Maria in protestants perspectief.

Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Faramir »

.......knip-knap-----inderdaad; je kan beslissingen over Mod-beleid alleen maar via PB doen
vr. gr. helma
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Bert Mulder »

Faramir schreef:
helma schreef:een 'pleidooi' voor Mariaverering/Mariadevotie is in strijd met Gods Woord en daarom zijn hier enige postings weggehaald.
Het spijt me zeer, maar ik heb met de Bijbel netjes aangetoond dat dit zeker niet het geval is. En dan zal ook deze reactie verwijderd worden aangezien commentaar op moderatie in de achterkamertjes moet geschieden. Maar goed, ik heb in mijn reactie geen forumregel overtreden en toch wordt een Bijbels betoog wat alle ruimte laat voor meerdere visies waaronder de reformatorische verwijdert. Schijnbaar kon zoiets het daglicht niet verdragen op dit forum, en dat is lichtelijk schandelijk als ik zo de doelstelling (namelijk een theologisch discussieforum) van dit forum bekijk.

HEEEE!!!

houd je even aan de forumregels, joh:


Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Doelgroep
Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte.

Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.

Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kunnen verlaten

Doelstelling
Refoforum is een forum voor de gereformeerde gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussiëren over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte zelf óf over de interactie tussen de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Met deze discussies trachten de deelnemers van elkaar te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de gereformeerde gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Faramir schreef:
helma schreef:een 'pleidooi' voor Mariaverering/Mariadevotie is in strijd met Gods Woord en daarom zijn hier enige postings weggehaald.
Het spijt me zeer, maar ik heb met de Bijbel netjes aangetoond dat dit zeker niet het geval is. En dan zal ook deze reactie verwijderd worden aangezien commentaar op moderatie in de achterkamertjes moet geschieden. Maar goed, ik heb in mijn reactie geen forumregel overtreden en toch wordt een Bijbels betoog wat alle ruimte laat voor meerdere visies waaronder de reformatorische verwijdert. Schijnbaar kon zoiets het daglicht niet verdragen op dit forum, en dat is lichtelijk schandelijk als ik zo de doelstelling (namelijk een theologisch discussieforum) van dit forum bekijk.

HEEEE!!!

houd je even aan de forumregels, joh:


Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Doelgroep
Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte.

Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.

Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kunnen verlaten

Doelstelling
Refoforum is een forum voor de gereformeerde gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussiëren over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte zelf óf over de interactie tussen de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Met deze discussies trachten de deelnemers van elkaar te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de gereformeerde gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Bert Mulder moderator ?????????????? ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef: Bert Mulder moderator ?????????????? ;)
en dat wist gij niet?

zijt gij alleen een vreemdeling op RF?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Solipsis »

Bert Mulder schreef:
Faramir schreef:
helma schreef:een 'pleidooi' voor Mariaverering/Mariadevotie is in strijd met Gods Woord en daarom zijn hier enige postings weggehaald.
Het spijt me zeer, maar ik heb met de Bijbel netjes aangetoond dat dit zeker niet het geval is. En dan zal ook deze reactie verwijderd worden aangezien commentaar op moderatie in de achterkamertjes moet geschieden. Maar goed, ik heb in mijn reactie geen forumregel overtreden en toch wordt een Bijbels betoog wat alle ruimte laat voor meerdere visies waaronder de reformatorische verwijdert. Schijnbaar kon zoiets het daglicht niet verdragen op dit forum, en dat is lichtelijk schandelijk als ik zo de doelstelling (namelijk een theologisch discussieforum) van dit forum bekijk.

HEEEE!!!

houd je even aan de forumregels, joh:


Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Doelgroep
Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte.

Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.

Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kunnen verlaten

Doelstelling
Refoforum is een forum voor de gereformeerde gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussiëren over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte zelf óf over de interactie tussen de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Met deze discussies trachten de deelnemers van elkaar te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de gereformeerde gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Het zou toch een stuk sterker zijn als men Faramir weet te weerleggen, in plaats van hem zo het zwijgen op te leggen. Is dit soms wat men noemt een blinde vlek?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Bert Mulder »

Solipsis schreef: Het zou toch een stuk sterker zijn als men Faramir weet te weerleggen, in plaats van hem zo het zwijgen op te leggen. Is dit soms wat men noemt een blinde vlek?
Ok.

Bij dezen:

Er is 1 middelaar tussen God en mens, onze Heere Jezus Christus. Niet Maria of enig andere heilige.

Het 2e verbod van Gods heilige liefdewet verbied het maken van beelden op God daardoor te dienen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Jacobse »

Bert Mulder schreef:
Solipsis schreef: Het zou toch een stuk sterker zijn als men Faramir weet te weerleggen, in plaats van hem zo het zwijgen op te leggen. Is dit soms wat men noemt een blinde vlek?
Ok.

Bij dezen:

Er is 1 middelaar tussen God en mens, onze Heere Jezus Christus. Niet Maria of enig andere heilige.

Het 2e verbod van Gods heilige liefdewet verbied het maken van beelden op God daardoor te dienen.
Volstrekt mee eens.
Niettemin denk ik wel eens:
Maria zelf zegt, Lukas 1 vers 49:
"want zie, van nu aan zullen mij zalig prijzen alle geslachten, omdat grote dingen aan mij gedaan heeft de Machtige. En heilig is Zijn Naam, en Zijn barmhartigheid van geslacht tot geslacht voor wie Hem vrezen."
Als protestanten zijn we in het licht hiervan misschien wel wat heel mager, als het om Maria de moeder van de Heere gaat.
Thomas.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door huisman »

Jacobse schreef:
Bert Mulder schreef:
Solipsis schreef: Het zou toch een stuk sterker zijn als men Faramir weet te weerleggen, in plaats van hem zo het zwijgen op te leggen. Is dit soms wat men noemt een blinde vlek?
Ok.

Bij dezen:

Er is 1 middelaar tussen God en mens, onze Heere Jezus Christus. Niet Maria of enig andere heilige.

Het 2e verbod van Gods heilige liefdewet verbied het maken van beelden op God daardoor te dienen.
Volstrekt mee eens.
Niettemin denk ik wel eens:
Maria zelf zegt, Lukas 1 vers 49:
"want zie, van nu aan zullen mij zalig prijzen alle geslachten, omdat grote dingen aan mij gedaan heeft de Machtige. En heilig is Zijn Naam, en Zijn barmhartigheid van geslacht tot geslacht voor wie Hem vrezen."
Als protestanten zijn we in het licht hiervan misschien wel wat heel mager, als het om Maria de moeder van de Heere gaat.
Thomas.
Dat was de reden om dit topic te openen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door refo »

Ik denk dat die uitspraak van Maria een beetje overdreven wordt.
Zij bedoelt daar (volgens mij ;) ) te zeggen: ik mag de moeder des Heeren zijn. Dat zal er voor zorgen dat ik nu en zolang de wereld bestaat door mensen niet vergeten zal worden, ja, zelfs als bijzonder gelukkige vrouw gehouden zal worden.
Dat is precies wat Elisabeth ook zei. 'Wat bijzonder dat de moeder des Heeren tot mij komt.'
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Joannah »

refo schreef:Ik denk dat die uitspraak van Maria een beetje overdreven wordt.
Zij bedoelt daar (volgens mij ;) ) te zeggen: ik mag de moeder des Heeren zijn. Dat zal er voor zorgen dat ik nu en zolang de wereld bestaat door mensen niet vergeten zal worden, ja, zelfs als bijzonder gelukkige vrouw gehouden zal worden.
Dat is precies wat Elisabeth ook zei. 'Wat bijzonder dat de moeder des Heeren tot mij komt.'
Beiden geven echter alleen Hem alle eer.We weten toch wat jezus tegen zijn moeder zei toen ze Hem kwijtwaren?
EN we weten toch ook wat de biojbel zegt over welke verering van mensen ook?
Alleen HIJ mag vereerd worden, niemand anders, zefs voor een apostel mag men niet buigen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door helma »

Markus 3

31 Zo kwamen dan Zijn broeders en Zijn moeder; en buiten staande, zonden zij tot Hem, en riepen Hem.

32 En de schare zat rondom Hem; en zij zeiden tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders daar buiten zoeken U.

33 En Hij antwoordde hun, zeggende: Wie is Mijn moeder, of Mijn broeders?

34 En rondom overzien hebbende, die om Hem zaten, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.

35 Want zo wie den wil van God doet, die is Mijn broeder, en Mijn zuster, en moeder.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Markus 3

31 Zo kwamen dan Zijn broeders en Zijn moeder; en buiten staande, zonden zij tot Hem, en riepen Hem.

32 En de schare zat rondom Hem; en zij zeiden tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders daar buiten zoeken U.

33 En Hij antwoordde hun, zeggende: Wie is Mijn moeder, of Mijn broeders?

34 En rondom overzien hebbende, die om Hem zaten, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.

35 Want zo wie den wil van God doet, die is Mijn broeder, en Mijn zuster, en moeder.
Zo staat het niet alleen in protestants maar ook in Bijbels perspectief. :super
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
helma schreef:Markus 3

31 Zo kwamen dan Zijn broeders en Zijn moeder; en buiten staande, zonden zij tot Hem, en riepen Hem.

32 En de schare zat rondom Hem; en zij zeiden tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders daar buiten zoeken U.

33 En Hij antwoordde hun, zeggende: Wie is Mijn moeder, of Mijn broeders?

34 En rondom overzien hebbende, die om Hem zaten, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.

35 Want zo wie den wil van God doet, die is Mijn broeder, en Mijn zuster, en moeder.
Zo staat het niet alleen in protestants maar ook in Bijbels perspectief. :super
En dus was Maria Zijn moeder in dubbele zin , en ze deed door genade de wil van God en ze was naar de natuur Zijn moeder. (zo wordt ze steeds door de Evangelisten genoemd)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik wil even een paar voorbeelden uit de Bijbel aanhalen:
1. Bruiloft te Kana waar Jezus met Zijn discipelen was en ook Maria.
Wat gebeurt er? De wijn is op. Maria gaat naar de Heer en zegt: `ze hebben geen wijn`. Wat is het antwoord van de Heer: `Vrouw is dit een zaak tussen Mij en u?`(vertaling Dr F. de Graaff) en warop Maria de bedienden influistert: `wat Hij ook zegt, doet dat`. En....ze vullen de watervaten met WATER! En de Heer....als Goddelijke Tovenaar tovert Hij de beste wijn, ooit gedronken.
2. Op Gogotha, waar de Heer aan het kruis hangt zegt Hij tegen Maria:`Vrouw, zie uw zoon`en tegen Johannes `Zie uw moeder`.
`Hier werd de `sociale dienst ingesteld`, (zei ooit Ds van Eckeveld).
Natuurlijk, Maria moet GEeerd worden, maar niet VEReerd.
Maar.....we vergeten weleens dat het een Benadigde Vrouw is. En dat mag best met HOOFDLETTERS geschreven worden.
En natuurlijk is Maria geen Medeverlosseres.(zoals onze roomskatholieke broeder en zuster het nog altijd leert, helaas).
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Faramir »

Eppo Gremdaat schreef: En natuurlijk is Maria geen Medeverlosseres.
Natuurlijk niet.
(zoals onze roomskatholieke broeder en zuster het nog altijd leert, helaas).
Dat is niet het geval. Heugelijk nieuws dus voor je.

Is ook nooit leer geweest, slechts een groep katholieken die dat opperde maar geen gehoor kregen.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Plaats reactie