RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Nee, maar denk je dat Tiberius dat doet? Weest wijzer ;)!
Luther weet wel beter. ;)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door BJD »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Door ze in aanraking te brengen met het Woord van God. En voor hen te bidden. Dat is onze plicht.
Meer kunnen we er niet aan doen. Meer hoeven we er ook niet aan te doen. God heeft Zijn zegen aan de middelen beloofd.
Nee, dat is niet genoeg.
Vul het dan eens aan?
Zie de goede post van ejvl.
Als opvoeder, gezagsdrager in kerk, school en gezin moet je op de hoogte zijn van wat er in de jongerencultuur speelt. Dat betekenet dat je inderdaad af en toe iets kijkt of leest wat zij ook kijken en lezen. Als het gaat om het doorgronden van onze cultuur kan het geen kwaad om NRC, Trouw e.d. elke dag te lezen, maar ook moderne literatuur.

Ik hoorde gisteren nog een verhaal: "Ja, onze ouderling zei op catechisatie dat we niet moesten MSS'en want dat is van de duivel." Zo'n man nemen ze dan niet meer serieus. Alleen al door het woord SS niet goed uit te spreken. Zeg er dan niets over, als je het niet trekt.

Zeker zijn Woord en gebed machtige wapenen van de Heilige Geest. Maar de Heere bindt zich ook aan de middelen. Toen ik samen met enkele jongelui enige afleveringen van Flikken in Maastricht had gekeken en ze vervolgens een tabel had laten invullen, wanneer welk gebod van de 10 overtreden werd in woord, gebaar of daad, toen had ik pas contact over dit thema.
tja.. Flikken Maastricht is een politieserie.. dan wordt idd de geboden overtreden..net als wegmisbruikers, en blik op de weg.. want.. als de polite moet optreden is er ook een gebod overtreden. :huhu
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door memento »

Gisteren de eerste uitzendingen geweest, terug te kijken op http://www.reformatorischeomroep.nl. Viel me niet tegen..
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ejvl »

Op zich niet, maar het lijkt wel een wereld naast de boze wereld, dat de refo-cultuur echt een aparte wereld is die niet staat in de andere wereld met voornamelijk eigen mensen en onderwerpen.
Maar dat is maar een gevoel natuurlijk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Nee, maar denk je dat Tiberius dat doet? Weest wijzer ;)!
Luther weet wel beter. ;)
Maar Tiberius heeft ons te dienaangaande op RF in onzekerheid gelaten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

memento schreef:Gisteren de eerste uitzendingen geweest, terug te kijken op http://www.reformatorischeomroep.nl. Viel me niet tegen..
Viel me zeer tegen.
- oppervlakkig
- niet echt professioneel
- geen toegevoegde waarde
- soms op het kneuterige af
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door memento »

Luther schreef:
memento schreef:Gisteren de eerste uitzendingen geweest, terug te kijken op http://www.reformatorischeomroep.nl. Viel me niet tegen..
Viel me zeer tegen.
- oppervlakkig
- niet echt professioneel
- geen toegevoegde waarde
- soms op het kneuterige af
Je moet ook meenemen dat dit de eerste afleveringen waren. Voor een team met weinig ervaring, zowel in de techniek als bij het regisseren, vind ik het geheel niet slecht. Hoewel er natuurlijk nog heel wat te leren en te verbeteren valt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef:
memento schreef:Gisteren de eerste uitzendingen geweest, terug te kijken op http://www.reformatorischeomroep.nl. Viel me niet tegen..
Viel me zeer tegen.
- oppervlakkig
- niet echt professioneel
- geen toegevoegde waarde
- soms op het kneuterige af
Je moet ook meenemen dat dit de eerste afleveringen waren. Voor een team met weinig ervaring, zowel in de techniek als bij het regisseren, vind ik het geheel niet slecht. Hoewel er natuurlijk nog heel wat te leren en te verbeteren valt.
Kan wezen. Als je zoiets begint, moet je er gelijk staan, en dus veel oefenuitzendingen hebben gemaakt. Dit was echt onder de maat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door memento »

Luther schreef:
memento schreef:
Luther schreef:
memento schreef:Gisteren de eerste uitzendingen geweest, terug te kijken op http://www.reformatorischeomroep.nl. Viel me niet tegen..
Viel me zeer tegen.
- oppervlakkig
- niet echt professioneel
- geen toegevoegde waarde
- soms op het kneuterige af
Je moet ook meenemen dat dit de eerste afleveringen waren. Voor een team met weinig ervaring, zowel in de techniek als bij het regisseren, vind ik het geheel niet slecht. Hoewel er natuurlijk nog heel wat te leren en te verbeteren valt.
Kan wezen. Als je zoiets begint, moet je er gelijk staan, en dus veel oefenuitzendingen hebben gemaakt. Dit was echt onder de maat.
In theorie klinkt dat erg redelijk, maar gezien het beperkte budget waardoor veel proefuitzendingen maken en het inhuren van een regisseur en presentators met veel ervaring niet echt haalbaar is, vind ik dit een heel nette start.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

memento schreef:In theorie klinkt dat erg redelijk, maar gezien het beperkte budget waardoor veel proefuitzendingen maken en het inhuren van een regisseur en presentators met veel ervaring niet echt haalbaar is, vind ik dit een heel nette start.
Dan moet je er niet aan beginnen....

Blijft staan dat mij andere kritiekpunten (geen toegevoegde waarde / soms erg kneuterig) niet met geld te maken hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Marie-Henriëtte »

SecorDabar schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
SecorDabar schreef:Ik ben geen voorstander van refo-televisie.
Door de beeldcultuur, het visuele, verliezen wij de leescultuur.
Het lezen is zelfs een bijbelse opdracht: Onderzoekt de Schriften!
Als er niet gelezen wordt, verliezen wij op den duur ook de (verstandelijke) kennis van de Heilige Schrift.
Hoeveel tijd wordt er eigenlijk niet verbeuzeld, die beter gebruikt kon worden door het lezen van bijvoorbeeld een goede bijbelverklaring.
Deze ontwikkeling is al langer gaande in de gereformeerde gezindte.
Een boek met foto's en plaatjes verkoopt beter dan alleen met tekst.
Het is gewoon aantrekkelijker, omdat het minder inspanning kost.
Discipline is nodig om een degelijk boek te lezen.
Wie zegt dat het onderzoeken cq bestuderen van de Schriften niet via een refo-televisie kan geschieden? Televisie biedt doorgaans de mogelijkheid om informatie tot mensen te laten komen binnen een mum van tijd. Heeft men moeite met het zelfstandig bestuderen van de Schriften, dan biedt refo-televisie een mooie uitweg. En wat te denken van mensen die veel moeite hebben met lezen? Wat dat betreft opent deze technologie vele deuren.
Beste Marie-Henriëtte,
Je schreef: Heeft men moeite met het zelfstandig bestuderen van de Schriften, dan biedt refo-televisie een mooie uitweg.
Mijn vraag aan jou is: kun je voorbeelden geven waarom men moeite heeft met het zelfstandig bestuderen van de Schriften? Stel dat er geen Refotelevisie komt, hoe zou jij dit dan oplossen?
Is dit niet bovenal een taak en roeping van de kerk, van de plaatselijke gemeente, in plaats van televisie?


Zelf denk ik, is het bestuderen van de Schriften een zaak van vurig gebed: Bid en Werk.
Dat de Heere ons de verlichting met Zijn Heilige Geest wil geven bij het lezen van de Heilige Schrift.

Het zelfstandig bestuderen ervan doe ik door een plaats van afzondering te zoeken.
Inderdaad is discipline nodig. Zodra deze discipline verslapt, is het wederom de noodzaak van het gebed te beoefenen om gediciplineerd het Woord te onderzoeken, om te volharden is nodig: volhard in het gebed.

Ook als je moeite met lezen hebt, behoef je natuurlijk niet meteen de moeilijkste uitleg te lezen.
Een eenvoudige bijbelverklaring, of eenvoudig godsdienstonderwijs voor kinderen is al voldoende, als men moeite met lezen heeft.
Dit is dan ook één van de redenen dat de catechismus de noodzaak inzag van het christelijk onderwijs. Zondag 38, vraag 103: ...en de scholen onderhouden worden....

Je hebt mij niet kunnen overtuigen waarom Refo-televisie uit den boze is. Waarom wil je niet denken in kansen om ook anderen tot de Heere te brengen met behulp van moderne technologie? Om anderen te onderwijzen met deze technologieën als de Schriften dan beter tot hen doordringen? Waarom denken wij alleen maar aan ons zelf. Reken er maar op dat binnenkort de digitale klaslokalen hun intrede doen, wat ga je hier tegen in brengen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
memento schreef:In theorie klinkt dat erg redelijk, maar gezien het beperkte budget waardoor veel proefuitzendingen maken en het inhuren van een regisseur en presentators met veel ervaring niet echt haalbaar is, vind ik dit een heel nette start.
Dan moet je er niet aan beginnen....

Blijft staan dat mij andere kritiekpunten (geen toegevoegde waarde / soms erg kneuterig) niet met geld te maken hebben.
Had je iets anders verwacht dan?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door TAF »

overigens een vraag hieromtrend (mij is dit ook ter ore gekomen, ik kende de RO (refomatirische omroep) al wel (van horen zeggen), en ik was onder de veronderstelling dat die al internet-televisie maakte.. binnen dat deel wat geen bewaar heeft tegen het bezit van een tv.

Ik vraag me dan ook af, wat de gedachten zijn aangaande :

1 het kijken van tv

(waar zou het bijbels bezien verkeerd, zijn, ik heb er geen omdat dat gewoon beter voelde, maar wat is de theologische grondslag ervoor?)
om het duivels oog van de wereld, zoals het eens genoemd werd te mijden uit uw huis?

2 het kijken van films

het bezoeken van bioscopen, word minder sterk afgewezen dan het bezit van tv en ik erken ook ik heb er wel eens een bezocht, maar wat is de theologische grondslag hiertegen. en waarom word dit zo anders bezien dan een eigen tv?

3 Het kijken van films op de computer

een recentere ontwikkeling, en ook ik erken dat ik de nodige films gedownload heb.. en op uitzendinggemist wel eens wat bekeek.. maar ik vraag me af is dit wel goed.. waarom zou dit theologisch wel te verdeigen zijn, in het kader van geen tv hebben.
Zijn er nog stromingen die zich ook hiertegen uitspreken en zo ja wat zijn hun argumenten, het feit dat het ergens niet goed voelt.. voor me zegt toch wel iets..

4 Het hebben van internet ZELF
Mijn gevoel zegt dat eigenlijk de gereformeerde gezinte internet in zijn geheel zou moeten afwijzen. (er komt zoveel ellende mee binnen zelfs met filternet een veelvoud van de tv) het enige argument hiertegen is.. onze maatschappij houd geen rekening meer met mensen zonder internet... zou je met alleen een offline pc (voor textverwerken) maar geen games, en internet in huis, nog kunnen werken? (kun je uberhaubt de games die in windows ingebakken zitten er wel afslopen?) Maar dan laat je in weze wereldse wensen hoger gelden dan een etisch besluit zelf. Als het gevolg van het afwijzen van internet sociale gevolgen heeft moeten we die dan niet gewoon accepteren.

Zijn er stromingen die hier ook gedachtes over hebben en texten die daar verduidelijking in kunnen brengen?

Dit alles mag niet direct ingaan op dit thema zelf.. maar hebben wel belang in dit vraagstuk en ik beken ik ben aangaande het media-vraagstuk onvoldoende onderbouwd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Hendrikus »

TAF schreef: 4 Het hebben van internet ZELF
Mijn gevoel zegt dat eigenlijk de gereformeerde gezinte internet in zijn geheel zou moeten afwijzen.
Dus je bent hier in strijd met je eigen gevoel?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:
memento schreef:In theorie klinkt dat erg redelijk, maar gezien het beperkte budget waardoor veel proefuitzendingen maken en het inhuren van een regisseur en presentators met veel ervaring niet echt haalbaar is, vind ik dit een heel nette start.
Dan moet je er niet aan beginnen....

Blijft staan dat mij andere kritiekpunten (geen toegevoegde waarde / soms erg kneuterig) niet met geld te maken hebben.
Had je iets anders verwacht dan?
Eigenlijk niet, maar het valt toch steeds weer tegen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie