RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen relatie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Posthoorn »

freek schreef:
Posthoorn schreef:
freek schreef:Nog even los van het fenomeen 'relatie', of dat mag of niet. Je ziet ook dat in reformatorische kring vriendschappen tussen homo's ontmoedigd worden. Want ja, je weet maar nooit wat ze stiekem allemaal doen en want er uit voort komt. Dat is pas een stuitende houding.
Daar gaat het niet om. Maar je brengt dan twee mensen in een permanente staat van begeerte = zonde. Dat moet toch niet?
Dat lijkt me niet. Wat Parsifal ook al zegt.
Dat lijkt me wel, zeker als liefde de drijfveer is.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door freek »

Posthoorn schreef:
freek schreef:
Posthoorn schreef:
freek schreef:Nog even los van het fenomeen 'relatie', of dat mag of niet. Je ziet ook dat in reformatorische kring vriendschappen tussen homo's ontmoedigd worden. Want ja, je weet maar nooit wat ze stiekem allemaal doen en want er uit voort komt. Dat is pas een stuitende houding.
Daar gaat het niet om. Maar je brengt dan twee mensen in een permanente staat van begeerte = zonde. Dat moet toch niet?
Dat lijkt me niet. Wat Parsifal ook al zegt.
Dat lijkt me wel, zeker als liefde de drijfveer is.
Maar ik had het over vriendschappen, toch?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door helma »

Hoe lang is zo'n vriendschap mogelijk zonder begeertes?
(serieuze vraag)

Geldt in het geval dat er toch begeertes de kop opsteken niet Matth. 18: En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Posthoorn »

freek schreef:Maar ik had het over vriendschappen, toch?
Wat is het verschil? Je laat toch ook geen heteroman en een heterovrouw samen in één huis wonen als er geen sprake is van een relatie?
En als er sprake is van een vriendschap tussen twee homo's zonder verliefdheid, dan is het gewoon een vriendschap tussen twee mensen, maar net zo min als de heteroman en de heterovrouw ga je dan in één huis wonen. Dat is vragen om moeilijkheden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Curatorium »

SecorDabar schreef:Tenslotte nog een laatste opmerking:
Het is net wat DIA schreef:
"Ik denk dat een hetero zich onmogelijk kan inleven in wat een homoseksueel voelt.
Het lijkt me dan voor een leek ook ondoenlijk om hier iets zinnigs over te zeggen.
Meer weet de doorsnee hetero niet echt denk ik".

Lees daarom voor u zelf ook dat boek van de "Zielseenzame meditatiën" van Johannes Eswijler maar,
waarom de Heere God sommigen van Zijn kinderen in zondige zwakheid laat blijven leven.
Er zijn kinderen van God, die telkens in een bepaalde zonde vallen, zonder dat ze dat zelf willen.
En nu eindig ik echt,.... :livre
Ook een heteropersoon weet wat gemeenschap tussen twee mannen ongeveer inhoud. Aangezien de Bijbel hier duidelijk over is mag een heteropersoon zich hier gewoon Bijbels over uitspreken.

Dat je hier allemaal boekjes van oude schrijvers uit hun context haalt om je gelijk te bewijzen helpt deze discussie ook niet echt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef:
freek schreef:Maar ik had het over vriendschappen, toch?
Wat is het verschil? Je laat toch ook geen heteroman en een heterovrouw samen in één huis wonen als er geen sprake is van een relatie?
En als er sprake is van een vriendschap tussen twee homo's zonder verliefdheid, dan is het gewoon een vriendschap tussen twee mensen, maar net zo min als de heteroman en de heterovrouw ga je dan in één huis wonen. Dat is vragen om moeilijkheden.
Niet perse. Het gebeurt in genoeg studentenhuizen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Posthoorn »

parsifal schreef:
Posthoorn schreef:
freek schreef:Maar ik had het over vriendschappen, toch?
Wat is het verschil? Je laat toch ook geen heteroman en een heterovrouw samen in één huis wonen als er geen sprake is van een relatie?
En als er sprake is van een vriendschap tussen twee homo's zonder verliefdheid, dan is het gewoon een vriendschap tussen twee mensen, maar net zo min als de heteroman en de heterovrouw ga je dan in één huis wonen. Dat is vragen om moeilijkheden.
Niet perse. Het gebeurt in genoeg studentenhuizen.
Dan moet je zelf een afweging maken in hoeverre deze situatie inspeelt op je begeerten. Ook als hetero trouwens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
SecorDabar schreef:Ik zie meerdere posting van onze forumleden Luther en Huisman. Beiden Christelijk Gereformeerd.
Maar de Gereformeerde Gezindte bestaat niet alleen uit Christelijk Gereformeerden.
We spreken op dit forum dan ook vaak vanuit onze eigen kerkelijke achtergronden.
Dat brengt de valkuil met zich mee, dat we verkokerd raken in onze eigen kerkelijke rapporten, discussies in eigen kring.
verkokerd op dit interkerkelijke forum in de standpunten van ons eigen kerkverband.
Ik geef u het vriendschappelijke advies: zorg dat de discussies op dit forum vruchtbaar blijven,
door niet teveel de nadruk op de standpunten van eigen kerkelijke kring te leggen.
Daarmee voorkomt u dat andere forumleden van andere kerkverbanden niet het gevoel van "opgedrongenheid" krijgen.
Ik ben geen CGK'er, maar onderschrijf het standpunt van huisman en Luther (zonder het rapport gelezen te hebben overigens), alhoewel ik in de praktijk een soort 'gedoogbeleid' hanteer in de ontmoeting met mensen met een homoseksuele relatie.
Ten overvloede: Ik ben een CGK'er maar heb geen CGK-rapport nodig om op grond van de Schrift alle relaties met een seksuele component buiten het huwelijk tussen één man en één vrouw af te wijzen .(Dat ik het rapport aanhaal is alleen maar omdat daar de Schriftgegevens op een eerlijke manier geordend zijn en de merkwaardige exegese van SecorDabar weerlegt.) Daarom hier opnieuw de link.

http://www.cgk.nl/download.php?f=c1a936 ... 2ef1aae7e5

De Schrift is overduidelijk in het O.T. en dat wordt in het N.T. bevestigd dat seksuele relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht tegennatuurlijk is en door de Schrift(Gods eigen Woord) wordt verboden.

Hoe wij hierna met deze mensen in de kerk omgaan is een kwestie van eerlijk pastoraat. De zonde benoemen en afwijzen en de zondaar terug proberen te brengen op het Schriftuurlijke spoor zou de grondhouding moeten zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Jongere »

Helemaal eens met dit artikel. http://www.refdag.nl/opinie/kerk_moet_v ... n_1_893389

"Kerken moeten erkennen dat celibatair leven voor homo’s uiterst moeilijk is."
Als het erom gaat dat het 'pastoraat goed moet zijn' in de kerk, gaat het óók om onze houding in dit soort discussies. Laten we daarin maar heel voorzichtig en terughoudend zijn. Wat niet wil zeggen dat we geen duidelijke positie zouden mogen kiezen. Maar in het vuur van alle discussies (die homo's over het algemeen heel goed volgen) zijn duidelijkheid en hardheid soms maar moeilijk te scheiden. Ik denk dat een goed pastoraat begint bij de inzichten van dit artikel.
'We leven nu eenmaal in een gebroken situatie.' Ja, maar laten we eerst maar eens heel goed tot ons doordringen hoeveel pijn en nood die gebrokenheid geeft in mensenlevens. Zelf besef ik meer en meer (als gelukkig getrouwd mens) hoe moeilijk het is om dat wérkelijk te beseffen. Dan kun je soms alleen maar stil zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Mara »

Jongere schreef: "Kerken moeten erkennen dat celibatair leven voor homo’s uiterst moeilijk is."
Waarom zou dit met name voor homo's uiterst moeilijk(er) zijn dan voor hetero's?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Jongere schreef: "Kerken moeten erkennen dat celibatair leven voor homo’s uiterst moeilijk is."
Waarom zou dit met name voor homo's uiterst moeilijk(er) zijn dan voor hetero's?
Hetero's die graag zouden willen trouwen, hebben altijd de hoop dat dit nog zal gebeuren.
Homo's - ervan uitgaande dat ze naar Gods Woord willen leven - hebben dat uitzicht niet.

Maar ik ben het in zoverre wel met je eens dat er parallellen te trekken zijn:
- een vrijgezel of weduwe/weduwnaar ziet veel getrouwde mensen in de kerk
- een kinderloos echtpaar ziet veel gezinnen met kinderen in de kerk
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Jongere »

Mara schreef:
Jongere schreef: "Kerken moeten erkennen dat celibatair leven voor homo’s uiterst moeilijk is."
Waarom zou dit met name voor homo's uiterst moeilijk(er) zijn dan voor hetero's?
Als je het artikel leest, vind je een belangrijke reden volgens de auteur.

Daarnaast vraag ik me af: waarom zou je het eigenlijk willen vergelijken met andere moeilijke situaties? Doet het er veel toe dat andere situaties ook uiterst moeilijk kunnen zijn? Het gaat nu om dit onderwerp.

Ik mag in ieder geval hopen dat je met deze vraag niet (impliciet) bedoelt: waarom klagen jullie, andere mensen hebben het toch ook moeilijk? Dat is dus juist niet het pastoraat wat nodig is vanuit de kerk. Nodig is dat ook deze unieke nood gezien maar ook erkend wordt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Mara »

Jongere schreef:
Mara schreef:
Jongere schreef: "Kerken moeten erkennen dat celibatair leven voor homo’s uiterst moeilijk is."
Waarom zou dit met name voor homo's uiterst moeilijk(er) zijn dan voor hetero's?
Als je het artikel leest, vind je een belangrijke reden volgens de auteur.

Daarnaast vraag ik me af: waarom zou je het eigenlijk willen vergelijken met andere moeilijke situaties? Doet het er veel toe dat andere situaties ook uiterst moeilijk kunnen zijn? Het gaat nu om dit onderwerp.

Ik mag in ieder geval hopen dat je met deze vraag niet (impliciet) bedoelt: waarom klagen jullie, andere mensen hebben het toch ook moeilijk? Dat is dus juist niet het pastoraat wat nodig is vanuit de kerk. Nodig is dat ook deze unieke nood gezien maar ook erkend wordt.
Nee, ik zeg niet dat jullie klagen.
Maar de titel komt over alsof het voor homo's erger zou zijn, terwijl een ongewild celibatair leven voor een hetero, ook een zwaar kruis kan zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Dodo »

Als iemand het heel zwaar heeft, is het niet pastoraal om te zeggen dat anderen óók een heel zwaar kruis hebben.
Die persoon heeft met zijn persoonlijke problemen te maken, en andermans problemen helpen daar niet bij. Het kan ook overkomen alsof je niet zo'n drukte moet maken, want anderen hebben het net zo zwaar of nog zwaarder.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Nee, ik zeg niet dat jullie klagen.
Maar de titel komt over alsof het voor homo's erger zou zijn, terwijl een ongewild celibatair leven voor een hetero, ook een zwaar kruis kan zijn.
Een homoseksueel leeft bewust celibatair, terwijl er liefde en mogelijkheden zijn. Ook als hij verzoeken krijgt van iemand zal hij deze moeten afwijzen. Vergelijk het met roomse geestelijken, of met jezelf als je bewust celibatair wil leven maar mogelijkheden krijgt om met een partner door het leven te gaan.

Een hetero heeft de hoop op een partner, maar is misschien ongewild partnerloos.
Plaats reactie