Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

commentator
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 okt 2009, 19:20

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door commentator »

Mister schreef:
refo schreef:Ik vind het te lang en te Engels.
:huhu
Jij hebt liever latijn...
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door Sola Scriptura »

Mijn lievelings SOLA!

Iedereen hier weet dat de sola`s de vijf zuilen zijn van de reformatie, in de context van de geestelijke strijd met de (katholieke) kerk van die tijd.
Maar het principe is groter dan dat punt in geschiedenis.

Jezus Zelf beriep zich op de Schrift tegen zijn tegenstanders en satan (er staat geschreven).
De mensen in Berea onderzochten ook Gods Woord, toen het evangelie werd verkondigd.

Verder:

2tim 3:

16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

hieronder de al reeds eerder geposte 3 meest voorkomende Schrift visie`s , punt 3 geeft mooi weer wat Sola Scriptura is en het pragmatische nut.

1. De ‘traditiona­listische visie', die stelt dat het uiteindelijk gezag over geloof en leven ligt bij de officiële leer van het instituut kerk. Om God en Bijbel te kennen moet men de traditie van de kerk raadplegen. Deze opvatting ontkent niet dat de Heilige Schrift door God gegeven is en dus gezaghebbend is, maar beweert wel dat de Bijbel niet volledig is en ook niet begrijpelijk zonder de uitleg van de kerk. Het meest bekende voorbeeld is de R.K. kerk met apocriefen in de canon, de Vulgaat als gezaghebbende vertaling en leerstel­lingen als de onfeilbaarheid van de Paus en de hemelvaart van Maria.

2. Vervolgens is er de ‘subjectivistische visie': het laatste gezag voor mijn geloof en leven ben ik zelf. Deze visie kent vele vormen, meer mystieke of spirituele en meer rationele of combinaties van beiden. De meer spirituele vorm hebben we bijvoorbeeld in de veel gehoorde populaire opmerking: ik geloof in wat ik voel (wat waar is of wat God zegt). De rationele component ontmoeten we bijvoorbeeld in de bijbelopvatting van veel ­bevrijdings-theologieën, waar de situatie van de hoorder of lezer de waarde van de bijbeltekst bepaalt. Alle vormen hebben echter één ding gemeen: het laatste gezag is het oordeel van mijn verstand of mijn geweten of mijn religieus gevoel. Ook veel van de historisch-kritische benaderingen van de Schrift vallen hieronder. Het lijkt erop dat geloof hier een zaak is van loyaal zijn aan de eigen religieuze overtuigingen.

3. Dan is er de ‘evangelisch-reformatorische' visie. In deze opvatting worden gezag en inspira­tie met elkaar verbonden. Het laatste gezag rust in de Bijbel zelf. De Heilige Schrift is het Woord van God. Dit gezag wordt bevestigd door het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart en niet door het gezag van de kerk of van het verstand. Verder is de openbaring van God in de Bijbel volledig en behoeft niet aangevuld te worden door de kerkelijke traditie. Deze openbaring is ook begrijpelijk en er mag geen onafhankelijk gezag toegekend worden aan het verstand. De traditie, de kerk en de individuele christen kunnen dwalen en doen dat ook, maar de Bijbel, het Woord van God, moet hen corrigeren.

Voor alle duidelijkheid, ondergetekende onderschrijft van harte deze derde visie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door refo »

Er zijn niet vijf sola's, maar drie: SOLA SCRIPTURA, SOLA FIDE, SOLA GRATIA.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door Sola Scriptura »

De vijf sola's zijn vijf Latijnse stellingen die tijdens de Reformatie geformuleerd zijn om het Protestants - Gereformeerde geloof samen te vatten. De stellingen zijn zo geformuleerd dat de nadruk gelegd wordt op het verschil met de leer van de katholieke kerk. Inhoudelijk verschillen de uitgangspunten op meerdere fronten eveneens met het Katholicisme.

Sola gratia (Alleen door genade)

De redding komt alleen door vergeving door God en niet door de verdienste van de zondaar (de mens). Deze doctrine is een reactie op de katholieke leer van de menselijke verdienste.
Sola fide (Alleen door geloof)

Rechtvaardiging (zondeloos worden voor God) komt alleen door geloof, niet door goede werken. Hoewel rechtvaardiging alleen mogelijk is door geloof, komt geloof in de klassieke protestantse traditie altijd samen met het doen van goede werken. Kortom: geloof leidt tot rechtvaardiging en goede werken. Deze doctrine is in tegenstelling met de katholieke leer dat geloof en goede werken leiden tot rechtvaardiging. Deze doctrine wordt door sommigen gezien als een van de belangrijkste oorzaken van de reformatie omdat het de centrale doctrine was van Maarten Luther.
Sola scriptura (alleen door de Bijbel)

Alleen de Bijbel is het Woord van God en de Bijbel is toegankelijk voor iedereen (dat wil zeggen; iedereen kan de Bijbel lezen en interpreteren). Deze doctrine is in tegenstelling met de leer van de katholieke kerk dat de Bijbel alleen goed geïnterpreteerd kan worden door de Heilige Apostolische Traditie van het Magisterium (dat wil zeggen; de Bijbel kan alleen goed geïnterpreteerd worden door de Paus en de Bisschoppen tijdens kerkelijk overleg). Deze doctrine wordt ook wel de formele oorzaak van de reformatie omdat het de onderliggende reden was voor de onenigheid over sola fide.
Solus Christus (Alleen Christus; soms Solo Christo, Alleen door Christus)

Alleen Christus is een tussenpersoon tussen mens en God. Maria, de heiligen, de priesters (buiten Christus zelf) kunnen niet als tussenpersoon dienen of redding brengen. Deze doctrine is gericht tegen de katholieke doctrines van de tussenkomst van heiligen en de functie van de priester.
Soli Deo Gloria (Alle eer is alleen aan God)

Al het goede komt enkel door God, niet door de mens. De redding is alleen mogelijk door God, niet alleen door de kruisdood van Christus, maar ook door het geven van geloof (door God aan de mens) waardoor de redding mogelijk wordt. Reformatoren geloofden dat mensen en hun instellingen (specifiek de katholieke heiligen en de Paus) de eer die zij kregen niet waardig waren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door refo »

Dus inderdaad 3 sola's, want de andere zijn een solo en een soli.

Solo Christo = Sola Scriptura.
Soli Deo Gloria = Sola Gratia.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door refo »

Er wordt te weinig gelet op wat Johannes zegt: het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.

De Zoon van God = het Woord.
Het Woord is de openbaring door God.
Als er geen Woord zou zijn, zouden we niet weten Wie God is.

En daarom moet er slechts één onderwerp behandeld worden in de preek: het vleesgeworden Woord.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door Sola Scriptura »

refo schreef:Dus inderdaad 3 sola's, want de andere zijn een solo en een soli.

Solo Christo = Sola Scriptura.
Soli Deo Gloria = Sola Gratia.
Op die manier wel ja. maar je snapt denk ik wel wat ik bedoelde (dat het 1 van de 5 zuilen is van de reformatie).
toch bedankt voor de correctie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door refo »

Sola Scriptura schreef:
refo schreef:Dus inderdaad 3 sola's, want de andere zijn een solo en een soli.

Solo Christo = Sola Scriptura.
Soli Deo Gloria = Sola Gratia.
Op die manier wel ja. maar je snapt denk ik wel wat ik bedoelde (dat het 1 van de 5 zuilen is van de reformatie).
toch bedankt voor de correctie.
De Islam heeft 5 zuilen. Welke andere vier zuilen heeft de reformatie?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door Sola Scriptura »

*diepe zucht*

tjonge jonge.... zuilen, pilaren, kernpunten, hoe je het ook wilt noemen. nu ben je echt aan het zeuren, en meer met de vorm dan inhoud van de discussie bezig.
ik laat het hierbij.

beetje jammer.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door jvdg »

Sola Scriptura schreef:*diepe zucht*

tjonge jonge.... zuilen, pilaren, kernpunten, hoe je het ook wilt noemen. nu ben je echt aan het zeuren, en meer met de vorm dan inhoud van de discussie bezig.
ik laat het hierbij.

beetje jammer.
Ik denk dat refo zijn vakantie niet heeft doorgebracht in een wijnstreek, maar in een azijnstreek.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door refo »

Sola Scriptura schreef:*diepe zucht*

tjonge jonge.... zuilen, pilaren, kernpunten, hoe je het ook wilt noemen. nu ben je echt aan het zeuren, en meer met de vorm dan inhoud van de discussie bezig.
ik laat het hierbij.

beetje jammer.
Ik ken de vijf zuilen van de Islam.
Als de drie Sola's één van de reformatisrische zuilen zijn (dat begrip hetb je zelf bedacht) dan ben ik benieuwd naar de andere vier.

En het heeft niets met azijn te maken, maar met historie. De reformaties steunt op de drie sola's. Dat is vorm en inhoud ervan. De laatste jaren zijn er opeens 2 bij verzonnen, die niet eens Sola's zijn en bovendien schadelijk (kunnen) zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Waar baseren we 'Sola Scriptura' op?

Bericht door Sola Scriptura »

sure buddy, whatever..

het ging om Sola Scriptura, dit had ook via pb gekund.
ontopic.
Plaats reactie