Alternatieve geneeswijzen

Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Geduld »

als homeopathie een algemeen erkende behandelwijze was geweest, vermoed ik zo dat alle
maatschappijen dit wel standaard uit zouden keren.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Mara »

albion schreef:
In de familie is een boek van een oudvader (die denk ik tevens arts was) en die zei o.a. dat lachen goed voor de lever was en zo had hij een heleboel van die voorbeelden. .
Boffen de forummers even, allemaal even goedlachs :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door albion »

Mara schreef:
albion schreef:
In de familie is een boek van een oudvader (die denk ik tevens arts was) en die zei o.a. dat lachen goed voor de lever was en zo had hij een heleboel van die voorbeelden. .
Boffen de forummers even, allemaal even goedlachs :haha
Ik las het zelf net op het Internet bij trendystile: 'Lachen is gezond voor de lever' zei mijn moeder altijd, 'het werkt als een massage'....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Toeschouwer »

Geduld schreef:als homeopathie een algemeen erkende behandelwijze was geweest, vermoed ik zo dat alle
maatschappijen dit wel standaard uit zouden keren.
Of alle maatschappijen uitkeren weet ik niet, de onze wel. Het is vaak een competitie tussen de reguliere geneeskunde en de homeopathie. Dat is eigenlijk heel jammer, ze konden elkaar zo mooi aanvullen. Wij hebben het in ons eigen gezin meegemaakt. Onze zoon van 25 kreeg epilepsie, het hele medische circuit doorlopen tot en met een academisch ziekenhuis. Resultaat: potten pillen waar hij verschrikkelijk sloom van werd en zo dik als een olifant.
Waarop onze buurman (een homeopaat) zei: laat ik eens naar hem kijken. Wij vonden het eigenlijk een beetje hocus pocus, maar ja toch maar gedaan. Resultaat: hij constateerde kwik in zijn hersens, dat kon met een homeopatisch verwijderd worden, wij zijn nu ruim 10 jaar verder en nooit geen epilepsieaanval meer gehad. Gewoon een geval uit de praktijk, ik zou er meer kunnen noemen, gewoon uit ons eigen gezin.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Zita »

Toeschouwer schreef:
Geduld schreef:als homeopathie een algemeen erkende behandelwijze was geweest, vermoed ik zo dat alle
maatschappijen dit wel standaard uit zouden keren.
Of alle maatschappijen uitkeren weet ik niet, de onze wel. Het is vaak een competitie tussen de reguliere geneeskunde en de homeopathie. Dat is eigenlijk heel jammer, ze konden elkaar zo mooi aanvullen. Wij hebben het in ons eigen gezin meegemaakt. Onze zoon van 25 kreeg epilepsie, het hele medische circuit doorlopen tot en met een academisch ziekenhuis. Resultaat: potten pillen waar hij verschrikkelijk sloom van werd en zo dik als een olifant.
Waarop onze buurman (een homeopaat) zei: laat ik eens naar hem kijken. Wij vonden het eigenlijk een beetje hocus pocus, maar ja toch maar gedaan. Resultaat: hij constateerde kwik in zijn hersens, dat kon met een homeopatisch verwijderd worden, wij zijn nu ruim 10 jaar verder en nooit geen epilepsieaanval meer gehad. Gewoon een geval uit de praktijk, ik zou er meer kunnen noemen, gewoon uit ons eigen gezin.
Tjonge, da's echt super!
Hier wordt nog steeds beweerd dat homeopathie niks kan doen tegen epilepsie.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door memento »

Zita schreef:
Toeschouwer schreef:
Geduld schreef:als homeopathie een algemeen erkende behandelwijze was geweest, vermoed ik zo dat alle
maatschappijen dit wel standaard uit zouden keren.
Of alle maatschappijen uitkeren weet ik niet, de onze wel. Het is vaak een competitie tussen de reguliere geneeskunde en de homeopathie. Dat is eigenlijk heel jammer, ze konden elkaar zo mooi aanvullen. Wij hebben het in ons eigen gezin meegemaakt. Onze zoon van 25 kreeg epilepsie, het hele medische circuit doorlopen tot en met een academisch ziekenhuis. Resultaat: potten pillen waar hij verschrikkelijk sloom van werd en zo dik als een olifant.
Waarop onze buurman (een homeopaat) zei: laat ik eens naar hem kijken. Wij vonden het eigenlijk een beetje hocus pocus, maar ja toch maar gedaan. Resultaat: hij constateerde kwik in zijn hersens, dat kon met een homeopatisch verwijderd worden, wij zijn nu ruim 10 jaar verder en nooit geen epilepsieaanval meer gehad. Gewoon een geval uit de praktijk, ik zou er meer kunnen noemen, gewoon uit ons eigen gezin.
Tjonge, da's echt super!
Hier wordt nog steeds beweerd dat homeopathie niks kan doen tegen epilepsie.
Zo zo, kwik in de hersens... Dat overleef je normaal niet... Ook apart hoe er zomaar kwik in de hersens komt...

PS> Vermijdt in zo'n geval een MRI-scanner. Met een stof als kwik in je hersens zou dat je dood betekenen...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Zita »

memento schreef:
Zita schreef:
Toeschouwer schreef:
Geduld schreef:als homeopathie een algemeen erkende behandelwijze was geweest, vermoed ik zo dat alle
maatschappijen dit wel standaard uit zouden keren.
Of alle maatschappijen uitkeren weet ik niet, de onze wel. Het is vaak een competitie tussen de reguliere geneeskunde en de homeopathie. Dat is eigenlijk heel jammer, ze konden elkaar zo mooi aanvullen. Wij hebben het in ons eigen gezin meegemaakt. Onze zoon van 25 kreeg epilepsie, het hele medische circuit doorlopen tot en met een academisch ziekenhuis. Resultaat: potten pillen waar hij verschrikkelijk sloom van werd en zo dik als een olifant.
Waarop onze buurman (een homeopaat) zei: laat ik eens naar hem kijken. Wij vonden het eigenlijk een beetje hocus pocus, maar ja toch maar gedaan. Resultaat: hij constateerde kwik in zijn hersens, dat kon met een homeopatisch verwijderd worden, wij zijn nu ruim 10 jaar verder en nooit geen epilepsieaanval meer gehad. Gewoon een geval uit de praktijk, ik zou er meer kunnen noemen, gewoon uit ons eigen gezin.
Tjonge, da's echt super!
Hier wordt nog steeds beweerd dat homeopathie niks kan doen tegen epilepsie.
Zo zo, kwik in de hersens... Dat overleef je normaal niet... Ook apart hoe er zomaar kwik in de hersens komt...

PS> Vermijdt in zo'n geval een MRI-scanner. Met een stof als kwik in je hersens zou dat je dood betekenen...
Iedereen met langdurige epilepsie krijgt een MRI-scan.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door memento »

Zita schreef:Iedereen met langdurige epilepsie krijgt een MRI-scan.
Dat weet ik. Daarom ook mijn opmerking.

Een diagnose als "kwik in de hersenen", zoals betreffende homeopaat heeft gesteld, is dan ook pure onzin (nog los van de vraag hoe die kwik in je hersens terecht moet komen, en los van de vraag hoe een homeopaat die diagnose kan stellen). Wie een stof als kwik in zijn hersens heeft, zou een MRI-scan niet overleven. Het kwik zou dan dwars door de hersens tegen de schedel aangetrokken worden door het MRI-apparaat, wat dodelijke bloeding tot gevolg heeft.

Verder: Zelfs al zou je bij een wonder de MRI overleven met kwik in je hoofd, dan nog zou kwik duidelijk zichtbaar zijn op de scan.

Maar als met zo'n onzin-diagnose de behandeling wél werkt, geeft dat te denken. Waar komt die genezende kracht vandaan. Of moet je vragen: van wie komt die genezende kracht...?
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Hansie »

ik ben doodziek geweest, jaren lang, en geen dokter wist er raad mee.
Uiteindelijk naar een elektro-acupuncturist gegaan, (zonder er iets van te verwachten eigenlijk) en die wist me te vertellen dat het kwik/amalgaam allergie was, alle kiezen vervolgens op eigen kosten opnieuw laten vullen,(de reguliere tandarts vond het kolder en weigerde, dus andere tandarts genomen) nu met composiet/ resin, en na een jaar nooit mee klachten gehad.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Zo zo, kwik in de hersens... Dat overleef je normaal niet... Ook apart hoe er zomaar kwik in de hersens komt...
Beetje vreemd verhaal. Als deze homeopaat dat echt gezegd heeft, slaat dat nergens op. Overigens kan hij de patiënt dan nog wel goed behandeld hebben, want een homeopaat kijkt naar het ziektebeeld en niet naar iets als de aanwezigheid van kwik in de hersenen. Misschien heeft Toeschouwer het niet helemaal goed begrepen. :huhu
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door refo »

Ik ben wel benieuwd hoe je 'kwik in de hersenen' constateert.
En vervolgens hoe je dat er 'homeopatisch uithaalt'.

Dat kwik uit amalgaam rare dingen met een mens kan doen kan ik (misschien) beamen.
Vanaf ongeveer mijn 14e kreeg ik regelmatig opgezette lippen, tong, kin, neus, ogen.
Het gaat vanzelf weer over.
Dankzij internet kwam ik erachter dat het wel eens amalgaam kon zijn. Dat wordt door tandartsen weer afgedaan als een complottheorie. Ideale term trouwes om een ander monddood te maken. Dan wordt er gerekend met microgrammen enzo, dus het is onmogelijk dat het effect heeft.

Sinds een jaar zijn al mijn vullingen bij de kaakchirurg achtergebleven. En geen last meer. Maar de tijd is nog te kort. Voor ik een uitspraak doe wacht ik nog een jaartje.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Geduld »

Toeschouwer schreef:
Geduld schreef:als homeopathie een algemeen erkende behandelwijze was geweest, vermoed ik zo dat alle
maatschappijen dit wel standaard uit zouden keren.
Of alle maatschappijen uitkeren weet ik niet, de onze wel. Het is vaak een competitie tussen de reguliere geneeskunde en de homeopathie. Dat is eigenlijk heel jammer, ze konden elkaar zo mooi aanvullen. Wij hebben het in ons eigen gezin meegemaakt. Onze zoon van 25 kreeg epilepsie, het hele medische circuit doorlopen tot en met een academisch ziekenhuis. Resultaat: potten pillen waar hij verschrikkelijk sloom van werd en zo dik als een olifant.
Waarop onze buurman (een homeopaat) zei: laat ik eens naar hem kijken. Wij vonden het eigenlijk een beetje hocus pocus, maar ja toch maar gedaan. Resultaat: hij constateerde kwik in zijn hersens, dat kon met een homeopatisch verwijderd worden, wij zijn nu ruim 10 jaar verder en nooit geen epilepsieaanval meer gehad. Gewoon een geval uit de praktijk, ik zou er meer kunnen noemen, gewoon uit ons eigen gezin.
Ik ken ook mensen die met hun baby naar een homeopaat zijn geweest. Het arme kind zat helemaal onder de uitslag, maar geen dokter die kon zeggen waar het van kwam, laat staan hoe het genezen kon worden. Na een paar maand aanmodderen toch maar naar die man. Na een lange intake kregen ze één pilletje mee. Drie dagen later was het kind genezen...

Het kan dus werken en toch heb ik zelf ook mijn bedenkingen. Hoe kan een stof werkzaam zijn die zo verdund is. Sommige concentraties werkzame stof zijn ongeveer net zo groot als wanneer je één druppel in de oceaan zou gooien. Maar misschien is dat dan weer mijn westerse twijfels. Komt bij dat ik van verschillende kanten gewaarschuwd ben dat het occult zou zijn, hoewel ik daar nog niet van overtuigd ben.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door refo »

Dat is wat me het meest verontrust: dat het (soms) werkt. Is dat nu het pilletje zelf of zijn er andere krachten aan het werk? De diagnose stellen is het moeilijkste wat er is, zeker bij een baby. Dan dan komt er zo'n kwakzalver die dan na één gesprek precies weet wat het is en wat er aan gedaan kan worden.

Overigens zijn de verhalen wel stereotiep.
X had iets. De reguliere dokters wisten niet wat het was. Niets hielp. Toen gingen we naar alternatieve arts en die was er in 10 seconden uit en nooit meer last.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Geduld »

Ik ben er voor mezelf ook niet helemaal uit. Maar het is niet echt zo dat ze er in 10 seconden uit zijn. De betreffende ouders hebben zo'n twee uur met de man zitten praten.

Dat de verhalen stereotiep zijn is logisch. Veel mensen gaan pas naar zulke mensen als ze ten einde raad zijn.
Zomaar wat vragen die dit bij mij oproept: Wat zegt dit over reguliere artsen? Zouden we niet eerder naar de homeopaat moeten, of is dit juist het bewijs dat er krachten aan het werk zijn waar we verre van moeten blijven?
let sin never hold true, that Love never broke through.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door albion »

Ik ben bij dr. Kamsteeg geweest (bioloog). Die zag in een oogopslag wat ik waarschijnlijk zou kunnen schelen (of de schildklier werkt niet of de hypofyse). We hebben eerst zo'n anderhalf a twee uur met elkaar alle ziektes doorgenomen die ook in de familie voorkwamen. Verder heeft hij bloed geprikt, want dat moest de uitslag geven. Hij belde me later in de week op om te zeggen dat ik naar een endocrinoloog moest, maar eerst langs de huisarts moest gaan voor een verwijsbriefje. Mijn schildklier werkte niet. Mijn huisarts had op een veel eerder tijdstip tegen me gezegd, nadat ik gevraagd had of het niet mijn schildklier zou kunnen zijn, dat denken alle dikke mensen hahaha. Dus toen ik er weer naar toe ging, liet ik hem mijn bloedbeeld zien. Dat was een duur grapje, zei die man. Ik zei daar gaat het nu niet om. Ik moet naar een endocrinoloog. Ach, zegt ie, laat ik u ook eerst maar eens onderzoeken. Dat willen die wetenschappers allemaal (2x checken). Zo gezegd, zo gedaan. Een week later belde hij mij op. Ja, ik moest naar de endocrinoloog want de uitslag van het bloedonderzoek was nog hoger dan in Weert. De endocrinoloog heeft me uiteindelijk, na vele maanden uitgezocht te hebben hoeveel en welke kleur, 1 roze tablet voorgeschreven. Hij vond wel dat ik er snel bij was.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie