Doel van het huwelijk

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Tiberius schreef:Klopt helemaal.
[...]
Maar in de Bijbel vind ik het allemaal niet terug.
:bobo
Verder neig je wat naar biblicisme op deze manier hoor. Geef nu op z'n minst toe dat je wat ongenuanceerd reageerde (MarthaMartha gaf daar een prima opstap voor). :)
Weet je wel wat biblicisme is? ::salut

En nee, mijn reactie was niet ongenuanceerd, maar was alleen bedoeld om een eigenduims verzinsel tegen te spreken.
Met Bijbelse gegevens in de eerste plaats. En de woorden van het huwelijksformulier daarvan afgeleid.

Biblicisme is juist als je je niets aan trekt van hoe de kerk der eeuwen heeft gesproken. Dat doe ik dus wel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Afgewezen »

Ik ben ook geneigd in dezen de kant van Tiberius te kiezen. Volgens mij wordt hier het doel van het leven van de gelovige in het huwelijk steeds verward met het doel van het huwelijk an sich.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door ZWP »

Erasmiaan schreef:
ZWP schreef:
Tiberius schreef:Klopt helemaal.
[...]
Maar in de Bijbel vind ik het allemaal niet terug.
:bobo
Verder neig je wat naar biblicisme op deze manier hoor. Geef nu op z'n minst toe dat je wat ongenuanceerd reageerde (MarthaMartha gaf daar een prima opstap voor). :)
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik steeds meer voor Tiberius' standpunt begin te voelen. Ik lees het nergens in de Bijbel en de pogingen om dat toch te bewijzen overtuigen niet.
Er kan toch vanuit de Bijbel meer over het huwelijk gezegd worden dan wat zijn weerslag heeft gekregen in het formulier? Wat wil Tiberius precies krijgen, een bijbeltekst waarin keurig in 2 of 3 punten staat uitgelegd wat het doel van het huwelijk is? Dat is biblicisme mijns inziens. Aan de andere kant verwijst hij juist weer naar het formulier, i.p.v. direct naar de Bijbel:
Tiberius schreef: [...]Dat is het enige dat ik zei. En dat is op grond van de Bijbel makkelijk na te gaan, dat kan je gewoon oplezen in het huwelijksformulier.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:Dat is biblicisme mijns inziens. Aan de andere kant verwijst hij juist weer naar het formulier, i.p.v. direct naar de Bijbel:
Ik herhaal mezelf maar even:
Tiberius schreef:Weet je wel wat biblicisme is?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:
ZWP schreef:Dat is biblicisme mijns inziens. Aan de andere kant verwijst hij juist weer naar het formulier, i.p.v. direct naar de Bijbel:
Ik herhaal mezelf maar even:
Tiberius schreef:Weet je wel wat biblicisme is?
Dat lijkt me een beetje een zijspoort in deze discussie. Jouw strikte onderscheid tussen doel en beeld bestaat niet volgens mij. Je creeert een tegenstelling die er niet is en door door te zagen over dit onderscheid doe je de opmerkingen van Jolanda's predikant te kort ("verzinsels").

Verder kan ik me prima vinden in he Jongere het al heeft verwoord:
"Hieruit kun je zeggen wat Jolanda zei, namelijk: Zondag hoordde ik dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus! Christus is de enige vervulling van de liefde en de enige die getoond heeft wat het is dat God liefde is. Dáárom is het beeld van het huwelijk genomen voor de kerk en Christus."

En jij stelde dat dit klopt, dus ik ga er maar van uit de soep niet zo heet wordt gegeten als dat ie opgediend wordt. :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Tiberius schreef:
ZWP schreef:Dat is biblicisme mijns inziens. Aan de andere kant verwijst hij juist weer naar het formulier, i.p.v. direct naar de Bijbel:
Ik herhaal mezelf maar even:
Tiberius schreef:Weet je wel wat biblicisme is?
Dat lijkt me een beetje een zijspoort in deze discussie. Jouw strikte onderscheid tussen doel en beeld bestaat niet volgens mij. Je creeert een tegenstelling die er niet is en door door te zagen over dit onderscheid doe je de opmerkingen van Jolanda's predikant te kort ("verzinsels").

Verder kan ik me prima vinden in he Jongere het al heeft verwoord:
"Hieruit kun je zeggen wat Jolanda zei, namelijk: Zondag hoordde ik dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus! Christus is de enige vervulling van de liefde en de enige die getoond heeft wat het is dat God liefde is. Dáárom is het beeld van het huwelijk genomen voor de kerk en Christus."

En jij stelde dat dit klopt, dus ik ga er maar van uit de soep niet zo heet wordt gegeten als dat ie opgediend wordt. :)
Dat laatste sowieso niet. :)

Maar het klopt in zoverre, dat het huwelijk een beeld is van de band tussen Christus en Zijn bruid. Ik heb dat al eerder gezegd, maar zeg het nog maar eens: dat bestrijd ik niet en verder niemand.

Maar wat hier gebeurd, is het volgende (ik citeer Afgewezen): Volgens mij wordt hier het doel van het leven van de gelovige in het huwelijk steeds verward met het doel van het huwelijk an sich.
En dat klopt dus niet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Jongere »

Als het huwelijksformulier het 'elkaar bijstaan in geestelijke dingen' noemt, dan wordt daarmee toch het doel voor het leven van de gelovige naar het huwelijksleven getrokken?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door ZWP »

Jongere schreef:Als het huwelijksformulier het 'elkaar bijstaan in geestelijke dingen' noemt, dan wordt daarmee toch het doel voor het leven van de gelovige naar het huwelijksleven getrokken?
Precies, de strikte scheiding die wordt aangebracht tussen doel en beeld is lang niet altijd even duidelijk. En mag daarom ook geen reden zijn om ongenuanceerde stellingen te betrekken ("verzinsels").
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Willem »

Jongere schreef:Als het huwelijksformulier het 'elkaar bijstaan in geestelijke dingen' noemt, dan wordt daarmee toch het doel voor het leven van de gelovige naar het huwelijksleven getrokken?
Nee. Dan is het huwelijk mede een middel om het doel van de gelovige te bereiken, zoals een fiets een middel is om naar het werk te gaan. Het fietstochtje is daarmee geen doel op zichzelf geworden maar dient als middel om het doel te bereiken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Jongere »

Willem schreef:
Jongere schreef:Als het huwelijksformulier het 'elkaar bijstaan in geestelijke dingen' noemt, dan wordt daarmee toch het doel voor het leven van de gelovige naar het huwelijksleven getrokken?
Nee. Dan is het huwelijk mede een middel om het doel van de gelovige te bereiken, zoals een fiets een middel is om naar het werk te gaan. Het fietstochtje is daarmee geen doel op zichzelf geworden maar dient als middel om het doel te bereiken.
Dus dan zou de predikant van Jolanda de middel-constructie moeten invoegen?
Het huwelijk heeft als doel het middel te zijn om samen naar het beeld van Christus te groeien?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Willem »

ZWP schreef:Precies, de strikte scheiding die wordt aangebracht tussen doel en beeld is lang niet altijd even duidelijk. En mag daarom ook geen reden zijn om ongenuanceerde stellingen te betrekken ("verzinsels").
Dat het onderscheid tussen doel en beeld lang niet altijd onderscheiden wordt is helaas maar al te waar. Maar dat noodzaakt tot onderscheiden en niet tot vereenzelviging.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Jongere schreef:Als het huwelijksformulier het 'elkaar bijstaan in geestelijke dingen' noemt, dan wordt daarmee toch het doel voor het leven van de gelovige naar het huwelijksleven getrokken?
Precies, de strikte scheiding die wordt aangebracht tussen doel en beeld is lang niet altijd even duidelijk. En mag daarom ook geen reden zijn om ongenuanceerde stellingen te betrekken ("verzinsels").
Niet mee eens, geen van beide.
Jouw redenering is juist voor mij een reden om tegen dergelijke verzinsels ten strijde te trekken. Het klinkt allemaal leuk, maar het verwart daarmee het juiste zicht op deze zaken. Jouw opmerking dat doel en beeld niet altijd even duidelijk zijn, is daarmee een cirkelredenering: eerst wordt mist gecreëerd wat doel en beeld is, en vervolgens trek je deze conclusie.

Nee, het huwelijk is een beeld van de relatie tussen Christus en Zijn bruid.
Het doel van die relatie (tussen Christus en Zijn bruid) is, dat de bruid meer en meer naar Christus toegroeit.
Het tegenbeeld (het huwelijk) heeft als doel, dat de vrouw naar de man toegroeit. Of eigenlijk natuurlijk: beiden naar elkaar.
Dat is de Bijbelse gedachte, die Paulus verwoordt en ook in Genesis 2 genoemd wordt. Daaruit vloeit ook voort, dat beiden elkaar bijstaan in allerlei zaken, zowel in het lichamelijke als in het geestelijke.

Wat de predikant (?) van Jolanda doet, is het doel van de bovenste relatie (Christus en Zijn bruid) vereenzelvigen op het doel van de onderste relatie (man en vrouw).
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Jongere »

Maar jij gaat er nu eigenlijk vanuit, @ Tiberius, dat de predikant van Jolanda het beeld van de kerk als bruid van Christus verkeerd toepast.

Kan het niet zijn dat die naast elkaar staan?
Dus èn het huwelijk als beeld van Christus en de kerk.
Èn het huwelijk als doel om aan Christus' beeld gelijk te worden.

Zelf dacht ik helemaal niet aan het beeld van het huwelijk voor Christus en de kerk, omdat dat iets totaal anders is.
Wat zou jij reageren op de vraag die ik hieronder stelde? Als een doel is 'elkaar bijstaan in geestelijke dingen', waarom is dan 'samen naar het beeld van Christus groeien' niet het doel? Dat is toch hetzelfde?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Willem »

Jongere schreef:
Willem schreef:
Jongere schreef:Als het huwelijksformulier het 'elkaar bijstaan in geestelijke dingen' noemt, dan wordt daarmee toch het doel voor het leven van de gelovige naar het huwelijksleven getrokken?
Nee. Dan is het huwelijk mede een middel om het doel van de gelovige te bereiken, zoals een fiets een middel is om naar het werk te gaan. Het fietstochtje is daarmee geen doel op zichzelf geworden maar dient als middel om het doel te bereiken.
Dus dan zou de predikant van Jolanda de middel-constructie moeten invoegen?
Het huwelijk heeft als doel het middel te zijn om samen naar het beeld van Christus te groeien?
Vergelijkingen gaan altijd ergens mank (de mijne in ieder geval wel) maar ik zou het eerder als volgt willen formuleren:
Het huwelijk kan behulpzaam zijn - elkaar bijstaan in geestelijke dingen - bij het doel van het - gelovige - leven en het huwelijk kan belemmeringen wegnemen die het doel van het - gelovige - leven tegenstaan. Het huwelijk kan hierin faciliteren zoals een verharde weg het voortgaan vergemakkelijkt.
Het reizen is echter geen doel op zichzelf.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Zelf dacht ik helemaal niet aan het beeld van het huwelijk voor Christus en de kerk, omdat dat iets totaal anders is.
Ok, die onterechte vermenging kwam bij ZWP vandaan, maar het is inderdaad iets totaal anders.
Jongere schreef:Wat zou jij reageren op de vraag die ik hieronder stelde? Als een doel is 'elkaar bijstaan in geestelijke dingen', waarom is dan 'samen naar het beeld van Christus groeien' niet het doel? Dat is toch hetzelfde?
Dat is sowieso niet hetzelfde.
In Genesis 2 lees je heel duidelijk waarom het huwelijk ingesteld is; het doel van het huwelijk is om een hulp tegenover elkaar te zijn. Het huwelijksformulier voegt daar nog aan toe "voor lichamelijke en geestelijke dingen".
Plaats reactie