RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen relatie

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Pimpelmees »

Een dagje rust in deze discussie zou goed zijn. Bijna zondag ...
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door SecorDabar »

Zonderling schreef:
SecorDabar schreef:Bij dit teergevoelige onderwerp past ons verlegenheid.
Het gaat tenslotte om mensen.
Mag daarom de zonde niet benoemd worden, Secor Dabar?
Je veroordeelt hier bv. Paulus ook mee! Want Paulus was hier toch echt niet verlegen over... of denk je misschien dat Paulus dwaalde?
En Paulus veroordeelde ook sterk de man die na het overlijden van zijn vader een relatie begon met zijn stiefmoeder (wie zou daar nog op tegen zijn in onze tijd???).
Verder zei ook Johannes de Doper niet tot Herodes: het past mij niet om te oordelen over uw relatie...
Beste Zonderling, ik begrijp uw verontwaardigde scherpe bewoordingen wel :)
Ik zou u aanraden om de bijbelverklaring van Matthew Henry te lezen.
Ook hij verklaart bijvoorbeeld in Romeinen 1 dat deze teksten te maken hebben met de tempelprostitutie ter verering van de afgoden.

Als ik spreek over "leven en laten leven" dan doel ik daarmee op de bijbelse woorden: lankmoedigheid, zachtmoedigheid, vriendelijkheid, bescheidenheid, lijdzaamheid.
Met "leven" bedoel ik: de diep gevallen adamskinderen die in een totale doodstaat van onvermogen liggen om ook maar iets door zichzelf in eigen krachten, zich te kunnen bekeren.

Daarom is het diep bevindelijke boek "Zielseenzame meditatiën" ook zo troostvol voor homoseksuelen.
Johannes van Eswijler, de schrijver van dit boek uit 1685(!) getuigt ervan.
Het boekje geeft inzicht in dat diepe onvermogen tot verandering.
Onder Gods toelating worden bij Gods kinderen, sommigen zonden hun hele leven lang met smart gedaan vanwege dit totale onvermogen.
Mensen zijn levende creaturen met een ingeschapen seksueel vermogen, en door de diepe gebrokenheid van de Schepping,
door de zondeval, ook een onvermogen tot heteroseksueel verkeer.
De Heere Jezus spreekt in Mattheus 19 11-12 Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is. Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het.
Een forumlid wierp tegen: Ja maar, Het gaat hier - alleen - om ongehuwden!

Inderdaad, het gaat om ongehuwden. Maar elk door God geschapen mens is een seksueel wezen.
Toen de Heere Jezus deze woorden sprak, sprak hij tot diep gevallen adamskinderen.
De Heere Jezus Christus wist dan ook van de gebrokenheid van deze seksuele gebrokenheid af.
In Mattheus 19:11-12 sprak de Heere Jezus Christus van deze mensen, die "anders zijn".
En Christus wees hen dan ook niet af, ook niet in hun (intieme ?) vriendschappen met hun "lotgenoten".
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 23 feb 2015, 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door SecorDabar »

Luther schreef:
SecorDabar schreef:Pedofilie en incest noemen bij homofilie is niet gepast.
Daar gaat het om lichamelijke en geestelijke schade toebrengen aan het kind.
Een relatie van 2 mensen in liefde en trouw kenmerkt dit niet.
Voor alle duidelijkheid wil ik schrijven, dat ik gelukkig getrouwd ben met de vrouw die ik liefheb.
Maar het aantal zelfmoorden door anders geaarden...dat heeft mij emotioneel geraakt.
Ook in eigen familiekring, in eigen kerkverband, helaas...

Misschien dat dat de prikkeling is dat we louter afstandelijk rechtzinnig praten over dit onderwerp,
en de lijdende mens vergeten.
Wat ik zo erg vind, is dat je zo afstandelijk praat over het gezag van de Bijbel. Als je compassie met je homoseksuele medemens zo groot is, waarom zoek je ruimte voor hen om een onbijbelse weg te gaan die van God afgaat?
Zelfmoorden moeten we maar niet te makkelijk als argument voor ons karretje willen spannen; dat is voor de nabestaanden ook niet erg respectvol om te lezen. (En denk niet dat ik dit afstandelijk als theoreticus type.) Het is terecht als je aandacht vraagt voor de eenzame strijd die een medebroeder of -zuster strijdt; juist de kerk zou een warme gemeenschap moeten zijn, waarin - indien gewenst - de homoseksueel zijn verhaal kan doen, en daar dan een liefdevolle omgeving ontmoet. Maar het ene kwaad met het andere kwaad bestrijden is nooit een bijbelse weg!
Beluister deze preek hierover maar eens: http://kerkdienstgemist.nl/assets/11141 ... OkHR6RgU6Y

Verder wil ik me aansluiten bij de 7 punten die @huisman eerder noemde.
"
Ik zie meerdere posting van onze forumleden Luther en Huisman. Beiden Christelijk Gereformeerd.
Maar de Gereformeerde Gezindte bestaat niet alleen uit Christelijk Gereformeerden.
We spreken op dit forum dan ook vaak vanuit onze eigen kerkelijke achtergronden.
Dat brengt de valkuil met zich mee, dat we verkokerd raken in onze eigen kerkelijke rapporten, discussies in eigen kring.
verkokerd op dit interkerkelijke forum in de standpunten van ons eigen kerkverband.
Ik geef u het vriendschappelijke advies: zorg dat de discussies op dit forum vruchtbaar blijven,
door niet teveel de nadruk op de standpunten van eigen kerkelijke kring te leggen.
Daarmee voorkomt u dat andere forumleden van andere kerkverbanden niet het gevoel van "opgedrongenheid" krijgen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Auto »

SecorDabar schreef: Ik zie meerdere posting van onze forumleden Luther en Huisman. Beiden Christelijk Gereformeerd.
Maar de Gereformeerde Gezindte bestaat niet alleen uit Christelijk Gereformeerden.
We spreken op dit forum dan ook vaak vanuit onze eigen kerkelijke achtergronden.
Dat brengt de valkuil met zich mee, dat we verkokerd raken in onze eigen kerkelijke rapporten, discussies in eigen kring.
verkokerd op dit interkerkelijke forum in de standpunten van ons eigen kerkverband.
Ik geef u het vriendschappelijke advies: zorg dat de discussies op dit forum vruchtbaar blijven,
door niet teveel de nadruk op de standpunten van eigen kerkelijke kring te leggen.
Daarmee voorkomt u dat andere forumleden van andere kerkverbanden niet het gevoel van "opgedrongenheid" krijgen.
Dit is een ongepaste reactie om het op het kerkverband af te schuiven. Vanuit de Ger.Bond, vanuit de HHK, vanuit de GG en inmiddels heb ik ook begrepen vanuit de GGinNed is er grote waardering voor het rapport. Om het zo op het kerkverband van Luther en huisman af te schuiven vind ik een poging van onmacht om je gelijk te proberen te krijgen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door SecorDabar »

Auto schreef:
SecorDabar schreef: Ik zie meerdere posting van onze forumleden Luther en Huisman. Beiden Christelijk Gereformeerd.
Maar de Gereformeerde Gezindte bestaat niet alleen uit Christelijk Gereformeerden.
We spreken op dit forum dan ook vaak vanuit onze eigen kerkelijke achtergronden.
Dat brengt de valkuil met zich mee, dat we verkokerd raken in onze eigen kerkelijke rapporten, discussies in eigen kring.
verkokerd op dit interkerkelijke forum in de standpunten van ons eigen kerkverband.
Ik geef u het vriendschappelijke advies: zorg dat de discussies op dit forum vruchtbaar blijven,
door niet teveel de nadruk op de standpunten van eigen kerkelijke kring te leggen.
Daarmee voorkomt u dat andere forumleden van andere kerkverbanden niet het gevoel van "opgedrongenheid" krijgen.
Dit is een ongepaste reactie om het op het kerkverband af te schuiven. Vanuit de Ger.Bond, vanuit de HHK, vanuit de GG en inmiddels heb ik ook begrepen vanuit de GGinNed is er grote waardering voor het rapport. Om het zo op het kerkverband van Luther en huisman af te schuiven vind ik een poging van onmacht om je gelijk te proberen te krijgen.
U kunt het wel ongepast vinden, maar er mag toch ook ruimte zijn voor forumleden die eveneens de grondslag van dit forum onderschrijven, maar niet zo de nadruk willen leggen op dit rapport.
Het CGK rapport is kan wel waarderend zijn, maar is niet bindend voor de andere kerkverbanden.
En mag er dan ook nog eens ruimte zijn voor een persoonlijke mening?
Ik ben zeer terughoudend om met een rechtzinnige letterkennis deze mensen door de tucht te onderwerpen, en ten laatste de ban toe te passen bij een blijvende relatie.
Er is meer nodig dan een beschouwende kennis der Schrift.
De farizeen en Schriftgeleerden kenden veel beschouwende kennis, en toch zeide Christus: Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door eilander »

SecorDabar, het is niet "de CGK zegt" maar "de Schrift zegt". Daarbij kan het rapport van de CGK een hulpmiddel zijn, maar als het voor jou een belemmering is, leg het dan gerust terzijde.

Echter, de Schrift mag je niet terzijde stellen. Ik heb stellig de indruk dat dat wel gebeurt door de site die je al een aantal keren hebt aangehaald, hoewel je niet alles voor je rekening wilt nemen. Dat maakt je standpunt dan toch weer onduidelijk.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door SecorDabar »

eilander schreef:SecorDabar, het is niet "de CGK zegt" maar "de Schrift zegt". Daarbij kan het rapport van de CGK een hulpmiddel zijn, maar als het voor jou een belemmering is, leg het dan gerust terzijde.

Echter, de Schrift mag je niet terzijde stellen. Ik heb stellig de indruk dat dat wel gebeurt door de site die je al een aantal keren hebt aangehaald, hoewel je niet alles voor je rekening wilt nemen. Dat maakt je standpunt dan toch weer onduidelijk.
Wanneer we deze mensen in een blijvende relatie onder de tucht of in de ban willen doen, dan is er meer nodig dan alleen: De Schrift zegt.
Een uitwendige letterkennis schiet echt te kort: de kennis maakt opgeblazen maar de liefde sticht.
De farizeen en Schriftgeleerden verstonden niets van wat er geschreven staat in Hebreën 4: 12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

Natuurlijk wil ik niet veroordelend schrijven dat dit het geval is met degenen die in onze generatie de tucht en ban toedienen,
maar het is wel van hoogst belang dit zelf geestelijk te verstaan wat Hebreën 4:12 schrijft, voordat men de tucht of ban toepast.

Wat de genoemde website betreft, daarvoor heb ik van de moderator van Refoforum een waarschuwing tot een ban gekregen.
Ik respecteer dat, en neem dan ook deze waarschuwing ter harte, door van deze website afstand te nemen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Luther »

SecorDabar schreef:Ik zie meerdere posting van onze forumleden Luther en Huisman. Beiden Christelijk Gereformeerd.
Maar de Gereformeerde Gezindte bestaat niet alleen uit Christelijk Gereformeerden.
We spreken op dit forum dan ook vaak vanuit onze eigen kerkelijke achtergronden.
Dat brengt de valkuil met zich mee, dat we verkokerd raken in onze eigen kerkelijke rapporten, discussies in eigen kring.
verkokerd op dit interkerkelijke forum in de standpunten van ons eigen kerkverband.
Ik geef u het vriendschappelijke advies: zorg dat de discussies op dit forum vruchtbaar blijven,
door niet teveel de nadruk op de standpunten van eigen kerkelijke kring te leggen.
Daarmee voorkomt u dat andere forumleden van andere kerkverbanden niet het gevoel van "opgedrongenheid" krijgen.
Volgens mij heb ik al gewezen op de publicatie van dr. A.A.A. Prosman (PKN-hervormd): 'Homoseksualiteit tussen Bijbel en actualiteit'.
Lees ook deze artikelenserie van ds. G.J. van Aalst (GG) in De Saambinder:
http://www.digibron.nl/search/detail/a5 ... schuiven/2
http://www.digibron.nl/search/detail/46 ... schuiven/3
http://www.digibron.nl/search/detail/8d ... schuiven/0
http://www.digibron.nl/search/detail/c7 ... schuiven/1
http://www.digibron.nl/search/detail/bb ... schuiven/4
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Mara »

Gisteravond las ik een heel realistisch boek. Het verhaal speelt zich af rondom een evangelische gemeente.
Eén man ontdekt bij zichzelf homofiele gevoelens. Hij gaat hier de strijd tegen aan, omdat hij weet dat hij uit de gemeente gezet wordt als hij een
relatie met een andere man aangaat.
Uiteindelijk zwicht hij dan toch, omdat het volgens zijn vriend toch niet gaat om een kerklidmaatschap, maar om een relatie met God.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Luther »

SecorDabar schreef:Wanneer we deze mensen in een blijvende relatie onder de tucht of in de ban willen doen, dan is er meer nodig dan alleen: De Schrift zegt.
Hier schrik ik dan weer van. Wat hebben we nog meer nodig dan 'Alzo spreekt de Heere...' ?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef: Wanneer we deze mensen in een blijvende relatie onder de tucht of in de ban willen doen, dan is er meer nodig dan alleen: De Schrift zegt.
Een uitwendige letterkennis schiet echt te kort: de kennis maakt opgeblazen maar de liefde sticht.
Een citaat uit een Bijbelstudie:

Bij het woord ‘tucht’ krijgen de meeste mensen geen warm gevoel. Dat is op zich heel goed
te begrijpen, maar aan de andere kant toch merkwaardig. Als je namelijk Matteüs 18 (hét
hoofdstuk in de Bijbel over tucht) rustig doorleest en op je laat inwerken, ontdek je dat
tucht rechtstreeks bij de Heere Jezus vandaan komt. Tucht komt voort uit zijn liefde.
De
goede herder neemt zijn duurgekochte schapen in bescherming tegen afdwalingen en het
gaan van eigen wegen, omdat die hun leven in gevaar brengen. Zo is het ook met de zonde:
het bederft je leven en maakt alles kapot.
Het is dus heel barmhartig als je iemand voor de ondergang wilt behoeden. Als je net als de Here
Jezus de intentie hebt om goed en liefdevol met elkaar om te gaan.
Maar voor ik overga naar de kerkelijke tucht, wil ik eerst iets zeggen over zelftucht en onderlinge
tucht.

Zelftucht
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dat geldt ook als het om het hanteren van de tucht gaat.
Eerst ben je zelf aan de beurt. Want de kerkelijke tucht is de pas tweede sleutel van het hemels
koninkrijk.
De eerste sleutel is de verkondiging van het heilig evangelie – zoals in Zondag 31 van de
Heidelbergse Catechismus staat. En die eerste sleutel is vooral bedoeld om de hemel voor je open
te zetten. Je mag van buiten naar binnen! Het wordt zelfs beloofd en aangeboden aan de
ongelovigen en huichelaars. Zo groot is het fantastische aanbod van Gods genade. Tegelijk zegt
datzelfde uitnodigende evangelie: als je niet echt een nieuw leven gaat leiden, blijft God kwaad
en zal Hij je voor altijd veroordelen. Dat is de klemmende oproep van het evangelie.
Wie dit niet gelooft of daar niet anders onder wordt, heeft Gods belofte wel gekregen, maar draait
zelf zijn rolluik naar beneden en laat het licht van Gods genade niet schijnen in zijn leven. Het is
een geweldige klap in het gezicht van de Here, dat iemand tegen Hem en tegen Jezus zegt:
‘Bedankt voor uw aanbod, maar laat maar zitten, geen interesse.’ Voor zulke mensen wordt Gods
belofte een tijdbom. Daarom worden er in de kerkdienst ook harde woorden gesproken. Er wordt
aangedrongen op geloof en bekering.

bron: steunpunt bijbelstudie

Ben je het hier dan ook niet mee eens SecorDabar?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Zita »

@SecorDabar: wat bedoel je iedere keer met de term 'intieme vriendschap'? Is dat vriendschap of is dat intiem?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door eilander »

SecorDabar schreef:
eilander schreef:SecorDabar, het is niet "de CGK zegt" maar "de Schrift zegt". Daarbij kan het rapport van de CGK een hulpmiddel zijn, maar als het voor jou een belemmering is, leg het dan gerust terzijde.

Echter, de Schrift mag je niet terzijde stellen. Ik heb stellig de indruk dat dat wel gebeurt door de site die je al een aantal keren hebt aangehaald, hoewel je niet alles voor je rekening wilt nemen. Dat maakt je standpunt dan toch weer onduidelijk.
Wanneer we deze mensen in een blijvende relatie onder de tucht of in de ban willen doen, dan is er meer nodig dan alleen: De Schrift zegt.
Een uitwendige letterkennis schiet echt te kort: de kennis maakt opgeblazen maar de liefde sticht.
Ik zie toch wel een gevaar in deze stelling: er is méér nodig dan de Bijbel.
Laat ik het anders vragen: in welke gevallen zou het dan wel mogelijk zijn om iemand met een homorelatie onder de tucht te stellen?
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6461
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Posthoorn »

SecorDabar schreef:Ik zie meerdere posting van onze forumleden Luther en Huisman. Beiden Christelijk Gereformeerd.
Maar de Gereformeerde Gezindte bestaat niet alleen uit Christelijk Gereformeerden.
We spreken op dit forum dan ook vaak vanuit onze eigen kerkelijke achtergronden.
Dat brengt de valkuil met zich mee, dat we verkokerd raken in onze eigen kerkelijke rapporten, discussies in eigen kring.
verkokerd op dit interkerkelijke forum in de standpunten van ons eigen kerkverband.
Ik geef u het vriendschappelijke advies: zorg dat de discussies op dit forum vruchtbaar blijven,
door niet teveel de nadruk op de standpunten van eigen kerkelijke kring te leggen.
Daarmee voorkomt u dat andere forumleden van andere kerkverbanden niet het gevoel van "opgedrongenheid" krijgen.
Ik ben geen CGK'er, maar onderschrijf het standpunt van huisman en Luther (zonder het rapport gelezen te hebben overigens), alhoewel ik in de praktijk een soort 'gedoogbeleid' hanteer in de ontmoeting met mensen met een homoseksuele relatie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RD 10-02-11: Homoseksualiteit: wel vriendschap, geen rel

Bericht door Tiberius »

Dat geldt ook voor mij: geen CGK, rapport niet gelezen en eens met Huisman en Luther.
Plaats reactie