Aanbidding van de Heilige Geest

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door mayflower »

We zongen in onze gemeente :....Heilige Geest ik aanbid U, leg mijn leven voor U..."

Om eerlijk te zijn had ik moeite met het zingen van deze woorden. Natuurlijk is de Heilige Geest de 3e persoon van Godheid, maar behoren we Hwem zo te aanbidden. Ik kom nergens in het NT dat de Here Jezus of de apstoelen de Heilige Geest aanbidden.

Natuurlijk bidden we om de Heilige Geest, bijv, voor wijsheid , en bidden d.m.v de Heilige Geest, maar ik lees nergens dat men de Heilige Geest als aparte Persoon aanbid.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Beste Mayflower,
Ik deel je bezwaren. Ik post hieronder een artikel van de site van A.P. Geelhoed (http://www.solcon.nl/apgeelhoed/). Dat ik het artikel hieronder kopieer wil echter niet zeggen dat ik het met ieder detail eens ben, maar ik deel de bezwaren tegen het bidden tot de Heilige Geest.
Bijlage E - Bidden tot de Geest?

De laatste jaren is men in de charismatische beweging begonnen om tot de Heilige Geest te bidden. Men richt het gebed geregeld tot de Heilige Geest.

Wat zegt de bijbel daarover?

1. De bijbel kent het bidden tot de Heilige Geest niet

Er staan vele gebeden in het Nieuwe Testament. Niet één van deze gebeden is tot de Heilige Geest gericht. Hetzelfde geldt voor het Oude Testament. In het onderwijs over het gebed, dat we in de bijbel vinden, wordt er ook over gezwegen.

2. Niet boven de Schrift uitgaan

“niet te gaan boven hetgeen geschreven is” (1 Kor. 4:6)

We moeten niet boven de Schrift uitgaan. Dat is een bijbels principe. Als de apostelen het niet deden en onderwezen dan moeten wij dat ook niet doen.

3. Tegenwerpingen

3.1. De Heilige Geest is God dus moet en mag Hij aanbeden worden

Men redeneert als volgt. God mag en moet aanbeden worden. De Heilige Geest is God. Dus moet en mag de Heilige Geest ook aanbeden worden.

Deze redenering is echter te simpel.

Ten eerste wordt er in deze redenering geen rekening gehouden met het feit dat de God van de bijbel een drieënige God is. Bij bepaalde activiteiten van God staat vaak één van de drie personen meer op de voorgrond. Zo is het ook bij het horen en verhoren van het gebed. Waarom dat zo is wordt in de bijbel niet rechtstreeks gezegd. Wellicht heeft God het op deze manier besloten omdat Hij niet wil dat we op de Heilige Geest gericht raken. (Van de Heilige Geest wordt gezegd dat deze niet naar zichzelf verwijst maar naar Jezus, Johannes 16:13,14).

Ten tweede, als de redenering op zou gaan dan zijn de apostelen wel erg in gebreke gebleven, want uit de bijbel blijkt niet dat ze tot de Geest baden. Er is geen enkel gebed beschreven dat tot de Geest is gericht. De apostelen hebben anderen er ook niet toe opgeroepen.

3.2. Een beroep op de kerkgeschiedenis

Men wijst op enkele oude liederen, waarin de Geest wordt aangesproken. Er is b.v. een bekend lied met als titel Veni Spiritus Sancti (Kom Heilige Geest). Deze liederen zijn afkomstig uit het milieu van de Rooms-katholieke Kerk, die al heel snel in de geschiedenis in allerlei opzichten is afgeweken van de bijbelse leer. Een van de afwijkingen is dat men, in afwijking van de leer der apostelen, tot de Geest begon te bidden en te zingen.

3.3. De enige schijnbare uitzondering

Let wel schijnbare, want bij nadere beschouwing is het geen echte uitzondering. Het gaat om Ezechiel 37:9.

Ezechiel krijgt een visioen. De hand des Heren kwam op hem en hij werd door de Here in de geest naar buitengevoerd en in een dal vol beenderen neergezet. Vervolgens liet de Here hem het dal doorlopen en werd hij door de Here aangesproken. De Here stelt hem een vraag en geeft hem twee opdrachten. Eerst moet hij tegen de doodsbeenderen profeteren en vervolgens tot de Geest. Ezechiel profeteerde en de doodsbeenderen vormen zich weer tot complete lichamen, maar er was nog geen leven (geen geest) in hen. Vervolgens profeteert Ezechiel tegen de geest met als gevolg dat de lichamen tot leven kwamen.

Enkele opmerkingen.

(1) Het uitzonderlijke van de situatie

Het gaat hier om een bijzondere situatie. Een visioen, Ezechiel wordt weggevoerd in de geest. Hij ziet dingen, heeft een directe dialoog met God. Er gebeuren wonderlijke dingen, doodsbeenderen worden weer tot een compleet lichaam, later komt er leven in.

Deze uitzonderlijke situatie kun je niet als norm nemen voor het normale gebed van de christen

(2) Het gaat niet om gebed

Ezechiel krijgt de opdracht om te profeteren. Namens God spreekt hij een machtswoord. Eerst tot de dorre doodsbeenderen en daarna tot de geest. God bekrachtigd door zijn handelen het profeteren van Ezechiel. Het gaat hier niet om een situatie waar gebeden wordt.

Deze ene moeilijke tekst wordt door de charismatici gebruikt om, tegen de grote lijn van de bijbel in, in het bidden tot de Geest te legitimeren. Met beroep op deze ene, verkeerd uitgelegde tekst, verdedigd en legitimeert men het bidden tot de Geest.

3.4. Nog een tekst

Voor de volledigheid nog een tekst.

“Ontwaak, Noordenwind, en kom, Zuidenwind, doorwaai mijn hof, opdat zijn balsemgeuren stromen! Mijn geliefde kome tot zijn hof en ete daarvan de kostelijke vrucht” (Hooglied 4:16)

Het Hooglied is een liefdeslied tussen een man en zijn geliefde. Op een bepaald moment spreekt de vrouw het bovenstaande uit.

De wind wordt aangesproken. De noordenwind en de zuidenwind. Het gaat om een vrouw die zich klaarmaakt om haar geliefde te ontvangen.

Het vereist veel speculatie om hier een gebed tot de Heilige Geest in te lezen. Dit is eigenlijk niet serieus te nemen. Op een dergelijke speculatieve symbolische interpretatie kun en mag je geen leerstellingen bouwen.

4. Wat zit er achter?

Waarom wijkt men af van het voorbeeld en de leer der apostelen? Deden zij het dan verkeerd. Weten wij het beter dan zij?

Wat is dat voor geest die zit achter de hardnekkige weigering om zich te houden aan het onderwijs en het voorbeeld van de apostelen?

Het oproepen van de Geest

In sommige charismatische kringen is het bidden tot de Geest al verder ontwikkeld tot het oproepen van de Geest.

Men nodigt de Geest uit om te komen en aan het werk te gaan. Het uitnodigen van de Geest is b.v. een belangrijk onderdeel uit de ‘ministry’ zoals die werd beoefend en geleerd door John Wimber.

Men spreekt wel over het “powergebed”.

Het is zeer de vraag of de Geest zich wel zo laat aanroepen. En toch schijnt er wat te gebeuren als men het ‘powergebed’ (Kom Heilige Geest) uitspreekt. Er gaat een geest aan het werk, maar welke geest.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hoe kun je nu bezwaren hebben tegen het bidden tegen een drieenig God? De geloofsbelijdenis van Nicea zegt:

ik geloof in ...En in den Heiligen Geest, die Heere is en levend maakt, die van den Vader en den Zoon uitgaat, die te zamen met den Vader en den Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de Profeten.

kunnen we hier nu ineens niet meer achter staan? (om gevoelsmatige redenen?)
off-topic: Geelhoed schrijft soms ware dingen, maar hij is mij te vijandig naar andere christenen en weet het allemaal zo goed.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Beste Miscanthus,
Laten we niet vergeten dat de Heilige Geest is gekomen om Christus te verheerlijken, niet om de aandacht op zichzelf te richten.

Johannes 16:
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, zal Hij u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelf niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.


Verder moet ik zeggen dat mijn visie hierop niet geheel afgerond is, maar dat ik neig naar de visie van Geelhoed. En uiteraard sta ik voor bijbelse argumenten die het tegendeel aantonen open. Ik zal verder eens nadenken over het door jou geciteerde gedeelte uit de geloofsbelijdenis van Nicea, bedankt dat je het gepost hebt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Dathenum schreef:Beste Miscanthus,
Laten we niet vergeten dat de Heilige Geest is gekomen om Christus te verheerlijken, niet om de aandacht op zichzelf te richten.

De Heilige Geest werd gegeven en viel op mensen: Hnd 8:18 En als Simon zag, dat, door oplegging van de handen der apostelen de Heilige Geest gegeven werd, zo bood hij hun geld aan,
Hnd 5:32 En wij zijn Zijn getuigen van deze woorden; en ook de Heilige Geest, Welken God gegeven heeft dengenen, die Hem gehoorzaam zijn.
Hnd 19:6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met [vreemde] talen, en profeteerden.

Op basis van deze Schriftplaatsen kun je volgens mij niet concluderen dat de Geest altijd naar Jezus wijst.
In Handelingen 19 wordt de doop van Johannes zelfs niet genoeg verondersteld: En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In den doop van Johannes.
4 Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus.
5 En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.
6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

Toen was het pas goed....


Soms denk ik dat de Jehova's niet zo gek denken dat het een Kracht van God is. Daar lijkt het erg veel op. Wat is trouwens het verschil tussen de Kracht van God en de Heilige geest als persoon?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Miscanthus schreef:
Dathenum schreef:Beste Miscanthus,
Laten we niet vergeten dat de Heilige Geest is gekomen om Christus te verheerlijken, niet om de aandacht op zichzelf te richten.

De Heilige Geest werd gegeven en viel op mensen: Hnd 8:18 En als Simon zag, dat, door oplegging van de handen der apostelen de Heilige Geest gegeven werd, zo bood hij hun geld aan,
Hnd 5:32 En wij zijn Zijn getuigen van deze woorden; en ook de Heilige Geest, Welken God gegeven heeft dengenen, die Hem gehoorzaam zijn.
Hnd 19:6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met [vreemde] talen, en profeteerden.

Op basis van deze Schriftplaatsen kun je volgens mij niet concluderen dat de Geest altijd naar Jezus wijst.
In Handelingen 19 wordt de doop van Johannes zelfs niet genoeg verondersteld: En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In den doop van Johannes.
4 Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus.
5 En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.
6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

Toen was het pas goed....


Soms denk ik dat de Jehova's niet zo gek denken dat het een Kracht van God is. Daar lijkt het erg veel op. Wat is trouwens het verschil tussen de Kracht van God en de Heilige geest als persoon?
Maar wat heeft dit te maken met het aanbidden van de Heilige geest?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ar-Jan schreef:[Maar wat heeft dit te maken met het aanbidden van de Heilige geest?
Dat ik stellig geloof dat we de Heilige Geest mogen aanbidden en vragen om Zijn komst: Veni Creator Spiritus.
In de zegenbede aan het eind van de dienst bidden
we toch ook de Heilige Geest om Zijn troost?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Miscanthus schreef:
Ar-Jan schreef:[Maar wat heeft dit te maken met het aanbidden van de Heilige geest?
Dat ik stellig geloof dat we de Heilige Geest mogen aanbidden en vragen om Zijn komst: Veni Creator Spiritus.
In de zegenbede aan het eind van de dienst bidden
we toch ook de Heilige Geest om Zijn troost?
bijvoorbeeld: de Geest werd verwacht na de hemelvaart.. Maar daar werd niet gebeden tot de Geest.. Maar om de Geest en zijn gaven..
En wat betreft de zegenbede: Daar wordt niet afzonderlijk gebeden tot de Geest, maar ook tot de Vader en de Zoon.

Volgens mij is het zo dat je niet TOT de Heilige Geest bid, maar je bid OM de Heilige Geest. Dat is volgens mij ook wat we in de bijbel terug zien.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ar-Jan schreef:
Miscanthus schreef:
Ar-Jan schreef:[Maar wat heeft dit te maken met het aanbidden van de Heilige geest?
Dat ik stellig geloof dat we de Heilige Geest mogen aanbidden en vragen om Zijn komst: Veni Creator Spiritus.
In de zegenbede aan het eind van de dienst bidden
we toch ook de Heilige Geest om Zijn troost?
bijvoorbeeld: de Geest werd verwacht na de hemelvaart.. Maar daar werd niet gebeden tot de Geest.. Maar om de Geest en zijn gaven..
En wat betreft de zegenbede: Daar wordt niet afzonderlijk gebeden tot de Geest, maar ook tot de Vader en de Zoon.
We bidden wel tot de Heilige Geest:
O Vader, dat Uw liefd´ ons blijk´;
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;
O Geest, zend Uwen troost ons neer;
Drieënig God, U zij al d’ eer.


Volgens mij is het zo dat je niet TOT de Heilige Geest bid, maar je bid OM de Heilige Geest. Dat is volgens mij ook wat we in de bijbel terug zien.

Maar dan zou Hij geen Goddelijk persoon zijn, maar een Kracht?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

een interessant bijbelgedeelte hierover: Johannes 16:5-15. Maar hoezo zou de geest dan geen Goddelijk persoon zijn?
Daarnaast waarvoor zou je specifiek TOT Heilige Geest bidden?

En daarnaast is er natuurlijk het onderscheid tussen bidden en aanbidden!

Grt, AJ
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De Geest is zowel een Persoon als een Kracht.

"Doof de Geest niet uit" Heb je weleens een persoon uitgedoofd?
"Bedroef de Heilige Geest niet" Heb je weleens een kaars bedroefd?

Ik bid dagelijks tot de Heilige Geest: Leid mij, onderwijs mij, vervul mij, wijk niet van mij. Nou is dat natuurlijk geen argument, maar als Hij een persoon is, is het toch vreemd als je Hem niet mag aanspreken?

Wat betreft Geelhoed: Hij geeft geen argumenten waarom je niet tot de Heilige Geest mag bidden. Hij bestrijdt alleen een aantal argumenten dat het wél mag. Het enige argument dat hij gebruitk, is dat er in de Schrift niet gebeden wordt tot de Heilige Geest.

Dus alles wat niet uitdrukkelijk geboden wordt is verboden? Interessante stelling, maar dan weet ik ook nog wel een paar dingen.

En Miscanthus' citaat uit de Avondzang kwam bij mij ook direct in gedachten.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:De Geest is zowel een Persoon als een Kracht.

"Doof de Geest niet uit" Heb je weleens een persoon uitgedoofd?
"Bedroef de Heilige Geest niet" Heb je weleens een kaars bedroefd?

Ik bid dagelijks tot de Heilige Geest: Leid mij, onderwijs mij, vervul mij, wijk niet van mij. Nou is dat natuurlijk geen argument, maar als Hij een persoon is, is het toch vreemd als je Hem niet mag aanspreken?

Wat betreft Geelhoed: Hij geeft geen argumenten waarom je niet tot de Heilige Geest mag bidden. Hij bestrijdt alleen een aantal argumenten dat het wél mag. Het enige argument dat hij gebruitk, is dat er in de Schrift niet gebeden wordt tot de Heilige Geest.

Dus alles wat niet uitdrukkelijk geboden wordt is verboden? Interessante stelling, maar dan weet ik ook nog wel een paar dingen.

En Miscanthus' citaat uit de Avondzang kwam bij mij ook direct in gedachten.
Nou ik kan je gelijk geven; het wordt niet uitdrukkelijk verboden.. Maar toch snap ik dit niet helemaal: in de bijbel lezen we dat er gebeden wordt OM de Heilige Geest en zn gaven. Hier hoor ik zeggen dat er gebeden wordt TOT de Heilige Geest OM zijn gaven..
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hm wij hebben er nog wel meer :)

Oh Schepper Geest woon in uw kerk

En...

Aanbidt de Vader in het Woord
Aanbidt de Zoon, aan ´t kruis doorboord
Aanbidt de Geest uit beiden (uit Halleluja lofzij het Lam).

En zo zijn er nog wel meer.

Of het goed is? Ik denk niet dat het slecht is. Wel vraag ik me af of het nodig is, het staat niet voor niets niet in de bijbel. Maar wil dat zeggen dat het niet goed is? Of omdat het niet nodig is? Vader, Zoon en Geest zijn geen concurrenten van elkaar, ze worden niet jaloers als de een wordt aanbeden en de ander niet, maar delen in de lof die ze krijgen, ze zijn immers één en dezelfde. De Geest gaat van de Vader en de Zoon uit en wijst op Christus en de Vader.... maar is er wat mee mis als je de Geest daar voor bedankt? Dat lijkt me niet.... maar is het nodig? Je had ook de Vader kunnen danken / aanbidden en dan had de Geest daar ook in gedeeld.
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 dec 2005, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ar-Jan schreef:
Unionist schreef:De Geest is zowel een Persoon als een Kracht.

"Doof de Geest niet uit" Heb je weleens een persoon uitgedoofd?
"Bedroef de Heilige Geest niet" Heb je weleens een kaars bedroefd?

Ik bid dagelijks tot de Heilige Geest: Leid mij, onderwijs mij, vervul mij, wijk niet van mij. Nou is dat natuurlijk geen argument, maar als Hij een persoon is, is het toch vreemd als je Hem niet mag aanspreken?

Wat betreft Geelhoed: Hij geeft geen argumenten waarom je niet tot de Heilige Geest mag bidden. Hij bestrijdt alleen een aantal argumenten dat het wél mag. Het enige argument dat hij gebruitk, is dat er in de Schrift niet gebeden wordt tot de Heilige Geest.

Dus alles wat niet uitdrukkelijk geboden wordt is verboden? Interessante stelling, maar dan weet ik ook nog wel een paar dingen.

En Miscanthus' citaat uit de Avondzang kwam bij mij ook direct in gedachten.
Nou ik kan je gelijk geven; het wordt niet uitdrukkelijk verboden.. Maar toch snap ik dit niet helemaal: in de bijbel lezen we dat er gebeden wordt OM de Heilige Geest en zn gaven. Hier hoor ik zeggen dat er gebeden wordt TOT de Heilige Geest OM zijn gaven..
Misschien omdat het grootste deel van de Bijbel vóór Pinksteren speelt?

Als een mens wedergeboren wordt, ontvangt hij de Heilige Geest. Moet hij er dan nog OM bidden?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:
Ar-Jan schreef:
Unionist schreef:De Geest is zowel een Persoon als een Kracht.

"Doof de Geest niet uit" Heb je weleens een persoon uitgedoofd?
"Bedroef de Heilige Geest niet" Heb je weleens een kaars bedroefd?

Ik bid dagelijks tot de Heilige Geest: Leid mij, onderwijs mij, vervul mij, wijk niet van mij. Nou is dat natuurlijk geen argument, maar als Hij een persoon is, is het toch vreemd als je Hem niet mag aanspreken?

Wat betreft Geelhoed: Hij geeft geen argumenten waarom je niet tot de Heilige Geest mag bidden. Hij bestrijdt alleen een aantal argumenten dat het wél mag. Het enige argument dat hij gebruitk, is dat er in de Schrift niet gebeden wordt tot de Heilige Geest.

Dus alles wat niet uitdrukkelijk geboden wordt is verboden? Interessante stelling, maar dan weet ik ook nog wel een paar dingen.

En Miscanthus' citaat uit de Avondzang kwam bij mij ook direct in gedachten.
Nou ik kan je gelijk geven; het wordt niet uitdrukkelijk verboden.. Maar toch snap ik dit niet helemaal: in de bijbel lezen we dat er gebeden wordt OM de Heilige Geest en zn gaven. Hier hoor ik zeggen dat er gebeden wordt TOT de Heilige Geest OM zijn gaven..
Misschien omdat het grootste deel van de Bijbel vóór Pinksteren speelt?

Als een mens wedergeboren wordt, ontvangt hij de Heilige Geest. Moet hij er dan nog OM bidden?
Dat niet denk ik.. Maar bijvoorbeeld in de zendbrieven (van Paulus, Petrus en andere..) lezen we nergens een aansporing om TOT de Heilige Geest te bidden..
Is het niet zo dat Gods kinderen door de Geest dingen doen.(bijvoorbeeld Romeinen 8:15) Hij is het die in ons werkt.
Plaats reactie