Doel van het huwelijk

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Doel van het huwelijk

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:Vanavond verlovingsfeestje van onze zoon en zijn vriendin (nu dus zijn verloofde :huhu )
Gefeliciteerd. Dat ze een goede voorbereiding op het huwelijk mogen hebben. Zondag hoordde ik dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Zondag hoordde ik dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus!
Dan mag degene van wie je dat hoorde het huwelijksformulier wel eens nalezen. En ook de Bijbel.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Zondag hoordde ik dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus!
Dan mag degene van wie je dat hoorde het huwelijksformulier wel eens nalezen. En ook de Bijbel.
Ik vraag me af wat je zo verkeerd vindt - op grond van de bijbel - aan deze uitspraak.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Zondag hoordde ik dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus!
Dan mag degene van wie je dat hoorde het huwelijksformulier wel eens nalezen. En ook de Bijbel.
Ik vraag me af wat je zo verkeerd vindt - op grond van de bijbel - aan deze uitspraak.
Het is leuk verzonnen, maar onwaar.
September
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 sep 2011, 11:54

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door September »

We moeten allemaal groeien naar het beeld van Jezus......dus ook samen in het huwelijk
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Tiberius »

Maar is dat het doel van het huwelijk? Ik kan er in de Bijbel geen grond voor vinden. Of jij wel?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door vlinder »

@ Jolanda: wat bedoel je precies met die uitspraak?
@ Tiberius: vind je het huwelijk dan wel een afspiegeling van Christus en Zijn kerk?
En ook al staat iets niet in de Bijbel is het dan fout?


Ik vind dit wel een leuk onderwerp voor een nieuw topic...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Ik vind dit wel een leuk onderwerp voor een nieuw topic...
:garde
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:@ Tiberius: vind je het huwelijk dan wel een afspiegeling van Christus en Zijn kerk?
Het is een beeld van, ja.
vlinder schreef:En ook al staat iets niet in de Bijbel is het dan fout?
Wel als de Bijbel andere zaken als doel aangeeft.
Bovendien sluit je daarmee mensen die niet tot een huwelijk gekomen zijn, impliciet ervan uit dat ze aan dat doel kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door vlinder »

Dank voor het afsplitsen (ben er nog steeds niet handig in).

Dat over het uitsluiten van ongehuwden had ik niet zo bekeken, maar zo hoeft dat ook niet te zijn.
Uiteindelijk moet alles in ons leven beantwoorden aan Gods eer en moeten we allemaal veranderd worden en Christus gelijkvormig worden. Dit kan dus het doel zijn van een vrijgezel of een gehuwd stel.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Dank voor het afsplitsen (ben er nog steeds niet handig in).

Dat over het uitsluiten van ongehuwden had ik niet zo bekeken, maar zo hoeft dat ook niet te zijn.
Uiteindelijk moet alles in ons leven beantwoorden aan Gods eer en moeten we allemaal veranderd worden en Christus gelijkvormig worden. Dit kan dus het doel zijn van een vrijgezel of een gehuwd stel.
Dat ben ik met je eens, ja. Dat moet het doel zijn van iedereen, vrijgezel, getrouwd of weduwe/weduwnaar.

Maar daarmee is het nog niet het doel van het huwelijk.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door vlinder »

Wat is volgens jou het doel van een huwelijk?
Zelf denk ik eenheid...?Elkaar tot een hulpe zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door refo »

Voorkoming hoererij.
Kinderen godzalig grootbrengen.
etc.

Het huwelijksformulier gaat ervanuit dat de gehuwden ware gelovigen zijn.
En gedachtig aan de wets-dicussie is het duidelijk dat die zonder ophouden zich benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat zij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat zij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.

Dus de dominee van Jolanda zag dat goed.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door vlinder »

Dus als je geen kinderen godzalig opvoed beantwoord je niet aan het (een) doel van het huwelijk?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Zonderling »

Genesis 2 schreef:18 Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.
Dat is volgens de Bijbel de allereerste reden van het huwelijk.

En wij hebben een huwelijksformulier waarin dat ook is aangegeven, naast een tweede en derde en derde reden.
Maar al wordt de tweede reden gemist, dan beantwoordt het huwelijk nog steeds aan zijn doel zoals hier in Genesis 2:18 aangegeven.
huwelijksformulier schreef:Maar opdat gij in dezen staat godzaliglijk leven moogt, zo zult gij, ten andere, weten de oorzaken waarom God den huwelijken staat heeft ingezet.
De eerste oorzaak is, opdat de een den ander trouwelijk helpe en bijsta in alle dingen die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren. De andere, opdat zij hun kinderen die zij krijgen zullen, in de waarachtige kennis en vreze Gods, Hem ter eer, en tot hun zaligheid opbrengen. De derde, opdat een iegelijk, alle onkuisheid en boze lusten vermijdende, met een goede en geruste consciëntie moge leven. Want om hoererij te vermijden, zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben en een iegelijke vrouw haar eigen man; alzo dat allen die tot hun jaren gekomen zijn en de gave der onthouding niet hebben, naar het bevel Gods verbonden en schuldig zijn, zich tot den huwelijken staat, naar Christelijke ordening, met weten en wil hunner ouders, of voogden en vrienden, te begeven; opdat de tempel Gods, dat is ons lichaam, niet verontreinigd worde; want zo iemand den tempel Gods schendt, dien zal God schenden.
Plaats reactie