Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Luther »

Deze week stond het onderstaande persbericht in de media:
persbericht schreef:De homoseksuele docent Duran Renkema dient vandaag een klacht in bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). De gereformeerd-vrijgemaakte basisschool waar hij werkt, wil hem ontslaan. Hij heeft zijn verhaal in het actualiteitenprogramma Nieuwsuur gedaan (29 sep.) en vandaag (30 sep) in De Volkskrant. COC Nederland pleit voor directe afschaffing van de enkele-feitconstructie, waarmee religieuze scholen homoseksuele docenten menen te kunnen wegsturen. (bron: persbericht).

De school in Oegstgeest schorste de docent nadat die bekend maakte dat hij een relatie heeft met man. De school wil de arbeidsovereenkomst nu ontbinden. Het is de eerste maal dat een docent op een religieuze school in het openbaar zijn ontslag wegens homoseksuele gerichtheid durft aan te vechten. ‘Ik ben gereformeerd, homoseksueel en functioneerde uitstekend op deze school’, stelt Renkema. ‘Nu dreig ik ontslagen te worden om iets dat niet relevant is voor mijn werk.’ Over zijn klacht bij de CGB: ‘Door deze klacht wil ik niet alleen mijn eigen dreigende ontslag aanvechten maar ook de situatie van lesbiennes, homo’s en biseksuelen op andere religieuze scholen verbeteren.’
Mijn inschatting is dat de docent deze zaak (helaas) gaat winnen.
We hebben het over een dergelijke casus wel vaker op RF besproken, maar dan was het altijd nog een theoretische zaak. Nu is het wel zover.
Enkele vragen zijn:
- Moet een christelijke school het recht hebben om een dergelijke docent te ontslaan?
- In hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar personeel?
- Hoe komt het dat ook onder bijbelgetrouwe christenen de panelen aan het schuiven rond het al dan niet afwijzen van een homoseksuele relatie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door TSD »

Of hij deze zaak gaat winnen is maar de vraag. De enkele-feit constructie is immers nog van kracht en daar dient de CGB rekening mee te houden.

Persoonlijk vindt ik dat een school praktiserende homo's / Lesbiennes zelfs moet ontslaan! En ja, dan maar met het risico dat je met de rechter aan de stok krijgt. Om de lieve vrede deze gruwelijke zonden 'gedogen' zal de oplossing niet brengen maar het oordeel van God over ons landje alleen maar zwaarder maken...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door memento »

De grote vraag is hoe refo-scholen verder moeten als de enkelfeit constructie geschrapt is. Doorgaan met homo-leraren (en dus niet meer geloofwaardig "bijbelgetrouw" zijn) of jezelf opheffen zodra een homo-leraar openbaar komt?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Luther »

memento schreef:De grote vraag is hoe refo-scholen verder moeten als de enkelfeit constructie geschrapt is. Doorgaan met homo-leraren (en dus niet meer geloofwaardig "bijbelgetrouw" zijn) of jezelf opheffen zodra een homo-leraar openbaar komt?
Nou dat laatste lijkt me wat rigoreus...
Maar de rechter zal deze school wellicht verplichten om de betreffende docent gewoon in dienst te houden.

Overigens gaan jullie dan voorbij aan het door mij gesignaleerde gegeven, dat op dit punt binnen de gereformeerde gezindte de panelen ook aan het schuiven zijn. (Helaas)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Auto »

Luther schreef:
memento schreef:De grote vraag is hoe refo-scholen verder moeten als de enkelfeit constructie geschrapt is. Doorgaan met homo-leraren (en dus niet meer geloofwaardig "bijbelgetrouw" zijn) of jezelf opheffen zodra een homo-leraar openbaar komt?
Nou dat laatste lijkt me wat rigoreus...
Maar de rechter zal deze school wellicht verplichten om de betreffende docent gewoon in dienst te houden.

Overigens gaan jullie dan voorbij aan het door mij gesignaleerde gegeven, dat op dit punt binnen de gereformeerde gezindte de panelen ook aan het schuiven zijn. (Helaas)
De vraag is of de GKV nog wel tot de gereformeerde gezindte gerekend kan worden ....... dit zei een GKV'er tegen mij, vanwege dat er zaken schuiven en haaks op 3 formulieren van enigheid zijn komen te staan.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door memento »

Auto schreef:
Luther schreef:
memento schreef:De grote vraag is hoe refo-scholen verder moeten als de enkelfeit constructie geschrapt is. Doorgaan met homo-leraren (en dus niet meer geloofwaardig "bijbelgetrouw" zijn) of jezelf opheffen zodra een homo-leraar openbaar komt?
Nou dat laatste lijkt me wat rigoreus...
Maar de rechter zal deze school wellicht verplichten om de betreffende docent gewoon in dienst te houden.

Overigens gaan jullie dan voorbij aan het door mij gesignaleerde gegeven, dat op dit punt binnen de gereformeerde gezindte de panelen ook aan het schuiven zijn. (Helaas)
De vraag is of de GKV nog wel tot de gereformeerde gezindte gerekend kan worden ....... dit zei een GKV'er tegen mij, vanwege dat er zaken schuiven en haaks op 3 formulieren van enigheid zijn komen te staan.
Binnen de GKV heb je nog wel een redelijk aantal behoudende gemeenten hoor. Het is een groot kerkverband, met veel verschillen.
Luther schreef:
memento schreef:De grote vraag is hoe refo-scholen verder moeten als de enkelfeit constructie geschrapt is. Doorgaan met homo-leraren (en dus niet meer geloofwaardig "bijbelgetrouw" zijn) of jezelf opheffen zodra een homo-leraar openbaar komt?
Nou dat laatste lijkt me wat rigoreus...
Maar de rechter zal deze school wellicht verplichten om de betreffende docent gewoon in dienst te houden.
Precies. Maar de vraag is: Kan je nog spreken van "bijbelgetrouw" onderwijs, wanneer je een praktiserende homo laat lesgeven.
Luther schreef:Overigens gaan jullie dan voorbij aan het door mij gesignaleerde gegeven, dat op dit punt binnen de gereformeerde gezindte de panelen ook aan het schuiven zijn. (Helaas)
Sja, die notie zie ik niet echt als iets nieuws. 't Zat eraan te komen. Als de zuil is uitgehold, krijg je vanzelf dit soort praktijken.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Josephus »

TSD schreef:Of hij deze zaak gaat winnen is maar de vraag. De enkele-feit constructie is immers nog van kracht en daar dient de CGB rekening mee te houden.
Daarnaast: de CGB is een adviesorgaan, geen rechtsprekende instantie. Het oordeel van de CGB komt in de vorm van een niet-bindend advies. De term 'winnen' is bij dit soort klachtprocedures dus eigenlijk niet helemaal passend, ook zal de in het gelijk gestelde partij dat wel zo voelen.

Ik ben wel benieuwd naar de eventuele rechtszaak, ook gezien de uitspraak die de Raad van State in 2009 over deze materie heeft gedaan.
Overigens heb je als rechter ook de mogelijkheid om te ontbinden op basis van een 'verstoorde arbeidsverhouding' (wat in de praktijk vaak voorkomt). In zo'n geval kun je redelijk in het midden laten wie van de partijen het (inhoudelijke) gelijk aan zijn zijde heeft.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Willem »

Men dient zich natuurlijk wel te realiseren dat, indien de school volgens de rechter deze man in dienst moet houden, dat de meeste ouders hun kinderen niet bij hem in de klas willen hebben en dat ook zullen aangeven.
Dan hebben we een leraar zonder leerlingen in de klas. Als de staat dan vervolgens deze man wil blijven betalen dan doen ze dat maar.

Als deze man wel leerlingen in de klas houdt dan hebben we pas echt een probleem. Want dan interesseert het grondvlak zich dus niet voor de principes van het bestuur.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Auto »

Willem schreef:Men dient zich natuurlijk wel te realiseren dat, indien de school volgens de rechter deze man in dienst moet houden, dat de meeste ouders hun kinderen niet bij hem in de klas willen hebben en dat ook zullen aangeven.
Dan hebben we een leraar zonder leerlingen in de klas. Als de staat dan vervolgens deze man wil blijven betalen dan doen ze dat maar.

Als deze man wel leerlingen in de klas houdt dan hebben we pas echt een probleem. Want dan interesseert het grondvlak zich dus niet voor de principes van het bestuur.
Ik denk dat je hier een heel groot probleem aansnijd. Is het al niet zo op dit moment dat veel mensen het niet interesseert waar een bestuur en school voor staat?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door memento »

Willem schreef:Men dient zich natuurlijk wel te realiseren dat, indien de school volgens de rechter deze man in dienst moet houden, dat de meeste ouders hun kinderen niet bij hem in de klas willen hebben en dat ook zullen aangeven.
Dan hebben we een leraar zonder leerlingen in de klas. Als de staat dan vervolgens deze man wil blijven betalen dan doen ze dat maar.
Waarvoor deze leraar dus aangifte wegens discriminatie kan doen. Kijk, ouders en leerlingen kunnen aangeven bij wie ze hun kinderen wel/niet in de klas willen hebben, maar de school maakt uiteindelijk de roosters en deelt klassen in en kent daar leraren aan toe. De school is dus juridisch aansprakelijk, wanneer zij daarin discrimineren.

Als de enkelfeitconstructie geschrapt wordt, dan zullen we er rekening mee moeten houden dat er uiteindelijk homo-leraren voor de klas komen te staan op refo-scholen. Ontwijkoplossingen zullen dan toch op korte termijn aangepakt worden. De vraag is: Wat gaan we doen, als het zover komt? Moet de refo-school dan maar zijn deuren sluiten, omdat het ongeloofwaardig is om Bijbelgetrouw onderwijs te bieden terwijl 1 van je docenten daar met zijn levenswandel openlijk regelrecht tegen die Bijbel ingaat? Of moeten ze gewoon doorgaan, en er maar het beste van zien te maken?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Afgewezen »

Nog helemaal afgezien van het homoprobleem, deze man breekt de echt, want hij is getrouwd. Hoe hij dát kan goed praten met het oog op de Schrift, is mij een raadsel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Nog helemaal afgezien van het homoprobleem, deze man breekt de echt, want hij is getrouwd. Hoe hij dát kan goed praten met het oog op de Schrift, is mij een raadsel.
Dat vraag ik mij ook af.
Toch werpt het interview met Monique Heger in het ND van vorige week zaterdag licht op dit soort kwesties.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Nog helemaal afgezien van het homoprobleem, deze man breekt de echt, want hij is getrouwd. Hoe hij dát kan goed praten met het oog op de Schrift, is mij een raadsel.
Dat vraag ik mij ook af.
Toch werpt het interview met Monique Heger in het ND van vorige week zaterdag licht op dit soort kwesties.
Inderdaad en daar kunnen we ook niet omheen. Maar bij deze man is er sprake van 'vals spel'. Hij is getrouwd en dus het hele probleem is niet aan de orde. Hij heeft bij zijn vrouw te blijven, klaar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:Nog helemaal afgezien van het homoprobleem, deze man breekt de echt, want hij is getrouwd. Hoe hij dát kan goed praten met het oog op de Schrift, is mij een raadsel.
Dat vraag ik mij ook af.
Toch werpt het interview met Monique Heger in het ND van vorige week zaterdag licht op dit soort kwesties.
Inderdaad en daar kunnen we ook niet omheen. Maar bij deze man is er sprake van 'vals spel'. Hij is getrouwd en dus het hele probleem is niet aan de orde. Hij heeft bij zijn vrouw te blijven, klaar.
Zeg je daarmee ook dat een refoschool een docent zou moeten ontslaan als hij gaat scheiden, in het geval er geen sprake is van overspel?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Inderdaad en daar kunnen we ook niet omheen. Maar bij deze man is er sprake van 'vals spel'. Hij is getrouwd en dus het hele probleem is niet aan de orde. Hij heeft bij zijn vrouw te blijven, klaar.
Zeg je daarmee ook dat een refoschool een docent zou moeten ontslaan als hij gaat scheiden, in het geval er geen sprake is van overspel?
Dat weet ik niet. Maar het gegeven vertroebelt déze situatie in elk geval behoorlijk.
Plaats reactie