Vrijmetselarij

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vrijmetselarij

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:misschien is het handig eens het een en ander te onderzoeken hierover.
vrijmetselarij is niet zo onschuldig als het lijkt.

natuurlijk, in een eerste kennismaking zal het meevallen.
Maar het heeft wel degelijk met satanisme te maken.
Tijdens mijn studie heb ik hier redelijk wat onderzoek naar gedaan.
Veel van die verhalen blijken gewoon niet te kloppen of slechts incidenteel voor te komen bij sommige loges.
Je moet ze meer in de hoek van het humanisme plaatsen als van het satanisme (dat overigens pas ruim twee eeuwen later in gestructureerde vorm is ontstaan).

Ik citeer uit Wikipedia:
In antimaçonnieke geschriften, zoals van de hand van Leo Taxil, wordt de vrijmetselarij verweten een organisatie te zijn die in het geheim tracht de staatsmacht te verwerven, of de transformatie van de samenleving wil bewerkstelligen op weg naar één totalitaire en globale wereldregering (nieuwe wereldorde). Ook wordt in deze geschriften de vrijmetselarij verweten in het geheim Satan onder de naam Lucifer of Lichtdrager te aanbidden.

De vrijmetselarij zelf ontkent steevast over geheime kennis te beschikken, die voorbehouden wordt voor de leden. Wel vinden zij dat de unieke belevenis van het vrijmetselaar zijn onbegrijpelijk is voor buitenstaanders, en daarom altijd geheimzinnig zal zijn. De geheimhouding wordt ook vooropgesteld, opdat de leden vrijelijk met elkaar kunnen discussiëren, zonder dat de inhoud van gesprekken naar buiten komt. Enkel deze omstandigheden bieden de vrijmetselaar de zekerheid in volle vrijheid te kunnen praten.


Ik ben het met Jvdg eens, dat hun idealen om via intellectuele invloed de wereld te verbeteren onbijbels zijn.
Het occulte en satanische element van de vrijmetselaars is m.i. een hetze.
Wikipedia lijkt me geen geschikte bron om zoiets na te zoeken....

Apart is wel dat die hetze dan gevoerd wordt door christenen, joden, katholieken, moslims en vanuit de hele wereld....
Zou iets dat zo breed gesignaleerd wordt werkelijk geen waarheid in zich hebben.

Maar goed, ik heb geen zin me er weer in te verdiepen, heb dat tijdens mijn studie welgedaan en kwam tot andere conclusies dan jij. Denk niet dat ik alles bewaard heb en heb geen zin om op zolder te gaan zoeken, dus ik laat het hierbij.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:Wikipedia lijkt me geen geschikte bron om zoiets na te zoeken....
Waarom niet? Als het niet klopt, is men er doorgaans als de kippen bij om het aan te passen.
MarthaMartha schreef:Apart is wel dat die hetze dan gevoerd wordt door christenen, joden, katholieken, moslims en vanuit de hele wereld....
Zou iets dat zo breed gesignaleerd wordt werkelijk geen waarheid in zich hebben.
Dat hoeft niet, nee. Zeker niet als het gaat om sommige christenen, sommige joden, sommige katholieken, sommige moslims, etc.
Dit soort beweringen hebben voor mij veel minder waarde dan een doorwrocht artikel op Wikipedia, dat ongeveer tot dezelfde onderzoeksresultaten leidt als mij.
En zo breed is die signalering nu ook weer niet. De oorsprong van dat soort verhalen komt veelal uit dezelfde, antimaçonnaire hoek.

Denk overigens niet, dat ik probeer de vrijmetselaarsbeweging te promoten of zo, maar even in een reëel licht te zetten. Ik houd niet zo van die niet-verifieerbare complottheorieën.
MarthaMartha schreef:Maar goed, ik heb geen zin me er weer in te verdiepen, heb dat tijdens mijn studie welgedaan en kwam tot andere conclusies dan jij. Denk niet dat ik alles bewaard heb en heb geen zin om op zolder te gaan zoeken, dus ik laat het hierbij.
Dat ben ik met je eens: ik zou er zeker de zolder niet voor op gaan (ook niet de kast, trouwens). :)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Vrijmetselarij

Bericht door jvdg »

Onderstaande heb ik geplukt van de website van Vrijmetselaars Nederland:
Over het doel van de Vrijmetselarij

Is vrijmetselarij een religie?
Antwoord :
Nee, maar ze kan wel religieus worden genoemd in de ruimste betekenis van dat woord. Dat wil zeggen dat geloof ‘aan’ of ‘in’ iets een wezenlijk kenmerk is. Ze wil helpen te zoeken naar een antwoord op levensvragen als: Vanwaar kom ik, wie ben ik, waarheen ga ik.

Is er meer te zeggen over de relatie vrijmetselarij en godsdienst?
Antwoord :
De vrijmetselarij heeft, anders dan een godsdienst, niet de neiging om bindend vast te stellen wat onder waarheid zou moeten worden verstaan. Ze gaat ervan uit dat ieder in zichzelf zijn (subjectieve) waarheid dient te zoeken en te ontdekken. Ze is dan ook niet zozeer een levensbeschouwing dan wel een levenshouding. Ze wil door haar methode van werken een hulpmiddel zijn tot stimulering van de persoonlijke ontwikkeling en beleving om zo dichter bij het begrip waarheid te komen. Het opschrift op de Apollotempel in Delphi: Ken U zelf (en gij zult de goden leren kennen) heeft in dit verband een bijzondere betekenis voor de vrijmetselaar.

En wat te zeggen over de relatie vrijmetselarij en kerkgenootschappen?
Antwoord :
Sommige kerkgenootschappen en godsdiensten gaan uit van het standpunt dat zij in het bezit zijn van de universele geopenbaarde waarheid, die veelal verder is uitgewerkt in de geloofsleer of dogmatiek. Vrijmetselarij erkent die visie hooguit als een mogelijke maar zeker niet als de enige waarheid.

Een bezwaar tegen toetreding van haar leden tot de vrijmetselarij van sommige kerkgenootschappen is, dat een gelovige kan gaan twijfelen aan de juistheid van de eigen geloofsovertuiging. Bovendien: hij heeft in zijn geloof de waarheid al gevonden en er zou dus geen enkele reden moeten zijn om die elders nog te gaan zoeken.

Welke functie en betekenis heeft de Bijbel voor en in de vrijmetselarij?
Antwoord :
Bij zijn aanneming tot leerling legt de kandidaat een belofte af op wat genoemd worden de Drie Grote Lichten: bijbel, passer en winkelhaak. De bijbel – in Engelse ritualen genoemd The Volume of the Sacred law – heeft een symbolische functie en geldt zeker niet als het boek van de geopenbaarde waarheid, zoals in sommige kerkelijke belijdenisgeschriften. Vrijmetselaren zien de bijbel als een boek waarin universele gedachten zijn verwoord die gelden voor alle tijden en die tot steun kunnen zijn bij het zoeken van een weg naar een bepaalde levenshouding. Uiteraard heeft iedere vrijmetselaar de ruimte om een andere betekenis aan dit symbool voor zichzelf toe te kennen. Wel ontleent de vrijmetselarij aan de bijbel elementen die een belangrijke rol spelen in haar symbolen en rituelen, zoals de bouw van de tempel in Jeruzalem door koning Salomo. Ook kunnen andere heilige boeken zoals de koran of heilige hindoe-geschriften die symbolische functie vervullen als een aanhanger van een ander geloof dan het christendom toetreedt. Het wordt dan eventueel samen met de Bijbel opengeslagen neergelegd. Als iemand het joods geloof aanhangt, wordt de bijbel opengeslagen bij een passage uit het Oude Testament.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Gian »

Er is nogal wat verschil in graad. Wat men bovenin uitspookt weet gewoon niemand, ook de mensen onderin niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Desiree »

tja, wat ik weet, is dat het heel vriendelijke, boeiende mensen kunnen zijn.

Net zoals het moderne denken is, van alle godsdiensten wat, maar niets té, dus té christelijk, té joods ect.. daar kunnen ze niets mee. Dat valt te denken.

Ik ben er niet zo benauwd voor, toch ik ben wel té. Maar ik sta er pal voor, zei ze met een glimlach. ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Joannah »

Desiree schreef:tja, wat ik weet, is dat het heel vriendelijke, boeiende mensen kunnen zijn.

Net zoals het moderne denken is, van alle godsdiensten wat, maar niets té, dus té christelijk, té joods ect.. daar kunnen ze niets mee. Dat valt te denken.

Ik ben er niet zo benauwd voor, toch ik ben wel té. Maar ik sta er pal voor, zei ze met een glimlach. ;)
Niets is wat het lijkt, Satan is ook vriendelijk en boeiend, blijf er ver van vandaan.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Tiberius »

Ik zou toch graag willen, dat jullie wat onderbouwing geven van die link met satanisme of die beschuldigingen terugnemen.

Het is me nogal geen geringe aantijging en als dat alleen maar gestaafd wordt met al dan niet aanwezige schriftjes op stoffige zoldertjes of zelfs helemaal niet, dan vind ik dat een reformatorisch forum onwaardig, omdat het dan laster is. Ik denk dat het ook voor die mensen geldt om hun eer en goed gerucht te bevorderen.
Nogmaals: ik wil niet de vrijmetselarij promoten of zo, integendeel, ik zie daar zelf ook wel de gevaren van in. Maar humanisme vind ik toch wezenlijk wat anders als satanisme. Vergelijk het met het in een ander topic gevoerde discussie tussen a-christelijk of anti-christelijk.
Bovendien is men tegenwoordig niet zo scrupuleus om banden met het satanisme toe te geven.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:Ik zou toch graag willen, dat jullie wat onderbouwing geven van die link met satanisme of die beschuldigingen terugnemen.

Het is me nogal geen geringe aantijging en als dat alleen maar gestaafd wordt met al dan niet aanwezige schriftjes op stoffige zoldertjes of zelfs helemaal niet, dan vind ik dat een reformatorisch forum onwaardig, omdat het dan laster is. Ik denk dat het ook voor die mensen geldt om hun eer en goed gerucht te bevorderen.
Nogmaals: ik wil niet de vrijmetselarij promoten of zo, integendeel, ik zie daar zelf ook wel de gevaren van in. Maar humanisme vind ik toch wezenlijk wat anders als satanisme. Vergelijk het met het in een ander topic gevoerde discussie tussen a-christelijk of anti-christelijk.
Bovendien is men tegenwoordig niet zo scrupuleus om banden met het satanisme toe te geven.
TOCH EEN ZEER BETROUWBARE BRON:

http://www.gotquestions.org/free-masonry.html
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Tiberius »

Of die bron werkelijk zo betrouwbaar is, weet ik niet. Wel beginnen ze met deze disclaimer:
Johanna's TOCH ZEER BETROUWBARE BRON schreef:Please note - by this article, we are not claiming that all who are involved in Freemasonry are cultists, or that all Freemasons believe all the items mentioned below. What we are saying is this - Freemasonry at its core is not a Christian organization.
Verder zie ik nog niet echt de link met satanisme.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vrijmetselarij

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:Ik zou toch graag willen, dat jullie wat onderbouwing geven van die link met satanisme of die beschuldigingen terugnemen.

Het is me nogal geen geringe aantijging en als dat alleen maar gestaafd wordt met al dan niet aanwezige schriftjes op stoffige zoldertjes of zelfs helemaal niet, dan vind ik dat een reformatorisch forum onwaardig, omdat het dan laster is. Ik denk dat het ook voor die mensen geldt om hun eer en goed gerucht te bevorderen.
Nogmaals: ik wil niet de vrijmetselarij promoten of zo, integendeel, ik zie daar zelf ook wel de gevaren van in. Maar humanisme vind ik toch wezenlijk wat anders als satanisme. Vergelijk het met het in een ander topic gevoerde discussie tussen a-christelijk of anti-christelijk.
Bovendien is men tegenwoordig niet zo scrupuleus om banden met het satanisme toe te geven.
Ik neem niets terug.
Ik ga niet de zolder op.

Een verband wat zo veel en zo vaak gelegd wordt en de combinatie satanisme en vrijmetselarij op google minimaal 64 pagina's oplevert..... dan zou je het ook om moeten keren. Misschien moet je wel van sterke huize komen om te staven dat er geen verband is.

en nee, ook jij hoeft van mij de zolder niet op (de kast ook niet ;) )
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Ik zou toch graag willen, dat jullie wat onderbouwing geven van die link met satanisme of die beschuldigingen terugnemen.

Het is me nogal geen geringe aantijging en als dat alleen maar gestaafd wordt met al dan niet aanwezige schriftjes op stoffige zoldertjes of zelfs helemaal niet, dan vind ik dat een reformatorisch forum onwaardig, omdat het dan laster is. Ik denk dat het ook voor die mensen geldt om hun eer en goed gerucht te bevorderen.
Nogmaals: ik wil niet de vrijmetselarij promoten of zo, integendeel, ik zie daar zelf ook wel de gevaren van in. Maar humanisme vind ik toch wezenlijk wat anders als satanisme. Vergelijk het met het in een ander topic gevoerde discussie tussen a-christelijk of anti-christelijk.
Bovendien is men tegenwoordig niet zo scrupuleus om banden met het satanisme toe te geven.
Ik neem niets terug.
Ik ga niet de zolder op.

Een verband wat zo veel en zo vaak gelegd wordt en de combinatie satanisme en vrijmetselarij op google minimaal 64 pagina's oplevert..... dan zou je het ook om moeten keren. Misschien moet je wel van sterke huize komen om te staven dat er geen verband is.

en nee, ook jij hoeft van mij de zolder niet op (de kast ook niet ;) )
Dan blijf ik erbij dat je laster verspreidt.

Ter vergelijking: als je op google de combinatie christendom en satanisme intypt, krijg je ca. 7x zoveel pagina's. Dus zou je op dezelfde wijze kunnen redeneren dat jij van nog veel sterkere huize moet komen om te staven dat er geen verband bestaat tussen christendom en satanisme.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrijmetselarij

Bericht door eilander »

MarthaMartha schreef:Een verband wat zo veel en zo vaak gelegd wordt en de combinatie satanisme en vrijmetselarij op google minimaal 64 pagina's oplevert..... dan zou je het ook om moeten keren. Misschien moet je wel van sterke huize komen om te staven dat er geen verband is.

en nee, ook jij hoeft van mij de zolder niet op (de kast ook niet ;) )
Ik ga me niet in deze discussie mengen omdat ik er géén verstand van heb...
Maar je google-methode lijkt mij niet juist. Ik heb het zojuist geprobeerd en kom in die combinatie aan 60 pagina's.
Maar de combinatie: satanisme en accountants (om bij mijn vakgebied te blijven) levert er 77 op!!
Ik hoop maar dat dit de verwerpelijkheid van je methode bewijst, en dat het niets over mijn vakgebied zegt....
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Desiree »

Joannah schreef:
Desiree schreef:tja, wat ik weet, is dat het heel vriendelijke, boeiende mensen kunnen zijn.

Net zoals het moderne denken is, van alle godsdiensten wat, maar niets té, dus té christelijk, té joods ect.. daar kunnen ze niets mee. Dat valt te denken.

Ik ben er niet zo benauwd voor, toch ik ben wel té. Maar ik sta er pal voor, zei ze met een glimlach. ;)
Niets is wat het lijkt, Satan is ook vriendelijk en boeiend, blijf er ver van vandaan.
Ik blijf erbij. Ik heb zekerheid, en geloof in Jezus als mijn Verlosser. Dat is zoals ik ben.
Als je anders denkt, mag dat. Discussieren is hardstikke interessant.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Vrijmetselarij

Bericht door Democritus »

eilander schreef:
MarthaMartha schreef:Een verband wat zo veel en zo vaak gelegd wordt en de combinatie satanisme en vrijmetselarij op google minimaal 64 pagina's oplevert..... dan zou je het ook om moeten keren. Misschien moet je wel van sterke huize komen om te staven dat er geen verband is.

en nee, ook jij hoeft van mij de zolder niet op (de kast ook niet ;) )
Ik ga me niet in deze discussie mengen omdat ik er géén verstand van heb...
Maar je google-methode lijkt mij niet juist. Ik heb het zojuist geprobeerd en kom in die combinatie aan 60 pagina's.
Maar de combinatie: satanisme en accountants (om bij mijn vakgebied te blijven) levert er 77 op!!
Ik hoop maar dat dit de verwerpelijkheid van je methode bewijst, en dat het niets over mijn vakgebied zegt....
En dat van mij :nananere
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vrijmetselarij

Bericht door MarthaMartha »

Democritus schreef:
eilander schreef:
MarthaMartha schreef:Een verband wat zo veel en zo vaak gelegd wordt en de combinatie satanisme en vrijmetselarij op google minimaal 64 pagina's oplevert..... dan zou je het ook om moeten keren. Misschien moet je wel van sterke huize komen om te staven dat er geen verband is.

en nee, ook jij hoeft van mij de zolder niet op (de kast ook niet ;) )
Ik ga me niet in deze discussie mengen omdat ik er géén verstand van heb...
Maar je google-methode lijkt mij niet juist. Ik heb het zojuist geprobeerd en kom in die combinatie aan 60 pagina's.
Maar de combinatie: satanisme en accountants (om bij mijn vakgebied te blijven) levert er 77 op!!
Ik hoop maar dat dit de verwerpelijkheid van je methode bewijst, en dat het niets over mijn vakgebied zegt....
En dat van mij :nananere
:oO :oO :oO :oO :oO :oO :oO :oO :oO :oO :oO :oO :oO
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie