Doel van het huwelijk

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Daar ben ik het volkomen mee oneens. Er kunnen genoeg redenen zijn om geen kinderen te willen of het bij een beperkt aantal te houden. Ik zie dat met de huidige overvolle wereld zeker niet meer als een opdracht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:Ik vraag me af waarom je niet zou mogen zeggen dat het huwelijk onvolmaakt is als de kinderzegen uitblijft. Is dat niet juist Bijbels? Het geeft vaak wel een groot verdriet...
Ik vind een huwelijk helemaal niet onvolmaakt indien de kinderzegen uitblijft ( of men er bewust voor kiest om geen kinderen te krijgen). Ik ken meerdere mensen die bewust geen kinderen krijgen en ik vind het voor die mensen ook een juiste keuze. Ik ben dan ook een groot voorstander van anti conceptie
Dan zitten we op een 100% verschillend spoor, stel ik vast.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

:haha
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

merel schreef:Daar ben ik het volkomen mee oneens. Er kunnen genoeg redenen zijn om geen kinderen te willen of het bij een beperkt aantal te houden. Ik zie dat met de huidige overvolle wereld zeker niet meer als een opdracht.
In de Bijbel is dit niet terug te vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

De opdracht was om de aarde te bevolken. Dat is ruimschoots gelukt. Ik denk dat daarmee deze opdracht vervuld is.
De bijbel is geen encyclopedie waar je voor elke vraag een pasklaar antwoord kan vinden, verschil van mening hieromtrent kan dus zeker.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

merel schreef:De opdracht was om de aarde te bevolken. Dat is ruimschoots gelukt. Ik denk dat daarmee deze opdracht vervuld is.
De bijbel is geen encyclopedie waar je voor elke vraag een pasklaar antwoord kan vinden, verschil van mening hieromtrent kan dus zeker.
Ik geloof dat God leven gééft!
Op Zijn tijd.
En is het nogal hoogmoedig om te denken dat wij het beter zouden weten dan Hij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Isala »

Mara schreef:
Isala schreef:
Mara schreef:Als dit niet gebeurd is, is het dan een ongezegend huwelijk?
God wil in Zijn genade ook een zegen geven aan mensen die er bewust niet om vragen, of er uit traditie om vragen.
Maar zij missen het vaste Fundament onder hun huwelijk.
Een huwelijk met Christus als Fundament is stevig in tegenspoed en verleiding/verzoeking.
Jij gaat er van uit dus dat jonge mensen hier geen behoefte aan hadden en daarom niet in de kerk getrouwd zijn.
Dan ga je voorbij aan al die andere die vanwege omstandigheden geen Zegen hebben kunnen vragen.

Ook ga je voorbij aan het gegeven dat er huwelijken zijn waarin één van de twee afhaakt. Ofwel in het geloof, ofwel daadwerkelijk.
Ik ken diverse voorbeelden van huwelijken die op de juiste manier begonnen zijn, met de Heere en dat het snoer verbroken werd.
Of dat een vrouw of man in stilte, eenzaam worstelt met de gebrokenheid van het huwelijk.

Allemaal die Zegen gekregen en toch, ongelukkig en eenzaam.

Ik heb jouw vraag gelezen vanuit vanuit mijn eigen perspectief, maar zie dat ik daarin een bepaalde groep heb overgeslagen.
Dank voor de aanvulling.
Hora est!
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:De opdracht was om de aarde te bevolken. Dat is ruimschoots gelukt. Ik denk dat daarmee deze opdracht vervuld is.
De bijbel is geen encyclopedie waar je voor elke vraag een pasklaar antwoord kan vinden, verschil van mening hieromtrent kan dus zeker.
Ik geloof dat God leven gééft!
Op Zijn tijd.
En is het nogal hoogmoedig om te denken dat wij het beter zouden weten dan Hij.
Ik zeg nergens dat ik/ wij het beter weten, maar God heeft ons ook verstand gegeven en de medische wetenschap om zelf een keuze te kunnen maken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Herman »

merel schreef:Daar ben ik het volkomen mee oneens. Er kunnen genoeg redenen zijn om geen kinderen te willen of het bij een beperkt aantal te houden. Ik zie dat met de huidige overvolle wereld zeker niet meer als een opdracht.
Met de middelste zin ben ik het eens.

Maar de laatste regel is m.i. helemaal geen issue op gezinsniveau. Vroeger op school leerde ik dat je 2,2 kind per gezin moest krijgen om de nationale bevolking op peil te houden. Dat zal nog steeds zo zijn. Dus ik vind dat ik het volste recht heb om binnen het huwelijk 2 kinderen te krijgen om mezelf te vervangen in de toekomst als enige reden.

Het is natuurlijk ook volstrekt onrealistisch om je enige eigen kind 'niet te nemen' terwijl er al 7 miljard soortgenoten zijn. Die ene kan er dan ook nog wel bij.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik zeg nergens dat ik/ wij het beter weten, maar God heeft ons ook verstand gegeven en de medische wetenschap om zelf een keuze te kunnen maken.
Ons verstand is wel verduisterd door de zonde.
De motieven om geen kinderen te "nemen" zijn vaak egocentrische, ook al worden ze omkleed met mooie woorden.
Je zegt dus als het ware tegen de Heere: ik wil wel kinderen hoor, maar nu nog even niet.
Of: sorry God maar ik wil geen kinderen. Ik vind dat u de aarde veel te vol maakt.

Al ben ik wel met je eens dat sommige huwelijken- naar de mens gesproken - beter kinderloos hadden kunnen blijven. Maar ook dal zal wel een bedoeling hebben, al zien wij die niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Mannetje schreef:Maar waarom wordt dit wel gezegd bij verkering, maar niet bij het eten van een boterham waar ook een zegen over gevraagd wordt?
Precies of voordat een kind naar school gaat. Het is beter om eerst bekeerd te worden dan onderwijs te krijgen. Dus ik zou mij maar druk maken om het eerste :bobo Bekering is geen doel van het huwelijk, maar, naar ik mag hopen, ieders doel in het leven.

Toch houden we dat onze kinderenwel voor. Bekering is van levensbelang. Een universitaire studie niet.
Niemand zegt dat bekering doel van huwelijk is. Wel dat het in het leven is, eerst bekering dan verkering.
Want onbekeerd verkering, huwelijksleven is een leven in de dood. Bekeerd verkering en huwelijksleven, is een leven op weg naar de eeuwige heerlijkheid.

En dan is dat huwelijksleven doortrokken met : Heere hoe wandelen wij voor Uw aangezicht? Wat is Uw wil ipv IK DOE waarvan ik denk dat het goed is. Waar ik me lekker bij voel. Ook mbt tot de kinderzegen. Een zegen die we krijgen en niet kunnen nemen. Ook niet door het of de hoeveelheid te regelen met gebruik van anti conceptie.
Die anti coneptie die ontstaan is vanuit de wereld baas in eigen buik...
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door CvdW »

merel schreef:
eilander schreef:Ik vraag me af waarom je niet zou mogen zeggen dat het huwelijk onvolmaakt is als de kinderzegen uitblijft. Is dat niet juist Bijbels? Het geeft vaak wel een groot verdriet...
Ik vind een huwelijk helemaal niet onvolmaakt indien de kinderzegen uitblijft ( of men er bewust voor kiest om geen kinderen te krijgen). Ik ken meerdere mensen die bewust geen kinderen krijgen en ik vind het voor die mensen ook een juiste keuze. Ik ben dan ook een groot voorstander van anti conceptie
Het gaat er niet om wat 'ik vind ...'.
Wat zegt de Bijbel over huwelijk en kinderzegen. Laatst nog gelezen in 2 Samuël dat Michal kinderloos bleef en verschillende verklaringen op nagelezen. In de Bijbeltijd was een huwelijk zonder kinderzegen niet volmaakt. En dat is nog zo. Menig echtpaar zonder kinderen is dat tot verdriet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

CvdW schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Ik vraag me af waarom je niet zou mogen zeggen dat het huwelijk onvolmaakt is als de kinderzegen uitblijft. Is dat niet juist Bijbels? Het geeft vaak wel een groot verdriet...
Ik vind een huwelijk helemaal niet onvolmaakt indien de kinderzegen uitblijft ( of men er bewust voor kiest om geen kinderen te krijgen). Ik ken meerdere mensen die bewust geen kinderen krijgen en ik vind het voor die mensen ook een juiste keuze. Ik ben dan ook een groot voorstander van anti conceptie
Het gaat er niet om wat 'ik vind ...'.
Wat zegt de Bijbel over huwelijk en kinderzegen. Laatst nog gelezen in 2 Samuël dat Michal kinderloos bleef en verschillende verklaringen op nagelezen. In de Bijbeltijd was een huwelijk zonder kinderzegen niet volmaakt. En dat is nog zo. Menig echtpaar zonder kinderen is dat tot verdriet.
Eens. Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand én de Bijbel volgt en daarom van mening is dat kinderen krijgen een zegen van God is, én het krijgen van deze zegen uit- of afstelt. Bijzondere gevallen daargelaten natuurlijk, daar gaat het even niet over.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Isala »

CvdW schreef:In de Bijbeltijd was een huwelijk zonder kinderzegen niet volmaakt. En dat is nog zo. Menig echtpaar zonder kinderen is dat tot verdriet.
Net als @Lilian75 hebben wij geen kinderen gekregen.
Wij weten niet waarom. Het heeft mijn leven helemaal op de kop gezet.
Nu ik ouder wordt, denk ik wel eens: wat is het heden ten dage een moeilijke tijd om kinderen voor de Heere op te voeden. Zoveel onrust, zoveel verleiding en verzoeking....
Maar wellicht hebben dat geslachten voor mij ook gedacht.
Hora est!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

merel schreef:Ik vind een huwelijk helemaal niet onvolmaakt indien de kinderzegen uitblijft ( of men er bewust voor kiest om geen kinderen te krijgen). Ik ken meerdere mensen die bewust geen kinderen krijgen en ik vind het voor die mensen ook een juiste keuze. Ik ben dan ook een groot voorstander van anti conceptie
De NPV heeft hier wijze, Bijbels gefundeerde, argumenten voor geformuleerd. Misschien ken je het boek "Wat is goed?". Zo niet dan raad ik het je van harte aan. Persoonlijk vind ik je post geen recht doen aan de vraagstukken rondom het krijgen van kinderen en wat God daarin van echtparen vraagt.
(~)
Plaats reactie