Eerder trouwen?

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Eerder trouwen?

Bericht door henriët »

Zojuist las ik op cip het volgende artikel.
Zomaar wat vragen die in me opkomen:
Is het waar dat christelijke jongeren eerder zouden moeten trouwen?
Is dat in onze huidige samenleving haalbaar om snel/ jong te trouwen, zeker ook met het oog op de huizenmarkt?
Is het werkelijk waar dat er nog steeds een taboe bij dominees ligt over seks? ( ik kom meer en meer openheid tegen binnen de kerk)
Is het niet veel beter met elkaar te spreken over seksualiteit binnen de verkering.
Meen dat er meerdere pijlers zijn, geestelijk/emotioneel en ook lichamelijk. Dit moet gelijk opgaan. Hoe kun je dan het een versnellen terwijl het andere nog niet aanwezig is?

Zo zijn er nog wel meer vragen te stellen. Maar dit even in eerste instantie.
Hoe kijken wij als rf ers hier tegenaan. En hoe zien we dat als ouders/ docenten/begeleiders?

"Seksueel rein leven zonder wedergeboorte lastig"
"Christelijke jongeren zouden eerder moeten trouwen"


Uit recent onderzoek blijkt dat van de evangelische jongvolwassenen in Amerika ongeveer 80% seks voor het huwelijk heeft gehad. Hoe zit dat in Nederland? CIP.nl vroeg het Koos de Jong, medeoprichter van stichting Jij Daar! Hij werkt veel onder reformatorische jongeren. Koos: "Als het percentage in Nederland tussen de 60 en 80 procent ligt, dan kijk ik er niet van op. Wij komen heel veel mensen tegen die al seks hebben gehad voor het huwelijk en niet meer rein zijn. Een spreker zei eens bij Jij Daar: 'vrijen doe je met je kleren aan.' Wanneer je kleren uit doet, dan ben je al bijna naar de Filistijnen. Onder jongeren zijn veel mensen die dit serieus nemen en hun uiterste best doen om seksueel rein te blijven. Tegelijkertijd hoor ik verhalen over wat er op reformatorische scholen gebeurt. Dan vraag ik me af wat voor verschil er is met een niet christelijke school qua seksualiteit."

Koos: "Seks is het pronkjuweel op de liefdesrelatie die God heeft gegeven. Het is alleen bestemd binnen het huwelijk. Ik ken een jongen die 21 en nog maagd is. Mensen kijken hem raar aan wanneer hij vertelt dat hij nooit seks heeft gehad en daar bovendien bewust mee wacht totdat hij trouwt."

Het feit dat veel christelijke jongeren seks voor het huwelijk hebben, is te wijten aan vier dingen, stelt Koos. "De jeugd groeit op met media en muziek. De seksuele moraal is in de wereld ontzettend laag. Vroeger gaf je een meisje een hand wanneer je haar leuk vond. Nu ga je met zo iemand gelijk naar bed. Jongeren worden door deze denkbeelden beïnvloed. Het gedachtengoed van God over seks is vaak ver te zoeken."

Het tweede probleem is volgens Koos dat niemand zichzelf kan beheersen op seksueel gebied wanneer de Heilige Geest niet krachtig in iemand werkt. "In ieder geval wordt het dan erg lastig. Zonder de genade van Jezus is het moeilijk rein te leven, ook op het gebied van je gedachten. Als je niet wedergeboren bent, heb je de Geest niet. Als je je dan een keer laat gaan, waar houdt het dan op? Het is lastig om dan staande te blijven. Een losbandig leven kan alleen echt worden tegen gegaan door de kracht van de Geest. Wanneer je christen bent, kun je hulp zoeken bij christenen die ook rein willen leven, zodat die je kunnen helpen."

Het is verder moeilijk om jongeren te helpen met seksualiteit van de kansel. "Seks is niet iets waar je als dominee gemakkelijk over preekt. Het gebeurt gelukkig wel en er zijn ook echt mensen door veranderd. Toch kunnen jongeren misschien beter worden geholpen,wanneer er één op één contact is. Seks moet als gespreksonderwerp geen taboe zijn in de kerk. Wij zien dat praten helpt."

Paulus schrijft in zijn brieven aan christenen dat wanneer ze branden van begeerte voor elkaar, ze moeten trouwen. "Dit wordt jongeren vaak lastig gemaakt doordat er van hen verwacht wordt dat men eerst een paar jaar gaat sparen. Zo'n vreselijk luxe huwelijk kost al snel 10.000 euro. Verder moet het ook qua opleiding allemaal geregeld zijn. Ondertussen blijft het ongelofelijk moeilijk voor jongeren van elkaar af te blijven. Daarom zou ik eerder zeggen dat men zo goedkoop mogelijk trouwt en samen op kamers gaat! Dat kan een betere en Bijbelse oplossing zijn. Veel van deze jongeren willen echt heilig voor God leven. Christelijke jongeren zouden eerder moeten trouwen."
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Eerder trouwen?

Bericht door helma »

lees het boekje "Gods plan met man en vrouw"
(onder redactie van Arjan Baan)
ik heb het van de week aangeschaft en gelezen en ik denk dat we idd. ver verwijderd zijn van de Bijbelse visie op het huwelijk en wat daaraan vooraf gaat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eerder trouwen?

Bericht door refo »

Ik vraag me af of dit nu werkelijk allemaal wel zo iets nieuws is.
In de kerk hoor je d'r weinig over. En verder is allemaal boekje, boekje, boekje.
Het tweede probleem is volgens Koos dat niemand zichzelf kan beheersen op seksueel gebied wanneer de Heilige Geest niet krachtig in iemand werkt.
Wat moet ik hier nu mee? De Bijbel verbloemt op dat gebied ook niets en de bijbelheiligen blijkt op dit gebied niets menselijks vreemd te zijn. Ik zou de verbinding met de Heilige Geest Die iets wel of niet doet maar niet te snel maken.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11415
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Mister »

refo schreef:Ik vraag me af of dit nu werkelijk allemaal wel zo iets nieuws is.
In de kerk hoor je d'r weinig over. En verder is allemaal boekje, boekje, boekje.
Het tweede probleem is volgens Koos dat niemand zichzelf kan beheersen op seksueel gebied wanneer de Heilige Geest niet krachtig in iemand werkt.
Wat moet ik hier nu mee? De Bijbel verbloemt op dat gebied ook niets en de bijbelheiligen blijkt op dit gebied niets menselijks vreemd te zijn. Ik zou de verbinding met de Heilige Geest Die iets wel of niet doet maar niet te snel maken.
Precies. Net als die uitspraak: 'daar bewaart God Zijn kinderen voor' net zo goed onbijbels is.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Eerder trouwen?

Bericht door helma »

refo schreef:Ik vraag me af of dit nu werkelijk allemaal wel zo iets nieuws is.
In de kerk hoor je d'r weinig over. En verder is allemaal boekje, boekje, boekje.
Het tweede probleem is volgens Koos dat niemand zichzelf kan beheersen op seksueel gebied wanneer de Heilige Geest niet krachtig in iemand werkt.
Wat moet ik hier nu mee? De Bijbel verbloemt op dat gebied ook niets en de bijbelheiligen blijkt op dit gebied niets menselijks vreemd te zijn. Ik zou de verbinding met de Heilige Geest Die iets wel of niet doet maar niet te snel maken.
Ik begrijp dat jij alleen maar Bijbel leest en geen boeken?

Juist als iemand eens op een rij zet hoe een en ander gestalte kreeg in Gods Woord kunnen we daar veel van leren. Want wát staat er nu eigenlijk in de Bijbel over het komen tot een huwelijk? Daar kan je idd zelf naar op zoek gaan; maar ik vind het wel fijn als iemand anders dat allemaal al op een rijtje heeft gezet.

Er was 1 vraag/worsteling waar ik altijd mee liep en waar ik door het lezen van het boekje ineens het antwoord op vond.

Ook van het leven van de Bijbelheiligen kunnen we veel leren; ook van hun zonden inderdaad.

Ik denk dat het heel Bijbels is om te zeggen dat we alleen sexuele zonden kunnen beheersen door de kracht van de Heilige Geest. En als we bijv. door een slordig gebedsleven de Heilige Geest bedroeven zodat Hij Zich terugtrekt verkeren we in groot gevaar.


Iets nieuws? nee sexuele zonden is van alle tijden. Toch kan je niet ontkennen dat we in deze tijd wel heel erg geconfronteerd worden met een sexuele revolutie die ook kerkelijk nederland niet voorbijgaat.
Hier in de omgeving weet ik van meerdere tienerzwangerschappen op onze scholen van stelletjes die soms amper een maand verkering hebben. Dan kan je als opvoeders wel net doen alsof het normaal is en van alle tijden; maar wát is de oorzaak?
Dat we ver leven van de Bijbelse principes.
September
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 sep 2011, 11:54

Re: Eerder trouwen?

Bericht door September »

Voordat ik trouwde heb ik ook sex gehad met mijn aanstaande man, er werd alleen maar verteld dat het pas mocht als je getrouwd was omdat het zo in de bijbel staat.
Maar echt de ware bijbelse redenen werden niet genoemd,
Ik heb hieruit geleerd dat ik mijn kinderen niet alleen moet vertellen dat ze hun lichaam rein moeten bewaren maar ook op de juiste bijbelse grondslag, en dus niet van het mag niet.
Ik merk dat er veel openheid is rond dit onderwerp maar niet de openheid op het juiste vlak.

Gelukkig hebben we een groot God en is ook deze zonden mij vergeven, Hallelujah!!!!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Tiberius »

refo schreef:En verder is allemaal boekje, boekje, boekje.
Ik ben het wel met Helma eens. Niet zozeer dat ik het bewust boekje ken, maar dat het verstandiger is om er een Bijbelstudie over te lezen, dan hier te proberen met wat one-liners een antwoord op die vragen te vinden.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Eerder trouwen?

Bericht door rekcor »

"Seks moet als gespreksonderwerp geen taboe zijn in de kerk. Wij zien dat praten helpt."
Het zou denk ik mooi/goed zijn als er in de kerk echtparen waren die 'jonge koppels' onder hun hoede nemen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Jongere »

rekcor schreef:
"Seks moet als gespreksonderwerp geen taboe zijn in de kerk. Wij zien dat praten helpt."
Het zou denk ik mooi/goed zijn als er in de kerk echtparen waren die 'jonge koppels' onder hun hoede nemen.
Onze kerkenraad heeft vanwege (onder andere) die reden inderdaad een cursus op touw gezet voor jonge stellen (al dan niet (net) getrouwd).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
refo schreef:En verder is allemaal boekje, boekje, boekje.
Ik ben het wel met Helma eens. Niet zozeer dat ik het bewust boekje ken, maar dat het verstandiger is om er een Bijbelstudie over te lezen, dan hier te proberen met wat one-liners een antwoord op die vragen te vinden.
Dat laatste heb ik hier ook nog niet zien gebeuren overigens.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Zita »

Zou eerder trouwen werkelijk de oplossing zijn? Als ik zie hoeveel jonge stellen in mijn omgeving gaan scheiden of al zijn gescheiden (en dan hebben we het over huwelijken van drie jaar of minder), vraag ik me weleens af of mensen niet te lichtvaardig in het huwelijk stappen. Misschien moet er gestreefd worden naar minder jong aan verkering beginnen, zodat de karakters al wat meer zijn uitgekristalliseerd. Wie op de middelbare school met zeventien jaar nog geen verkering heeft gehad, moet er zowat aan gaan wanhopen ooit nog aan de man/vrouw te komen. Meestal trouwen ze niet met de persoon met wie ze een schoolverkering hebben, maar er komt ook geen pauze van járen tussen de puber-relaties en de huwelijks-relaties.
Als je wat later begint, ben je volwassen tegen de tijd dat het op trouwen aankomt, en hoef je bovendien geen heel lange verkering met alle moeilijkheden van dien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eerder trouwen?

Bericht door huisman »

Helma schreef:Iets nieuws? nee sexuele zonden is van alle tijden. Toch kan je niet ontkennen dat we in deze tijd wel heel erg geconfronteerd worden met een sexuele revolutie die ook kerkelijk nederland niet voorbijgaat.
Hier in de omgeving weet ik van meerdere tienerzwangerschappen op onze scholen van stelletjes die soms amper een maand verkering hebben. Dan kan je als opvoeders wel net doen alsof het normaal is en van alle tijden; maar wát is de oorzaak?
Dat we ver leven van de Bijbelse principes
Je moet wel ziende blind zijn om dit niet te zien. Zelfs onder de jongste (reformatorische)jeugd 13/14 jaar gebeuren zaken op dit vlak die absoluut onbijbels zijn. De jongeren zijn door de verseksualiseerde maatschappij waarin ze leven volkomen het bijbelse referentiekader kwijt. Popmuziek,DVD,internet,tv enz. zijn allemaal invloeden op onze jongeren die verwoestend werken. Wat zou het idd goed zijn als er dan daartegenover een duidelijke bijbelse boodschap mag uitgaan over de gave die seksualiteit is. Want deze kant van de mens is ook geschapen en dat mogen wij niet overlaten aan de satan die met zijn verleidingen zo aansluit bij ons eigen zondige vlees.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:En verder is allemaal boekje, boekje, boekje.
Ik ben het wel met Helma eens. Niet zozeer dat ik het bewust boekje ken, maar dat het verstandiger is om er een Bijbelstudie over te lezen, dan hier te proberen met wat one-liners een antwoord op die vragen te vinden.
Dat laatste heb ik hier ook nog niet zien gebeuren overigens.
Dat proberen niet?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Democritus »

Zita schreef: Als je wat later begint, ben je volwassen tegen de tijd dat het op trouwen aankomt, en hoef je bovendien geen heel lange verkering met alle moeilijkheden van dien.
Hier ben ik het wel mee eens. Echter laten ouders en volwassenen ook de hand in eigen boezem steken. Vaak moedigen deze bewust of onbewust door gedrag een heleboel aan. Hoe vaak maak je niet mee dat een dochter van zestien een 'vriendje'....de hele familie is er druk mee.
Laatst gewijzigd door Democritus op 04 okt 2011, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Eerder trouwen?

Bericht door vlinder »

Of ze eerder moeten trouwen weet ik niet. Wel denk ik dat jongeren veeleisender zijn geworden en dit deels door de ouders komt bij de opvoeding.
Leren ouders kinderen nog tevreden zijn met wat minder? Waarom hebben veel jongeren al heel jong schulden? Precies, omdat ze het later toch makkelijk terug kunnen betalen denken ze. Daarom willen ze ook een grote (aflossingsvrije) hypotheek, een lening voor een auto en ik ken stellen die een hypotheek op de imboedel nemen. Anderen beseffen dat ze dat niet kunnen betalen, maar beginnen met een studieschuld. Ouders willen dat hun kinderen studeren, jongeren krijgen op de studievereniging verkering, maken hun opleiding af en willen daarna trouwen. Allemaal wijs enzo, maar daardoor is trouwen pas een tweede plan. Stellen die vervolgens rein willen leven, willen wel trouwen, maar nog geen kinderen. De vraag is of dit Bijbels is. Toch wil de vrouw met opleiding ook nog 2 jaar genieten van doorgroeien, promotie en salarisverhoging en op een baan die haar bevalt minderen in uren zodat ze nog wel part-time kan blijven werken in werk wat ze leuk vindt/ waar ze voor geleerd heeft en dit kan combineren met moederschap.
Ik herken zelf ook dat streven naar hogere opleidingen e.d. Het is gewoon leuk, maar maakt het ook gelukkig? Maakt dienen binnen en huwelijk en gezin niet ook heel gelukkig? En de uren die daarnaast vrij zijn mogen prima ingevuld worden met werk, maar niet eerst werk, dan gezin en dan...
Maar ook 'refozaken' helpen hieraan mee. Veel mensen kijken raar als je zegt alles bij de Leen Bakker vandaan te hebben. Nee den Hartog meubels of ten minste rivièra maison attributen moeten het huis sieren. Kijk naar de hyves van meisjes in de huwbare leeftijd en het gaat allemaal om rivièra. Niet dat daar op zich iets mis maar is, maar stijl en smaak kost wat. Maar gelukkig leven kan ook met minder luxe. Maar mijn ervaring is dat jongeren daar niet meer op in willen leveren.

Daarnaast heeft m.i. ook het post-modernisme ons beïnvloed: jij leest de Bijbel zo, prima, ik heb mijn waarheid. Ik zie niet in waarom je geen seks voor het huwelijk mag hebben. @ September: je schrijft dat je niet kan vinden in de Bijbel dat je voor het huwelijk geen seks mag hebben. Zelf zie ik een overduidelijke boodschap in de hele lijn van de Heilige Schrift dat huwelijk en seks onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.
En uitwassen in de zin van de koningen van Israël kan iedereen opnoemen, maar God splits een koninkrijk in tweeën en straft een volk met de pest om de zonden van hun koning.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie