Doel van het huwelijk

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:Hoe zou je een huwelijk kunnen mijden en ondertussen onbekeerd blijven. Is dat beter?
Dan leef je als de mensen in de tijd van Noach. Goddeloos, en namen ten huwelijk...
Dan beloof je iets aan God, zonder Hem te kennen. Je gaat een drievoudig snoer aan, maar je wilt van God in feite niets weten. Want dat is onbekeerdheid.
Het mijden is beter. Het onbekeerd blijven leven net zo erg.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Herman »

Je begint je huwelijk met het vragen van een zegen erover. Ofwel in afhankelijkheid van God. Dat lijkt me afdoende en ook de kern van de bekering.

Bekering als voorwaarde stellen lijkt me onbijbels in het geval daaronder verstaan wordt een bijzondere kennis van God noodzakelijk is boven het gehoorzamen aan God.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:Je begint je huwelijk met het vragen van een zegen erover. Ofwel in afhankelijkheid van God. Dat lijkt me afdoende en ook de kern van de bekering.

Bekering als voorwaarde stellen lijkt me onbijbels in het geval daaronder verstaan wordt een bijzondere kennis van God noodzakelijk is boven het gehoorzamen aan God.
Mannetje schreef:Hoe zou je een huwelijk kunnen mijden en ondertussen onbekeerd blijven. Is dat beter?
Het lijkt mij dat deze twee postings inderdaad beter de Bijbelse lading dekken.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

Herman schreef:Je begint je huwelijk met het vragen van een zegen erover. Ofwel in afhankelijkheid van God. Dat lijkt me afdoende en ook de kern van de bekering.
Als dit niet gebeurd is, is het dan een ongezegend huwelijk?

Toen mijn ouders trouwden was het doel van het huwelijk duidelijk anders dan het huwelijk van hun achterkleinkinderen.
Ook in refoland gaat de tijdgeest niet geheel en al voorbij.
De man hoeft zijn vrouw niet meer te beschermen als het zwakkere vat.
Hij hoeft haar ook niet te onderhouden, want in de meeste gevallen is zij financieel zelfstandig.
Ook hoeft zij hem niet te "verzorgen" zoals onze moeders en oma's dat deden, want van man/vader wordt minstens een aandeel van een kwart verwacht, liever nog de helft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Isala »

Herman schreef:Je begint je huwelijk met het vragen van een zegen erover. Ofwel in afhankelijkheid van God. Dat lijkt me afdoende en ook de kern van de bekering.
Ik denk dat er genoeg zijn die een zegen vragen over hun huwelijk, omdat dat zo hoort, en het verstandelijk er ook mee eens zijn.
Maar echt een zegen vragen over je huwelijk, begint met de een zegen te vragen over je verkering.
Een verkering die jij van God Zelf hebt gekregen.
Dus nog voordat de ontmoeting tussen twee mensen plaatsvind moet de Heere hierin al betrokken zijn.
Als de zegen pas voor het eerst gevraagd wordt in de huwelijksdienst, denk ik dat dat erg laat is.
Herman schreef:Bekering als voorwaarde stellen lijkt me onbijbels in het geval daaronder verstaan wordt een bijzondere kennis van God noodzakelijk is boven het gehoorzamen aan God.
Welke bijzondere kennis bedoel je precies?
Bekering is altijd een voorwaarde, zoals Lilian al aangeeft.
Mara schreef:Als dit niet gebeurd is, is het dan een ongezegend huwelijk?
God wil in Zijn genade ook een zegen geven aan mensen die er bewust niet om vragen, of er uit traditie om vragen.
Maar zij missen het vaste Fundament onder hun huwelijk.
Een huwelijk met Christus als Fundament is stevig in tegenspoed en verleiding/verzoeking.
Hora est!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:Je begint je huwelijk met het vragen van een zegen erover. Ofwel in afhankelijkheid van God. Dat lijkt me afdoende en ook de kern van de bekering.

Bekering als voorwaarde stellen lijkt me onbijbels in het geval daaronder verstaan wordt een bijzondere kennis van God noodzakelijk is boven het gehoorzamen aan God.
Bekering is een leven vanuit het verzoenend lijden en sterven.
Onbekeerd leven, leef je daar niet uit en ben je verloren. Want je leeft ten diepste zonder Hem .

Die bekering is dus van levensbelang.

Je gaat trouwen. Onbekeerd. Je bent dus reddeloos verloren. Ligt nog midden in de dood. Vraag een zegen aan God. ( wat houd die zegen dan nog in? Want je leeft onbekeerd hélemaal niet in afhankelijkheid van Hem. Maar bent eigen koning) en spreekt over een welhaast onverbrekelijk drievoudig snoer. Man, vrouw ,God. Maar het i s jouw God niet. En dat snoer is er dus helemaal niet.

( @mara. Ooit zij iemand eens. Toen mijn vrouw werkelijk tot geloof kwam in ons huwelijk zijn we ahw opnieuw getrouwd. Het onbekeerd huwelijk aangaan mag niet de gewone weg zijn. Maar God kan natuurlijk het wonder van bekering ook tijdens het huwelijk geven. Maar zou een godvrezende werkelijk een levensgezel vinden in iemand die een vijand is van het liefste dat hij heeft, namelijk zijn God?)

Verder heb je Zijn zegen helemaal niet nodig. Want je kan gewoon gaan trouwen, verder leven zonder dat je Hem kent.

Wanneer is het huwelijk ingesteld? Voor de zondeval toen Adam en Eva werden tot een vlees, een nieuwe eenheid in het Beeld Gods!
Je gaat trouwen. Jij en je parner leven vanuit dat verzoenend lijden en sterven. En God is ook werkelijk hun of jullie God. Dat is een godzalig huwelijk. En dan ook alleen kan het een huwelijk zijn tot Zijn eer. Een huwelijk waarin eventuele kinderen werkelijk een godzalige opvoeding krijgen.

Dit is overigens ook de visie van vele puriteinen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door liz boer »

Lilian1975 schreef:
Herman schreef:Je begint je huwelijk met het vragen van een zegen erover. Ofwel in afhankelijkheid van God. Dat lijkt me afdoende en ook de kern van de bekering.

Bekering als voorwaarde stellen lijkt me onbijbels in het geval daaronder verstaan wordt een bijzondere kennis van God noodzakelijk is boven het gehoorzamen aan God.
Bekering is een leven vanuit het verzoenend lijden en sterven.
Onbekeerd leven, leef je daar niet uit en ben je verloren. Want je leeft ten diepste zonder Hem .

Die bekering is dus van levensbelang.

Je gaat trouwen. Onbekeerd. Je bent dus reddeloos verloren. Ligt nog midden in de dood. Vraag een zegen aan God. ( wat houd die zegen dan nog in? Want je leeft onbekeerd hélemaal niet in afhankelijkheid van Hem. Maar bent eigen koning) en spreekt over een welhaast onverbrekelijk drievoudig snoer. Man, vrouw ,God. Maar het i s jouw God niet. En dat snoer is er dus helemaal niet.

( @mara. Ooit zij iemand eens. Toen mijn vrouw werkelijk tot geloof kwam in ons huwelijk zijn we ahw opnieuw getrouwd. Het onbekeerd huwelijk aangaan mag niet de gewone weg zijn. Maar God kan natuurlijk het wonder van bekering ook tijdens het huwelijk geven. Maar zou een godvrezende werkelijk een levensgezel vinden in iemand die een vijand is van het liefste dat hij heeft, namelijk zijn God?)

Verder heb je Zijn zegen helemaal niet nodig. Want je kan gewoon gaan trouwen, verder leven zonder dat je Hem kent.

Wanneer is het huwelijk ingesteld? Voor de zondeval toen Adam en Eva werden tot een vlees, een nieuwe eenheid in het Beeld Gods!
Je gaat trouwen. Jij en je parner leven vanuit dat verzoenend lijden en sterven. En God is ook werkelijk hun of jullie God. Dat is een godzalig huwelijk. En dan ook alleen kan het een huwelijk zijn tot Zijn eer. Een huwelijk waarin eventuele kinderen werkelijk een godzalige opvoeding krijgen.

Dit is overigens ook de visie van vele puriteinen.
ds Pieters zei eens bij een lezing:eerst bekering dan verkering. Daar waren velen het niet mee eens.
Toch is het waar. Je kunt niet onbekeerd blijven, dit zou je in het nauw moeten drijven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mannetje »

Maar waarom wordt dit wel gezegd bij verkering, maar niet bij het eten van een boterham waar ook een zegen over gevraagd wordt?
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:Maar waarom wordt dit wel gezegd bij verkering, maar niet bij het eten van een boterham waar ook een zegen over gevraagd wordt?
Het geldt voor alles. Heel ons leven. Ook het huwelijk.
En dat geeft ook de ernst aan.
En dat moet in de hele opvoeding meegegeven worden, voorgeleefd worden. En dus ook rondom thema verkering en huwelijk.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:Maar waarom wordt dit wel gezegd bij verkering, maar niet bij het eten van een boterham waar ook een zegen over gevraagd wordt?
zonder boterhammen leef je niet zo lang...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door refo »

Het derde doel van het huwelijk is het voorkomen van hoererij.
Als je zo perfectionistisch bent, komt daar weinig van terecht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

Isala schreef:
Mara schreef:Als dit niet gebeurd is, is het dan een ongezegend huwelijk?
God wil in Zijn genade ook een zegen geven aan mensen die er bewust niet om vragen, of er uit traditie om vragen.
Maar zij missen het vaste Fundament onder hun huwelijk.
Een huwelijk met Christus als Fundament is stevig in tegenspoed en verleiding/verzoeking.
Jij gaat er van uit dus dat jonge mensen hier geen behoefte aan hadden en daarom niet in de kerk getrouwd zijn.
Dan ga je voorbij aan al die andere die vanwege omstandigheden geen Zegen hebben kunnen vragen.

Ook ga je voorbij aan het gegeven dat er huwelijken zijn waarin één van de twee afhaakt. Ofwel in het geloof, ofwel daadwerkelijk.
Ik ken diverse voorbeelden van huwelijken die op de juiste manier begonnen zijn, met de Heere en dat het snoer verbroken werd.
Of dat een vrouw of man in stilte, eenzaam worstelt met de gebrokenheid van het huwelijk.

Allemaal die Zegen gekregen en toch, ongelukkig en eenzaam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Maar waarom wordt dit wel gezegd bij verkering, maar niet bij het eten van een boterham waar ook een zegen over gevraagd wordt?
Precies of voordat een kind naar school gaat. Het is beter om eerst bekeerd te worden dan onderwijs te krijgen. Dus ik zou mij maar druk maken om het eerste :bobo Bekering is geen doel van het huwelijk, maar, naar ik mag hopen, ieders doel in het leven.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

eilander schreef:Ik vraag me af waarom je niet zou mogen zeggen dat het huwelijk onvolmaakt is als de kinderzegen uitblijft. Is dat niet juist Bijbels? Het geeft vaak wel een groot verdriet...
Ik vind een huwelijk helemaal niet onvolmaakt indien de kinderzegen uitblijft ( of men er bewust voor kiest om geen kinderen te krijgen). Ik ken meerdere mensen die bewust geen kinderen krijgen en ik vind het voor die mensen ook een juiste keuze. Ik ben dan ook een groot voorstander van anti conceptie
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Herman »

merel schreef:
eilander schreef:Ik vraag me af waarom je niet zou mogen zeggen dat het huwelijk onvolmaakt is als de kinderzegen uitblijft. Is dat niet juist Bijbels? Het geeft vaak wel een groot verdriet...
Ik vind een huwelijk helemaal niet onvolmaakt indien de kinderzegen uitblijft ( of men er bewust voor kiest om geen kinderen te krijgen). Ik ken meerdere mensen die bewust geen kinderen krijgen en ik vind het voor die mensen ook een juiste keuze. Ik ben dan ook een groot voorstander van anti conceptie
Naar mijn idee is de term onvolmaakt het probleem. Het is volstrekt logisch om een gezin te vormen en daarbij kinderen te krijgen. Je kunt dus prima tevreden zijn als je een gezin zonder kinderen bent, maar het plaatje is gewoon niet compleet. Als mens heb je ook gewoon het natuurlijke doel in je leven om ouder te worden en daar ben je bewust of onbewust van uitgesloten. En naar mijn idee is dat ook vanuit Genesis een bijbelse gedachte die God zelf aanreikt toen Hij de mens schiep.

Als de norm dus de kinderzegen is, is het huwelijk zonder kinderen niet volmaakt, maar dan hoeft het huwelijk niet per definitie onbevredigend te zijn.
Plaats reactie