RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

helma schreef:
Jo-Ann schreef:Ik zou zeggen: plan een meeting en nodig ds. Egas uit...
Heeeeeeel misschien kom ik dan ook...
best een goed idee! Refoforummeeting, met spreker.
of discussie/debatmeeting, met mensen uit de meest besproken onderwerpen.
te denken valt aan SV/HSV en Heartcry
Wat mij betreft 1 onderwerp per meeting, anders vallen er slachtoffers...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door henriët »

De grote lijn van ds Egas sta ik achter, maar sta zeker achter het stuk van dhr van der Vlies.
Dat is toch wel de realiteit.

Ik vond het zelf wel een goed stuk afgelopen zaterdag.
het volgende citaat sprak me erg aan en ik wil ik me bij aansluiten.:
Of hij (vd vlies) zich zorgen maakt over het tv-kijken via internet? „Het is de werkelijkheid waarin we leven. We hebben de moderne technieken in huis.” Van der Vlies laat z’n mobieltje zien. „Hier past het allemaal in: internet, e-mail, tv. Wie had dat ooit kunnen denken? Laten we het echter niet alleen over de tv hebben. Het gaat om het totale aanbod van moderne media. Dat vraagt om distantie. Ten diepste echter doet alleen de vreze des Heeren wijken van het kwade.”
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door refo »

henriët schreef:De grote lijn van ds Egas sta ik achter, maar sta zeker achter het stuk van dhr van der Vlies.
Dat is toch wel de realiteit.

Ik vond het zelf wel een goed stuk afgelopen zaterdag.
het volgende citaat sprak me erg aan en ik wil ik me bij aansluiten.:
Of hij (vd vlies) zich zorgen maakt over het tv-kijken via internet? „Het is de werkelijkheid waarin we leven. We hebben de moderne technieken in huis.” Van der Vlies laat z’n mobieltje zien. „Hier past het allemaal in: internet, e-mail, tv. Wie had dat ooit kunnen denken? Laten we het echter niet alleen over de tv hebben. Het gaat om het totale aanbod van moderne media. Dat vraagt om distantie. Ten diepste echter doet alleen de vreze des Heeren wijken van het kwade.”
Dr. ir. J. Blaauwendraad benadrukte het destijds al. Voed op tot het dragen van verantwoordelijkheid.
Niet weren, maar bekeren.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door dennis »

Dr. ir. J. Blaauwendraad benadrukte het destijds al. Voed op tot het dragen van verantwoordelijkheid.
Niet weren, maar bekeren.[/quote]

Niet mee eens.
Bekeren EN weren zou ik zeggen.
Je moet immers kunnen blijven bidden: leidt mij niet in verzoeking.
En als je jezelf op wat voor manier ook in verzoeking brengt...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Zita »

Maar wat komt er nou op die refotv? Welke programma's kunnen we verwachten? Ik wil het niet alleen afkraken op grond van het medium 'bewegende beelden die uitgezonden worden via internet'. Dat is mij net iets te makkelijk, vooral als je die beelden wel mag bekijken via de rd-site als ondersteuning van een krantenverhaal.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Auto »

Zita schreef:Maar wat komt er nou op die refotv? Welke programma's kunnen we verwachten? Ik wil het niet alleen afkraken op grond van het medium 'bewegende beelden die uitgezonden worden via internet'. Dat is mij net iets te makkelijk, vooral als je die beelden wel mag bekijken via de rd-site als ondersteuning van een krantenverhaal.
Reclame voor allerlei refo bedrijven ;) (Dat levert weer geld op :p)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Zita »

Auto schreef:
Zita schreef:Maar wat komt er nou op die refotv? Welke programma's kunnen we verwachten? Ik wil het niet alleen afkraken op grond van het medium 'bewegende beelden die uitgezonden worden via internet'. Dat is mij net iets te makkelijk, vooral als je die beelden wel mag bekijken via de rd-site als ondersteuning van een krantenverhaal.
Reclame voor allerlei refo bedrijven ;) (Dat levert weer geld op :p)
Tel Sell in eigen sfeer, dus. Ik verheug me er al op.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Auto »

Zita schreef:
Auto schreef:
Zita schreef:Maar wat komt er nou op die refotv? Welke programma's kunnen we verwachten? Ik wil het niet alleen afkraken op grond van het medium 'bewegende beelden die uitgezonden worden via internet'. Dat is mij net iets te makkelijk, vooral als je die beelden wel mag bekijken via de rd-site als ondersteuning van een krantenverhaal.
Reclame voor allerlei refo bedrijven ;) (Dat levert weer geld op :p)
Tel Sell in eigen sfeer, dus. Ik verheug me er al op.
Gepresenteerd door mr Pasterkamp himself :OO3 (Zou meneer Pasterkamp ook allerlei dansjes kunnen maken en daarbij aardig kunnen glimlachen?)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door refo »

dennis schreef:

Dr. ir. J. Blaauwendraad benadrukte het destijds al. Voed op tot het dragen van verantwoordelijkheid.
Niet weren, maar bekeren.
Niet mee eens.
Bekeren EN weren zou ik zeggen.
Je moet immers kunnen blijven bidden: leidt mij niet in verzoeking.
En als je jezelf op wat voor manier ook in verzoeking brengt...
Je moet het gebed niet veranderen in 'leidt anderen niet in verzoeking'.
Weren is geen optie meer. Dat was ook wat hij zei: binnen x jaar hebben alle gezinnen een beeldscherm in huis.
Om allerlei redenen.
Hij werd weggehoond. Zijn lezing werd niet geplaatst in DRS. Geheel tegen de gewoonte in.

Het klopte ook niet wat hij zei. Het was niet binnen x jaar, maar binnen x/2 jaar.

Kijk maar naar wat de scholen en het RD doen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Zita »

Auto schreef:
Zita schreef:
Auto schreef:
Zita schreef:Maar wat komt er nou op die refotv? Welke programma's kunnen we verwachten? Ik wil het niet alleen afkraken op grond van het medium 'bewegende beelden die uitgezonden worden via internet'. Dat is mij net iets te makkelijk, vooral als je die beelden wel mag bekijken via de rd-site als ondersteuning van een krantenverhaal.
Reclame voor allerlei refo bedrijven ;) (Dat levert weer geld op :p)
Tel Sell in eigen sfeer, dus. Ik verheug me er al op.
Gepresenteerd door mr Pasterkamp himself :OO3 (Zou meneer Pasterkamp ook allerlei dansjes kunnen maken en daarbij aardig kunnen glimlachen?)
'k Heb bij gebrek aan tv nooit Tel Sell gezien, maar het schijnt met een zwaar Amerikaans accent te moeten worden gesproken, en dan het liefst filmpjes die nagesynchroniseerd zijn. Is dat ook mogelijk? Of anders met een Rijssens accent waar je plakjes van kunt snijden, nagesynchroniseerd vanuit het Zeeuws?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Auto »

Zita schreef:
Auto schreef:
Zita schreef: Tel Sell in eigen sfeer, dus. Ik verheug me er al op.
Gepresenteerd door mr Pasterkamp himself :OO3 (Zou meneer Pasterkamp ook allerlei dansjes kunnen maken en daarbij aardig kunnen glimlachen?)
'k Heb bij gebrek aan tv nooit Tel Sell gezien, maar het schijnt met een zwaar Amerikaans accent te moeten worden gesproken, en dan het liefst filmpjes die nagesynchroniseerd zijn. Is dat ook mogelijk? Of anders met een Rijssens accent waar je plakjes van kunt snijden, nagesynchroniseerd vanuit het Zeeuws?
:mdr ik zie het al voor me
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ejvl »

Ik denk dat er herhalingen komen van http://www.kerkonline.nl/kerken.html
Daarnaast misschien van politiek 24
Herhalingen van concerten van de RO.
Dagopeningen en sluitingen in woord en beeld.

Ik denk dat er weinig programma's gemaakt zullen worden maar voornamelijk beeldmateriaal van wat er nu ook te vinden is op het net.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Zita »

ejvl schreef:Ik denk dat er herhalingen komen van http://www.kerkonline.nl/kerken.html
Daarnaast misschien van politiek 24
Herhalingen van concerten van de RO.
Dagopeningen en sluitingen in woord en beeld.

Ik denk dat er weinig programma's gemaakt zullen worden maar voornamelijk beeldmateriaal van wat er nu ook te vinden is op het net.
Is dat iets waar de tamelijk autonome internetter belangstelling voor heeft en voor wil betalen? Ik wil een kerkdienst luisteren op het moment dat het mij uitkomt, politiek kijken op het moment dat ik verwacht of gehoord heb dat er iets interessants gebeurt, een concert zelf uitkiezen enzovoorts. Dat is juist ook de kracht van internet: dat de informatie altijd en overal beschikbaar is. En daarom heeft uitzendinggemist ook zoveel kijkers. Dat zijn echt niet allemaal stiekeme niet-tv'ers. Het zijn voornamelijk mensen die op het moment van uitzending via de tv niet kijken, en het programma toch willen zien.
Bovendien gaat die RO-TV zo te zien best wel lijken op een krant die alleen zou bestaan uit geselecteerde nette ANP-berichten. Het RD wordt juist interessant met veel eigen journalistiek, dat de problematiek vanuit eigen gezichtspunten belicht. De ANP-berichten zijn vaak al op internet gelezen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door SecorDabar »

Ik ben geen voorstander van refo-televisie.
Door de beeldcultuur, het visuele, verliezen wij de leescultuur.
Het lezen is zelfs een bijbelse opdracht: Onderzoekt de Schriften!
Als er niet gelezen wordt, verliezen wij op den duur ook de (verstandelijke) kennis van de Heilige Schrift.
Hoeveel tijd wordt er eigenlijk niet verbeuzeld, die beter gebruikt kon worden door het lezen van bijvoorbeeld een goede bijbelverklaring.
Deze ontwikkeling is al langer gaande in de gereformeerde gezindte.
Een boek met foto's en plaatjes verkoopt beter dan alleen met tekst.
Het is gewoon aantrekkelijker, omdat het minder inspanning kost.
Discipline is nodig om een degelijk boek te lezen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Marie-Henriëtte »

SecorDabar schreef:Ik ben geen voorstander van refo-televisie.
Door de beeldcultuur, het visuele, verliezen wij de leescultuur.
Het lezen is zelfs een bijbelse opdracht: Onderzoekt de Schriften!
Als er niet gelezen wordt, verliezen wij op den duur ook de (verstandelijke) kennis van de Heilige Schrift.
Hoeveel tijd wordt er eigenlijk niet verbeuzeld, die beter gebruikt kon worden door het lezen van bijvoorbeeld een goede bijbelverklaring.
Deze ontwikkeling is al langer gaande in de gereformeerde gezindte.
Een boek met foto's en plaatjes verkoopt beter dan alleen met tekst.
Het is gewoon aantrekkelijker, omdat het minder inspanning kost.
Discipline is nodig om een degelijk boek te lezen.
Wie zegt dat het onderzoeken cq bestuderen van de Schriften niet via een refo-televisie kan geschieden? Televisie biedt doorgaans de mogelijkheid om informatie tot mensen te laten komen binnen een mum van tijd. Heeft men moeite met het zelfstandig bestuderen van de Schriften, dan biedt refo-televisie een mooie uitweg. En wat te denken van mensen die veel moeite hebben met lezen? Wat dat betreft opent deze technologie vele deuren.
Plaats reactie