Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

parsifal schreef: Verder ben ik het vrees ik wel met je eens, al zijn punten van kritiek ook mogelijk in andere kerkverbanden.
De punten van kritiek zijn niet voor alleen de GG. Maar dat was het boek van vdZwaag ook niet. Vandaar dat ik overweeg om eens (de veel geprezen) kerkelijke weg te bewandelen...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Even een tip, memento: je zal al deze punten concreet moeten maken. Wat moeten we met bijvoorbeeld vage kreten zoals hierboven vetgemaakt door mij (niet allemaal)?
I know, I know. Maar ik begin altijd eerst met een helicopter view, waarin je alle hoofdpunten die in je opkomen op papier zet. Vervolgens ga je het concreet maken. De hoofdpunten kan je dan gebruiken als hoofdstuk titels.

Als je direct concreet begint, wordt het onoverzichtelijk. Daarbij loop je het risico dat je wel een goed punt hebt, maar de concrete uitwerking ervan niet goed is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Misschien moet je aan de kerkenraad eerst vragen: "ik wil een bezwaarschrift indienen, maar ben bang voor vormfouten. Hoe moet ik het doen om het goed te doen."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:Misschien moet je aan de kerkenraad eerst vragen: "ik wil een bezwaarschrift indienen, maar ben bang voor vormfouten. Hoe moet ik het doen om het goed te doen."
Is idd een goed idee. Misschien dat ik ook eens contact opneem met ds. Golverdingen, hij is volgens mij vorig jaar afgestudeerd aan Apeldoorn, en gezien zijn schrijven op kerkrecht.nl heeft hij misschien tips.

PS> Ik weet nog niet of ik echt een bezwaarschrift ga indienen. Er gaat ws. een hoop tijd inzitten, tijd die ik (eiglijk) niet heb. Maar aan de andre kant; het is het zeker waard als men zich er daadwerkelijk op gaat bezinnen...
limosa

Bericht door limosa »

Even een jurist contacten kan ook nuttig zijn. Er zjin er die zich zelfs in hun vrije tijd met deze zaken bezig houden.

Als je niet weet wie ik bedoel hoor ik het wel . . .
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Op de laatste synode is ook over kerkrecht gesproken. Toen werd gezegd dat het belangrijk is de eigen regels na te leven, willen we niet door de 'wereldlijke' rechter ongelijk krijgen.

Het is natuurlijk hoogst ongebruikelijk, maar sommige zaken zou je best wel eens willen laten toetsen in een zgn proefproces. Leven we de regels wel na, die we zelf hebben. En kunnen ze de redelijkheids- en billijkheidseis doorstaan.

Bij een proefproces willen belanghebbenden in twijfelgevallen weten hoe de rechter tegen een bepaalde regel aankijkt.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

PS> Ik weet nog niet of ik echt een bezwaarschrift ga indienen.
Je kunt in ieder geval vragen hoe je het precies moet doen om 'erdoor' te komen. Zodat ze daarover in ieder geval moeten nadenken.
Wanneer jij dat vervolgens even hier op het forum zet, kan iedereen zich stipt aan die gegeven regels houden en op de exact juiste manier tot handelen overgaan.

Groet,
Houthakker.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Eigenlijk lastig allemaal.

Het feit dat je bezwaar hebt leidt meteen tot 5e en 9e gebods-censuur-zaken. Dat moet eigenlijk helemaal niet kunnen, hangende de procedure.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Een eventueel aandachtspunt in een bezwaarschrift kan ook de toepassing van de kerkorde zijn.
De kerkorde wordt toegepast waar men het nodig vindt en op andere punten niet. Dit moet eigenlijk niet kunnen!
limosa

Bericht door limosa »

schiet mij nog te binnen . . .

een bezwaarschift aan de deur spijkeren wil ook wel eens helpen
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tegenwoordig valt dat onder kleine criminaliteit.

De kerkelijke weg is het ook al niet meer.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Eigenlijk lastig allemaal.

Het feit dat je bezwaar hebt leidt meteen tot 5e en 9e gebods-censuur-zaken. Dat moet eigenlijk helemaal niet kunnen, hangende de procedure.
Dat geldt toch alleen maar als je een bezwaarschrift schrijft, maar het niet als bezwaarschrift indient??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik help het je hopen....
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:Tegenwoordig valt dat onder kleine criminaliteit.
Ja, de spijkers zijn door de jaren wat verfijnder geworden. :mrgreen: Vroegah was het nog grote criminaliteit. Dikke gaten in de deur.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Er wordt helaas soms in het kerkrecht gehandeld naar willekeur.

Een paar maanden geleden werd een belijdend lid onder 'censuur' geplaatst. Dit onder andere naar aanleiding van het vierde gebod. Ze ging 's zondags naar een andere kerkelijke gemeeente, in plaats van naar haar plaatselijke GGiN en dat deed ze dus met de auto [overtreding 4e gebod].

Nu wil ik daar géén oordeel over uitspreken, wel over de kerkelijke willekeur. Het is namelijk zo dat bijna 40% van die gemeente bestaat uit mensen die uit naburige dorpen komen en dus op zondag met de auto naar die GGiN komen!
Plaats reactie