Huwelijk en sexualiteit.

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door henriët »

N.a.v een aantal vragen uit topic 'tienerzwangerschappen':

Mag je binnen het huwelijk gebruikmaken van voorbehoedsmiddelen, om zodoende geen kinderen te krijgen? Wat leert de Bijbel ons hierin?

Wanneer 'stop' je met kinderen krijgen?/ Wanneer is je gezin groot genoeg/ Wanneer is je gezin compleet?

Mogen financiën een rol spelen bij een pasgetrouwd stel die 'liever nog geen kindje krijgen vanwege het geld'?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mriek93
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2011, 20:32

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Mriek93 »

Ik denk dat je daar zelf achter moet zien te komen, of je wel of geen voorbehoedsmiddelen gebruikt. er zijn inderdaad argumenten voor of tegen. Ik denk dat God ons kinderen geeft en dat je geen kinderen 'neemt' wanneer jij daar zin in hebt. Het is ook belangrijk dat je met verstand bij elkaar ligt. zoals het in de bijbel staat.
God geeft je geen makkelijke reis, maar wel een behouden Thuiskomst
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door vlinder »

Ik denk dat het doel waarom heel belangrijk is.
Wanneer je beiden moet werken voor je hypotheek woon je m.i. te luxe. Dan moet je eerst maar gaan huren of langer sparen.
Trouwen en openstaan voor kinderen lijkt m.i. de Bijbelse lijn.
Uitzonderingen zoals gezondheid mogen wel zwaar meewegen, maar dan heb je eerst nog de natuurlijke regulatie van het lichaam dat voor 80% van de vrouwen gewoon werkt. Voor hen waarvoor de natuurlijke manier niet werkt zijn er hulpmiddelen, maar die mag je m.i. niet te pas en te onpas gebruiken omdat dat nu eenmaal lekkerder is voor de financiën.
Het argument van eerst even samen zijn is m.i. geen eigenlijk argument omdat een kind niet op dag 2 van het huwelijk wordt geboren, maar minimaal 9 maanden erna. Daarnaast is maar iets van 60% van de stellen zonder voorbehoedsmiddelen binnen een jaar zwanger.
Wanneer je denkt nog niet aan kinderen toen te zijn moet je m.i. nog niet trouwen, maar wachten tot je daar aan toe bent omdat het m.i. onlosmakelijk aan elkaar verbonden is.
Je krijgt namelijk daarna de discussie: kinderen zijn die een zegen en zijn die gekregen? Of nemen we die wanneer het ons uit komt? En m.i. kun je niet zeggen dat je ze na een jaar graag wilt en krijgt van God. Dan krijg je ze namelijk wanneer het jou uit komt. Waarom je leven niet in Gods hand leggen? Als Hij vind dat het beter voor je is om nog te wachten zul je ze niet krijgen, als Hij kinderen wel in Zijn plan heeft zul je het ook aan kunnen.
Het financiële argument wordt vaak gebruikt voor eigen luxe, want bijna iedereen in ons land kan het met minder doen hij/zij nu heeft (uitzonderingen daar gelaten).

Vragen als wanneer is een gezin compleet: Wanneer God dat vindt. Verder vind ik dat persoonlijk een moeilijke discussie omdat het om het moment gaat. Het had ons leuk geleken om een groot gezin te mogen krijgen. In onze verkeringstijd en ook in ons huwelijk vonden we 10 kinderen erg leuk, maar misschien dat ik na 5 kinderen ook wel moest zeggen: nu kan ik het niet meer aan. Ligt er denk ik ook aan wat je op je bordje krijgt. Heb je 3 autistische kinderen en 2 extreme ADHD'ers kan ik me voorstellen dat je je handen vol hebt terwijl je met 8 rustige kinderen misschien wel minder werk hebt. De ene vrouw kan ook meer aan dan de andere. Maar dan nog denk ik dat de natuur het mooi heeft geregeld, al zal dat niet voor elk stel mogelijk zijn.

@Mriek93: Het is met verstand leven i.p.v. liggen... ;)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mriek93
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2011, 20:32

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Mriek93 »

@vlinder; Je noemt dat als je nog niet aan kinderen toe bent, dat je dan nog niet moet trouwen. Maar het kan ook zijn dat je in je huwelijk pas je eigen identiteit kan ontwikkelen, omdat je er thuis de kans niet voor krijgt. Dan is het denk ik voor je zelf niet fijn als je dan al snel een kind hebt.
God geeft je geen makkelijke reis, maar wel een behouden Thuiskomst
Mriek93
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2011, 20:32

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Mriek93 »

[@Mriek93: Het is met verstand leven i.p.v. liggen... ;)[/quote]
Sorry heb het niet goed nagekeken...
God geeft je geen makkelijke reis, maar wel een behouden Thuiskomst
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Neeltje Jans »

Hier wil ik het spits wel op afbijten, zij het met schroom (bang om be/veroordeeld te worden op onze keuzes)
(o net voor plaatsen zie ik dat ik daar al te laat mee ben :) )

Nadat bij ons 3 kinderen achter elkaar zijn gekomen (1e scheelt 2,5 jaar met jongste) (waar ik erg van genoten heb overigens en het nooit als zwaar ervaren heb), zijn we daarna 'beter op gaan letten'. Ons huis was immers vol, we hebben 3 slaapkamers waarvan 1 nog geen 2 bij 2 is en dus geen normaal bed in past. Toch raakte ik na ruim 4 jaar weer zwanger (even niet goed gerekend?). Dolblij waren we weer met ons kindje, waarbij we ook erg dankbaar waren dat het onze 3e jongen was. Dat zou goed uitkomen, 3 jongens op 1 kamer en het meisje op de andere.
Toch waren we ook geschrokken, dit hadden we niet verwacht, en hebben het ook even moeten verwerken (de grootste verwerking was trouwens dat niet lang daarvoor m'n moeder was overleden, dus dat zij dit kindje nooit zou zien).
Daarna zijn we na gaan denken hoe we hier mee verder om moesten gaan. Ik heb gekeken naar de ladycomp, maar dat was voor ons niet te betalen. Hormonen voelde ik ook niet veel voor, om zo in te grijpen in je eigen natuur... Uiteindelijk hebben we de keuze gemaakt voor de nuvaring, waarbij maar weinig hormonen gebruikt worden. Inderdaad dus met het doel om geen kinderen meer te krijgen. Onze kinderen waren toen al niet de makkelijkste, wij (vooral ik) kregen al het idee dat we geen goede opvoeders waren. Later bleken er diverse oorzaken aan ten grondslag te liggen, o.a. erfelijke oorzaken... Het was zwaar en nog meer kinderen krijgen voelde (voelt) voor ons niet goed.
Geld speelt hierin geen rol, hoewel we het niet breed hebben wordt er altijd voor ons gezorgd, de Heere heeft hier veel in laten zien!
Overigens, vroeger zei ik altijd dat ik 6 kinderen wilde, dus wat dat betreft is mijn gezin nog niet compleet. En als ik zo'n klein babytje zie gaat het weer kriebelen. Maar hierin moeten we ons verstand laten spreken.

Verder denk ik dat ook iedereen hierin 'in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd moet zijn' en dat wij anderen niet om zijn/haar keuzes moeten veroordelen.
Neeltje Jans, moeder van 4
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door henriët »

NB deze vragen kwamen naar boven in ander topic, en om de discussie niet te laten vertroebelen daar, hebben we de vragen even hier naartoe gehaald, met wat uitbreiding.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door henriët »

[quote="vlinder"]Ik denk dat het doel waarom heel belangrijk is.
Trouwen en openstaan voor kinderen lijkt m.i. de Bijbelse lijn.
Uitzonderingen zoals gezondheid mogen wel zwaar meewegen, maar dan heb je eerst nog de natuurlijke regulatie van het lichaam dat voor 80% van de vrouwen gewoon werkt. Voor hen waarvoor de natuurlijke manier niet werkt zijn er hulpmiddelen, maar die mag je m.i. niet te pas en te onpas gebruiken omdat dat nu eenmaal lekkerder is voor de financiën.
Het argument van eerst even samen zijn is m.i. geen eigenlijk argument omdat een kind niet op dag 2 van het huwelijk wordt geboren, maar minimaal 9 maanden erna. Daarnaast is maar iets van 60% van de stellen zonder voorbehoedsmiddelen binnen een jaar zwanger.
Wanneer je denkt nog niet aan kinderen toen te zijn moet je m.i. nog niet trouwen, maar wachten tot je daar aan toe bent omdat het m.i. onlosmakelijk aan elkaar verbonden is.
Het financiële argument wordt vaak gebruikt voor eigen luxe, want bijna iedereen in ons land kan het met minder doen hij/zij nu heeft (uitzonderingen daar gelaten).

Vragen als wanneer is een gezin compleet: Wanneer God dat vindt.quote]

Ik ben het er idd wel mee eens, dat er als gevolg van trouwen de mogelijkheid tot kinderen krijgen is, en je daar ook voor open moet staan. En dat financiën niet een rol daarin moeten spelen, dan idd gaan huren/ of minder luxe leven.
Wanneer je nog tijd nodig hebt om aan elkaar te wennen, zou je ook natuurlijke middelen kunnen gebruiken zoals periodieke onthouding ed.
Er zijn situaties denkbaar waarin het beter is om wel te trouwen, echter dat kinderen krijgen nog erg moeilijk zal zijn, dan doel ik op mensen met lich. of psych. problemen, maar dat is dan anders dan de norm zeg maar.

In de tijd van de Bijbel werden kinderen lang aan de borst gevoed, daardoor hadden de vrouwen een natuurlijk voorbehoedsmiddel. ( dat werkt overigens nu niet meer zo) Als je ziet hoeveel grote gezinnen er zijn in de Bijbel dan kom je niet zo ver, buiten dan een man met meerdere vrouwen.

Ik denk dat ook binnen de gereformeerde gezindte het 'kinderen krijge'/ nemen ondergedompeld is door secularisatie.

Wat betreft de grootte van een gezin, dat vind ik lastig. Weet ik nog niet zo goed een antwoord op.

Ook is het idd zo dat dit zaken zijn die een stel zelf betreffen, waarbij persoonlijke afwegingen gemaakt moeten worden.

Toch mis ik vaak het vertrouwen op de Heere in gesprekken over deze zaken met anderen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Mara »

Onze 2 oudste kinderen hebben een erfelijke ongeneeslijke ziekte. Toch hebben wij nooit de vrijmoedigheid gehad in te grijpen om te voorkomen dat wij een 3e kind zouden krijgen die aan deze ziekte lijdt.
Ik heb een hekel aan de uitdrukking dat God je schouders opmeet. Toch hebben wij ons eraan over gegeven dat Hij heel goed weet wat wij aan kunnen en dat was veel meer dan wij ooit hadden kunnen denken !
Want als je iets onverwachts op je pad krijgt, of je hoort dat van iemand anders, denk je misschien : o, dat zou ik nooit kunnen !
Je kunt het wel ! Als je alles in Zijn Hand mag leggen, ook je zwakheid en je onvolkomenheid.
Het is soms heel moeilijk en zwaar, en verdrietig. We zitten soms in een diep dal, heel donker, maar met de hulp van Hem komen we eruit.
En we hebben mogen ervaren, zonder diepe dalen geen grote hoogtes !
De Landman moet soms drastisch snoeien, om dood hout en kleine vruchtjes te verwijderen.
Dat doet pijn, heel veel pijn, maar als het tot eeuwig nut is, is dat toch een Wonder ?
Mensen hebben ons van alles aangeraden, soms heel rechtzinnig, maar wij hebben daar niet naar kunnen luisteren.
En dan zijn er ook nog zgn zijpaadjes, dus dat er geen voorbehoedsmiddelen aan te pas komen, maar met kunst en vliegwerk geen zwangerschap erop volgt.
Als je je overgeeft aan Zijn Wil, Zijn plan met jouw/jullie leven, kun je zelfs dat niet !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door parsifal »

henriët schreef: Ik ben het er idd wel mee eens, dat er als gevolg van trouwen de mogelijkheid tot kinderen krijgen is, en je daar ook voor open moet staan. En dat financiën niet een rol daarin moeten spelen, dan idd gaan huren/ of minder luxe leven.
Wanneer je nog tijd nodig hebt om aan elkaar te wennen, zou je ook natuurlijke middelen kunnen gebruiken zoals periodieke onthouding ed.
Er zijn situaties denkbaar waarin het beter is om wel te trouwen, echter dat kinderen krijgen nog erg moeilijk zal zijn, dan doel ik op mensen met lich. of psych. problemen, maar dat is dan anders dan de norm zeg maar.

In de tijd van de Bijbel werden kinderen lang aan de borst gevoed, daardoor hadden de vrouwen een natuurlijk voorbehoedsmiddel. ( dat werkt overigens nu niet meer zo) Als je ziet hoeveel grote gezinnen er zijn in de Bijbel dan kom je niet zo ver, buiten dan een man met meerdere vrouwen.

Ik denk dat ook binnen de gereformeerde gezindte het 'kinderen krijge'/ nemen ondergedompeld is door secularisatie.

Wat betreft de grootte van een gezin, dat vind ik lastig. Weet ik nog niet zo goed een antwoord op.

Ook is het idd zo dat dit zaken zijn die een stel zelf betreffen, waarbij persoonlijke afwegingen gemaakt moeten worden.

Toch mis ik vaak het vertrouwen op de Heere in gesprekken over deze zaken met anderen.

Voor mij speelt dit allemaal niet zo, maar toch maar wat vragen.
Wat is het principiele verschil tussen periodieke onthouding en voorbehoedsmiddelen?
Verder kan ik me soms voorstellen dat men soms voorbehoedsmiddelen wil gebruiken. Die familie die binnen 2 jaar een tweeling en een drieling kreeg zal het druk zat hebben met vijf peuters.

Zelf heb ik over een ding wel een heel uitgesproken mening, dat je niet te lang moet wachten met trouwen. Als je nog niet klaar bent voor kinderen dan zie ik in wachten met het huwelijk eigenlijk geen oplossing.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door huisman »

Sommige zaken bespreek ik met mijn vrouw en samen met de HEERE en niet op het RF.Één ding, als je zo als wij bij vier zwangerschappen twee tweelingen mag krijgen leer je diverse lessen. 1.De kinderzegen is van de HEERE 2. Hij geeft naast de vreugde ook de kracht voor de opvoeding. 3. Het krijgen van zes kinderen geeft ook een grote verantwoordelijkheid voor heel je leven, ze zijn alle zes geboren met een ziel voor de eeuwigheid. Mijn vraag : Hoe brengen wij onze kinderen tot Jezus ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Lourens »

Wat ik wel belangrijk vindt t.a.v. de bezinning op voorbehoedsmiddelen: Hoe is het met de gezondheid van de vrouw, denk ook aan de zwangerschap zelf.

Wij mochten 5 kinderen krijgen en iedere zwangerschap werd zwaarder en moeilijker. Zeker bij de vijfde mocht ze de laatste maanden haast niets doen.
Dan kom je bij een punt: ook je verstand gebruiken.

Mijns inziens laat de Here zich niet belemmeren door voorbehoedsmiddelen. Als er nog een baby moet komen in Zijn plan, dan zal die ook komen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door henriët »

huisman schreef:Sommige zaken bespreek ik met mijn vrouw en samen met de HEERE en niet op het RF
Ben ik het mee eens. Zo werkt dat hier ook, maar soms kun je wel eens een vraag delen zeg maar.
Zeker nu er vragen opkwamen in dat andere topic. Omdat er binnen de ger gez juist zoveel vragen leven rondom voorbehoedsmiddelen en daar nog weinig bezinning over is.

Overigens achten ook wij het van het grootst belang hoe we de kinderen tot Jezus brengen
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Gijs83 »

vlinder schreef:Ik denk dat het doel waarom heel belangrijk is.
Wanneer je beiden moet werken voor je hypotheek woon je m.i. te luxe. Dan moet je eerst maar gaan huren of langer sparen.
Trouwen en openstaan voor kinderen lijkt m.i. de Bijbelse lijn.
Uitzonderingen zoals gezondheid mogen wel zwaar meewegen, maar dan heb je eerst nog de natuurlijke regulatie van het lichaam dat voor 80% van de vrouwen gewoon werkt. Voor hen waarvoor de natuurlijke manier niet werkt zijn er hulpmiddelen, maar die mag je m.i. niet te pas en te onpas gebruiken omdat dat nu eenmaal lekkerder is voor de financiën.
Het argument van eerst even samen zijn is m.i. geen eigenlijk argument omdat een kind niet op dag 2 van het huwelijk wordt geboren, maar minimaal 9 maanden erna. Daarnaast is maar iets van 60% van de stellen zonder voorbehoedsmiddelen binnen een jaar zwanger.
Wanneer je denkt nog niet aan kinderen toen te zijn moet je m.i. nog niet trouwen, maar wachten tot je daar aan toe bent omdat het m.i. onlosmakelijk aan elkaar verbonden is.
Je krijgt namelijk daarna de discussie: kinderen zijn die een zegen en zijn die gekregen? Of nemen we die wanneer het ons uit komt? En m.i. kun je niet zeggen dat je ze na een jaar graag wilt en krijgt van God. Dan krijg je ze namelijk wanneer het jou uit komt. Waarom je leven niet in Gods hand leggen? Als Hij vind dat het beter voor je is om nog te wachten zul je ze niet krijgen, als Hij kinderen wel in Zijn plan heeft zul je het ook aan kunnen.
Het financiële argument wordt vaak gebruikt voor eigen luxe, want bijna iedereen in ons land kan het met minder doen hij/zij nu heeft (uitzonderingen daar gelaten).

Vragen als wanneer is een gezin compleet: Wanneer God dat vindt. Verder vind ik dat persoonlijk een moeilijke discussie omdat het om het moment gaat. Het had ons leuk geleken om een groot gezin te mogen krijgen. In onze verkeringstijd en ook in ons huwelijk vonden we 10 kinderen erg leuk, maar misschien dat ik na 5 kinderen ook wel moest zeggen: nu kan ik het niet meer aan. Ligt er denk ik ook aan wat je op je bordje krijgt. Heb je 3 autistische kinderen en 2 extreme ADHD'ers kan ik me voorstellen dat je je handen vol hebt terwijl je met 8 rustige kinderen misschien wel minder werk hebt. De ene vrouw kan ook meer aan dan de andere. Maar dan nog denk ik dat de natuur het mooi heeft geregeld, al zal dat niet voor elk stel mogelijk zijn.

@Mriek93: Het is met verstand leven i.p.v. liggen... ;)

Ik heb zelfs wel eens van een dominee gehoord dat hij gezegd zou hebben tegen een man van wie de vrouw alweer zwanger was: "Kan je vrouw dat eigenlijk wel aan?" (nog weer een kind erbij).
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door jvdg »

Ik wil in dit onderwerp ook eens eerlijk zijn.
In het eerste gesprek wat ik had met haar, die nu al 17 jaar mijn vrouw mag zijn, de vraag gesteld omtrent mijn kinderwens.
Ik zei toen, in mijn enthousiasme en verlangen, dat ik graag 10 kinderen zou wensen.
Het wederwoord was dat ik dan van haar af zou moeten zien omdat enkele jaren daarvoor haar baarmoeder was verwijderd.
Maar, gelukkig, was mijn liefde voor haar groter dan mijn kinderwens.

Beiden hebben we daarover veel verdriet gehad.

Op zekere dag heb ik een soort van stamboom opgesteld.
Onze tak liep "dood", maar ik heb daar ingevuld: liefdeskinderen.

En die hebben wij ontvangen, met alle leed en verdriet, als ze weer werden weggenomen.
Maar we hopen en bidden dat we voor deze kinderen tot een zegen hebben mogen zijn.

De eeuwigheid zal het ons misschien openbaren.
Plaats reactie