eilander schreef:1. Er is m.i. wel verschil tussen onthouding en het gebruik van voorbehoedsmiddelen.
2. Als we de hele tekst bezien, staat er:
Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.
Het wordt dus gekoppeld aan vasten en bidden. Dat is niet iets om jarenlang achter elkaar te doen, denk ik.
Het is zeker zo dat de apostel hier over een andere situatie spreekt dan over voorbehoedsmiddelen.
Het gaat hier om het hebben van gemeenschap en over onthouding. Dat heeft indirect wel consequenties voor waar we het in dit topic over hebben.
1. Het is niet goed als gehuwden voor langere tijd geen gemeenschap hebben, dit i.v.m. de verzoekingen van de duivel.
2. Het krijgen van kinderen is daarbij dus lang niet altijd het hoofddoel, maar de bestendiging van de huwelijksrelatie in onderlinge liefde.
3. Die bestendiging van de huwelijksrelatie kan alleen plaats hebben als beide echtelieden in onderlinge overeenstemming en bereidwilligheid leven.
Concreet aansluitend bij punt 3: als beide echtelieden nog geen verlangen naar de kinderzegen voelen, moeten ze dan wel aangespoord worden te proberen om zwanger te raken?
Moet er, als na een jaar of wat na de huwelijksdatum, de vrouw nog niet in verwachting is, er een ouderling op bezoek komen met de vraag waarom ze nog niet zwanger is?
Mijns inziens is dit verkeerd: het gevaar bestaat dat er dan een zwangerschap komt, met een kind dat niet uit liefde verwekt is.
Al wat niet uit liefde geschiedt, is zonde.
Het is dan beter om te wachten tot dit verlangen er wel is.
Overigens legt de Heere naar Zijn scheppingsordening bij verreweg de meeste echtparen (gelovig of ongelovig) het verlangen naar de kinderwens in het hart, dus dit verlangen van buitenaf proberen op te wekken, lijkt me ook lang niet altijd de juiste weg en ook niet nodig.