Doel van het huwelijk

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:Wel dat het in het leven is, eerst bekering dan verkering.
Want onbekeerd verkering, huwelijksleven is een leven in de dood.
Ik vrees dat er dan veel minder huwelijken gesloten zullen worden. Of pas heel laat.
En als ik de gemiddelde leeftijden zie van de stelletjes in refoland die trouwen, is dat beduidend lager dan "in de wereld". (al wonen die vaak eerst nog een tijd samen)
Maar ze hebben in i.i.g. wel heel jong verkering.
En persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.
Ik ben blij dat onze kinderen eerst hun studie hebben afgemaakt en pas toen (al dan niet) op zoek gingen naar een levenspartner.
In sommige kringen blijf je dan "over" of wordt er met enige argwaan gekeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:
Mannetje schreef:Maar waarom wordt dit wel gezegd bij verkering, maar niet bij het eten van een boterham waar ook een zegen over gevraagd wordt?
Precies of voordat een kind naar school gaat. Het is beter om eerst bekeerd te worden dan onderwijs te krijgen. Dus ik zou mij maar druk maken om het eerste :bobo Bekering is geen doel van het huwelijk, maar, naar ik mag hopen, ieders doel in het leven.

Toch houden we dat onze kinderenwel voor. Bekering is van levensbelang. Een universitaire studie niet.
Niemand zegt dat bekering doel van huwelijk is. Wel dat het in het leven is, eerst bekering dan verkering.
Want onbekeerd verkering, huwelijksleven is een leven in de dood. Bekeerd verkering en huwelijksleven, is een leven op weg naar de eeuwige heerlijkheid.

En dan is dat huwelijksleven doortrokken met : Heere hoe wandelen wij voor Uw aangezicht? Wat is Uw wil ipv IK DOE waarvan ik denk dat het goed is. Waar ik me lekker bij voel. Ook mbt tot de kinderzegen. Een zegen die we krijgen en niet kunnen nemen. Ook niet door het of de hoeveelheid te regelen met gebruik van anti conceptie.
Die anti coneptie die ontstaan is vanuit de wereld baas in eigen buik...
Ik begrijp je punt. En toch ben ik het er niet mee eens dat de zin "eerst bekering, dan verkering" een verkeringstijd of huwelijk uitsluit. Nergens in de Bijbel is deze gedachte ook maar terug te vinden, althans ik ben deze nooit tegengekomen.

Bekering is zelfs geen doel op zich en ook niet een einddoel. Het doel is een leven in godzaligheid tot eer en heerlijkheid van God. God breidt zelfs Zijn Koninkrijk uit door sommige geslachten over te slaan en in een later nageslacht Zijn werk voort te zetten.

Ik vind de uitspraak "eerst bekering, dan verkering" dan ook wettisch van aard.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

merel schreef:De opdracht was om de aarde te bevolken. Dat is ruimschoots gelukt. Ik denk dat daarmee deze opdracht vervuld is.


Want met 7 miljard mensen (excl. achterliggende generaties) is Gods Koninkrijk voldoende gebouwd?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

CvdW schreef:In de Bijbeltijd was een huwelijk zonder kinderzegen niet volmaakt. En dat is nog zo.
Het huwelijk in het Oude Testament had voornamelijk als reden om de geslachtslijn voort te zetten. Daarnaast was familiebezit erg belangrijk, dus moesten er wettige erfgenamen zijn. Vandaar dat er ook sprake is van het leviraatshuwelijk. Onder andere deze redenen zorgden er voor dat een huwelijk als onvolmaakt werd gezien. Er wordt in dit kader zelfs gesproken over minderwaarheid en zonde.

Het leviraatshuwelijk bestaat niet meer. God heeft zelfs geen opdracht gegeven om die huwelijksvorm voort te zetten. Het is maar de vraag of in dat opzicht een huwelijk nog als onvolmaakt gezien kan worden.

Nogmaals, ik heb het al meerdere keren gezegd, kinderen krijgen is geen huwelijksdoel. Lees het klassieke huwelijksformulier en de pastorale wijzigingen er maar op na.

En wij mensen zien aan wat voor ogen is.
(~)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Wandelende schreef:
merel schreef:De opdracht was om de aarde te bevolken. Dat is ruimschoots gelukt. Ik denk dat daarmee deze opdracht vervuld is.


Want met 7 miljard mensen (excl. achterliggende generaties) is Gods Koninkrijk voldoende gebouwd?
Nee, maar de aarde bevolken is ruimschoots gelukt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

merel schreef:
Wandelende schreef:
merel schreef:De opdracht was om de aarde te bevolken. Dat is ruimschoots gelukt. Ik denk dat daarmee deze opdracht vervuld is.


Want met 7 miljard mensen (excl. achterliggende generaties) is Gods Koninkrijk voldoende gebouwd?
Nee, maar de aarde bevolken is ruimschoots gelukt.
Wie zegt dat? Noemde God een aantal? Of een einddatum? Of een feitelijk meetbaar einddoel van die opdracht?
(~)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Wandelende schreef:
merel schreef:Ik vind een huwelijk helemaal niet onvolmaakt indien de kinderzegen uitblijft ( of men er bewust voor kiest om geen kinderen te krijgen). Ik ken meerdere mensen die bewust geen kinderen krijgen en ik vind het voor die mensen ook een juiste keuze. Ik ben dan ook een groot voorstander van anti conceptie
De NPV heeft hier wijze, Bijbels gefundeerde, argumenten voor geformuleerd. Misschien ken je het boek "Wat is goed?". Zo niet dan raad ik het je van harte aan. Persoonlijk vind ik je post geen recht doen aan de vraagstukken rondom het krijgen van kinderen en wat God daarin van echtparen vraagt.
Aan welke vraagstukken doet mijn post geen recht?

Het boek ken ik niet, maar mede door werk ben ik erg goed op de hoogte van medische ethiek en de verschillende visies.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

merel schreef:
Wandelende schreef:
merel schreef:Ik vind een huwelijk helemaal niet onvolmaakt indien de kinderzegen uitblijft ( of men er bewust voor kiest om geen kinderen te krijgen). Ik ken meerdere mensen die bewust geen kinderen krijgen en ik vind het voor die mensen ook een juiste keuze. Ik ben dan ook een groot voorstander van anti conceptie
De NPV heeft hier wijze, Bijbels gefundeerde, argumenten voor geformuleerd. Misschien ken je het boek "Wat is goed?". Zo niet dan raad ik het je van harte aan. Persoonlijk vind ik je post geen recht doen aan de vraagstukken rondom het krijgen van kinderen en wat God daarin van echtparen vraagt.
Aan welke vraagstukken doet mijn post geen recht?

Het boek ken ik niet, maar mede door werk ben ik erg goed op de hoogte van medische ethiek en de verschillende visies.
Ik doel op de drie uitspreken dat je groot voorstander bent van anti-conceptie, dat de opdracht van God om de wereld te bevolken goed is gelukt en tot slot het benadrukken van de bewuste keuze van mensen om geen kinderen te krijgen.

Persoonlijk vind ik deze uitspraken geen recht doen aan de worstelingen van veel mensen op het gebied van anti-conceptie. Ook in Bijbels licht.
Net als dat ik het geen recht vind doen aan mensen die vanuit Gods Woord het krijgen van kinderen als opbouw van Gods Koninkrijk zien.

Wellicht heb jij het over een hele specifieke doelgroep of hulpvragen die als uitzonderingspositie gelden. Dat zou kunnen. Zo komen je uitspraken echter niet op mij over.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Persoonlijk vind ik deze uitspraken geen recht doen aan de worstelingen van veel mensen op het gebied van anti-conceptie. Ook in Bijbels licht.
Net als dat ik het geen recht vind doen aan mensen die vanuit Gods Woord het krijgen van kinderen als opbouw van Gods Koninkrijk zien.
Ik deel de visie van @merel.

Waarom zou een persoonlijke visie recht moeten doen aan mensen die bepaalde worstelingen hebben?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door liz boer »

Wandelende schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:
Mannetje schreef:Maar waarom wordt dit wel gezegd bij verkering, maar niet bij het eten van een boterham waar ook een zegen over gevraagd wordt?
Precies of voordat een kind naar school gaat. Het is beter om eerst bekeerd te worden dan onderwijs te krijgen. Dus ik zou mij maar druk maken om het eerste :bobo Bekering is geen doel van het huwelijk, maar, naar ik mag hopen, ieders doel in het leven.

Toch houden we dat onze kinderenwel voor. Bekering is van levensbelang. Een universitaire studie niet.
Niemand zegt dat bekering doel van huwelijk is. Wel dat het in het leven is, eerst bekering dan verkering.
Want onbekeerd verkering, huwelijksleven is een leven in de dood. Bekeerd verkering en huwelijksleven, is een leven op weg naar de eeuwige heerlijkheid.

En dan is dat huwelijksleven doortrokken met : Heere hoe wandelen wij voor Uw aangezicht? Wat is Uw wil ipv IK DOE waarvan ik denk dat het goed is. Waar ik me lekker bij voel. Ook mbt tot de kinderzegen. Een zegen die we krijgen en niet kunnen nemen. Ook niet door het of de hoeveelheid te regelen met gebruik van anti conceptie.
Die anti coneptie die ontstaan is vanuit de wereld baas in eigen buik...
Ik begrijp je punt. En toch ben ik het er niet mee eens dat de zin "eerst bekering, dan verkering" een verkeringstijd of huwelijk uitsluit. Nergens in de Bijbel is deze gedachte ook maar terug te vinden, althans ik ben deze nooit tegengekomen.

Bekering is zelfs geen doel op zich en ook niet een einddoel. Het doel is een leven in godzaligheid tot eer en heerlijkheid van God. God breidt zelfs Zijn Koninkrijk uit door sommige geslachten over te slaan en in een later nageslacht Zijn werk voort te zetten.

Ik vind de uitspraak "eerst bekering, dan verkering" dan ook wettisch van aard.
Het moet punt 1 op je agenda zijn, voor het eerst of opnieuw!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door liz boer »

Huwelijk bewust zonder kinderen, ik ben nogal zwart/wit denkend, of na het vierde kind geen kinderen meer? of na het eerste kind? Wat zijn geldige redenen om geen kinderen te hebben, wat zijn de mogelijkheden om te zorgen dat er geen kinderen komen?

Zomaar wat vragen...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

liz boer schreef:
Het moet punt 1 op je agenda zijn, voor het eerst of opnieuw!
Is dit nu een onderstreping van mijn bericht of een tegenwerping op mijn bericht?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:Persoonlijk vind ik deze uitspraken geen recht doen aan de worstelingen van veel mensen op het gebied van anti-conceptie. Ook in Bijbels licht.
Net als dat ik het geen recht vind doen aan mensen die vanuit Gods Woord het krijgen van kinderen als opbouw van Gods Koninkrijk zien.
Ik deel de visie van @merel.

Waarom zou een persoonlijke visie recht moeten doen aan mensen die bepaalde worstelingen hebben?
Prima dat je de visie van @merel deelt. Ik geloof niet dat ik die mening voor mijn geweten Bijbels zou kunnen verantwoorden.

En op je vraag ga ik niet in.
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door liz boer »

Wandelende schreef:
liz boer schreef:
Het moet punt 1 op je agenda zijn, voor het eerst of opnieuw!
Is dit nu een onderstreping van mijn bericht of een tegenwerping op mijn bericht?
Ik wil zeggen het is niet wettisch, maar noodzaak!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Roos2018 »

Herman schreef: ...
Bekering als voorwaarde stellen lijkt me onbijbels in het geval daaronder verstaan wordt een bijzondere kennis van God noodzakelijk is boven het gehoorzamen aan God.
Dat is inderdaad niet gebaseerd op het Woord van God.
Hoeveel voorbeelden kennen we van mensen die tot God bekeerd zijn, maar waarvan de ouders in de "wereld" leefden?
Volgens de eerder genoemde onbijbelse redenering zouden deze mensen dus niet geboren mogen zijn ...
Plaats reactie