Eerder trouwen?

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Eerder trouwen?

Bericht door albion »

huisman schreef:
Helma schreef:Iets nieuws? nee sexuele zonden is van alle tijden. Toch kan je niet ontkennen dat we in deze tijd wel heel erg geconfronteerd worden met een sexuele revolutie die ook kerkelijk nederland niet voorbijgaat. Hier in de omgeving weet ik van meerdere tienerzwangerschappen op onze scholen van stelletjes die soms amper een maand verkering hebben. Dan kan je als opvoeders wel net doen alsof het normaal is en van alle tijden; maar wát is de oorzaak? Dat we ver leven van de Bijbelse principes
Je moet wel ziende blind zijn om dit niet te zien. Zelfs onder de jongste (reformatorische)jeugd 13/14 jaar gebeuren zaken op dit vlak die absoluut onbijbels zijn. De jongeren zijn door de verseksualiseerde maatschappij waarin ze leven volkomen het bijbelse referentiekader kwijt. Popmuziek,DVD,internet,tv enz. zijn allemaal invloeden op onze jongeren die verwoestend werken. Wat zou het idd goed zijn als er dan daartegenover een duidelijke bijbelse boodschap mag uitgaan over de gave die seksualiteit is. Want deze kant van de mens is ook geschapen en dat mogen wij niet overlaten aan de satan die met zijn verleidingen zo aansluit bij ons eigen zondige vlees.


Ik (ik weet niet of ik het al eerder gepost heb) sprak met jongeren in een stad die niets met de refos hebben (ze nauwelijks kennen). We hadden het over de gemakkelijke manier van leven van onze jeugd (niet naar school, geen werk, doen maar waar ze zin in hebben, liggen de hele dag op bed etc). Wat zeiden ze: 'Daar hebben wij niet om gevraagd. Dat is gekomen door die clips die via TV de huiskamer binnenkwamen.' Met andere woorden: ze gaven toch ons ouderen de schuld van hoe het zo uit de hand gelopen is en ze hebben daar wel een punt. Ik merk wel dat de jeugd (die zelf een kind hebben al zijn ze niet getrouwd en leven ze samen maar niet met de vader van het kind) ze de kinderen beleefdheid bijbrengen en rust, regelmaat en reinheid toch ook hoog in het vaandel hebben (terwijl ik dat juist daar helemaal niet verwacht heb).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Eerder trouwen?

Bericht door vlinder »

Ik zie dat bij al mijn vriendinnen terugkomen wat jij als laatste beschrijft Albion. En ook duidelijke regels zie ik weer helemaal terugkomen. Uiteindelijk willen jongeren identificatiefiguren. Vrienden hebben ze al genoeg, maar dan van hun eigen leeftijd.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eerder trouwen?

Bericht door refo »

Gisteren trouwde er een stel in Gouda. Ze hadden inmiddels een half jaar 'verkering' en zij was een halfjaar zwanger, aldus de trouwambtenaar.

Gisteravond kwamen mijn vrouw en ik daarover te spreken.
Mijn vrouw zat in de jaren 70 op de Prins Mauritsschool in Middelharnis. Ze kon zo vijf namen noemen van meiden die zwanger werden tijdens hun schoolcarrière. Waaronder twee zussen die samen met hun moeder zwanger waren.

Ik denk dat het overdreven wordt dat het allemaal erger is dan vroeger.

Ik kan me zelf dergelijke voorvallen in mijn schooltijd niet herinneren, maar dat kan zijn omdat ik er óf niet op lette óf dat het in een stad niet zo snel algemeen bekend wordt. Wel herinner ik me een hoeveelheid openbare schuldbelijdenissen in de kerk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Zita »

refo schreef:Gisteren trouwde er een stel in Gouda. Ze hadden inmiddels een half jaar 'verkering' en zij was een halfjaar zwanger, aldus de trouwambtenaar.

Gisteravond kwamen mijn vrouw en ik daarover te spreken.
Mijn vrouw zat in de jaren 70 op de Prins Mauritsschool in Middelharnis. Ze kon zo vijf namen noemen van meiden die zwanger werden tijdens hun schoolcarrière. Waaronder twee zussen die samen met hun moeder zwanger waren.

Ik denk dat het overdreven wordt dat het allemaal erger is dan vroeger.

Ik kan me zelf dergelijke voorvallen in mijn schooltijd niet herinneren, maar dat kan zijn omdat ik er óf niet op lette óf dat het in een stad niet zo snel algemeen bekend wordt. Wel herinner ik me een hoeveelheid openbare schuldbelijdenissen in de kerk.
Wat ontzettend triest, dat stel met een half jaar verkering. Ik vraag me echt af hoe lang zo'n huwelijk stand houdt.
Wat het verschil tussen de jaren '70 en nu betreft: ik denk dat nu voorbehoedmiddelen algemener zijn (als je met menstruatieklachten bij de huisarts langsgaat, schrijft hij meteen de pil voor), dus dat de vrije seksuele moraal minder vaak gevolgen heeft. En dat je vrouw nu na vijfendertig jaar nog weet wie er destijds zwanger werden, geeft wel iets aan van de impact die het had. Het was toen ook weer niet helemaal gewoon.
Tegenwoordig is het normaal als derdeklassers na de pauze terugkomen in het lokaal met 'zuigzoenen' in hun hals. Zonder dat ze verkering hebben. Wat er dan verder allemaal gebeurt als ze iets ouder zijn, wil ik niet weten.
Seksuele zonden zijn van alle tijden. En of het vroeger nou erger, minder erg of precies even erg was, doet er voor de huidige problemen eigenlijk niet toe.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Lassie »

Dat over zoenen met jan en alleman zonder verkering/relatie te hebben gebeurde 10 jaar geleden ook al. Ik zat toen op het HB college en in mijn klas waren al heel wat meiden die met (onbekende) jongens het bed hadden gedeeld. Gewoon voor 1 nachtje. :oO
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Schemerlichtje »

In dit verband:
Enige tijd geleden hoorde ik een oudere vrouw zeggen:"De jeugd? Dat zijn de kinderen die we zelf hebben opgevoed."
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Eerder trouwen?

Bericht door vlinder »

Schemerlichtje schreef:In dit verband:
Enige tijd geleden hoorde ik een oudere vrouw zeggen:"De jeugd? Dat zijn de kinderen die we zelf hebben opgevoed."
Sjonge, die ouderen van tegenwoordig....ik mag ze wel. :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Eerder trouwen?

Bericht door Bloempje28 »

Mijn mening is dat er op veel jongere leeftijd begonnen moet worden met seksuele opvoeding. Kinderen van 10 -12 jaar worden met zoveel dingen geconfronteerd in de media dat er al een goede basis moet liggen willen zij dit aankunnen. Christenjongeren moeten goed toegerust zijn om staande te kunnen blijven. Die basis moet je al in de jonge jaren leggen. Daar kun je al heel vroeg mee beginnen. Ieder kind (in elke leeftijdscategorie) is op zijn niveau bezig met seksuele vorming en het is de kunst om daar goed op aan te sluiten ipv het weg te stoppen en te zeggen dat we het daar nog wel eens over hebben.
Er moet veel meer openheid komen, geen schaamte meer... zodat we vragen (die ze niet durven stellen) kunnen wegnemen. En dan niet alleen theoretisch (wat is gemeenschap en hoe raak je zwanger) maar ook over opgewonden worden, orgasmes, masturbatie, misbruik, respect voor jezelf hebben ed.... Ik denk dat er in dat laatste nog wel wat werk aan de winkel is.
Eerlijk zijn over hoe het is om gemeenschap te hebben zodat die drang naar ervaring minder groot wordt. Laten we het niet wegzetten alsof het iets is wat niet te omschrijven is. het is fijn en lekker maar niet zo bijzonder lekker dat het niet kan wachten. Laten we eerlijk zijn, de eerste keren vallen flink tegen...
Als we op tijd beginnen met toerusten zal het meer verinnerlijkt zijn als ze verkering krijgen en voor de keuze staan of ze wel wachten of niet. en geloof me... als stellen willen wachten dan kunnen zij dat echt. Al juich ik een lange verkeringstijd niet toe.
En in deze tijd waarin we lang studeren, veel moeten sparen lijkt het me bijbels gezien logischer om te trouwen en de eerste jaren geen kinderen te krijgen (trouwen is in eerste instantie bedoeld om elkaar tot steun en hulp te zijn) dan om jarenlang te moeten wachten. het kan ook heel goed zijn om de eerste paar jaar samen te zijn en aan je huwelijk te werken.
Voor mij is het niet zo dat carrierre en geld de reden mogen zijn om niet aan kinderen te beginnen, dat vind ik een materialistische instelling maar het beter te trouwen dan te branden! En aangezien we als vrouw niet voor niets een groot deel van onze cyclus onvruchtbaar zijn mogen we daar zeker gebruik van maken. God heeft ons zo gemaakt en dat is niet voor niets. En zullen we onze gedachten eens laten gaan over stellen de 2 kinderen vlak op elkaar krijgen en dat er daarna 3 of 4 jaar tussen zit... doen die niet aan gezinsplanning dan?? Daar zeggen we niet snel iets van want ze hebben immers al kinderen. Mijns inziens is het niet anders als een stel voor het eerste kindje al aan gezinsplanning doet. En volgens mij doen de meeste stellen aan gezinsplanning... ander waren er echt al veel meer grote gezinnen geweest.
Bijbels gezien moet je open staan voor de kinderzegen, maar er staat nergens in de Bijbel dat je dan maar nergens op moet letten en het maar blind moet zijn en moet bezien hoeveel kinderen er komen. We hebben niet voor niets ons gezonde verstand gekregen en ons lichaam zit niet voor niets zo in elkaar... laten we onze jongeren ook dat duidelijk maken en het met hen zeker hebben over anticonceptie.
Plaats reactie