Orgaandonatie

Geytenbeekje

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 24 Okt 2019, 14:26

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat is ook wel zo, je hebt ook mensen die een ketting om hebben met; Ik wil niet gereanimeerd worden. Ook zoiets
Ja, dat is ook zo. Hoewel ik de vraagstukken rondom reanimatie en orgaandonatie niet met elkaar wil vereenzelvigen.

Komt wel op hetzelfde neer toch; Je wilt geen reanimatie (wat betekend dat het overlijden sneller gaat) en je wilt geen organen wat ook betekend dat er een grotere kans is op het overlijden.

Hollander

Berichtdoor Hollander » 24 Okt 2019, 14:46

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat is ook wel zo, je hebt ook mensen die een ketting om hebben met; Ik wil niet gereanimeerd worden. Ook zoiets
Ja, dat is ook zo. Hoewel ik de vraagstukken rondom reanimatie en orgaandonatie niet met elkaar wil vereenzelvigen.

Komt wel op hetzelfde neer toch; Je wilt geen reanimatie (wat betekend dat het overlijden sneller gaat) en je wilt geen organen wat ook betekend dat er een grotere kans is op het overlijden.
Natuurlijk zijn er overlappende gezichtspunten. Maar er zijn ook verschillen. Zo wordt bij reanimatie geen medisch-technische ingreep gedaan in het lichaam, terwijl dit bij orgaandonatie wel is. Een ander verschil ligt bij het moment van sterven, bij reanimatie gaat het om een acute poging tot levensredding, terwijl dit bij orgaandonatie niet altijd het geval hoeft te zijn. Sommige orgaandonaties zijn gericht op levensverbetering of levensverlenging, een ander deel is meer vergelijkbaar met de acute levensredding. Ongetwijfeld zijn meer verschillen op te sommen.

Posthoorn

Berichtdoor Posthoorn » 24 Okt 2019, 16:38

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
Zou je, zoals je nú denkt, organen aannemen van onbekende personen als jíj het nodig hebt?
Persoonlijk vind ik dat het een met het ander samenhangt. Als je principieel geen donor bent, moet je ook principieel geen donororganen willen hebben, m.u.v. bloed of een nier, waarvoor geen (hersen)dode donor nodig is.

Geytenbeekje

Berichtdoor Geytenbeekje » 24 Okt 2019, 16:42

Posthoorn schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
Zou je, zoals je nú denkt, organen aannemen van onbekende personen als jíj het nodig hebt?
Persoonlijk vind ik dat het een met het ander samenhangt. Als je principieel geen donor bent, moet je ook principieel geen donororganen willen hebben, m.u.v. bloed of een nier, waarvoor geen (hersen)dode donor nodig is.

Vind ik ook wel. Maar als ze het toch aan je vragen...
In zo'n situatie is het toch verleidelijk om dan toch een transplantatie toe te staan, vooral als je familie er dan ook krenten in de pap hebben.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Ethiek”