Aanbidding van de Heilige Geest

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geloofsbelijdenis naar Athanasius:

1.Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het katholieke geloof vasthoudt.
2.Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
3.Het katholieke geloof nu is, dat wij één God in de Drie-eenheid en de Drie-eenheid in de eenheid aanbidden,
....
25.Zodat in alles, zoals reeds gezegd is, de eenheid in de Drie-eenheid en de Drie-eenheid in de eenheid te aanbidden is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Posthoorn »

Zonderling schreef:Toch geloof ik ook wel dat we alleen de Ene God aanbidden moeten. En als we in onze gedachten of woorden in het bijzonder zien op een van de Personen in de Godheid, moeten we toch terstond deze Persoon niet afzonderlijk beschouwen, maar als opgenomen in het ene goddelijke Wezen Die alleen aanbeden wordt. Ik geloof dan ook dat we ons nimmer mogen richten tot een van de Personen afzonderlijk. In het Onze Vader richten we ons ook tot de drie-enige God Die onze Vader is.

(Met het laatste couplet vd Avondzang heb ik zelf ook moeite.)
Maar Paulus zegt in een van de Korinthebrieven dat hij de Heere gebeden heeft en dat Deze hem ook geantwoord heeft. Ook elders lees je dit. En in het NT is 'de Heere' toch in veel gevallen de verhoogde Christus.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Zonderling schreef:Toch geloof ik ook wel dat we alleen de Ene God aanbidden moeten. En als we in onze gedachten of woorden in het bijzonder zien op een van de Personen in de Godheid, moeten we toch terstond deze Persoon niet afzonderlijk beschouwen, maar als opgenomen in het ene goddelijke Wezen Die alleen aanbeden wordt. Ik geloof dan ook dat we ons nimmer mogen richten tot een van de Personen afzonderlijk. In het Onze Vader richten we ons ook tot de drie-enige God Die onze Vader is.

(Met het laatste couplet vd Avondzang heb ik zelf ook moeite.)
Maar Paulus zegt in een van de Korinthebrieven dat hij de Heere gebeden heeft en dat Deze hem ook geantwoord heeft. Ook elders lees je dit. En in het NT is 'de Heere' toch in veel gevallen de verhoogde Christus.
En is één van de laatste teksten van de Bijbel ook niet een gebed tot de Heere Jezus? "Ja kom, Heere Jezus!"
Mier
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2015, 02:47

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Mier »

En tot de Heilige Geest bidden, wat wij totaal niet gewend zijn, kan Bijbels gezien wel Romeinen 8:26; Judas 20.
In Romeinen 8:26 staat alleen dat de Heilige Geest voor óns bidt, niet dat mensen tot Hem bidden. En in Judas: 20 staat dat we moeten bidden ín de Geest, dat is nog iets anders dan bidden tót de Geest.

Weet iemand Bijbelteksten voor of tegen het bidden tot de Heilige Geest? Ik ben wel heel benieuwd.
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re:

Bericht door kukkie30 »

Miscanthus schreef:
Ar-Jan schreef:[“Ontwaak, Noordenwind, en kom, Zuidenwind, doorwaai mijn hof, opdat zijn balsemgeuren stromen! Mijn geliefde kome tot zijn hof en ete daarvan de kostelijke vrucht” (Hooglied 4:16)
Teksten uit dichterlijke boeken kun je sowieso niet als voorbeeld nemen. (De grondpilaren van de aarde bestaan ook niet, dat is dichterlijk taalgebruik)
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Posthoorn »

Dit zegt het Schatboek ervan:
Bezwaar. Ons wordt geboden dat wij de Vader zullen aanroepen. Dus wordt ons niet bevolen om de Zoon en de Heilige Geest ook aan te roepen.
Antwoord.
1. Men kan hierop antwoorden, dat de Naam „Vader” hier verstaan wordt van het Wezen Gods, zoals de naam „God” zo verstaan wordt, als Hij tegenover de schepselen gesteld wordt. Want wij noemen de waarachtige God, Die wij aanroepen, Vader, ten opzichte van de schepselen. En Deze is niet alleen de Persoon des Vaders, maar ook de Persoon des Zoons, Die Jesaja (9 : 5) noemt „Vader der eeuwigheid ”, of „eeuwige Vader”; en zo ook de Persoon van de Heilige Geest.
2. En toch, opdat de ketters niets te lasteren hebben, antwoorden wij en geven wij toe, dat de Naam „Vader” bedoeld wordt voor de eerste Persoon der Heilige Drie-eenheid, en dat daarmee de Persoon van de Vader aangeroepen wordt. Maar daaruit volgt niet, dat de Zoon en de Heilige Geest van de aanroeping uitgesloten worden. Want wanneer in de uiterlijke werken en in de dienst van God de ene Persoon der Drie-eenheid genoemd wordt, dan worden de andere Personen niet uitgesloten. En dat de Zoon niet buitengesloten kan worden van de aanroeping, en dus ook niet van de Godheid, bewijst:
(1). De onderlinge verhouding, die er van eeuwigheid tussen de Vader en de Zoon bestaat. Want de Vader kan niet aangeroepen worden, of men denkt ook aan de Zoon. En beiden zijn Zij niet zonder de Geest. En wij zijn ook door de Geest tot kinderen Gods geworden in de Zoon; waarom Hij ook „de Geest der aanneming tot kinderen” heet, Rom. 8 : 15.
(2). Christus is het, Die de Heilige Geest geeft, Joh. 20 : 22, Hand. 2 : 33. Dus Hij is het, van Wie wij Hem moeten begeren en bidden.
(3). Christus gebiedt Zelf dat wij Hem aanroepen zullen, Joh. 14 : 14: „Zo gij iets begeren zult in Mijnen Naam, Ik zal het doen.”
(4). De Apostolische Kerk heeft de Naam van Christus aangeroepen, Hand. 7 : 59: „En zij stenigden Stéfanus, aanroepende en zeggende: Heere Jezus, ontvang mijn geest”; id. 9 : 14: „Hij (Saulus heeft hier macht van de overpriesters, om te binden allen die Uwen Naam aanroepen”, en vers 21: „Is deze niet degene, die te Jeruzalem verstoorde die dezen Naam aanriepen? ” 1 Kor. 1 2: „Den geroepen heiligen, met allen dien de Naam, van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hunnen en onzen Heere.” Dus volgt daaruit, dat ook Christus terecht door ons aangebeden wordt, en waarachtig God is. En zo behoort ook naast de Vader en de Zoon de Heilige Geest aangeroepen te worden, 2 Kor. 13, zoals wij ook in Zijn Naam gedoopt worden, Matth. 28 : 19.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Zonderling »

Misschien drukte ik mij niet geheel goed uit.
Het is zeker dat de drie Personen aanbeden worden in de Bijbel, en dus ook door ons moeten worden aanbeden.
Maar in dit bidden moeten we altijd zien op de ene God, en bij het bidden tot de ene God moeten we tevens zien op de drie Personen in de Godheid.
En dat is ook wat @JGW hier citeerde van Athanasius.

Bij John Brown (Schots predikant in Rotterdam, in zijn boekje over het gebed) vind ik het als volgt verwoord:
John Brown schreef:Elkeen van deze drie Personen de ene, ware en levende God zijnde, moet met een goddelijke eer gediend en aangeroepen worden door het gebed. Gelijk de Vader moet aangebeden worden, zo ook de Zoon en de Heilige Geest, zie Matth. 28:19, Hand. 7:59, 2 Kor. 13:14, Openb. 1:4. Nochtans zijn er geen drie onderscheiden voorwerpen van godsdienstige eer en aanbidding, maar het voorwerp van aanbidding is alleen maar Een; want zij hebben maar alleen een en hetzelfde Wezen, en zo zijn ze God en dezelfde oneindige God, Die alleen het voorwerp van aanbidding is en aangeroepen moet worden. (...)

Hieruit volgt, dat welke Persoon van de Drie-eenheid genoemd wordt, dezelfde ene God wordt aangebeden; en wanneer zij alle Drie genoemd worden, dezelfde ene Godheid geëerd en gediend wordt. Wanneer een van de Personen gemeld wordt, zo mogen wij niet denken dat de Ander dan minder aangebeden of aangeroepen wordt; omdat dezelfde Godheid, in Welke drie Personen zijn, altijd aangeroepen wordt, en niet die Persoon als onderscheiden zijnde door Zijn personele eigenschappen, maar als hebbende hetzelfde goddelijke Wezen.
Plaats reactie