Moet alles zo duur zijn?

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Gijs83 »

Gijs83 schreef:
Mara schreef:
Ik hoorde laatst van iemand die in de Librije had gegeten. Was bijzonder, fijne sfeer, attente gastvrouw (de echtgenote van Jonnie, Therese) Jonnie kan idd goed koken, maar aanstellerige kleine porties en 150 euro per persoon voor een lunch !
Wachttijd gemiddeld een half jaar, voor een diner dan.
En het is er altijd vol !
Hoezo crisis in Nederland
n.b. de voedselbanken kunnen steeds moeilijker aan eten komen


150 euro te gek voor woorden....


Ik heb geen idee wie daar dan gaan lunchen.

Het is een hoop geld.

Maar als je een zakenrelatie daarmee zover kunt krijgen dat hij een order bij je afsluit zodat de 10000 postbodes die voor je werken weer 5 jaar werk hebben voelt het misschien anders.

We kunnen een discussie starten of dat dan weer etisch of bijbels is, maar zo kan het wel gaan.
Bij dezen de vraag of alles echt zo duur moet wezen. Is het dat wel waard of ontkom je er tegenwoordig niet meer aan?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Willem »

Gijs83 schreef:
Gijs83 schreef:
Mara schreef:
Ik hoorde laatst van iemand die in de Librije had gegeten. Was bijzonder, fijne sfeer, attente gastvrouw (de echtgenote van Jonnie, Therese) Jonnie kan idd goed koken, maar aanstellerige kleine porties en 150 euro per persoon voor een lunch !
Wachttijd gemiddeld een half jaar, voor een diner dan.
En het is er altijd vol !
Hoezo crisis in Nederland
n.b. de voedselbanken kunnen steeds moeilijker aan eten komen
150 euro te gek voor woorden....


Ik heb geen idee wie daar dan gaan lunchen.
Het is een hoop geld.

Maar als je een zakenrelatie daarmee zover kunt krijgen dat hij een order bij je afsluit zodat de 10000 postbodes die voor je werken weer 5 jaar werk hebben voelt het misschien anders.

We kunnen een discussie starten of dat dan weer etisch of bijbels is, maar zo kan het wel gaan.
Bij dezen de vraag of alles echt zo duur moet wezen. Is het dat wel waard of ontkom je er tegenwoordig niet meer aan?
Wanneer is iets duur? De levensstandaard is - gemideld genomen - nog nooit zo hoog geweest. m.a.w. nog nooit is alles zo goedkoop geweest. Indien men prijzen vergelijkt dient het inkomen ernaast te worden gezet. De verhouding bepaalt of iets duurder wordt of niet, niet enkel de prijs.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door refo »

Gijs83 schreef: Bij dezen de vraag of alles echt zo duur moet wezen. Is het dat wel waard of ontkom je er tegenwoordig niet meer aan?
Wat bedoel je met 'alles' en met 'moet'? Als in je retaurant een lunch 150 euro kost en je hebt een wachtlijst, dan doe je het goed. Kwestie van aanbod en vraag.

En als het de volgende keer 175 is zal de cliëntèle niet klagen of wegblijven.

Maar ergens anders kun je voor een tientje al terecht.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Gijs83 »

Willem schreef:
Gijs83 schreef:
Gijs83 schreef:
Mara schreef:
Ik hoorde laatst van iemand die in de Librije had gegeten. Was bijzonder, fijne sfeer, attente gastvrouw (de echtgenote van Jonnie, Therese) Jonnie kan idd goed koken, maar aanstellerige kleine porties en 150 euro per persoon voor een lunch !
Wachttijd gemiddeld een half jaar, voor een diner dan.
En het is er altijd vol !
Hoezo crisis in Nederland
n.b. de voedselbanken kunnen steeds moeilijker aan eten komen
150 euro te gek voor woorden....


Ik heb geen idee wie daar dan gaan lunchen.
Het is een hoop geld.

Maar als je een zakenrelatie daarmee zover kunt krijgen dat hij een order bij je afsluit zodat de 10000 postbodes die voor je werken weer 5 jaar werk hebben voelt het misschien anders.

We kunnen een discussie starten of dat dan weer etisch of bijbels is, maar zo kan het wel gaan.
Bij dezen de vraag of alles echt zo duur moet wezen. Is het dat wel waard of ontkom je er tegenwoordig niet meer aan?
Wanneer is iets duur? De levensstandaard is - gemideld genomen - nog nooit zo hoog geweest. m.a.w. nog nooit is alles zo goedkoop geweest. Indien men prijzen vergelijkt dient het inkomen ernaast te worden gezet. De verhouding bepaalt of iets duurder wordt of niet, niet enkel de prijs.
Dat bedoel ik er niet mee. Ik bedoel dat bepaalde restaurants en bepaalde kledingzaken en misschien hebben jullie nog wel meer voorbeelden zo ontzettend duur zijn, zoals die 150 euro bij de Librije voor 1 persoon....
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Willem »

Gijs83 schreef: zoals die 150 euro bij de Librije voor 1 persoon....
Dat valt best wel mee hoor.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door refo »

Willem schreef:
Gijs83 schreef: zoals die 150 euro bij de Librije voor 1 persoon....
Dat valt best wel mee hoor.
Alles went, maar dat is schunnig veel geld voor een maag vol eten.
Gelukkig zijn het euro's, dan klinken de bedragen niet zo hoog.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Rambam »

Gijs83 schreef: Dat bedoel ik er niet mee. Ik bedoel dat bepaalde restaurants en bepaalde kledingzaken en misschien hebben jullie nog wel meer voorbeelden zo ontzettend duur zijn, zoals die 150 euro bij de Librije voor 1 persoon....
Wat is duur? Het is geen broodje zalmsalade wat je op je bord krijgt, maar haute cuisine. In dergelijke gerechten zitten vaak dure grondstoffen verwerkt en moeten er veel handelingen worden verricht voordat er iets op het bord ligt. Dus de vraag is of haute cuisine verhoudingsgewijs duur is, of juist dat broodje zalmsalade.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Jongere »

Willem schreef:Wanneer is iets duur? De levensstandaard is - gemideld genomen - nog nooit zo hoog geweest. m.a.w. nog nooit is alles zo goedkoop geweest. Indien men prijzen vergelijkt dient het inkomen ernaast te worden gezet. De verhouding bepaalt of iets duurder wordt of niet, niet enkel de prijs.
Vreemde maatstaf. Zet er dan ook naast hoeveel een paar euro kan betekenen voor honderdduizenden andere mensen op de wereld. Verhoudingsgewijs best veel.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Orchidee »

Rambam schreef:
Wat is duur? Het is geen broodje zalmsalade wat je op je bord krijgt, maar haute cuisine.
Haute cuisine of niet...daarna verlang je naar een bruine boterham met kaas, omdat je nog trek hebt :bobo
Voor 150 euro wil ik toch wel een gevulde maag hebben :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Willem »

Jongere schreef:
Willem schreef:Wanneer is iets duur? De levensstandaard is - gemideld genomen - nog nooit zo hoog geweest. m.a.w. nog nooit is alles zo goedkoop geweest. Indien men prijzen vergelijkt dient het inkomen ernaast te worden gezet. De verhouding bepaalt of iets duurder wordt of niet, niet enkel de prijs.
Vreemde maatstaf. Zet er dan ook naast hoeveel een paar euro kan betekenen voor honderdduizenden andere mensen op de wereld. Verhoudingsgewijs best veel.
Gelukkig geeft de Bijbel hierin ook een norm.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Gijs83 »

Moet je dat willen Haute Causine? Net zoals een dure auto wellicht.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Orchidee »

Voor mij hoeft dat niet :nonnon
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Rambam »

Gijs83 schreef:Moet je dat willen Haute Causine? Net zoals een dure auto wellicht.
Dat is aan een ieder om zelf te bepalen. Mijns inziens kun je mensen niet ver- of beoordelen op grond van hun zichtbaar uitgavenpatroon.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Willem »

Rambam schreef:
Gijs83 schreef:Moet je dat willen Haute Causine? Net zoals een dure auto wellicht.
Dat is aan een ieder om zelf te bepalen. Mijns inziens kun je mensen niet ver- of beoordelen op grond van hun zichtbaar uitgavenpatroon.
Dat vind ik nu ook. En een ieder die denkt dat hier buitensporige winsten worden gemaakt raad ik aan ook zo'n zaak te beginnen en deze verdiende euro's te besteden aan de honderduizenden die met enkele van deze euro's veel nuttige dingen kunnen doen.
Dan worden de euro's van de spilzieken die hier hun overtollige duiten stukslaan nog goed besteed.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door huisman »

Willem schreef:
Jongere schreef:
Willem schreef:Wanneer is iets duur? De levensstandaard is - gemideld genomen - nog nooit zo hoog geweest. m.a.w. nog nooit is alles zo goedkoop geweest. Indien men prijzen vergelijkt dient het inkomen ernaast te worden gezet. De verhouding bepaalt of iets duurder wordt of niet, niet enkel de prijs.
Vreemde maatstaf. Zet er dan ook naast hoeveel een paar euro kan betekenen voor honderdduizenden andere mensen op de wereld. Verhoudingsgewijs best veel.
Gelukkig geeft de Bijbel hierin ook een norm.
Idd Spreuken 30 :8b en 9
voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
9 Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE ? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie