldgelijkvormigheid en dat gaat dominees niet voorbij.
- Waarom zo negatief op deze open brief en brochure? Op deze toon en deze inhoud zitten we al zo lang te wachten!
De toon en inhoud van de brief? Prima hoor, niks mis met de inhoud. Maar nu?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:De toon en inhoud van de brief? Prima hoor, niks mis met de inhoud. Maar nu?
In de brief staan een aantal praktische handvatten, hoe de communicatie met jongeren te voeren. De brochure gaat daar nog dieper en breder op in.
Zelf vind ik de open brief en de brochure een goed initiatief.
Aan de brochure zit echter één nadeel: de eerste hoofdstukken zijn betrekkelijk zware stof en erg theoretisch. Dat vind ik voor mezelf niet zo'n bezwaar, maar veel ouders/opvoeders zullen daarom afhaken.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door dennis »

De brief vond ik een goed initiatief. De toon was bewogen en niet van uit de hoogte.
Laten we vooral veel voor onze jonge mensen bidden. Voor onze eigen kinderen, als we die hebben, maar ook voor die van anderen.
Het gebed is een machtig wapen.
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door EdgarB »

dat is geen bangmakerij...doe je ogen open.
Juist Huisman, niet alleen je ogen open doen, maar ook uit de tunnel komen en links en rechts (durven) kijken.
M.a.w.: de maatschappelijke werkelijkheid is (helaas) iets anders dan de bijbelse werkelijkheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Tiberius »

EdgarB schreef:
dat is geen bangmakerij...doe je ogen open.
Juist Huisman, niet alleen je ogen open doen, maar ook uit de tunnel komen en links en rechts (durven) kijken.
M.a.w.: de maatschappelijke werkelijkheid is (helaas) iets anders dan de bijbelse werkelijkheid.
Dat is een onterecht verwijt richting Huisman.
Hij benoemt juist de maatschappelijke werkelijkheid juist met de Bijbelse omschrijving: "satan gaat rond als een briesende leeuw en als een engel des lichts"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:In de brief staan een aantal praktische handvatten, hoe de communicatie met jongeren te voeren. De brochure gaat daar nog dieper en breder op in.
Zelf vind ik de open brief en de brochure een goed initiatief.
Aan de brochure zit echter één nadeel: de eerste hoofdstukken zijn betrekkelijk zware stof en erg theoretisch. Dat vind ik voor mezelf niet zo'n bezwaar, maar veel ouders/opvoeders zullen daarom afhaken.
100% mee eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Luther »

Anker schreef:Jij bent toch volwassen? Het is een voorbeeld hoe we iets uitstralen naar buiten toe. We zijn zo door en door wereldgelijkvormig en door onze welvaart weten we niet wat gebrek is dat een paar extra pagina's op een dag dat vroeger een boete- en bededag genoemd werd heel begrijpelijk is maar totaal aan de bedoeling van zo'n dag voorbij gaat. Verootmoediging op zo'n dag gebeurt in de binnenkamer, niet in de krant.
OK, dat ben ik met je eens.
Maar wel even nog de prikkelende vraag: Heeft voor jouw de bid- en de dankdag hetzelfde karakter als de zondag?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef: Aan de brochure zit echter één nadeel: de eerste hoofdstukken zijn betrekkelijk zware stof en erg theoretisch. Dat vind ik voor mezelf niet zo'n bezwaar, maar veel ouders/opvoeders zullen daarom afhaken.
Dit speelt in onze gezindte toch niet? Het doorworstelen van zware stof en oude vertalingen zijn we wel gewend...dus zo'n brochure kan daar wel bij.
Laatst gewijzigd door Democritus op 19 mar 2012, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door EdgarB »

Tiberius schreef:
EdgarB schreef:
dat is geen bangmakerij...doe je ogen open.
Juist Huisman, niet alleen je ogen open doen, maar ook uit de tunnel komen en links en rechts (durven) kijken.
M.a.w.: de maatschappelijke werkelijkheid is (helaas) iets anders dan de bijbelse werkelijkheid.
Dat is een onterecht verwijt richting Huisman.
Hij benoemt juist de maatschappelijke werkelijkheid juist met de Bijbelse omschrijving: "satan gaat rond als een briesende leeuw en als een engel des lichts"
Het verwijt : "doe je ogen open" was eerst aan mij gericht.

Mijn verwijt aan Huisman is juist dat een tekst als "satan gaat rond..." 1 van de oude stempel is. Daar kom je tegenwoordig, bij jongeren, niet mee weg.
De (natuurlijke) vraag wordt dan; 'hoe zie je het verschil'?

Om terug te komen op de open brief; Jezus paste zijn verhaal ook aan de toehoorders.
M.i. kan je dus jongeren niet op de manier die Huisman voorstaat toespreken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Tiberius »

Democritus schreef:
Tiberius schreef:
Anker schreef: Aan de brochure zit echter één nadeel: de eerste hoofdstukken zijn betrekkelijk zware stof en erg theoretisch. Dat vind ik voor mezelf niet zo'n bezwaar, maar veel ouders/opvoeders zullen daarom afhaken.
Dit speelt in onze gezindte toch niet? Het doorworstelen van zware stof en oude vertalingen zijn we wel gewend...dus zo'n brochure kan daar wel bij.
Daarom zeg ik (niet Anker): dat vind ik voor mezelf niet zo'n bezwaar, maar voor anderen wellicht wel.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef:
Democritus schreef:
Tiberius schreef:
Anker schreef: Aan de brochure zit echter één nadeel: de eerste hoofdstukken zijn betrekkelijk zware stof en erg theoretisch. Dat vind ik voor mezelf niet zo'n bezwaar, maar veel ouders/opvoeders zullen daarom afhaken.
Dit speelt in onze gezindte toch niet? Het doorworstelen van zware stof en oude vertalingen zijn we wel gewend...dus zo'n brochure kan daar wel bij.
Daarom zeg ik (niet Anker): dat vind ik voor mezelf niet zo'n bezwaar, maar voor anderen wellicht wel.
Inderdaad niet helemaal gelukkig geciteerd.

m.a.w. er bestaat dus ook in onze gezindte een groep mensen waarvoor oude schrijvers en oude vertalingen een probleem kunnen zijn qua leesbaarheid en begrijpbaarheid?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:Jij bent toch volwassen? Het is een voorbeeld hoe we iets uitstralen naar buiten toe. We zijn zo door en door wereldgelijkvormig en door onze welvaart weten we niet wat gebrek is dat een paar extra pagina's op een dag dat vroeger een boete- en bededag genoemd werd heel begrijpelijk is maar totaal aan de bedoeling van zo'n dag voorbij gaat. Verootmoediging op zo'n dag gebeurt in de binnenkamer, niet in de krant.
OK, dat ben ik met je eens.
Maar wel even nog de prikkelende vraag: Heeft voor jouw de bid- en de dankdag hetzelfde karakter als de zondag?
Nee zeker niet. Het is enerzijds een gewone doordeweekse dag (temeer daar onze bid/dankdag regionaal afwijkt van de landelijke dankdag) en anderzijds wel een dag van afzondering. Dus van mij mag de krant gewoon verschijnen (vond het vroeger wel lekker om tussen de middag- en avonddienst even het dorp rond te gaan met m'n krantenwijk) maar zo'n voorkrant als de laatste jaren is echt niet nodig. Dat signaal wilde ik geven. Doe een sobere versie i.p.v. een uitgebreide versie.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Ad Anker »

Democritus schreef:m.a.w. er bestaat dus ook in onze gezindte een groep mensen waarvoor oude schrijvers en oude vertalingen een probleem kunnen zijn qua leesbaarheid en begrijpbaarheid?
Ik zou bijna weer in de cynische modus schieten. :hum
En verder zeg ik niets... Even...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Open Brief aan alle opvoeders

Bericht door Tiberius »

Democritus schreef: m.a.w. er bestaat dus ook in onze gezindte een groep mensen waarvoor oude schrijvers en oude vertalingen een probleem kunnen zijn qua leesbaarheid en begrijpbaarheid?
Ik denk dat je dan beter even de brochure moet lezen. Het heeft juist niet dezelfde taal als de oude schrijvers en oudvaders. Het is meer moderne taal van tamelijk hoog niveau; daardoor m.i. voor een substantieel deel van de doelgroep lastig te volgen.
Plaats reactie