En dan kan ik weer komen met Hebr 11 waar de oudtestamnetische gelovige als voorbeeld wordt gebruikt.Afgewezen schreef:Het ligt eraan vanuit welk oogpunt je het bekijkt. Maar laten we niet uit het oog verliezen wat Paulus schrijft in Galaten 4:huisman schreef:Nee hoor , want dat gevoel deel ik, maar de gelovige van het O.T. had ook een volmaakt geloof. Anders, maar toch hetzelfde. Wie het vatten kan vatte het.
1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.
Hoe het precies allemaal zit, weet ik ook niet, maar dát er een verschil is, is duidelijk.
En zo geloof ik ook dat je het woord 'wedergeboorte' niet als technische term voor het komen tot geloof moet gebruiken, maar meer specifiek voor het komen tot geloof in het NT. Het woord heeft méér in zich dan alleen het eerste.
Wanneer we alle uitspraken uit het NT over het 'plus' van het NT reduceren tot 'de Heere Jezus is nu gekomen en in het OT nog niet, maar verder is er geen verschil', denk ik dat je te kort doet aan de boodschap van het NT.
M.i. is dit ook niet een discussie die diepe kernen raakt want in de eeuwige zaligheid zal er geen verschil zijn tussen de gezaligden uit het O.T. en de gezaligden vanaf Pinksteren. Zij zingen samen het Lied van het Lam.