Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik vraag mij af hoe je veelvoorkomende prediking binnen je gemeente kunt veranderen als je het er niet mee eens bent. Ik bedoel: Wat is de bewijslast? Moet je een hele foute preek eruit pikken, bekritiseren en voorleggen aan de kerkenraad? Of moet je algemene tendensen signaleren in de prediking die tegen de Bijbel ingaan en vragen of ze het herkennen en mede veroordelen? Moet je bij die predikanten zelf beginnen? Het is lastig om bewezen te krijgen dat de prediking binnen een bepaald kerkverband eenzijdig is.
Hoe kun je dat het beste bewijzen en voorleggen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tip: 1098 pagina's bewijs is niet genoeg.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Soms lijkt het ook wel alsof je van een andere planeet komt ofzo. Ik las zondag de SB over separerende prediking. Daar werd cath. v&a 84 geciteerd:
Hoe wordt het koninkrijk der hemelen door de verkondiging van het heilig evangelie geopend en gesloten?

Antwoord Volgens het bevel van Christus wordt aan de gelovigen, allen samen en ieder persoonlijk, verkondigd en in het openbaar verklaard, dat al hun zonden hun door God om de verdienste van Christus werkelijk vergeven zijn, zo vaak zij de belofte van het evangelie met waar geloof aannemen.
Maar aan alle ongelovigen en huichelaars wordt verkondigd en verklaard, dat de toorn van God en het eeuwig oordeel op hen rusten, zolang zij zich niet bekeren.
Naar dit getuigenis van het evangelie zal God oordelen, zowel in dit als in het toekomstige leven.

Ow ja?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Refojongere schreef:Ik vraag mij af hoe je veelvoorkomende prediking binnen je gemeente kunt veranderen als je het er niet mee eens bent. Ik bedoel: Wat is de bewijslast? Moet je een hele foute preek eruit pikken, bekritiseren en voorleggen aan de kerkenraad? Of moet je algemene tendensen signaleren in de prediking die tegen de Bijbel ingaan en vragen of ze het herkennen en mede veroordelen? Moet je bij die predikanten zelf beginnen? Het is lastig om bewezen te krijgen dat de prediking binnen een bepaald kerkverband eenzijdig is.
Hoe kun je dat het beste bewijzen en voorleggen?
Misschien is hiermee al bewezen RJ, dat het niet gaat om een kerk, maar om de plaatselijke gemeente. Al die meerdere vergaderingen gaan veel te gauw kerkje spelen.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

ndonselaar schreef:
Gallie schreef:

Zou je even kunnen zeggen hoe lang deze situatie al loopt? Het is namelijk zo, dat er eens is afgesproken dat leden die nooit meer in de kerk komen onder censuur komen. Ze kunnen nl niet onbeperkt lid van een gemeente blijven en ondertussen ergens anders kerken. Ik zie trouwens ook niet in dat iemand dat zelf zou willen, maar dat terzijde. Anyway, er moet een keer afgesproken zijn dat censuur uiteindelijk toegepast moet worden, maar ik verwacht dat dat niet al na enkele maanden is. Misschien als je langer dan een jaar niet meer in de kerk komt.

Verder, hoe zou jij censuur toe willen passen op mensen die geen lid van je eigen gemeente zijn maar daar wel regelmatig kerken? Censuur op niet-leden, dat kan gewoon niet volgens mij. Dus het is niet willekeur maar gewoon logica dat er aan de tegenovergestelde situaties niets gedaan wordt.
Inderdaad Gallie loopt deze zaak al enige tijd, maar ook hier ontloopt de kerkenraad een inhoudelijke discussie. De zaak is ook erg vreemd begonnen. De betreffende ouderling uit de GGiN bezocht doordeweeks een kerkdienst van een hervormde predikant. Daar maakte zijn medeambtsdragers tot op classicaal / synodaal niveau een probleem van. Het heeft de man uiteindelijk doen besluiten om zijn ambt neer te leggen.

Dat je als kerkenraad censuur toepast op iemand die al maanden niet in de kerk komt, zou ik kunnen begrijpen, maar nogmaals niet op grond van het vierde gebod, want dan moet je al die ontevreden leden uit andere gemeenten die nu lid zijn van de GGiN ook onder censuur plaatsen. Dat doen ze niet, dus ze handelen willekeurig.
Deze casus ken ik toevallig ook. De feiten liggen echter heel anders. Met stijgende verbazing heb ik jullie bijdragen hierover gelezen. Ik heb de betrokken ex-ouderling en z'n vrouw alsmede kerkenraadsleden hierover gesproken. Het is een heel lastige casus, maar deze vrouw is beslist niet afgesneden omdat ze op zondag met de auto elders kerkt. Wat hier gebeurt is op basis van laster de handelswijze van een kerkenraad ongehoord veroordelen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Jean le Fontain schreef:
ndonselaar schreef:
Gallie schreef:

Zou je even kunnen zeggen hoe lang deze situatie al loopt? Het is namelijk zo, dat er eens is afgesproken dat leden die nooit meer in de kerk komen onder censuur komen. Ze kunnen nl niet onbeperkt lid van een gemeente blijven en ondertussen ergens anders kerken. Ik zie trouwens ook niet in dat iemand dat zelf zou willen, maar dat terzijde. Anyway, er moet een keer afgesproken zijn dat censuur uiteindelijk toegepast moet worden, maar ik verwacht dat dat niet al na enkele maanden is. Misschien als je langer dan een jaar niet meer in de kerk komt.

Verder, hoe zou jij censuur toe willen passen op mensen die geen lid van je eigen gemeente zijn maar daar wel regelmatig kerken? Censuur op niet-leden, dat kan gewoon niet volgens mij. Dus het is niet willekeur maar gewoon logica dat er aan de tegenovergestelde situaties niets gedaan wordt.
Inderdaad Gallie loopt deze zaak al enige tijd, maar ook hier ontloopt de kerkenraad een inhoudelijke discussie. De zaak is ook erg vreemd begonnen. De betreffende ouderling uit de GGiN bezocht doordeweeks een kerkdienst van een hervormde predikant. Daar maakte zijn medeambtsdragers tot op classicaal / synodaal niveau een probleem van. Het heeft de man uiteindelijk doen besluiten om zijn ambt neer te leggen.

Dat je als kerkenraad censuur toepast op iemand die al maanden niet in de kerk komt, zou ik kunnen begrijpen, maar nogmaals niet op grond van het vierde gebod, want dan moet je al die ontevreden leden uit andere gemeenten die nu lid zijn van de GGiN ook onder censuur plaatsen. Dat doen ze niet, dus ze handelen willekeurig.
Deze casus ken ik toevallig ook. De feiten liggen echter heel anders. Met stijgende verbazing heb ik jullie bijdragen hierover gelezen. Ik heb de betrokken ex-ouderling en z'n vrouw alsmede kerkenraadsleden hierover gesproken. Het is een heel lastige casus, maar deze vrouw is beslist niet afgesneden omdat ze op zondag met de auto elders kerkt. Wat hier gebeurt is op basis van laster de handelswijze van een kerkenraad ongehoord veroordelen.
Beste Jean le Fontain,

Ik heb bewúst de omschrijving zo algemeen mogelijk gehouden. Dit om te voorkomen dat we hier een discussie beginnen over personen of kerkenraden. Dat mag namelijk nooit de bedoeling zijn. Dat was ook de reden dat ik noemde 'onder andere'. Het lijkt me beter om dit geval te laten rusten en zeker hierover niet in discussie te gaan, ook al heb je door je posting [zonder feiten te noemen] jezelf eveneens schuldig gemaakt aan willekeur.

Nogmaals hierover een discussie te beginnen lijkt me geen goed idee.

Waar het mij omgaat dat de censuur in bepaalde gemeenten nogal eens willekeurig wordt toegepast. Dat gebeurt niet alleen op plaatselijk niveau, maar ook op landelijk synodaal niveau.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

ndonselaar schreef:
Beste Jean le Fontain,

Ik heb bewúst de omschrijving zo algemeen mogelijk gehouden. Dit om te voorkomen dat we hier een discussie beginnen over personen of kerkenraden. Dat mag namelijk nooit de bedoeling zijn. Dat was ook de reden dat ik noemde 'onder andere'. Het lijkt me beter om dit geval te laten rusten en zeker hierover niet in discussie te gaan, ook al heb je door je posting [zonder feiten te noemen] jezelf eveneens schuldig gemaakt aan willekeur.

Nogmaals hierover een discussie te beginnen lijkt me geen goed idee.
Akkoord, met deze nuancering kan ik wel leven. Je toevoeging over het 4e gebod suggereerde wel dat dat de hoofdmoot van het probleem was/is, dat heb ik willen corrigeren zonder overigens een discussie uit te lokken over deze casus.
ndonselaar schreef:
Waar het mij omgaat dat de censuur in bepaalde gemeenten nogal eens willekeurig wordt toegepast. Dat gebeurt niet alleen op plaatselijk niveau, maar ook op landelijk synodaal niveau.
Het toepassen van censuur is ook een zaak van uiterste voorzichtigheid, waarbij hoor en wederhoor zorgvuldig moeten worden toegepast. Als de censuur wordt toegepast maakt dat ontzettend veel los in een gemeente.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Bericht door Mara »

Als een gemeentelid een brief schrijft naar de classis, moet de kerkenraad dan daarvan in kennis gesteld worden?
En zo ja, ook w.b. de inhoud van deze brief?
Ik weet niet of dit per kerkverband verschillend is, wellicht ten overvloede, het betreft de CGK.

N.B. Ik wist even niet in welk topic dit moest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Als een gemeentelid een brief schrijft naar de classis, moet de kerkenraad dan daarvan in kennis gesteld worden?
En zo ja, ook w.b. de inhoud van deze brief?
Ik weet niet of dit per kerkverband verschillend is, wellicht ten overvloede, het betreft de CGK.

N.B. Ik wist even niet in welk topic dit moest.
Als het over de kerkenraad gaat, of de situatie in de eigen gemeente, dan lijkt het me juist om de kerkenraad een afschrift te versturen.

Maar of het verplicht is in de CGK zou ik niet durven zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Bericht door Piet Puk »

Mara schreef:Als een gemeentelid een brief schrijft naar de classis, moet de kerkenraad dan daarvan in kennis gesteld worden?
En zo ja, ook w.b. de inhoud van deze brief?
Ik weet niet of dit per kerkverband verschillend is, wellicht ten overvloede, het betreft de CGK.

N.B. Ik wist even niet in welk topic dit moest.
Die brief zien ze vanzelf bij de classis-stukken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Bericht door refo »

Je moet eerst bij de kerkenraad zijn. Als je daar je gelijk niet krijgt, stuur je ze een bericht: ik beroep mij op de classis. Het beroepschrift zien ze vanzelf.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: Maar of het verplicht is in de CGK zou ik niet durven zeggen.
Niet persé verplicht, maar of dit de gebruikelijke gang van zaken is in het kerkrecht.
refo schreef:Je moet eerst bij de kerkenraad zijn.
Die stap was (uiteraard) al gezet.
Piet Puk schreef:Die brief zien ze vanzelf bij de classis-stukken.
Eventuele bewijsstukken, moeten die dan bijgevoegd worden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie