RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen relatie

Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Charles »

Tiberius schreef:en eens met Huisman en Luther.
Daar heb ik ook vaker last van ;)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door SecorDabar »

Zita schreef:@SecorDabar: wat bedoel je iedere keer met de term 'intieme vriendschap'? Is dat vriendschap of is dat intiem?
Ik zet intiem duidelijk tussen haakjes met een vraagteken.
Het is begrijpelijk dat wij al gauw tot de vraag komen wat wij onder een homoseksuele relatie verstaan.
Daarom laat ik het ook tussen haakjes en met een vraagteken.
Ik vind dat wij als hetero's niet deze homoseksuele mensen moeten gaan bevragen in hoeverre zij in hun vriendschappen intiem zijn.
Om de eerbaarheid zou ik niet in details willen treden hier op dit forum, maar ook niet als ik geconfronteerd wordt met homoseksuele relaties.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Posthoorn »

Nog maar een keer dan:
Posthoorn schreef:
SecorDabar schreef:Wel vriendschap, geen relatie....
Dat kan m.i. ook niet. Als je wel vriendschap toestaat, maar geen relatie, dan breng je mensen als het ware in een situatie van een soort permanent begeren. En ook dat mag niet.

En Jezus had geduld met zwakheden en gebreken, maar zei wel tegen de betreffende personen: ga heen, zondig niet meer!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door SecorDabar »

Luther schreef:
SecorDabar schreef:Wanneer we deze mensen in een blijvende relatie onder de tucht of in de ban willen doen, dan is er meer nodig dan alleen: De Schrift zegt.
Hier schrik ik dan weer van. Wat hebben we nog meer nodig dan 'Alzo spreekt de Heere...' ?
Voor de tuchtmeesters is het noodzakelijk dat zij zelf geestelijke bevindelijke kennis hebben.
Anders ziet men wel de splinter in het oog van de ander, maar niet de balk in eigen oog.
Dat zegt ook Matthew Henry: zonder een godvruchtig geestelijk leven kunt u anderen niet tuchtigen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door SecorDabar »

Posthoorn schreef:Nog maar een keer dan:
Posthoorn schreef:
SecorDabar schreef:Wel vriendschap, geen relatie....
Dat kan m.i. ook niet. Als je wel vriendschap toestaat, maar geen relatie, dan breng je mensen als het ware in een situatie van een soort permanent begeren. En ook dat mag niet.

En Jezus had geduld met zwakheden en gebreken, maar zei wel tegen de betreffende personen: ga heen, zondig niet meer!
Ik ben nog niet de Schriftuurplaats tegengekomen waar de Heere Jezus zegt: ga heen homo's en lesbiennes, en zondig niet meer.
Het gaat bij de Heere Jezus Christus in deze tekst "Ga heen , en zondig niet meer" om ontrouw in hun huwelijk (van hetero's).
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Posthoorn »

SecorDabar schreef:
Posthoorn schreef:Nog maar een keer dan:
Posthoorn schreef:
SecorDabar schreef:Wel vriendschap, geen relatie....
Dat kan m.i. ook niet. Als je wel vriendschap toestaat, maar geen relatie, dan breng je mensen als het ware in een situatie van een soort permanent begeren. En ook dat mag niet.

En Jezus had geduld met zwakheden en gebreken, maar zei wel tegen de betreffende personen: ga heen, zondig niet meer!
Ik ben nog niet de Schriftuurplaats tegengekomen waar de Heere Jezus zegt: ga heen homo's en lesbiennes, en zondig niet meer.
Het gaat bij de Heere Jezus Christus in deze tekst "Ga heen , en zondig niet meer" om ontrouw in hun huwelijk (van hetero's).
Dat is mijn punt niet. Het gaat erom dat zondaren bij Christus welkom zijn - maar ze mogen niet in de zonde blijven leven!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Luther »

SecorDabar schreef:
Luther schreef:
SecorDabar schreef:Wanneer we deze mensen in een blijvende relatie onder de tucht of in de ban willen doen, dan is er meer nodig dan alleen: De Schrift zegt.
Hier schrik ik dan weer van. Wat hebben we nog meer nodig dan 'Alzo spreekt de Heere...' ?
Voor de tuchtmeesters is het noodzakelijk dat zij zelf geestelijke bevindelijke kennis hebben.
Anders ziet men wel de splinter in het oog van de ander, maar niet de balk in eigen oog.
Dat zegt ook Matthew Henry: zonder een godvruchtig geestelijk leven kunt u anderen niet tuchtigen.
Uiteraard, maar het gaat hier om de kerk die profetisch spreekt. We mogen aannemen dat oprechte ambtsdragers, ook als ze de tucht uitoefenen, nooit boven diegene gaan staan die ze moeten vermanen. Sterker nog: dat maakt de tuchtuitoefening alleen maar sterker: Joh, ik kan je begrijpen, ik heb ook zo'n hart, maar....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door SecorDabar »

Ik wil de discussie even hierbij op dit moment laten wat mijn reacties betreft.

Wel zie ik dat we een groot knelpunt blijven houden voor de praktijk:wél vriendschap, maar géén relatie.
De praktijk is dat met de huidige communicatiemiddelen, homo's en lesbiennes in reformatorische kring, elkaar sneller kunnen ontmoeten,
en denk ik dat in toekomstige generaties binnen onze gezindte het steeds meer zal voorkomen,
dat er zulke relaties ontstaan, terwijl er vroeger die mogelijkheden niet waren.
Niet dat homoseksualiteit vroeger in onze gezindte niet bestond, het was er wel degelijk,
in het geheim bij vissers en matrozen, en bij boerenknechten, bij dienstmeiden.
Om de eerbaarheid ga ik er verder niet verder over schrijven.

Wanneer we homo's en lesbiennes in hun relaties onder censuur of ten laatste in de ban doen,
welke laatste maatregel, namelijk de ban, ook verstrekkende gevolgen heeft voor hun sociale omgeving,
dan kan het wel eens zo zijn dat de overheid kan gaan ingrijpen.
En dan kan het weleens zo gaan als met het vrouwenstandpunt van de SGP,
dat de gereformeerde gezindte ook hierin haar standpunt wijzigt.
De tijd zal het leren, en ook de praktijk....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Auto »

SecorDabar schreef:Ik wil de discussie even hierbij op dit moment laten wat mijn reacties betreft.

Wel zie ik dat we een groot knelpunt blijven houden voor de praktijk:wél vriendschap, maar géén relatie.
De praktijk is dat met de huidige communicatiemiddelen, homo's en lesbiennes in reformatorische kring, elkaar sneller kunnen ontmoeten,
en denk ik dat in toekomstige generaties binnen onze gezindte het steeds meer zal voorkomen,
dat er zulke relaties ontstaan, terwijl er vroeger die mogelijkheden niet waren.
Niet dat homoseksualiteit vroeger in onze gezindte niet bestond, het was er wel degelijk in het geheim bij vissers en matrozen, en bij boerenknechten, bij dienstmeiden. Om de eerbaarheid ga ik er verder niet verder over schrijven.

Wanneer we homo's en lesbiennes in hun relaties onder censuur of ten laatste in de ban doen,
welke laatste maatregel, namelijk de ban, ook verstrekkende gevolgen heeft voor hun sociale omgeving,
dan kan het wel eens zo zijn dat de overheid kan gaan ingrijpen.
En dan kan het weleens zo gaan als met het vrouwenstandpunt van de SGP,
dat de gereformeerde gezindte ook hierin haar standpunt wijzigt.
De tijd zal het leren, en ook de praktijk....
Er zijn ook homo's en lesbiennes die totaal oneens zijn met wat er over het algemeen geroepen wordt. Ik heb begrepen dat er een groot aantal hun steun hebben uitgesproken aan het CGK rapport vanwege de pastorale toon en de zorg die ze hebben ervaren van predikanten die om hun heen staan.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door SecorDabar »

Beste Posthoorn,
U schreef: Het gaat erom dat zondaren bij Christus welkom zijn - maar ze mogen niet in de zonde blijven leven!
Niet "ze" maar wij(!) mogen niet in de zonde blijven leven.
En natuurlijk zal u dat onderschrijven. Daar twijfel ik niet aan.
En nogmaals: de Heere Jezus heeft het in deze uitspraak, genoemd in de Evangeliën, over de ontrouw in het huwelijk.

Tenslotte nog een laatste opmerking:
Het is net wat DIA schreef:
"Ik denk dat een hetero zich onmogelijk kan inleven in wat een homoseksueel voelt.
Het lijkt me dan voor een leek ook ondoenlijk om hier iets zinnigs over te zeggen.
Meer weet de doorsnee hetero niet echt denk ik".

Lees daarom voor u zelf ook dat boek van de "Zielseenzame meditatiën" van Johannes Eswijler maar,
waarom de Heere God sommigen van Zijn kinderen in zondige zwakheid laat blijven leven.
Er zijn kinderen van God, die telkens in een bepaalde zonde vallen, zonder dat ze dat zelf willen.
En nu eindig ik echt,.... :livre
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Posthoorn »

SecorDabar schreef:Beste Posthoorn,
U schreef: Het gaat erom dat zondaren bij Christus welkom zijn - maar ze mogen niet in de zonde blijven leven!
Niet "ze" maar wij(!) mogen niet in de zonde blijven leven.
En natuurlijk zal u dat onderschrijven. Daar twijfel ik niet aan.
En nogmaals: de Heere Jezus heeft het in deze uitspraak, genoemd in de Evangeliën, over de ontrouw in het huwelijk.

Tenslotte nog een laatste opmerking:
Het is net wat DIA schreef:
"Ik denk dat een hetero zich onmogelijk kan inleven in wat een homoseksueel voelt.
Het lijkt me dan voor een leek ook ondoenlijk om hier iets zinnigs over te zeggen.
Meer weet de doorsnee hetero niet echt denk ik".

Lees daarom voor u zelf ook dat boek van de "Zielseenzame meditatiën" van Johannes Eswijler maar,
waarom de Heere God sommigen van Zijn kinderen in zondige zwakheid laat blijven leven.
Er zijn kinderen van God, die telkens in een bepaalde zonde vallen, zonder dat ze dat zelf willen.
En nu eindig ik echt,.... :livre
De zonde goedpraten onder de dekmantel van vroomheid. Eerlijk gezegd word ik hier een beetje onpasselijk van.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door freek »

Nog even los van het fenomeen 'relatie', of dat mag of niet. Je ziet ook dat in reformatorische kring vriendschappen tussen homo's ontmoedigd worden. Want ja, je weet maar nooit wat ze stiekem allemaal doen en want er uit voort komt. Dat is pas een stuitende houding.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Posthoorn »

freek schreef:Nog even los van het fenomeen 'relatie', of dat mag of niet. Je ziet ook dat in reformatorische kring vriendschappen tussen homo's ontmoedigd worden. Want ja, je weet maar nooit wat ze stiekem allemaal doen en want er uit voort komt. Dat is pas een stuitende houding.
Daar gaat het niet om. Maar je brengt dan twee mensen in een permanente staat van begeerte = zonde. Dat moet toch niet?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef:
freek schreef:Nog even los van het fenomeen 'relatie', of dat mag of niet. Je ziet ook dat in reformatorische kring vriendschappen tussen homo's ontmoedigd worden. Want ja, je weet maar nooit wat ze stiekem allemaal doen en want er uit voort komt. Dat is pas een stuitende houding.
Daar gaat het niet om. Maar je brengt dan twee mensen in een permanente staat van begeerte = zonde. Dat moet toch niet?
Geldt dat ook voor elke vriendschap tussen een heteroseksuele man en vrouw?
Ik denk niet dat we er van moeten uitgaan dat mensen alleen maar hun geslachtsdrift achterna lopen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door freek »

Posthoorn schreef:
freek schreef:Nog even los van het fenomeen 'relatie', of dat mag of niet. Je ziet ook dat in reformatorische kring vriendschappen tussen homo's ontmoedigd worden. Want ja, je weet maar nooit wat ze stiekem allemaal doen en want er uit voort komt. Dat is pas een stuitende houding.
Daar gaat het niet om. Maar je brengt dan twee mensen in een permanente staat van begeerte = zonde. Dat moet toch niet?
Dat lijkt me niet. Wat Parsifal ook al zegt.
Plaats reactie