Doel van het huwelijk

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zita »

Ik las een aardige blog van een seculiere mevrouw over rolverdeling, onafhankelijkheid enzovoorts (het raakt wel aan dit topic, en ik zag geen actueler geschikter topic om 'm te droppen). Er ontbreekt natuurlijk een hoop in haar verhaal, maar ik vond er ook leuke gedachten in zitten.
Het gezever om gelijkheid: het is overal. Gelijkheid, onafhankelijkheid, genderneutraliteit en ik vraag me af of de wereld gek geworden is. Om me heen kijkende, kan ik niet concluderen dat mensen er gelukkiger van worden.

Ik geloof in een meer traditionele rolverdeling. Dertig jaar geleden was dat prima, tegenwoordig is vloeken in de kerk. Hoewel dat laatste lang niet zo’n punt is als zeggen dat je het idee van trouwen, de man die het geld verdient en een vrouw die voor de kinderen zorgt, gewoon een goed idee vindt.

Nee, we moeten onafhankelijk zijn. Wel, zonder regenwormen zou meeste leven op aarde onmogelijk zijn. Zonder bijen en insecten hadden we amper te eten. Wat nou, ‘onafhankelijk’. We zijn allemaal afhankelijk van elkaar. En als je ook afhankelijk bent van regenwormen, waarom is het dan zo erg om ‘afhankelijk’ te zijn van een man en hij van jou. Of dat je kinderen afhankelijk zijn van jou, in plaats van de zorgen van opa, oma en kinderdagverblijf?

‘De beste verzekering voor een vrouw is geld’ las ik in een reclame. Natuurlijk, toen we het moeilijk hadden, konden we zo goed praten met ons geld. Toen we ziek waren, kwam geld af en toe even kijken hoe het met ons ging. En toen je opgroeide kreeg je gelukkig vijftig euro als je weer eens een week alleen thuis gezeten had omdat je ouders moesten werken. En herinner je je nog, al die avonden gezellig met je geld op de bank, wijntje erbij en maar filosoferen over het leven?

Als je een goede verzekering wil, kies je een goede, intelligente man. Je trouwt met hem. Je krijgt samen kinderen. Je zorgt ervoor dat je er verzorgd uit blijft zien, in vorm blijft en moeite doet voor je gezin. Je zorgt ervoor dat je niet door de drukte van twee banen uit elkaar groeit en dat je af en toe met elkaar praat. Beter voor de vrouw en voor de man en zeker voor de kinderen.

We zijn gemaakt om in groepen te leven en met zijn allen voor elkaar te zorgen. Dat werd met de industriële revolutie al flink de kop in gedrukt en het laatste resterende -het gezin- wordt nu zorgvuldig kapot gemaakt door het idiote idee dat vrouwen gelukkiger zijn als ze alleen zijn of zichzelf over de kop werken voor hun eigen centjes, hun pasgeboren baby bij een wildvreemde in de armen drukken en hun man tot vervelens toe dingen laten doen waar ze niet echt voor in de wieg gelegd zijn onder het motto van gelijke taakverdeling.
En natuurlijk moeten we het recht om inmiddels levensvatbare baby’s in stukjes uit de baarmoeder te verwijderen met hand en tand verdedigen. Serieus, we zijn ver afgedwaald.

Het grappige is dat al die progressieve mensen denken dat ze dit zelf verzonnen hebben. Maar waarom was het dertig jaar geleden bijna not done om te werken en kan je nu mensen enorm choqueren door als vrouw te zeggen dat je geniet van je leven thuis en geen enkele ambitie hebt op het gebied van carrière. Progressieve media, politiek, wat welgekozen rolmodellen…. en tadaa, we beseften opeens hoe slecht we het hadden!

Wat was het resultaat van al die spontaan ‘onafhankelijk’ geworden vrouwen? Meer arbeid beschikbaar, dus goedkopere arbeid. De mogelijkheid om duurdere huizen te kopen op twee inkomens. Hogere schulden. Meer stress. Meer belastingbetalers dus extra inkomsten voor de staat om haar hobby’s (oorlogen, een totalitair Europa en massa-immigratie) te financieren. Kinderen vanaf de geboorte in de handen van de overheid. Geen tijd meer om vraagtekens te zetten bij de manier van leven want de hypotheek moet toch betaald. Meer echtscheidingen. Geen sociale controle meer.

Onze voorouders waren niet achterlijk, ouderwets of onderdrukt. Wat nu wordt gezien als onderdrukking, was in vroeger -hardere- tijden simpelweg een verzekering. We denken dat we zo verlicht zijn en lekker zelfstandig. Maar als je zonder je geld niets bent of hebt, ben of heb je nu ook al niets. Onze voorouders zorgden voor elkaar bij ziekte, honger en ander onheil. Ze waren slimmer dan wij.

Ik heb het idee dat er een traditionelere tegenbeweging ontstaat. Niet dat van mij elke vrouw thuis moet blijven voor gezin maar dat laten we alsjeblieft accepteren dat ‘onafhankelijkheid’ niet de droom van elke vrouw -of man- is en dat niet iedereen een salaris nodig heeft om een sterke vrouw te kunnen zijn. Net als vroegah.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Orchidee »

Sterk!

Idd ook dat schuldgevoel wat je opgelegd krijgt als je zegt er van te "genieten" om een gezin te hebben met een traditionele rolverdeling.
Én dat het hele gezin er wél bij leeft!
Als je daar eerlijk voor uit komt ben je echt niet meer van deze tijd en spoor je niet.
Én owww wat zonde van je hbo en/of wo studie, je gooit al je gaven weg en zonde van het (studie)geld!

Niet dus!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:Sterk!

Idd ook dat schuldgevoel wat je opgelegd krijgt als je zegt er van te "genieten" om een gezin te hebben met een traditionele rolverdeling.
Én dat het hele gezin er wél bij leeft!
Als je daar eerlijk voor uit komt ben je echt niet meer van deze tijd en spoor je niet.
Én owww wat zonde van je hbo en/of wo studie, je gooit al je gaven weg en zonde van het (studie)geld!

Niet dus!
Studiegeld betaal je tegenwoordig zelf toch? :D
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Orchidee »

Zeker! Daarom is het nog wél jammer van al dat geïnvesteerde geld
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

Wat een geweldige column Zita, waar heb je die gevonden?
(Moet er trouwens geen bronvermelding bij? ;) )
Orchidee schreef:Idd ook dat schuldgevoel wat je opgelegd krijgt als je zegt er van te "genieten" om een gezin te hebben met een traditionele rolverdeling.
Én dat het hele gezin er wél bij leeft!
De jonge vrouwen die nu zwanger of net moeder zijn, geven heel veel geld uit aan allerlei cursussen en trainingen.
En het is big business!
Baby in huis, contact met je (aanstaande) baby, massages, floating,
Google eens op 9maanden beurs, en kijk eens naar het aantal deelnemers.

Dit alles omdat veel jonge vrouwen niet geleerd hebben om te verzorgen en te zorgen.
Daarbij wordt de helft daarvan op de jonge vader gelegd, die al helemaal geen idee heeft.
Want diens moeder werkte (fulltime), heeft een schoonmaakster, flanst even een maaltijd in elkaar.

Deze week was een jonge moeder in het nieuws, omdat ze problemen had met haar werkgever. Ze moest komen werken, maar ze heeft een kindje met leukemie. Zorgverlof krijgt ze niet meer, dus had ze zich maar ziekgemeld, maar daar was de werkgever het ook niet mee eens.
Ze gaat een lang en slopend traject in, dan kun je echt niet gaan werken, omdat alle aandacht en energie naar je kindje moet.

Ik hoorde van een moeder dat haar werkgever had gezegd, toen ze hem vroeg of ze dan onbetaald verlof kon krijgen om haar kind bij te staan "maar jij hebt toch geen kanker?".

Ik heb al eerder gezegd, zo lang man en vrouw gezond en fit zijn, net als de kinderen, rolt het allemaal wel.
Maar als er 1 kaartje omvalt, stort het hele kaartenhuis in elkaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Wat een geweldige column Zita, waar heb je die gevonden?
(Moet er trouwens geen bronvermelding bij? ;) )
Orchidee schreef:Idd ook dat schuldgevoel wat je opgelegd krijgt als je zegt er van te "genieten" om een gezin te hebben met een traditionele rolverdeling.
Én dat het hele gezin er wél bij leeft!
De jonge vrouwen die nu zwanger of net moeder zijn, geven heel veel geld uit aan allerlei cursussen en trainingen.
En het is big business!
Baby in huis, contact met je (aanstaande) baby, massages, floating,
Google eens op 9maanden beurs, en kijk eens naar het aantal deelnemers.

Dit alles omdat veel jonge vrouwen niet geleerd hebben om te verzorgen en te zorgen.
Daarbij wordt de helft daarvan op de jonge vader gelegd, die al helemaal geen idee heeft.
Want diens moeder werkte (fulltime), heeft een schoonmaakster, flanst even een maaltijd in elkaar.

Deze week was een jonge moeder in het nieuws, omdat ze problemen had met haar werkgever. Ze moest komen werken, maar ze heeft een kindje met leukemie. Zorgverlof krijgt ze niet meer, dus had ze zich maar ziekgemeld, maar daar was de werkgever het ook niet mee eens.
Ze gaat een lang en slopend traject in, dan kun je echt niet gaan werken, omdat alle aandacht en energie naar je kindje moet.

Ik hoorde van een moeder dat haar werkgever had gezegd, toen ze hem vroeg of ze dan onbetaald verlof kon krijgen om haar kind bij te staan "maar jij hebt toch geen kanker?".

Ik heb al eerder gezegd, zo lang man en vrouw gezond en fit zijn, net als de kinderen, rolt het allemaal wel.
Maar als er 1 kaartje omvalt, stort het hele kaartenhuis in elkaar.
Dat is niet helemaal waar. Het is hoe de maatschappij er op ingesteld is. In Scandinavië krijgt een werkgever echt een heel slechte naam als hij of zij geen rekening houdt met zorgtaken van ouders en verlof geeft voor zieke kinderen zoals er verlof is als de werknemer zelf ziek is (dit wordt wel door de overheid betaald).

Hier gaat men weer veel te ver in totaal geen rekening houden met de eenverdiener, maar de problemen die jij noemt kunnen maatschappelijk aangepakt worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Geytenbeekje »

parsifal schreef:
Mara schreef:Wat een geweldige column Zita, waar heb je die gevonden?
(Moet er trouwens geen bronvermelding bij? ;) )
Orchidee schreef:Idd ook dat schuldgevoel wat je opgelegd krijgt als je zegt er van te "genieten" om een gezin te hebben met een traditionele rolverdeling.
Én dat het hele gezin er wél bij leeft!
De jonge vrouwen die nu zwanger of net moeder zijn, geven heel veel geld uit aan allerlei cursussen en trainingen.
En het is big business!
Baby in huis, contact met je (aanstaande) baby, massages, floating,
Google eens op 9maanden beurs, en kijk eens naar het aantal deelnemers.

Dit alles omdat veel jonge vrouwen niet geleerd hebben om te verzorgen en te zorgen.
Daarbij wordt de helft daarvan op de jonge vader gelegd, die al helemaal geen idee heeft.
Want diens moeder werkte (fulltime), heeft een schoonmaakster, flanst even een maaltijd in elkaar.

Deze week was een jonge moeder in het nieuws, omdat ze problemen had met haar werkgever. Ze moest komen werken, maar ze heeft een kindje met leukemie. Zorgverlof krijgt ze niet meer, dus had ze zich maar ziekgemeld, maar daar was de werkgever het ook niet mee eens.
Ze gaat een lang en slopend traject in, dan kun je echt niet gaan werken, omdat alle aandacht en energie naar je kindje moet.

Ik hoorde van een moeder dat haar werkgever had gezegd, toen ze hem vroeg of ze dan onbetaald verlof kon krijgen om haar kind bij te staan "maar jij hebt toch geen kanker?".

Ik heb al eerder gezegd, zo lang man en vrouw gezond en fit zijn, net als de kinderen, rolt het allemaal wel.
Maar als er 1 kaartje omvalt, stort het hele kaartenhuis in elkaar.
Dat is niet helemaal waar. Het is hoe de maatschappij er op ingesteld is. In Scandinavië krijgt een werkgever echt een heel slechte naam als hij of zij geen rekening houdt met zorgtaken van ouders en verlof geeft voor zieke kinderen zoals er verlof is als de werknemer zelf ziek is (dit wordt wel door de overheid betaald).

Hier gaat men weer veel te ver in totaal geen rekening houden met de eenverdiener, maar de problemen die jij noemt kunnen maatschappelijk aangepakt worden.
Ik heb het idee dat het sociale netwerk in Zweden wel heel goed is.
Is dat de verbondenheid met elkaar ?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

parsifal schreef: Dat is niet helemaal waar. Het is hoe de maatschappij er op ingesteld is. In Scandinavië krijgt een werkgever echt een heel slechte naam als hij of zij geen rekening houdt met zorgtaken van ouders en verlof geeft voor zieke kinderen zoals er verlof is als de werknemer zelf ziek is (dit wordt wel door de overheid betaald).
De maatschappij zijn wij met zn allen en als je zo alle media leest, lijk je als vrouw die geen betaalde baan buitenshuis heeft wel een uitzondering te worden.
Dit was nu een nieuwsitem
https://vrouw.nl/artikel/verhalen-achte ... d-ik-op-de

Wettelijk gezien heeft Mignon geen poot om op te staan. “Je hebt in Nederland recht op kortdurend zorgverlof, maar dat gaat maar om een paar dagen. Mijn kind zou misschien nog weken of maanden in het ziekenhuis liggen. Langdurig zorgverlof opnemen was voor mij geen optie, aangezien dat bij mijn werkgever onbetaald was. Dan zouden we financieel gigantisch in de problemen komen.”

maar er zijn ongetwijfeld veel meer voorbeelden.

Maar die laatste zin, is dat dan niet het punt waar het eigenlijk om draait?
Dat er misschien ergens toch iets niet goed gaat, wat vroeger wel leek te lukken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

Ik ben een kleine werkgever, tien mensen, en ik vraag toch ook aandacht voor de andere kant. Ik vind niet dat je alle levensgebeurtenissen zomaar op de werkgever mag afschuiven. Voor ziekte van personeel kun je je verzekeren, ik vermoed voor zorgverlof niet.

Als twee van de tien mensen betaald zorgverlof willen opnemen, heb je als werkgever (behalve dan als je bakken met geld verdient/vraagt) best een probleem: er kan minder werk verricht worden, de inkomsten dalen dus en de uitgaven dalen niet mee.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Terri »

Ik maak op dit moment de kant van de werkgever mee in, voor hem, heel moeilijke omstandigheden t.o.v. z'n werknemer, maar wij zijn eigenlijk verbijsterd hoeveel 'zorg' er is voor de werknemer. Bescherming aan alle kanten.
Het kan je bedrijf flink beschadigen, zelfs in zwaar weer brengen.
Ook wel eens goed om dat mee te maken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door parsifal »

Terri schreef:Ik maak op dit moment de kant van de werkgever mee in, voor hem, heel moeilijke omstandigheden t.o.v. z'n werknemer, maar wij zijn eigenlijk verbijsterd hoeveel 'zorg' er is voor de werknemer. Bescherming aan alle kanten.
Het kan je bedrijf flink beschadigen, zelfs in zwaar weer brengen.
Ook wel eens goed om dat mee te maken.
Daarom is het goed als dit voor een groot deel door de staat wordt opgevangen, net als ziekte bij werknemer zelf.
Verder is de cultuur in Zweden niet socialer, juist meer individualistisch, maar men verwacht veel van de staat. (al denk ik dat Denemarken en Noorwegen iets anders is). Verder is men hier veel negatiever over je niet aan de regels houden, zoals mensen geen verlof geven of belastingfraude.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Geytenbeekje »

parsifal schreef:
Terri schreef:Ik maak op dit moment de kant van de werkgever mee in, voor hem, heel moeilijke omstandigheden t.o.v. z'n werknemer, maar wij zijn eigenlijk verbijsterd hoeveel 'zorg' er is voor de werknemer. Bescherming aan alle kanten.
Het kan je bedrijf flink beschadigen, zelfs in zwaar weer brengen.
Ook wel eens goed om dat mee te maken.
Daarom is het goed als dit voor een groot deel door de staat wordt opgevangen, net als ziekte bij werknemer zelf.
Verder is de cultuur in Zweden niet socialer, juist meer individualistisch, maar men verwacht veel van de staat. (al denk ik dat Denemarken en Noorwegen iets anders is). Verder is men hier veel negatiever over je niet aan de regels houden, zoals mensen geen verlof geven of belastingfraude.
Hoe noordelijker hoe meer men verwacht van de staat ?
In Denemarken heerst dan wel weer een heel ander klimaat dan in Zweden.
In Denemarken zijn bijv. de sociaal-democraten anti-migratie en in Zweden pro.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door parsifal »

Geytenbeekje schreef:
parsifal schreef:
Terri schreef:Ik maak op dit moment de kant van de werkgever mee in, voor hem, heel moeilijke omstandigheden t.o.v. z'n werknemer, maar wij zijn eigenlijk verbijsterd hoeveel 'zorg' er is voor de werknemer. Bescherming aan alle kanten.
Het kan je bedrijf flink beschadigen, zelfs in zwaar weer brengen.
Ook wel eens goed om dat mee te maken.
Daarom is het goed als dit voor een groot deel door de staat wordt opgevangen, net als ziekte bij werknemer zelf.
Verder is de cultuur in Zweden niet socialer, juist meer individualistisch, maar men verwacht veel van de staat. (al denk ik dat Denemarken en Noorwegen iets anders is). Verder is men hier veel negatiever over je niet aan de regels houden, zoals mensen geen verlof geven of belastingfraude.
Hoe noordelijker hoe meer men verwacht van de staat ?
In Denemarken heerst dan wel weer een heel ander klimaat dan in Zweden.
In Denemarken zijn bijv. de sociaal-democraten anti-migratie en in Zweden pro.
Dat is een fabel over Zweden. Men was en is heel open naar vluchtelingen, maar juist de Sociaal Democraten maken migratie een stuk moeilijker.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Delftenaar »

Als je wel eens in Zweden geweest bent heb je gemerkt hoeveel immigranten daar leven.
Tegelijk besef je dan de grenzen waartegen de Zweden aan lopen.

Overigens is het best apart om mensen uit Afrika tegen te komen in de lange, koude en donkere winters van Lapland.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:Als je wel eens in Zweden geweest bent heb je gemerkt hoeveel immigranten daar leven.
Tegelijk besef je dan de grenzen waartegen de Zweden aan lopen.

Overigens is het best apart om mensen uit Afrika tegen te komen in de lange, koude en donkere winters van Lapland.
Ik woon al bijna tien jaar in Stockholm, dus ja ik weet dat er veel migranten leven. Deze zijn voor een groot deel gekomen toen de moderaten (equivalent van de VVD) aan de macht waren. Er is ondertussen redelijk wat veranderd. Niet zoals in Denemarken, maar men is mi juist onredelijk strikt geworden met arbeidsmigratie en om terug te komen op het onderwerp, veel strikter met familiehereniging.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie