Doel van het huwelijk

Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Op mijn beurt ben ik dan weer benieuwd naar de tijd waarop deze zegenopdracht niet meer van kracht is geworden.
Altijd makkelijk op deze manier discussiëren he. Vind je dat de mens net zoveel kinderen moet krijgen als fysiek mogelijk ondanks de overbevolking en dito gevolgen? Oftewel door moet gaan tot de aarde vol is? Of was de genoemde opdracht gericht aan de eerste mensen en Noach na de zondvloed. Dat geloof ik nl. Extrapoleren hiervan is m.i. niet zomaar een abc’tje.
Maar waarom zou het alleen aan het begin van de tijd gelden? Die vraag, daar gaat het mij om. Tot hoeveel geslachten gold de zegenopdracht? Alleen voor Noach? Bijzonder, hij had al kinderen toen sdit tegen hem gezegd werd...

Over aantallen is door eilander al het nodige gezegd, daar ga ik niets aan toevoegen.
Ik lees het echt als een opdracht om een, op dat moment vrijwel, lege aarde te gaan bevolken. Ik denk niet dat je een persoonlijke opdracht per definitie moet extrapoleren. We gaan bv toch ook niet allemaal naar het beloofde land? Of knippen ons haar niet? Om maar een wat flauw zijweggetje te noemen. Ik geloof in wat Eilander schreef over kinderen als zegen van de Heere. Maar op die basis, niet op die opdracht. Beetje net als over inenten. Laat je de Heere bepalen in afwachtende afhankelijkheid of niet. Niet obv 2 teksten.

Om in de trant van Eilander te blijven, ik zou het ook keurig vinden als de wil van de vrouw leidend mag zijn. Ik heb helaas nogal wat misbruik van deze tekst gezien. Vandaar wellicht mijn wat stevige mening erover.
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Mannetje schreef:
Wandelende schreef:Het huwelijksdoel is helemaal niet om kinderen te krijgen.
In gesprekken ben ik er altijd erg voorzichtig mee om het woord kinderen al te snel aan het woord huwelijk te koppelen. Zeker bij pas gesloten huwelijken.
Waarom niet bij pas gesloten huwelijken? Dat is toch ook de taal van het huwelijksformulier?
Omdat het krijgen van kinderen geen huwelijksdoel is. Het ontvangen van kinderen een zegen en genadegift van God. Dit onderwerp is voor mij bedoeld als gebedsonderwerp tussen echtpaar en God en gespreksonderwerp tussen man en vrouw.

Daarnaast is er nog een andere reden dat ik heel voorzichtig ben op dit punt. Over het algemeen is er in de sociale contacten een bijzonder grote mate van onhandigheid richting (pas)getrouwde stellen. Voornamelijk dat de gespreksonderwerpen veelal de verwachting scheppen dat aan een huwelijk per definitie kinderen verbonden zijn. Òf dat het huwelijk ná de kinderzegen alleen nog maar draait om de kinderen.

De huwelijksdoelen in het huwelijksformulier zijn glashelder. En die staan óók op dit punt volgens mij steeds meer onder druk.
Dat is ongeveer wat ik ook bedoel, al verwoord jij het een stuk mooier Wandelende!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:De discussie wordt niet echt beter als we direct gaan beginnen over het 'fysiek maximale' tegen degenen die het krijgen van kinderen benadrukken i.p.v het nemen ervan.
Helemaal eens. Ik lees met steeds grotere verbazing dit topic..
Tegelijkertijd laat het zien hoe geinfecteerd we zijn door de tijdgeest.
Om na het trouwen direct open te staan voor de kinderzegen lijkt een gepasseerd station te worden binnen onze gezindte,
En dat, terwijl de kinderzegen gekoppeld is aan de uitbreiding van Zijn koninkrijk.
Dus om dat mee te nemen in het gebed tijdens een huwelijksdienst is heel normaal.
Je wenst zo'n jong bruidspaar die zegen toch toe?

De discussie over het fysiek maximale is een geheel andere.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:Helemaal eens. Ik lees met steeds grotere verbazing dit topic..
Tegelijkertijd laat het zien hoe geinfecteerd we zijn door de tijdgeest.
Om na het trouwen direct open te staan voor de kinderzegen lijkt een gepasseerd station te worden binnen onze gezindte,
En dat, terwijl de kinderzegen gekoppeld is aan de uitbreiding van Zijn koninkrijk.
Dus om dat mee te nemen in het gebed tijdens een huwelijksdienst is heel normaal.
Je wenst zo'n jong bruidspaar die zegen toch toe?
Hoezo zou je mijn postings met stijgende verbazing lezen?
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Bezorgd »

Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Helemaal eens. Ik lees met steeds grotere verbazing dit topic..
Tegelijkertijd laat het zien hoe geinfecteerd we zijn door de tijdgeest.
Om na het trouwen direct open te staan voor de kinderzegen lijkt een gepasseerd station te worden binnen onze gezindte,
En dat, terwijl de kinderzegen gekoppeld is aan de uitbreiding van Zijn koninkrijk.
Dus om dat mee te nemen in het gebed tijdens een huwelijksdienst is heel normaal.
Je wenst zo'n jong bruidspaar die zegen toch toe?
Hoezo zou je mijn postings met stijgende verbazing lezen?

Het komt in je postings over alsof je " de tweede oorzaak" waarom God de huwelijken staat heeft ingezet: " opdat zij hun kinderen (die zij krijgen zullen), in de waarachtige kennis en vrees Gods, Hem tot eer en tot hun zaligheid opvoeden. " niet wilt zien als doel van het huwelijk. Terwijl dat hier dus wel staat.
Natuurlijk is er een pastorale benadering vereist bij hen die door oorzaken geen kinderen kunnen krijgen. Maar dat is de uitzondering, en niet de standaard.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Helemaal eens. Ik lees met steeds grotere verbazing dit topic..
Tegelijkertijd laat het zien hoe geinfecteerd we zijn door de tijdgeest.
Om na het trouwen direct open te staan voor de kinderzegen lijkt een gepasseerd station te worden binnen onze gezindte,
En dat, terwijl de kinderzegen gekoppeld is aan de uitbreiding van Zijn koninkrijk.
Dus om dat mee te nemen in het gebed tijdens een huwelijksdienst is heel normaal.
Je wenst zo'n jong bruidspaar die zegen toch toe?
Hoezo zou je mijn postings met stijgende verbazing lezen?

Het komt in je postings over alsof je " de tweede oorzaak" waarom God de huwelijken staat heeft ingezet: " opdat zij hun kinderen (die zij krijgen zullen), in de waarachtige kennis en vrees Gods, Hem tot eer en tot hun zaligheid opvoeden. " niet wilt zien als doel van het huwelijk. Terwijl dat hier dus wel staat.
Natuurlijk is er een pastorale benadering vereist bij hen die door oorzaken geen kinderen kunnen krijgen. Maar dat is de uitzondering, en niet de standaard.
Dat doel weet ik zeer zeker. Het wijst op een godzalige opvoeding wanneer men kinderen krijgt. Het kernpunt ligt daar op het doel van een godzalige opgroeien en niet op het krijgen van kinderen. In herziening van het klassieke formulier staat dan ook "indien zij die krijgen".
Met het klassieke formulier, dus zoals jij het schrijft, is het ons ook op deze pastorale wijze gezegd tijdens ons huwelijksgesprek.

En daarnaast vraag ik mij af in hoeverre je mijn postings echt hebt proberen te doorgronden. Nergens geef ik aan dat het krijgen van kinderen losgekoppeld moet worden van het huwelijk. Nergens geef ik aan dat een huwelijk niet direct open hoeft te staan voor kinderen.
Juist de kinderzegen is een grote genadegift, een zegen van God. Een kroon op het huwelijk tussen man en vrouw. Maar is je huwelijk onvolmaakt zonder kinderen?
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Bezorgd »

Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Helemaal eens. Ik lees met steeds grotere verbazing dit topic..
Tegelijkertijd laat het zien hoe geinfecteerd we zijn door de tijdgeest.
Om na het trouwen direct open te staan voor de kinderzegen lijkt een gepasseerd station te worden binnen onze gezindte,
En dat, terwijl de kinderzegen gekoppeld is aan de uitbreiding van Zijn koninkrijk.
Dus om dat mee te nemen in het gebed tijdens een huwelijksdienst is heel normaal.
Je wenst zo'n jong bruidspaar die zegen toch toe?
Hoezo zou je mijn postings met stijgende verbazing lezen?

Het komt in je postings over alsof je " de tweede oorzaak" waarom God de huwelijken staat heeft ingezet: " opdat zij hun kinderen (die zij krijgen zullen), in de waarachtige kennis en vrees Gods, Hem tot eer en tot hun zaligheid opvoeden. " niet wilt zien als doel van het huwelijk. Terwijl dat hier dus wel staat.
Natuurlijk is er een pastorale benadering vereist bij hen die door oorzaken geen kinderen kunnen krijgen. Maar dat is de uitzondering, en niet de standaard.
Dat doel weet ik zeer zeker. Het wijst op een godzalige opvoeding wanneer men kinderen krijgt. Het kernpunt ligt daar op het doel van een godzalige opgroeien en niet op het krijgen van kinderen. In herziening van het klassieke formulier staat dan ook "indien zij die krijgen".
Met het klassieke formulier, dus zoals jij het schrijft, is het ons ook op deze pastorale wijze gezegd tijdens ons huwelijksgesprek.

En daarnaast vraag ik mij af in hoeverre je mijn postings echt hebt proberen te doorgronden. Nergens geef ik aan dat het krijgen van kinderen losgekoppeld moet worden van het huwelijk. Nergens geef ik aan dat een huwelijk niet direct open hoeft te staan voor kinderen.
Juist de kinderzegen is een grote genadegift, een zegen van God. Een kroon op het huwelijk tussen man en vrouw. Maar is je huwelijk onvolmaakt zonder kinderen?
Klopt, daar zit een pastorale gedachte achter dat de kinderzegen uit kan blijven.
(Maar heeft niet met de hedendaagse gezinsplanning te maken. )

Je huwelijk is zeker niet onvolmaakt zonder kinderen. Want: "De eerste oorzaak is, opdat de één de ander trouw zou helpen en bijstaan in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren"
Maar we moeten niet vanwege de uitzondering. en lees dit niet verkeerd, want het kan een groot kruis zijn, niet de tweede oorzaak maar in mindering brengen in gesprekken en gebed tijdens de huwelijksdienst.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door parsifal »

Toch denk ik dat we ons in dit geval niet teveel met elkaar moeten bemoeien. Wij hebben jaren geworsteld met geen kinderen krijgen (mijn vrouw meer dan ik) en het is gewoon pijnlijk om te horen en lezen dat een huwelijk zonder kinderen als niet volledig wordt gezien.
Hoe kijken we aan tegen huwelijken van vrouwen van boven de vijftig? Of van een stel waarvan bij de vrouw om medische redenen de baarmoeder is verwijderd (of de man door bestraling onvruchtbaar is geworden)?

Ik heb het idee dat men in Nederland onder Christenen over het algemeen trouwens nog wel consequent is in kinderen als gave van de Heere zien en men voorzichtig is met vragen naar de kinderen bij een stel wat al jaren getrouwd is. In Indonesie, waar mijn vrouw vandaan komt is men een stuk directer en dat is pijnlijk.

Verder is het mi allemaal zo duidelijk niet dat ook nu nog het vervullen van de aarde nog tot onze doelen behoort, gegeven hoeveel mensen er al zijn is dat doel al aardig bereikt. Ook in het NT waar de nadruk minder is gaan liggen op biologische banden zie je niet zo veel nadruk meer op het krijgen van kinderen. De manier waarop Paulus de ongehuwde status beschrijft lijkt toch te wijzen op dat we als mens (mogelijk ook getrouwd mens) niet perse voortplanting als een doel hoeven te zien. En zelfs in het OT wordt in Hooglied een lichamelijke liefde bezongen (of gebruikt als beeld) waar de voortplanting niet centraal staat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Ik vraag me af waarom je niet zou mogen zeggen dat het huwelijk onvolmaakt is als de kinderzegen uitblijft. Is dat niet juist Bijbels? Het geeft vaak wel een groot verdriet...
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:Klopt, daar zit een pastorale gedachte achter dat de kinderzegen uit kan blijven.
(Maar heeft niet met de hedendaagse gezinsplanning te maken. )


Ik spreek niet over de hedendaagse gezinsplanning. Want ik ken de motieven doorgaans niet van mensen. En die weet de dominee en/of kerkenraad vaak ook niet. Dus met dit punt zou ik bij (pas)gesloten huwelijken ook voorzichtig om in te vullen voor een ander. Soms zijn de redenen wel bekend en dan kan je daar als pastor het gesprek over voeren. En dan niet in de vorm van een monoloog tijdens een huwelijksdienst, maar tijdens een oprecht bewogen dialoog.
Je huwelijk is zeker niet onvolmaakt zonder kinderen. Want: "De eerste oorzaak is, opdat de één de ander trouw zou helpen en bijstaan in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren"
Maar we moeten niet vanwege de uitzondering. en lees dit niet verkeerd, want het kan een groot kruis zijn, niet de tweede oorzaak maar in mindering brengen in gesprekken en gebed tijdens de huwelijksdienst.
Zeker. De kinderzegen als genadegift van God mag (en moet) tijdens een huwelijksdienst genoemd worden. Maar wel als gebedspunt want het is een zegen die tot uitbreiding van Gods Koninkrijk kan leiden. Zeker wanneer dit punt verder is vermeden tijdens het huwelijksgesprek.

Daarnaast speelt er nog een aspect mee. In algemeenheid wordt er nog weleens wat ingevuld. Zijn echtparen zonder kinderen ook altijd kinderloze echtparen? En zouden `kinderloze` echtparen dan ook echt niet voldoen aan het tweede punt uit het huwelijksformulier?
Als wij oprecht belijden dat de eerste samensmelting al een kind is, dan kan ik niet anders concluderen dat er heel wat 'kinderloze' echtparen helemaal geen kinderloos echtpaar zijn. Mensen zien alleen maar aan wat voor ogen is en juist op dat punt is grote voorzichtigheid van essentieel belang. Zeker in onderlinge gesprekken, pastorale gesprekken of preken.
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:Ik vraag me af waarom je niet zou mogen zeggen dat het huwelijk onvolmaakt is als de kinderzegen uitblijft. Is dat niet juist Bijbels? Het geeft vaak wel een groot verdriet...
Het een zijn in de Heere, wat God samengevoegd heeft , geeft volmaaktheid. Dat hebben wij leren zien na het uitblijven van de kinderzegen. Ja het geeft gemis. Ja het geeft verdriet. Maar de uiteindelijke volmaaktheid lag en ligt in het samen wandelen voor de Heere. Een huwelijk in de Heere. Als dat er niet is, maar wel de kinderzegen, ben je onvolmaakt, verloren. Of er nu wel of geen kinderen zijn.

En dan, als de kinderzegen uitblijft kan God soms wegen openen ( maar dat kan dan dus ook als er wel biologisch eigen kinderen zijn) om zorg te geven aan andermans kinderen. En hen een christelijke godzalige opvoeding te geven. Het is een andere weg. Geen vervanging.

Dus niet trouwen voordat de Heere gekend wordt.
Kinderzegen is niet het hoofddoel van een huwelijk. Maar het wandelen voor de Heere.
En alleen van daaruit valt er een werkelijke christelijke opvoeding te geven. Maar ook alleen van daaruit is er sprake van een christelijk volmaakt huwelijk in de Heere. Met of zonder kinderen.

Dat is een les die wij geleerd hebben. En dat heeft ons ook het gemis/ verlies een plaatsje kunnen geven. En maakt dat dat kruis gedragen kan worden.
Want alleen een leven met de Heere, kent de vrede die alle verstand te boven gaat. En overschaduwd alle pijn en verdriet. Van gemis, van verlies.

En dat wandelen in Hem dat zou de kern moeten zijn in de huwelijksgesprekken.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Isala »

Lilian1975 schreef:Dus niet trouwen voordat de Heere gekend wordt.
Helemaal mee eens.
Eerst bekering en dan verkering zei men vroeger wel eens.
Jaren geleden vond ik dit een overdreven advies, nu raad ik het van harte aan.
Hora est!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wandelende »

Isala schreef:
Lilian1975 schreef:Dus niet trouwen voordat de Heere gekend wordt.
Helemaal mee eens.
Eerst bekering en dan verkering zei men vroeger wel eens.
Jaren geleden vond ik dit een overdreven advies, nu raad ik het van harte aan.
Zou dat de Bijbelse lijn zijn? En zo ja, kan je dat toelichten?
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Lilian1975 »

Wandelende schreef:
Isala schreef:
Lilian1975 schreef:Dus niet trouwen voordat de Heere gekend wordt.
Helemaal mee eens.
Eerst bekering en dan verkering zei men vroeger wel eens.
Jaren geleden vond ik dit een overdreven advies, nu raad ik het van harte aan.
Zou dat de Bijbelse lijn zijn? En zo ja, kan je dat toelichten?
Hoe zou je gerust kunnen leven zonder God en dus een huwelijk aan gaan zonder dat God gekend wordt?
Bekeert u heden! Dat is de Bijbelse lijn.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mannetje »

Hoe zou je een huwelijk kunnen mijden en ondertussen onbekeerd blijven. Is dat beter?
-
Plaats reactie