De reformatorische zuil als doel?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

De reformatorische zuil als doel?

Bericht door Luther »

B.J. Spruyt in ND schreef:De binding met de reformatorische zuil – de wereld van RD, SGP en Gereformeerde Gemeenten, van familiebladen en Banierboeken, Wegwijsbeurzen en Kliksafe – wordt langzaam maar zeker minder.
Wat doe je in zo’n geval? Je kiest voor de sociologische oplossing. Mensen, weten directeur Bart Visser en de huidige hoofdredacteur Wim Kranendonk, willen nu eenmaal graag ergens bij horen. En dus gaat de Erdee Media Groep dingen bieden waar mensen bij willen horen. Het gaat om de groep. Het voortbestaan van de groep is het doel. Maar waarom eigenlijk? Dat antwoord weten ze in Apeldoorn niet meer te geven.

Ik vind deze reformatorische strategie schokkend. De eerste fout die hier wordt gemaakt, is duidelijk. Binnen een zuil wordt het geloof niet het doel op zich, maar een middel om een ander doel te realiseren. Het geloof wordt een functie in een sociologisch proces, een functie om iets anders in stand te houden, een maatschappelijke positie en de posities daarbinnen. Wanneer die positie desondanks verdwijnt, verliest ook het geloof zijn functie, en zal het kaartenhuis binnen korte tijd imploderen. Het geloof is alleen maar kunstmatig beschermd en
nooit versterkt.

Bovendien is het – dat erken ik ook volmondig – weliswaar van het grootste belang om christelijke instituties te koesteren, te beschermen en te versterken, maar het doel moet daarbij in het oog worden gehouden.
De reformatorische wereld is mij lief. Ik heb drie jaar reformatorisch onderwijs genoten en die hebben mij meer dan wat ook gevormd. Ik kerk er, ik geef er les, ik hoor er. Maar het doel van al die instituties – kerken, scholen, verenigingen – is het vormen van een bedding waarin een traditie wordt geërfd en doorgegeven en waarin het Koninkrijk Gods zich vormt en uitbreidt.
Het gaat om een bedding waarin individuele gelovigen de diepte en breedte van de eigen traditie zo kunnen verinnerlijken, dat zij voor elkaar en voor de samenleving levende en leesbare brieven van Christus zijn. Voor heel de kerk en heel het volk, niet alleen voor het kleine eigenbelang van de eigen groep.
Ik moet zeggen, dat BJS hier de vinger wel op een zere plek legt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door refo »

Hij slaat de plank mis, want hij kijkt niet wat er achter zit: het commerciële voortbestaan van een reformatorische krant.
Daar is het EMG om te doen. En om extra geld binnen te harken worden allerlei randactiviteiten erbij gehaald.
Inderdaad onder het mom van 'join the club'.
TSD
Berichten: 2115
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door TSD »

refo schreef:Hij slaat de plank mis, want hij kijkt niet wat er achter zit: het commerciële voortbestaan van een reformatorische krant.
Daar is het EMG om te doen. En om extra geld binnen te harken worden allerlei randactiviteiten erbij gehaald.
Inderdaad onder het mom van 'join the club'.
Dit is reinste insinuatie die je niet kan onderbouwen. Persoonlijk vind ik dergelijke reacties echt een kwalijke zaak. Dat je dat zelf denkt, dat is natuurlijk tot daaraan toe maar dit kan je m.i. niet in het openbaar schrijven.

Er zijn gewoon bedrijven in Nederland die uiteraard commercieel zijn, maar wel met een ideologische doelstelling. En dat is iets heel anders dan 'onder het mom van' geld proberen te verdienen. Op die manier is vrijwel elk bedrijf bij voorbaat verdacht.



Wellicht heeft B.J. Spruyt een punt al ben ik het niet geheel met hem eens. C. S. L. Janse heeft hier ook een vrij uitgesproken visie op die overigens haaks staat op de visie van Spruyt. Enige tijd geleden heeft er een uitgebreid interview met hem gestaa in GezindsGids / Terdege. Zoals Bart Jan Spruyt het stelt zou het geloof een middel geworden zijn in plaats van een doel. Ik geloof daar helemaal niets van. Het overeind houden van de eigen zuil is helemaal geen doel op zich maar een middel om zekerheid te bieden mensen te vormen en wellicht ook mensen te binden. En natuurlijk (en daar heeft dhr. Spruyt een punt) is het kwalijk dat er een 'zuil' nodig is om mensen te binden, dan zijn we toch ver weg....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door Zita »

Waarom worden er dan allerlei randactiviteiten voor ons soort mensen georganiseerd door de Erdee Media Groep? Dat is geen charitatieve instelling, zelfs geen non-profit organisatie, maar gewoon een commercieel bedrijf. Als het een vereniging tot instandhouding van gezinsactiviteiten in reformatorische sfeer ingekaderd door de Drie Formulieren was, bestond die verdenking niet.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door Germanicus »

Luther schreef:
B.J. Spruyt in ND schreef:De binding met de reformatorische zuil – de wereld van RD, SGP en Gereformeerde Gemeenten, van familiebladen en Banierboeken, Wegwijsbeurzen en Kliksafe – wordt langzaam maar zeker minder.
Wat doe je in zo’n geval? Je kiest voor de sociologische oplossing. Mensen, weten directeur Bart Visser en de huidige hoofdredacteur Wim Kranendonk, willen nu eenmaal graag ergens bij horen. En dus gaat de Erdee Media Groep dingen bieden waar mensen bij willen horen. Het gaat om de groep. Het voortbestaan van de groep is het doel. Maar waarom eigenlijk? Dat antwoord weten ze in Apeldoorn niet meer te geven.

Ik vind deze reformatorische strategie schokkend. De eerste fout die hier wordt gemaakt, is duidelijk. Binnen een zuil wordt het geloof niet het doel op zich, maar een middel om een ander doel te realiseren. Het geloof wordt een functie in een sociologisch proces, een functie om iets anders in stand te houden, een maatschappelijke positie en de posities daarbinnen. Wanneer die positie desondanks verdwijnt, verliest ook het geloof zijn functie, en zal het kaartenhuis binnen korte tijd imploderen. Het geloof is alleen maar kunstmatig beschermd en
nooit versterkt.

Bovendien is het – dat erken ik ook volmondig – weliswaar van het grootste belang om christelijke instituties te koesteren, te beschermen en te versterken, maar het doel moet daarbij in het oog worden gehouden.
De reformatorische wereld is mij lief. Ik heb drie jaar reformatorisch onderwijs genoten en die hebben mij meer dan wat ook gevormd. Ik kerk er, ik geef er les, ik hoor er. Maar het doel van al die instituties – kerken, scholen, verenigingen – is het vormen van een bedding waarin een traditie wordt geërfd en doorgegeven en waarin het Koninkrijk Gods zich vormt en uitbreidt.
Het gaat om een bedding waarin individuele gelovigen de diepte en breedte van de eigen traditie zo kunnen verinnerlijken, dat zij voor elkaar en voor de samenleving levende en leesbare brieven van Christus zijn. Voor heel de kerk en heel het volk, niet alleen voor het kleine eigenbelang van de eigen groep.
Ik moet zeggen, dat BJS hier de vinger wel op een zere plek legt.
Helemaal eens met BJS.

Het hierboven genoemde artikel van CSL Janse in een reformatorisch gezinsblad heb ik met verbazing gelezen. Ik geloof zelfs dat ik het artikeltje ergens heb bewaard. Ik vroeg me tijdens het lezen serieus af wat het verschil is tussen de visie van CSL Janse en het Rooms Katholieke idee dat de traditie minstens zo belangrijk is dan het ons overgeleverde Woord van God. Ik zal 's kijken of ik het artikel kan vinden, dan kan ik mijn uitspraken staven aan de hand van een aantal citaten. De zuil als doel an Sich is schadelijk. Hoewel allerlei christelijke instituties wel degelijk een meerwaarde hebben - zoals BJS terecht stelt - kunnen ze gemakkelijk een 'lui christendom' veroorzaken. Feitelijk is dat al gebeurd. Een 'stil en gerust leven leiden' lijkt een belangrijke prioriteit te zijn geworden in christelijk/reformatorisch Nederland (en daar sluit ik mezelf dan maar even bij in).
Laatst gewijzigd door Germanicus op 15 okt 2011, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier beneden is het niet.
TSD
Berichten: 2115
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door TSD »

Zita schreef:Waarom worden er dan allerlei randactiviteiten voor ons soort mensen georganiseerd door de Erdee Media Groep? Dat is geen charitatieve instelling, zelfs geen non-profit organisatie, maar gewoon een commercieel bedrijf. Als het een vereniging tot instandhouding van gezinsactiviteiten in reformatorische sfeer ingekaderd door de Drie Formulieren was, bestond die verdenking niet.
Dus zodra een bedrijf commercieel wordt en iemand gewoon er zijn brood mee probeert te verdienen ben je bij voorbaat verdacht? Alsof het maken van winst meteen gelijk staat met "geld van mensen aftroggelen onder het mom van..."

Dus mag je alleen maar commercieël bezig zijn met zaken die op niet-financieel vlak weinig meerwaarde hebben? Dit vind ik echt onzin. Er is helemaal geen verdenking, die verdenking maken wij!

En dan nog iets: Er zijn in de maatschappij al veel voorbeelden bekend dat diverse zaken die commerciëel werden aangeboden, voordeliger en kwalitatief hoger zijn dan zaken die aangeboden worden door een non-profit instelling. Simpelweg omdat in de 2e instelling vaak het ondernemersschap wordt gemist en in het oneinde wordt vergaderd over de doelen van de organisatie wat hierdoor allemaal niet efficiënter wordt.

Een ondernemer die zich richt op de reformatorische doelgroep (en daar dus diensten en producten aan koppelt) maak wordt hier al bij voorbaat verdacht gemaakt als iemand die geld aan het graaien is (om het maar eens zwart-wit te zeggen).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door refo »

TSD schreef:
Zita schreef:Waarom worden er dan allerlei randactiviteiten voor ons soort mensen georganiseerd door de Erdee Media Groep? Dat is geen charitatieve instelling, zelfs geen non-profit organisatie, maar gewoon een commercieel bedrijf. Als het een vereniging tot instandhouding van gezinsactiviteiten in reformatorische sfeer ingekaderd door de Drie Formulieren was, bestond die verdenking niet.
Dus zodra een bedrijf commerciëel wordt en iemand gewoon er zijn brood mee probeert te verdienen ben je bij voorbaat verdacht? Alsof het maken van winst meteen gelijk staat met "geld van mensen aftroggelen onder het mom van..."

Dus mag je alleen maar commercieël bezig zijn met zaken die op niet-financieel vlak weinig meerwaarde hebben? Dit vind ik echt onzin. Er is helemaal geen verdenking, die verdenking maken wij!

En dan nog iets: Er zijn in de maatschappij al veel voorbeelden bekend dat diverse zaken die commerciëel werden aangeboden, voordeliger en kwalitatief hoger zijn dan zaken die aangeboden worden door een non-profit instelling. Simpelweg omdat in de 2e instelling vaak het ondernemersschap wordt gemist en in het oneinde wordt vergaderd over de doelen van de organisatie wat hierdoor allemaal niet efficiënter wordt.

Een ondernemer die zich richt op de reformatorische doelgroep (en daar dus diensten en producten aan koppelt) maak wordt hier al bij voorbaat verdacht gemaakt als iemand die geld aan het graaien is (om het maar eens zwart-wit te zeggen).
Dat heb ik allemaal niet gezegd.

In 1971 is het RD gestart om (laten we zeggen) de zuil een eigen dagblad te geven.
Dat is niet helemaal gelukt. Velen van de zuil lezen hem niet, gezien het abonnee-aantal.

Inmiddels zijn we 40 jaar verder. In de tussenliggende tijd zijn mensen minder gaan lezen. Is een krant minder zinvol geworden voor nieuws. En kost zo'n stapel oud papier een fortuin: tussen de 300 en de 350 euro.
Om de krant in stand te houden zijn allerlei activiteiten ontwikkeld. Je kunt een mobiel abonnement afsluiten, dekbedhoezen kopen. CD's, boeken.

Alles draait om geld. Ik durf zelfs te veronderstellen dat de redactie zich drukker maakt over abonnee-aantallen en hoe die aan te spreken, dan om de artikelen zelf.
Persoonlijk vind ik dat je kunt merken dat er nu al 25 jaar geschiedenisleraren aan het hoofd staat in plaats van een journalistieke reus.

Begin jaren 80 was er het idee van Terdege. Goed idee, want er was niets voor intelligente lezers op dat gebied.
De Gezinsgids was wat suffig en verder was er niets.

De gezinsbeurs was in dezelfde tijd ook een goede vondst. Je laat zien wat de huisgenoten des geloofs te koop hebben. Het heeft ook iets reünie-achtigs. De goede doelen hebben hun doelgroep ook meteen vlakbij. Je kunt daarvan vinden wat je wilt, maar het idee sloeg aan.

EMG is gewoon een onderneming. En ondernemingen moeten geld verdienen. Maar ik vrees voor ze dat hun verdien-model niet deugt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door Luther »

refo schreef:Inmiddels zijn we 40 jaar verder. In de tussenliggende tijd zijn mensen minder gaan lezen. Is een krant minder zinvol geworden voor nieuws. En kost zo'n stapel oud papier een fortuin: tussen de 300 en de 350 euro.
Dat is voor mij inderdaad een overweging om te denken aan het opzeggen van ons abonnement.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door Wilhelm »

Germanicus schreef:
Luther schreef:
B.J. Spruyt in ND schreef:De binding met de reformatorische zuil – de wereld van RD, SGP en Gereformeerde Gemeenten, van familiebladen en Banierboeken, Wegwijsbeurzen en Kliksafe – wordt langzaam maar zeker minder.
Wat doe je in zo’n geval? Je kiest voor de sociologische oplossing. Mensen, weten directeur Bart Visser en de huidige hoofdredacteur Wim Kranendonk, willen nu eenmaal graag ergens bij horen. En dus gaat de Erdee Media Groep dingen bieden waar mensen bij willen horen. Het gaat om de groep. Het voortbestaan van de groep is het doel. Maar waarom eigenlijk? Dat antwoord weten ze in Apeldoorn niet meer te geven.

Ik vind deze reformatorische strategie schokkend. De eerste fout die hier wordt gemaakt, is duidelijk. Binnen een zuil wordt het geloof niet het doel op zich, maar een middel om een ander doel te realiseren. Het geloof wordt een functie in een sociologisch proces, een functie om iets anders in stand te houden, een maatschappelijke positie en de posities daarbinnen. Wanneer die positie desondanks verdwijnt, verliest ook het geloof zijn functie, en zal het kaartenhuis binnen korte tijd imploderen. Het geloof is alleen maar kunstmatig beschermd en
nooit versterkt.

Bovendien is het – dat erken ik ook volmondig – weliswaar van het grootste belang om christelijke instituties te koesteren, te beschermen en te versterken, maar het doel moet daarbij in het oog worden gehouden.
De reformatorische wereld is mij lief. Ik heb drie jaar reformatorisch onderwijs genoten en die hebben mij meer dan wat ook gevormd. Ik kerk er, ik geef er les, ik hoor er. Maar het doel van al die instituties – kerken, scholen, verenigingen – is het vormen van een bedding waarin een traditie wordt geërfd en doorgegeven en waarin het Koninkrijk Gods zich vormt en uitbreidt.
Het gaat om een bedding waarin individuele gelovigen de diepte en breedte van de eigen traditie zo kunnen verinnerlijken, dat zij voor elkaar en voor de samenleving levende en leesbare brieven van Christus zijn. Voor heel de kerk en heel het volk, niet alleen voor het kleine eigenbelang van de eigen groep.
Ik moet zeggen, dat BJS hier de vinger wel op een zere plek legt.
Helemaal eens met BJS.

Het hierboven genoemde artikel van CSL Janse in een reformatorisch gezinsblad heb ik met verbazing gelezen. Ik geloof zelfs dat ik het artikeltje ergens heb bewaard. Ik vroeg me tijdens het lezen serieus af wat het verschil is tussen de visie van CSL Janse en het Rooms Katholieke idee dat de traditie minstens zo belangrijk is dan het ons overgeleverde Woord van God. Ik zal 's kijken of ik het artikel kan vinden, dan kan ik mijn uitspraken staven aan de hand van een aantal citaten. De zuil als doel an Sich is schadelijk. Hoewel allerlei christelijke instituties wel degelijk een meerwaarde hebben - zoals BJS terecht stelt - kunnen ze gemakkelijk een 'lui christendom' veroorzaken. Feitelijk is dat al gebeurd. Een 'stil en gerust leven leiden' lijkt een belangrijke prioriteit te zijn geworden in christelijk/reformatorisch Nederland (en daar sluit ik mezelf dan maar even bij in).


Eigenlijk ben ik gestopt met het lezen van artikelen van CSL Janse omdat deze, vaak wat zuur geschreven stukjes, meer kwaad dan goed doen. Ondanks de goede bedoelingen. Maar ik wordt naar dit artikel wel nieuwsgierig, zou je het misschien willen scannen en hier posten?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door Zita »

TSD schreef:
Zita schreef:Waarom worden er dan allerlei randactiviteiten voor ons soort mensen georganiseerd door de Erdee Media Groep? Dat is geen charitatieve instelling, zelfs geen non-profit organisatie, maar gewoon een commercieel bedrijf. Als het een vereniging tot instandhouding van gezinsactiviteiten in reformatorische sfeer ingekaderd door de Drie Formulieren was, bestond die verdenking niet.
Dus zodra een bedrijf commercieel wordt en iemand gewoon er zijn brood mee probeert te verdienen ben je bij voorbaat verdacht? Alsof het maken van winst meteen gelijk staat met "geld van mensen aftroggelen onder het mom van..."

Dus mag je alleen maar commercieël bezig zijn met zaken die op niet-financieel vlak weinig meerwaarde hebben? Dit vind ik echt onzin. Er is helemaal geen verdenking, die verdenking maken wij!

En dan nog iets: Er zijn in de maatschappij al veel voorbeelden bekend dat diverse zaken die commerciëel werden aangeboden, voordeliger en kwalitatief hoger zijn dan zaken die aangeboden worden door een non-profit instelling. Simpelweg omdat in de 2e instelling vaak het ondernemersschap wordt gemist en in het oneinde wordt vergaderd over de doelen van de organisatie wat hierdoor allemaal niet efficiënter wordt.

Een ondernemer die zich richt op de reformatorische doelgroep (en daar dus diensten en producten aan koppelt) maak wordt hier al bij voorbaat verdacht gemaakt als iemand die geld aan het graaien is (om het maar eens zwart-wit te zeggen).
Hoho, de stelling van Refo was dat de randactiviteiten van het RD commercieel bedoeld waren. Dat vond jij een onterechte verdachtmaking. Ik was dat met je oneens, door te stellen dat die 'verdachtmaking' door de aard van de aanbieder werd geschapen. Als er geen commerciele bedoeling achter zat, zou het ook niet door een commercieel bedrijf georganiseerd worden, maar door een stichting of vereniging. That's all. Commercieel is geen vies woord. Om de redenen die jij aandraagt, is commercie goed. Er moet alleen niet de indruk gewekt worden dat iets niet-commercieel is, alleen voor de gezelligheid. De activiteiten van de Erdee Media Groep zijn commercieel, omdat geld verdienen en winst maken de doelstelling van het bedrijf is. Dat mensen het product/de activiteit aanschaffen omdat zij het stichtend/gezellig/weetikveel vinden, staat daar los van.
Laatst gewijzigd door Zita op 15 okt 2011, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD
Berichten: 2115
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door TSD »

refo schreef:
TSD schreef:
Zita schreef:Waarom worden er dan allerlei randactiviteiten voor ons soort mensen georganiseerd door de Erdee Media Groep? Dat is geen charitatieve instelling, zelfs geen non-profit organisatie, maar gewoon een commercieel bedrijf. Als het een vereniging tot instandhouding van gezinsactiviteiten in reformatorische sfeer ingekaderd door de Drie Formulieren was, bestond die verdenking niet.
Dus zodra een bedrijf commerciëel wordt en iemand gewoon er zijn brood mee probeert te verdienen ben je bij voorbaat verdacht? Alsof het maken van winst meteen gelijk staat met "geld van mensen aftroggelen onder het mom van..."

Dus mag je alleen maar commercieël bezig zijn met zaken die op niet-financieel vlak weinig meerwaarde hebben? Dit vind ik echt onzin. Er is helemaal geen verdenking, die verdenking maken wij!

En dan nog iets: Er zijn in de maatschappij al veel voorbeelden bekend dat diverse zaken die commerciëel werden aangeboden, voordeliger en kwalitatief hoger zijn dan zaken die aangeboden worden door een non-profit instelling. Simpelweg omdat in de 2e instelling vaak het ondernemersschap wordt gemist en in het oneinde wordt vergaderd over de doelen van de organisatie wat hierdoor allemaal niet efficiënter wordt.

Een ondernemer die zich richt op de reformatorische doelgroep (en daar dus diensten en producten aan koppelt) maak wordt hier al bij voorbaat verdacht gemaakt als iemand die geld aan het graaien is (om het maar eens zwart-wit te zeggen).
Dat heb ik allemaal niet gezegd.

Alles draait om geld. Ik durf zelfs te veronderstellen dat de redactie zich drukker maakt over abonnee-aantallen en hoe die aan te spreken, dan om de artikelen zelf.
Persoonlijk vind ik dat je kunt merken dat er nu al 25 jaar geschiedenisleraren aan het hoofd staat in plaats van een journalistieke reus.

EMG is gewoon een onderneming. En ondernemingen moeten geld verdienen. Maar ik vrees voor ze dat hun verdien-model niet deugt.
Deze reactie was op het feit wat Zita stelde dat deze verdenking niet zou bestaan als dit alles door een vereniging of een non-profit instelling was georganiseerd. Oftewel, de 'verdenking' (het woord alleen vind ik al verdacht) bestaat wel omdat EMG een commercieël bedrijf is.

Alles draait om geld zeg je. Dat is maar de vraag. Achter EMG zit niet 1 superondernemer die probeert geld 'binnen te harken' om jou woorden te gebruiken. Persoonlijk geloof ik dat geld voor EMG een middel is om te overleven en (inderdaad) de krant in stand te houden, het 'instant houden van reformatorische publicatie'. Alleen EMG is een veel breder bedrijf geworden wat zich niet alleen richt op de krant omdat men ook wel begrijpt (net als alle andere eigenaren van dagbladen) dat deze in de toekomst geen stand zal houden.

Van de website van EMG:
Erdee Media Groep is de handelsnaam van de Erdee Holding BV. De deelnemingen, Erdee Media BV, Erdee Shop BV, Erdee Beursorganisatie BV, Uitgeverij De Banier BV en Erdee Services BV zijn 100% eigendom van Erdee Holding BV. De aandelen van Erdee Holding BV zijn in eigendom van 871 aandeelhouders. Van de 3666 cumulatief preferente aandelen zijn er 746 in eigendom van de Stichting Reformatorische Publicatie (SRP). Het prioriteitsaandeel en de 1333 gewone aandelen zijn eveneens eigendom van de SRP. Door Erdee Holding BV zijn 916 cumulatief preferente aandelen ingekocht.
Ik weet niet hoe de eigendomsverhoudingen binnen de aandeelhouders liggen, maar met een winst van €750k in 2010 wordt de gemiddelde aandeelhouder (die krijgt dan iets van 900 euro) natuurlijk niet rijk.
EMG is gewoon een onderneming. En ondernemingen moeten geld verdienen. Maar ik vrees voor ze dat hun verdien-model niet deugt.
Als je met 'verdienmodel niet deugen' bedoelt dat ze met de huidige activiteiten niet gaan overleven, akkoord. Daar kan je van mening over verschillen. Maar dat is dan toch heel andere taal dan:
Hij slaat de plank mis, want hij kijkt niet wat er achter zit: het commerciële voortbestaan van een reformatorische krant.
Daar is het EMG om te doen. En om extra geld binnen te harken worden allerlei randactiviteiten erbij gehaald.
Inderdaad onder het mom van 'join the club'.
En by the way, de omzet die EMG haalt uit de abonnementen op het RD zijn in 2010 gewoon gestegen van 15,5 MLN naar 16 MLN. Dus zo nijpend is de situatie op dit moment niet, maar EMG heeft zich vroegtijdig verbreed naar andere communicatiemiddelen, waarbij je je inderdaad kan afvragen of de organisatie van de Wegwijs daar nou tussen hoort, om de reformatorische publicatie in brede zin in stand te houden.

Maar back on-topic want volgens mij ging het hier om het artikel van BJS inzake de refozuil.

@ Germanicus: het ligt er aan hoe je dat artikel leest en opvat (ik was het ook niet met alles eens hoor, daar niet van)
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door Germanicus »

Ik heb het interview met CSL Janse gevonden. Terecht stelt hij dat de gereformeerde gezindte steeds meer toegeeft aan de moderne tijdgeest. Er is best méér over het artikel te zeggen, maar een paar citaten die mijn hierboven genoteerde stelling illustreren:

'Ik heb me altijd beziggehouden met overlevingsstrategieën voor minderheden. De minderheden die blijven bestaan, nemen bewust afstand van de dominante cultuur.'

'Er is een wezenlijk besef nodig waar we voor staan. We hebben van het voorgeslacht unieke waarden gekregen. Deze dienen we onverkort door te geven aan onze kinderen.'

'Groepen met een harde identiteit weten zich beter te handhaven dan groepen die gemakkelijk toegeven.'

'Je suggereert dat de verzuiling van de bevindelijken bij mij geen etiket is maar strategie. Dat is zo. (...) Cultuuroverdracht omdat het doorgeven van waarden aan de eigen jongeren belangrijker en succesvoller is dan evangelisatie.'

Opvallend vind ik de begrippen 'overlevingsstrategie' en 'handhaven'. Het levert een soort 'pompen of verzuipen-mentaliteit' op (redden wat er nog te redden valt), die weinig meer te maken heeft met een gericht zijn op een levende relatie met de levende God en met de komst van het Koninkrijk van God. Niet dat CSL Janse alléén maar onzin zegt, maar zijn focus is zo ongelooflijk aards en naar binnen gericht. In dat licht vind ik het bijzonder triest dat deze voorvechter van de refozuil zelf niet weet of hij mag leven vanuit een leven met de HEERE: 'De Dordtse Leerregels spreken van mensen die het Woord des Levens wel aannemen, maar niet in het binnenste van het hart. Dat laatste wil zeggen dat je ten diepste voor de Heere gecapituleerd hebt. Daar kan ik voor mezelf geen bevestigend antwoord op geven. Of ik ongetroost weg ga? Laten we daarover zwijgen. (...) Omdat ik niet zeker weet bij de Koning van de Kerk te horen, wil dat nog niet zeggen dat ik daarvoor niet zou moeten schrijven.' (LET OP: hiermee wil ik CSL Janse niet weg zetten of niet serieus nemen. Wel vind ik het jammer dat de prioriteit van deze man eerder bij het in stand houden van menselijke instituties lijkt te liggen, dan dat hij zich bekommert om de essentie van het christelijk geloof - Jezus en Die gekruisigd!)
Hier beneden is het niet.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door Germanicus »

TSD schreef:@ Germanicus: het ligt er aan hoe je dat artikel leest en opvat (ik was het ook niet met alles eens hoor, daar niet van)
Hoe heb jij het gelezen en opgevat dan?
Hier beneden is het niet.
TSD
Berichten: 2115
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door TSD »

Germanicus schreef:
TSD schreef:@ Germanicus: het ligt er aan hoe je dat artikel leest en opvat (ik was het ook niet met alles eens hoor, daar niet van)
Hoe heb jij het gelezen en opgevat dan?
Dhr. Janse is meestal redelijk ongenuanceerd en scherp met zijn bewoordingen terwijl er vaak wel een denkwijze achter zit die je niet leest.

Ik denk dat Janse zeker begrijpt waar het echt om draait, namelijk "gericht zijn op een levende relatie met de levende God en met de komst van het Koninkrijk van God" om jou woorden te gebruiken. Wat Janse daarnaast doet is zoeken naar praktische en beproefde manieren in het algemeen om de gereformeerde gezindte zelf bij elkaar te houden. Je zou dat al min of meer kunnen halen uit de Bijbel waar het volk Israël ook apart moest blijven wonen van de andere volken. Ik weet wel dat de lijnen niet zo 1 2 3 te trekken zijn omdat het bij dhr. Janse het gooit op tradities en uiterlijkheden, maar ik snap zijn punt wel.

Hij probeert het belang van tradities en dergelijk duidelijk te maken. Zeker in een tijd dat de gereformeerde gezindte een kleine minderheid is geworden. En daarbij (en dat is denk ik het kader waarin je Janse zijn bijdragen moet lezen) dat er velen zijn binnen delen van de gereformeerde gezindte die zelf niet die levende relatie met God hebben en dat ook belijden. Als het gaat om het behoud van jongeren bij de kerk stelt Janse dat je mensen ook een eigen identiteit moet geven, een eigen soort van cultuur waar ze bij horen waardoor ze minder snel afhaken.

Tegelijkertijd zit daar wel het grote manco mijns inziens. En dat is misschien ook wel het punt: een binding van de jongeren met de kerk zal uiteindelijk mislukken als de levende relatie met God wordt gemist bij jongeren en bij hun opvoeders. Daar zou de nadruk op moeten liggen en niet op al dat andere. En vraag jezelf dan maar eens af waar dan de nadruk op ligt.

Verder geloof ik ook dat Janse dit alles slechts als middel ziet. Als mensen verbonden blijven binnen de gereformeerde gezindte, blijven ze in de kerk komen en Gods Woord horen al de jongeren (of ouderen) die je 'kwijt' raakt komen misschien nooit meer in de kerk en lezen geen Bijbel meer. Dan is er, menselijk gesproken, weinig verwachting meer. Het geloof is toch uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods? We schieten er weinig mee op tot de reformatorische zuil te behoren als we ongelovig zijn gebleven.

Persoonlijk geloof ik wel dat Janse die nuance ziet, tenminste zo lees ik de bijdragen altijd wel. Dan hoef je het niet overal mee eens te zijn zonder gelijk de hele 'ideologie' aan de kant te schuiven.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: De reformatorische zuil als doel?

Bericht door dennis »

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt.

Het RD is een commercieel bedrijf, en commerciele belangen spelen zeker een rol. Aan de andere kant geloof ik dat directie/(hoofd) redactie wel degelijk breder denken.
Een bewijs daarvoor is dat er ook activiteiten worden georganiseerd die waarschijnlijk niet winstgevend zijn (bijeenkomsten etc).

Dat er aan de reformatorisch zuil zowel voordelen als nadelen kleven wordt - ook in het RD - regelmatig besproken.
Persoonlijk geloof ik dat het nut op het moment groter is dan de schade, maar ik ben ook bang dat het inwendige van de soms zo stoer lijkende zuil behoorlijk aan het vermolmen is.
En dan kan een zuil, ook deze, veel sneller omvallen dan we denken.
Plaats reactie