Nieuwe perspectief op Paulus

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Marco schreef:Ook een stuk in het ND hierover.
ND schreef:‘Rechtvaardig zijn strookt wél met Bijbel’

SLIEDRECHT - Hoe worden mensen door Christus gered? De gedachte van een 'vreemde vrijspraak' buiten mensen om is vandaag niet populair. Onterecht, meent promovendus ds. Maarten Klaassen. De gedachte komt meer met de Bijbel overeen dan het populaire 'Nieuwe perspectief op Paulus'. (...)
Deze man promoveert vandaag aan de Protestantse Theologische Universiteit. Ik vraag mij af, wat het vernieuwende in dit proefschrift is.
Al is het niet verkeerd dat het nog maar eens wordt gezegd.
Het vernieuwende?
De gedachte van een 'vreemde gerechtigheid' zoals Luther die heeft ontdekt, staat alom ter discussie binnen de theologie op het moment. Als je daar momenteel op promoveert heeft dat niets te maken met "dat het nog maar eens wordt gezegd". Dit is een heel belangrijk onderzoek op een juist moment.
Zoals ik eerder typte in dit topic, is de vraag ook bijzonder actueel, bijv. vanwege het werk van Tom Wright e.a. En achter Tom Wright lopen vreselijk veel mensen aan op het moment; juist ook in christelijk (en soms reformatorisch) Nederland.
Maar in tal van studies is het gedachtegoed van Calvijn, Luther etc. toch al uitentreure geanalyseerd?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Jongere »

freek schreef:Maar in tal van studies is het gedachtegoed van Calvijn, Luther etc. toch al uitentreure geanalyseerd?
Dat is ongetwijfeld zo, maar veel minder in gesprek met het nieuwe perspectief op Paulus. Om die reden heb ik dit bericht ook in dit topic geplaatst. Het nieuwe perspectief is nu pas zo'n 30 jaar aanwezig binnen de theologie en sinds Tom Wright het ook voor groot publiek is gaan verkondigen, begint het nu pas echt door te dringen. En het wint heel erg veel mensen voor zich.

Om even Wikipedia te citeren:
Wikipedia over het nieuwe perspectief op Paulus schreef:In 1963 the Lutheran theologian Krister Stendahl published a paper arguing that the typical Lutheran view of the Apostle Paul’s theology did not fit with statements in Paul’s writings, and in fact was based more on mistaken assumptions about Paul’s beliefs than careful interpretation of his writings. In 1977 E. P. Sanders published Paul and Palestinian Judaism. In this work he performed an extensive study of Jewish literature and an analysis of Paul's writings in which he argued that the traditional Lutheran understanding of the theology of Judaism and Paul was fundamentally incorrect. Sanders continued to publish books and articles in this field, and was soon joined by the scholar James D. G. Dunn. In 1982 Dunn labelled the movement "The New Perspective on Paul". The work of these writers inspired a large number of scholars to study, discuss, and debate the relevant issues. Many books and articles dealing with the issues raised have since been published. The Anglican Bishop and theologian N. T. Wright has written a large number of works aimed at popularising the new perspective outside of academia.
Dus pas sinds ongeveer 1980 is het wetenschappelijk echt een beweging geworden. Zoals je leest juist expliciet verbonden aan kritiek op Luthers standpunten.

Ik denk dat mensen de invloed van deze beweging onderschatten en vooral de consequenties ervan. Waarmee ik niet direct wil beweren dat de beweging verkeerd is, ze hebben een paar hele goede inzichten naar voren gebracht. Maar hun ontdekkingen betekenen wel heel veel voor de Luthers/gereformeerde rechtvaardigingsleer. En voor het lezen van een brief als Romeinen.

Veel mensen zijn zich amper bewust van deze hele theologische beweging en nemen daarom als ze inzichten daarvan tegenkomen het direct voor waar / wetenschappelijk aan. Zonder direct daarvan de consequenties te doorzien of zich te realiseren dat er een hele discussie achter zit.

Je hoeft alleen maar te denken aan het feit dat iemand als prof. van Bruggen een aanhanger is van het nieuwe perspectief op Paulus en daarmee ook forse kritiek heeft op Luthers uitleg van bijv. de Romeinenbrief. En toch nemen heel veel mensen uit onze gezindte commentaren van van Bruggen zo'n beetje helemaal als gezaghebbend over.

Ds. Klaassen heeft deze ontwikkelingen heel goed gepeild en komt echt op het juiste moment met zijn onderzoek. Ik hoop dat dat bewustwording en gesprek geeft binnen de kerk hierover, want anders zeilt een groot deel van de mensen gedachteloos een nieuwe richting uit.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Jongere »

Trouwens, John Piper vond wat hij tegenkwam bij Wright over de rechtvaardiging zo belangrijk om op te reageren en delen ervan te weerleggen, dat hij er een boek over schreef: The future of Justification.
Hier is gratis het hele boek te downloaden: http://www.desiringgod.org/resource-lib ... tification
Daar heeft Wright overigens ook weer op gereageerd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Afgewezen »

Dank je jongere, voor je gegevens. Ik vind het nog steeds lastig om er een vinger achter te krijgen. Is er een goed Nederlands geschreven artikel dat de problematiek duidelijk weergeeft?
Memento heeft er al eens link van gegeven en dat artikel heb ik ook, maar helemaal helder is het me nog niet.
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door François Turretini »

Afgewezen schreef:Dank je jongere, voor je gegevens. Ik vind het nog steeds lastig om er een vinger achter te krijgen. Is er een goed Nederlands geschreven artikel dat de problematiek duidelijk weergeeft?
Memento heeft er al eens link van gegeven en dat artikel heb ik ook, maar helemaal helder is het me nog niet.
Er is ook moeilijk een vinger achter te krijgen, omdat niet alle theologen die met deze beweging geassocieerd worden hetzelfde propageren. Sommige van de theologen blijven min of meer de orthodoxe rechtvaardigingsleer aanhangen, maar proberen bepaalde accenten in de brieven van Paulus naar voren te brengen, die volgens hen door een overdreven nadruk op de rechtvaardigingsleer een beetje zijn ondergesneeuwd. Bij anderen gaat het zover dat de klassieke rechtvaardigingsleer, het 'verzoening door voldoening', op losse schroeven komt te staan.

Het hoofdidee achter de hele beweging is in ieder geval het volgende. Vanuit de Lutherse theologie is altijd het beeld geschapen dat de Joden in de tijd van Paulus super wettisch waren en een werkengeloof hadden, en dat Paulus zich vanuit de rechtvaardigingsleer tegen al die wettische Joden verzette, en dat die rechtvaardigingsleer eigenlijk de kern van zijn leer was. Nu blijkt bij bestudering van primaire bronnen, dat de Joden in de tijd van Paulus helemaal niet zo wettisch waren, als het beeld dat we van hen hadden, wat vooral door Lutherse theologie is geschapen. Nu zijn er dus allerlei theologen met allerlei verschillende visies op waar het Paulus dan wel allemaal om te doen was, als het niet het bestrijden van Joods werkengeloof was. Daarbij gaat het dus bij sommige theologen om een accentverschuiving, en bij anderen komt de klassieke rechtvaardigingsleer in het geding.
Dus het gaat vooral om een nieuw inzicht in het Jodendom van de 1e eeuw, wat een nieuw licht werpt op sommige passages in de brieven van Paulus. Een beter inzicht in het Jodendom van de 1e eeuw kan mijns inziens best verrijkend zijn om de brieven van Paulus te begrijpen, omdat we dan de wereld waarover en waarin hij schrijft beter kunnen begrijpen. Maar de tendens dat de klassieke rechtvaardigingsleer bij sommige min of meer orthodoxe theologen aan waardering verliest, is zeer zorgelijk. Dat nieuwe inzicht op het Jodendom uit de 1e eeuw is allemaal goed en wel, maar daarmee staat er niet ineens iets anders in de brieven van Paulus dan de afgelopen eeuwen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Afgewezen »

Hier een artikel, vanuit pro-standpunt geschreven:
http://wapenveldonline.nl/artikel/843/h ... op-paulus/
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Hier een artikel, vanuit pro-standpunt geschreven:
http://wapenveldonline.nl/artikel/843/h ... op-paulus/
Van Kooten is inderdaad in Nederland één van de bekendste pleitbezorgers.
Ik zal zoeken of ik nog iets kan vinden. Het schijnt dat in de Christelijke Dogmatiek een goede, evenwichtige bespreking van het probleem staat.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Gian »

freek schreef:
Gian schreef:
memento schreef:Paulus stelt andere onderwerpen minstens even nadrukkelijk, of misschien nog wel nadrukkelijker in zijn brieven. Denk bv aan christelijke vrijheid.
Van Paulus leren we wat de Gemeente van onze tijd is. Niemand eerder schreef dat de huidige Gemeente bestaat uit Hoofd (Christus) en Lichaam (de gelovigen van onze tijd). Voor de openbaring van deze nieuwe waarheid was er een Koninkrijks-prediking waarbij deze dingen nog niet bekend waren.

(even kijken of Elbert wil happen)
Elke apostel legde in zijn brieven eigen accenten. Ook Paulus.
Bij Paulus veranderde het accent van Koninkrijk naar Gemeente.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie