Jehova getuigen

Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Jehova getuigen

Bericht door Sola Scriptura »

lang verhaal kort:

Ik heb jh getuigen binnen gelaten, ik twijfelde eerst nog omdat ergen in 3joh de waarschuwing staat geen mensen te verwelkomen die een valse leer brengen, maar ik dacht dat was meer in die context toen van die gemeente, niet een gesprek bij mij thuis (geen gemeente).

Met behulp van de grondtekst en bijbehoordende progamma`s heb ik ze zo`n beetje alle hoeken laten zien van de geestelijke boksring. alleen op een paar puntjes kon ik niet zo sterk reageren als bij de rest nml:

Dat de ziel sterft na de dood, ze lieten me teksten zien waar het letterlijk stond, dacht psalmen en prediker. dat hemel gewoon een gerenoveerde aarde is. dat deze aarde niet verdwijnt. dat er een verschil is tussen tartus, hades en gehenna. dus er is geen brandende hel waar men voor eeuwig is. (ik wees hun op het zwavel meer in openb, en dat moesten ze wel erkennen, maar zagen ze als een 2de dood)

En de Goddelijkheid van Jezus: Tomas zei Heer, mijn God. ja zeggen hun dat was tomas die in de war was, en er mijn meerdere goden en heren zegt de Bijbel, satan word een god genoemd (2cor 4:4) mozes in exodus 4:16 en uit de mond van Jezus Zelf in Joh 10:35

Natuurlijk heb ik al de juiste boeken die dat weerleggen. ga dit er in stampen en ze de volgende afspraak weerleggen. ik twijfel geen seconde!

Maar wat is jullie eerste reactie op deze dingen, vooral over Jezus Goddelijkheid?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Jehova getuigen

Bericht door freek »

Sola Scriptura schreef:
En de Goddelijkheid van Jezus: Tomas zei Heer, mijn God. ja zeggen hun dat was tomas die in de war was, en er mijn meerdere goden en heren zegt de Bijbel, satan word een god genoemd (2cor 4:4) mozes in exodus 4:16 en uit de mond van Jezus Zelf in Joh 10:35
[...]
Maar wat is jullie eerste reactie op deze dingen, vooral over Jezus Goddelijkheid?
In Johannes 1 staat volgens hen ook: "In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was een God".
Dat was voor mij één van de opmerkelijkste ontdekkingen, dat ze echt leren dat er meerdere goden zijn.

Wat betreft de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, daar hebben ze toch gelijk in? De hemel komt toch a.h.w. op aarde? (Openbaring 21)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Jehova getuigen

Bericht door jvdg »

Ik vraag me af waarom ze eigenlijk de Godheid van Jezus loochenen.
De bijbel is hier toch overduidelijk in?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Jehova getuigen

Bericht door Mister »

freek schreef:
Sola Scriptura schreef:
En de Goddelijkheid van Jezus: Tomas zei Heer, mijn God. ja zeggen hun dat was tomas die in de war was, en er mijn meerdere goden en heren zegt de Bijbel, satan word een god genoemd (2cor 4:4) mozes in exodus 4:16 en uit de mond van Jezus Zelf in Joh 10:35
[...]
Maar wat is jullie eerste reactie op deze dingen, vooral over Jezus Goddelijkheid?
In Johannes 1 staat volgens hen ook: "In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was een God".
Dat was voor mij één van de opmerkelijkste ontdekkingen, dat ze echt leren dat er meerdere goden zijn.

Wat betreft de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, daar hebben ze toch gelijk in? De hemel komt toch a.h.w. op aarde? (Openbaring 21)
Inderdaad, Openbaring 21 is hier helder in. Lees eventueel een verklaring erbij of de kanttekeningen. De aarde zal gezuiverd worden. Daar zal het nieuwe Jeruzalem op nederdalen waar God het Licht zal zijn.

Wat betreft de goden, dat vind ik ook een lastige. Het gaat, meen ik, over het Hebreeuwse woord Elohim. Zie psalm 82.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Jehova getuigen

Bericht door hmprff »

er komt wel een nieuwe aarde. want er staat in 2 Petrus 3:

10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.

11 Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!

12 Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.



en in Jesaja 51
6 Heft ulieder ogen op naar den hemel, en aanschouwt de aarde beneden; want de hemel zal als een rook verdwijnen, en de aarde zal als een kleed verouden, en haar inwoners zullen van gelijken sterven; maar Mijn heil zal in eeuwigheid zijn, Mijn gerechtigheid zal niet verbroken worden.



en in Openbaring 20
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.



Er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, Openbaring 21
1 En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.

2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.

Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jehova getuigen

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:Ik vraag me af waarom ze eigenlijk de Godheid van Jezus loochenen.
De bijbel is hier toch overduidelijk in?
Vraag die ook moslims vaak stellen: noem eens een tekst waar Jezus in Zijn leven van Zichzelf duidelijk zegt dat Hij God is?
(Voor de duidelijkheid, ik twijfel er ook niet aan ;) )
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Jehova getuigen

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
jvdg schreef:Ik vraag me af waarom ze eigenlijk de Godheid van Jezus loochenen.
De bijbel is hier toch overduidelijk in?
Vraag die ook moslims vaak stellen: noem eens een tekst waar Jezus in Zijn leven van Zichzelf duidelijk zegt dat Hij God is?
(Voor de duidelijkheid, ik twijfel er ook niet aan ;) )
Met de volgende teksten kunnen we toch aardig uit de voeten?

Johannes 14:10
Gelooft gij niet dat Ik in den Vader ben , en de Vader in Mij is? De woorden die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.

Johannes 14:11
Gelooft Mij, dat Ik in den Vader ben en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelve.

Johannes 16:28
Ik ben van den Vader uitgegaan, en ben in de wereld gekomen; wederom verlaat Ik de wereld en ga heen tot den Vader.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Jehova getuigen

Bericht door memento »

Jezus noemt Zichzelf ook de "zoon des mensen", wat verwijst naar de profetieën van Daniël.
Online
Marco
Berichten: 3591
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Jehova getuigen

Bericht door Marco »

freek schreef:
Sola Scriptura schreef:
En de Goddelijkheid van Jezus: Tomas zei Heer, mijn God. ja zeggen hun dat was tomas die in de war was, en er mijn meerdere goden en heren zegt de Bijbel, satan word een god genoemd (2cor 4:4) mozes in exodus 4:16 en uit de mond van Jezus Zelf in Joh 10:35
[...]
Maar wat is jullie eerste reactie op deze dingen, vooral over Jezus Goddelijkheid?
In Johannes 1 staat volgens hen ook: "In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was een God".
Dat was voor mij één van de opmerkelijkste ontdekkingen, dat ze echt leren dat er meerdere goden zijn.

Wat betreft de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, daar hebben ze toch gelijk in? De hemel komt toch a.h.w. op aarde? (Openbaring 21)
Aangezien in het Grieks het onbepaald lidwoord niet bestaat, kun je op grond van het griekse origineel geen onderscheid maken tussen 'het woord was god' en ' het woord was een god'. De conclusie dat er maar een god is moet je uit andere teksten halen.
Ook heb ik me laten vertellen dat het woord 'god' in het Hereeuws een ruimere betekenis heeft dan onze opvatting. Een heel groot mens kan worden aangeduid met 'god' (een machthebber, of iemand die heel bijzondere dingen gedaan heeft). Zo staat er bijvoorbeeld over de tijd van voor de zondvloed dat dat de 'tijd van de goden' was. De discussie over dit onderwerp kan daardoor lastig worden...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Jehova getuigen

Bericht door Mister »

Marco schreef:
freek schreef:
Sola Scriptura schreef:
En de Goddelijkheid van Jezus: Tomas zei Heer, mijn God. ja zeggen hun dat was tomas die in de war was, en er mijn meerdere goden en heren zegt de Bijbel, satan word een god genoemd (2cor 4:4) mozes in exodus 4:16 en uit de mond van Jezus Zelf in Joh 10:35
[...]
Maar wat is jullie eerste reactie op deze dingen, vooral over Jezus Goddelijkheid?
In Johannes 1 staat volgens hen ook: "In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was een God".
Dat was voor mij één van de opmerkelijkste ontdekkingen, dat ze echt leren dat er meerdere goden zijn.

Wat betreft de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, daar hebben ze toch gelijk in? De hemel komt toch a.h.w. op aarde? (Openbaring 21)
Aangezien in het Grieks het onbepaald lidwoord niet bestaat, kun je op grond van het griekse origineel geen onderscheid maken tussen 'het woord was god' en ' het woord was een god'. De conclusie dat er maar een god is moet je uit andere teksten halen.
Ook heb ik me laten vertellen dat het woord 'god' in het Hereeuws een ruimere betekenis heeft dan onze opvatting. Een heel groot mens kan worden aangeduid met 'god' (een machthebber, of iemand die heel bijzondere dingen gedaan heeft). Zo staat er bijvoorbeeld over de tijd van voor de zondvloed dat dat de 'tijd van de goden' was. De discussie over dit onderwerp kan daardoor lastig worden...
Daarover bestaan ook nogal wat theorieën dacht ik. Reuzen, halfgoden etc.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Jehova getuigen

Bericht door jvdg »

Marco schreef: De discussie over dit onderwerp kan daardoor lastig worden...
Het onderwerp wat nu aangesneden is gaat primair toch over de Goddelijkheid van Jezus.
Ik vind dat de eerste twee door mij geciteerde teksten voldoende antwoord geven op de vraagstelling.

En Jezus zegt dat Hij dat niet van Zichzelf zegt, maar de Vader die in Mij blijft.
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Jehova getuigen

Bericht door Meeting »

jvdg schreef:Ik vraag me af waarom ze eigenlijk de Godheid van Jezus loochenen.
De bijbel is hier toch overduidelijk in?
Krantenartikeltje over een ex-jehova's getuige De Goeij.

Indit krantenartikeltje van een ex-jehova's getuige De Goeij staan rake dingen.Hij zegt dat hij volkomen gehersenspoeld was.
De reden van de breuk was het onderzoek dat hij deed naar de leerstellingen van de genootschap. Hij zegt dat bij de jehova's getuigen de Bijbel niet als grondslag geldt ,maar ze hebben een aangepaste Bijbel, waar heel wat zaken uit verwijderd zijn die niet passen bij de leer van de genootschap. Dat was een van mijn schokkendste ervaring zegt hij daarin. Je hebt geen basis om met elkaar te praten, want je hebt het nergens over! In onze Bijbel staat dat eenieder die gelooft in Christus het eeuwige leven ontvangt. In kringen van jehova's getuigenmoet je getuige van jehova zijn en in de praktijk een volgeling van het wachttorengenootschap, wil je gered worden en in aanmierking komen voor de opstanding.

De onkunde onder de jehova's getuigen is bijzonder groot zegt De Goeij. "Ik dacht dat ze veel wisten, maar feitelijkis het heel weinig. Dat weinige wordt zo vaak herhaald en erin gedramd, dat je denkt dat je veel weet en dat je altijd gelijk hebt. Je bent echt gehersenspoeld. Toen hij uit de genootschap stapte werd de ban toegepast en die was dramatisch voor hem en z'n gezin. De regels van de genootschap werden boven het Woord gesteld. Ik kon mij niet beroepen op de Bijbel."

Dus hun Bijbel geldt niet als grondslag.
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Jehova getuigen

Bericht door jvdg »

Meeting schreef: Dus hun Bijbel geldt niet als grondslag.
Waarmee aangetoond is dat we met een valse godsdienst te maken hebben.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jehova getuigen

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Jezus noemt Zichzelf ook de "zoon des mensen", wat verwijst naar de profetieën van Daniël.
Je kan er ook [bijbel]Fil 2:6-11[/bijbel] bij betrekken. In dat lied op de zoon des mensen wordt gezegd, dat Hij het geen roof hoefde te achten om zich Gode evengelijk te zijn.

En wat denk je van de welbekende teksten [bijbel]Joh 3:16-18[/bijbel]?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jehova getuigen

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
memento schreef:Jezus noemt Zichzelf ook de "zoon des mensen", wat verwijst naar de profetieën van Daniël.
Je kan er ook [bijbel]Fil 2:6-11[/bijbel] bij betrekken. In dat lied op de zoon des mensen wordt gezegd, dat Hij het geen roof hoefde te achten om zich Gode evengelijk te zijn.

En wat denk je van de welbekende teksten [bijbel]Joh 3:16-18[/bijbel]?
Wat de eerste tekst betreft: het gaat ook om de vraag waar Jezus dit Zelf onomwonden heeft gezegd.

Wat betreft 'zoonschap': dat hoeft nog niet op Godheid betrekking te hebben. Je kent ongetwijfeld de leer van Arius:
Wikipedia schreef:Onder invloed van de Griekse filosofie en de gnostiek verwierp Arius de centrale gedachte dat Jezus, de zoon van God ook God zelf is.
Dus ook de uitdrukking 'Zoon van God' of 'Zoon des mensen' is niet doorslaggevend voor een moslim die deze discussie met je aangaat.
Lastiger voor hen om te beantwoorden is [bijbel]Joh 10:30[/bijbel].

Hier gaat een moslim overigens in op die laatstgenoemde tekst: http://www.youtube.com/watch?v=h79iyya0Al8
Plaats reactie