Maria in protestants perspectief.

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:Eindelijk lijken ze oecumenisch elkaar nader te begrijpen. Jammer van de Reformatie? Of zou men dat nog niet hardop durven zeggen? Wat we hier horen is een wonder van syncretisme.
Maar DIA, het is toch niet verboden om over Maria na te denken? Ze is een Bijbelse figuur die een belangrijke rol heeft gespeeld in de heilsgeschiedenis. In de RK-kerk wordt die rol veel groter gemaakt dan wat in de Bijbel beschreven is. Maar dat maakt haar toch niet tot een verboden figuur voor protestanten/reformatorischen? Ik heb in mijn leven volgens mij veel meer preken gehoord over Simson en Gideon en Elia dan over Maria.
Nu doen we net of er sprake is van een aangenomen Mariafobie. Waar komt die nepwijsheid vandaan? Is dat voor om ons een schuldcomplex of een tekortkoming aan te praten? Mij is totaal geen Mariafobie bekend. We lezen dat Maria de gezegende onder de vrouwen wordt genoemd. Maar wat te denken van der moeder aller gelovigen, zie ook wat prof. van Vlastuin daarover zegt. Ik vond het wat jammer dat hij niet meer afstand nam want in feite kon ik het niet anders zien dan een grote poppenkast, en Rome is verheugd, een begin is er... Of ik meer heb horen preken over genoemde personen weet ik niet. Maria is in ieder geval niet meer dan Mozes en de profeten. Wel anders, maar gewoon een mens, geboren, dood door de zonden en misdaden, gelijk alle andere mensen. We moeten geen godsdienst maken naar ons beeld en onze gelijkenis. En dat zie ik hier gebeuren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Floppy »

Wat Maria bijzonder maakt, bijzonderder dan Mozes, Simson of Elia, is dat de Heere Jezus naar Zijn mensheid de uiterlijke (erfelijke) kenmerken van Maria zal hebben gekregen. In het gereformeerd belijden wordt daar niet veel waarde aan gehecht, maar als de ark al zo heilig was waar 'slechts' de twee stenen tafelen in lagen van de wet dat Uzza stierf toen hij die aanraakte, dan is het toch niet zo vreemd om Maria hoog te achten omdat zij de Heere onder haar hart droeg?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Zita schreef:Maar dat maakt haar toch niet tot een verboden figuur voor protestanten/reformatorischen? Ik heb in mijn leven volgens mij veel meer preken gehoord over Simson en Gideon en Elia dan over Maria.
Dat ben ik wel met je eens.

Maar het is voor mij een stap verder (te ver) om het Mariafeest te gaan vieren, of dagelijks het Magnificat te zingen (suggesties van Prof. dr. ds. A. Huijgen).
Ik zou dit toch graag aanbevelen, mijn part dagelijks: https://youtu.be/EsUWG2axB3w
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Terri »

Floppy schreef:Wat Maria bijzonder maakt, bijzonderder dan Mozes, Simson of Elia, is dat de Heere Jezus naar Zijn mensheid de uiterlijke (erfelijke) kenmerken van Maria zal hebben gekregen. In het gereformeerd belijden wordt daar niet veel waarde aan gehecht, maar als de ark al zo heilig was waar 'slechts' de twee stenen tafelen in lagen van de wet dat Uzza stierf toen hij die aanraakte, dan is het toch niet zo vreemd om Maria hoog te achten omdat zij de Heere onder haar hart droeg?
Dit is voor mij nieuw. ( op zich zegt dat niet zoveel hoor :) )
Wil je daar iets meer over vertellen?
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door DDD »

Het is je toch wel eens opgevallen dat kinderen soms op hun ouders lijken?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Terri »

Volgens mij ben je je smiley vergeten, want dat is natuurlijk een grapje. Of je moet denken dat ik een soort van suffertje ben. :)

Maar ik heb/had een wat ander idee over de bevruchting bij Maria.
Maar ga me er eens wat verder in verdiepen.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door DDD »

Dat was inderdaad een grapje.

Maar dat leek mij wel duidelijk. Los daarvan begrijp ik nog steeds niet wat er opmerkelijk was en waar je nu door verrast was.

Als Jezus werkelijk mens was, leek hij op zijn moeder. In dit geval niet op zijn Vader, want die was er niet, in lichamelijke zin. Dus Jezus leek op zijn moeder en opa en oma (voor zover mijn genetische kennis reikt, en dat is niet ver).
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Zita »

DDD schreef:Dat was inderdaad een grapje.

Maar dat leek mij wel duidelijk. Los daarvan begrijp ik nog steeds niet wat er opmerkelijk was en waar je nu door verrast was.

Als Jezus werkelijk mens was, leek hij op zijn moeder. In dit geval niet op zijn Vader, want die was er niet, in lichamelijke zin. Dus Jezus leek op zijn moeder en opa en oma (voor zover mijn genetische kennis reikt, en dat is niet ver).
Die bevruchting (als je het een bevruchting kunt noemen) was zo uniek, dat ik niet denk dat je er de gewone wetten van genen en erfelijkheid op los kunt laten.
De Heilige Geest heeft Maria overschaduwd. Dat weten we. Meer niet. Volgens mij.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door DDD »

De Heere Jezus was in alle opzichten een mens zoals wij, met uitzondering van de zonde. Heel gemakkelijk doen mensen daaraan afbreuk. Ook in de kerkgeschiedenis is daar veel strijd over geweest.

Dus ik vind dit wel een principiële kwestie.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Terri »

DDD schreef:De Heere Jezus was in alle opzichten een mens zoals wij, met uitzondering van de zonde. Heel gemakkelijk doen mensen daaraan afbreuk. Ook in de kerkgeschiedenis is daar veel strijd over geweest.

Dus ik vind dit wel een principiële kwestie.
Oh maar daar wil ik op geen enkele manier aan twijfelen.
Maar zoals @ Zita schrijft, is deze bevruchting zo uniek.

Ik worstel met het gegeven dat moeders genen en erfelijke eigenschappen zondige elementen bevatten ( zo je wilt volledig zondig zijn) en dat deze dan doorgegeven zouden zijn aan de Heere Jezus. Hier zit voor mij een grote vraag.
Maar wellicht zijn hier Bijbelse antwoorden voor. Ik leer graag.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Susanna »

Terri schreef:
DDD schreef:De Heere Jezus was in alle opzichten een mens zoals wij, met uitzondering van de zonde. Heel gemakkelijk doen mensen daaraan afbreuk. Ook in de kerkgeschiedenis is daar veel strijd over geweest.

Dus ik vind dit wel een principiële kwestie.
Oh maar daar wil ik op geen enkele manier aan twijfelen.
Maar zoals @ Zita schrijft, is deze bevruchting zo uniek.

Ik worstel met het gegeven dat moeders genen en erfelijke eigenschappen zondige elementen bevatten ( zo je wilt volledig zondig zijn) en dat deze dan doorgegeven zouden zijn aan de Heere Jezus. Hier zit voor mij een grote vraag.
Maar wellicht zijn hier Bijbelse antwoorden voor. Ik leer graag.
Als je een creationist bent, heb je denk ik geen probleem met het gegeven dat de menselijke natuur van Jezus van via Maria kwam, terwijl Hij tegelijkertijd geboren wordt zonder erfzonde. De ziel is in deze visie een directe en onmiddellijke daad van Goddelijke schepping. Het creationisme stelt dat iedere keer dat een mens wordt geboren, die persoon een geheel nieuwe schepping is door de onmiddellijke en directe kracht van Gods creativiteit. Voor het creationisme gaat het dus niet om het doorgeven van de menselijke natuur door natuurlijke processen.

In het mysterie van de incarnatie weten we niet precies welk proces God gebruikte om ervoor te zorgen dat Jezus zonder erfzonde werd geboren. We weten wel, zoals de Schrift ons leert, dat Hij in elk opzicht op ons gelijk is gemaakt, behalve in één; namelijk, Hij was zonder zonde, en daarom zonder erfzonde (Hebr. 4:15). Sommigen hebben daar bezwaar tegen gemaakt en zeiden dat als Jezus geen erfzonde had, Hij niet echt mens kon zijn. Het probleem daarmee is dit: Adam was echt mens vóór de val, en we zullen nog steeds mens zijn in onze verheerlijkte staat in de hemel als we zonder zonde zijn. De erfzonde is dus geen inherente noodzaak voor menselijkheid.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=QOG8ehN96mo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door refo »

Probleem is dan wel dat Jezus dan niet zodanig mens is las degenen voor wie Hij gestorven is. Voor je het weet kom je dan weer of een schijnlichaam uit, of in elk geval een aan de situatie aangepast lichaam.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door refo »

11 november spreekt Arnold Huijgen in Gouda. Studium generale van de Driestar.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Christen »

refo schreef:11 november spreekt Arnold Huijgen in Gouda. Studium generale van de Driestar.
Gaaf! Opgegeven! Bedankt!
Laatst gewijzigd door Christen op 27 okt 2022, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Apologeet »

huisman schreef:De RKK heeft van Maria een halfgodin gemaakt zie onderstaand citaat.
Geschiedenis van de Mariaverering.
Door de eeuwen heen heeft Maria een steeds belangrijker plaats ingenomen in het rk-geloofsleven. In 1854
verklaarde paus Pius IX in een dogma dat Maria onbevlekt ontvangen was bij haar geboorte. De
katechismus van 1995 zegt hierover het volgende:
"De kerk is zich door de eeuwen heen ervan bewust geworden dat Maria, door God "begenadigd"
(Lc.1,28), vanaf haar ontvangenis verlost was. Dat belijdt het dogma van de onbevlekte ontvangenis,
door paus Pius IX in 1854 afgekondigd:
De gelukzalige maagd Maria is bij het eerste ogenblik van haar ontvangenis door een
bijzondere genadegave en voorrecht van de almachtige God met het oog op de verdiensten van
Christus Jezus, de Verlosser van het menselijk geslacht, gevrijwaard van elke smet van de
erfzonde. (Kat. par.491)
Naast dat de rk-kerk zich uitspreekt over het ontbreken van erfzonde bij Maria, zegt zij over haar
dagelijkse leven op aarde het volgende:
"Door Gods genade is Maria heel haar leven lang vrij van iedere persoonlijke zonde gebleven". (Kat.
par.493)
In 1950 verklaarde paus Pius XII in een dogma dat Maria ten hemel is gevaren. De katechismus van 1995
zegt hierover het volgende:
"Tenslotte is de onbevlekte Maria, gevrijwaard van iedere smet van de erfzonde, na het voltooien van
haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer
verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der
heren en de overwinnaar van zonde en dood". De tenhemelopneming van de heilige Maagd is een
bijzondere deelname aan de verrijzenis van haar Zoon en een vooruitlopen op de verrijzenis van de
andere christenen. (Kat. par. 966
Is de reden van deze onbijbels Mariaverering dat er in de protestantse traditie zo weinig aandacht voor haar is?
(Een boekje over Maria's leven met wat ons in de Bijbel over haar geschreven is ken ik niet en er is uit de Bijbel best veel geschreven over deze gelovige moeder van de Heere Jezus.)
Rechtstreekse reactie op de openingspost.
In mijn beleving en persoonlijke ervaringen krijgt Maria in de protestantse kero de aandacht en gepaste eerbied die ze verdient.
Als zijnde de moeder van onze Zaligmaker Jezus Christus, zonder opsmuk.
Een eerbiedwaardige, en wat uit de evangeliën vant uit te maken, worstelende vrouw.

Er is geen enkele bijbelse grond om haarzelf als zijnde persoon te verwerpen of te veroordelen.
Net zo min als haar een rol als bemiddelaar toe te kennen.
Alleen deze houding is correct en ik heb in mijn kerk (PKN) veel bijbelse preken met haar als centrale figuur in die zin mogen horen.
Wellicht is dat in reformatorische kerken met "gereformeerd" in de naam minder, dat zou ik niet kunnen beoordelen.
Plaats reactie