Standen in het genadeleven

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Zonderling »

Framboos schreef:Ik wil in ieder geval duidelijk maken dat ook ik er niet naar sta dat mensen rust wordt gegeven buiten Christus. Of dat mensen onbewust wedergeboren zijn, evenmin om te rusten op ellendekennis. Je suggereert dat dit veel voorkomt of breed verdedigd wordt, maar ik heb op dit forum nog niemand het standpunt horen verdedigen dat je buiten Christus kennis jezelf wedergeboren kunt noemen.
Ik heb ook niet gelezen dat mensen hier openlijk schrijven dat zij zichzelf zo kunnen noemen.
Ik heb hier wel gelezen (vandaag nog) dat mensen met alléén kennis van ellende zonder enige kennis van verlossing / van Christus / de beloften in Christus, reeds wedergeboren zijn, namelijk 'van Gods zijde' (zo wordt gezegd).
Dan is het wel zeker dat inderdaad velen de toepassing zullen maken dat dit ook voor hen geldt.
Want arglistig is het hart.
Bovendien, als openlijk geleerd wordt dat zulke mensen reeds wedergeboren zijn van Gods zijde, zou men dit dan voor zichzelf niet mogen geloven?
Laatst gewijzigd door Zonderling op 09 aug 2018, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door pierre27 »

Mooi artikel, dank voor het delen. Het was toen in 1722 ook al een potje...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Posthoorn »

Zonderling schreef:Bij hen was een ware verslagenheid die niet alleen gewerkt was door de wet, maar ook door het Evangelie. En de Heilige Geest werkte in hen bij dezelfde gebeurtenis door tot het ware geloof. Dan is het onderscheid tussen voorbereidend en zaligmakend werk door ons niet te bepalen (meen ik).

Wat de puriteinen en Schotten met voorbereidend werk bedoelden, ligt hiervóór.
Ik kan dit toch zo niet helemaal meemaken. Als dat zo was, dan zou er toch ook al een evangelische boetvaardigheid zijn vóór de kennis van Christus.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Johannes S »

Zonderling schreef:
Framboos schreef:Ik wil in ieder geval duidelijk maken dat ook ik er niet naar sta dat mensen rust wordt gegeven buiten Christus. Of dat mensen onbewust wedergeboren zijn, evenmin om te rusten op ellendekennis. Je suggereert dat dit veel voorkomt of breed verdedigd wordt, maar ik heb op dit forum nog niemand het standpunt horen verdedigen dat je buiten Christus kennis jezelf wedergeboren kunt noemen.
Ik heb ook niet gelezen dat mensen hier openlijk schrijven dat zij zichzelf zo kunnen noemen.
Ik heb hier wel gelezen (vandaag nog) dat mensen met alléén kennis van ellende zonder enige kennis van verlossing / van Christus / de beloften in Christus, reeds wedergeboren zijn, namelijk 'van Gods zijde' (zo wordt gezegd).
Dan is het wel zeker dat inderdaad velen de toepassing zullen maken dat dit ook voor hen geldt.
Want arglistig is het hart.
Bovendien, als openlijk geleerd wordt dat zulke mensen reeds wedergeboren zijn van Gods zijde, zou men dit dan voor zichzelf niet mogen geloven?
Met alleen ellendekennis sta je toch nog voor de enge poort? Volgens mij (en ik denk dat ik dat kan beargumenteren met bijbelteksten) moet je juist verlost zijn van je ellende.

Ik noem een bijbeltekst: 'zonder heiligmaking kan niemand God zien'.
Hebreeën 12:14
Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal;

Heiligmaking volgt uit rechtvaardigverklaring. Het is een vrucht van de Geest.
1 Korinthiërs 1:30
Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing.

Romeinen 6:22
Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.

Wedergeboorte wil zeggen dat je de Geest hebt en het is toch bijna onmogelijk dat je dat niet weet?

En de hoop beschaamt niet, omdat de Liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, die ons is gegeven. Rom. 5 : 5.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Framboos »

Zonderling schreef:
Framboos schreef:Ik wil in ieder geval duidelijk maken dat ook ik er niet naar sta dat mensen rust wordt gegeven buiten Christus. Of dat mensen onbewust wedergeboren zijn, evenmin om te rusten op ellendekennis. Je suggereert dat dit veel voorkomt of breed verdedigd wordt, maar ik heb op dit forum nog niemand het standpunt horen verdedigen dat je buiten Christus kennis jezelf wedergeboren kunt noemen.
Ik heb ook niet gelezen dat mensen hier openlijk schrijven dat zij zichzelf zo kunnen noemen.
Ik heb hier wel gelezen (vandaag nog) dat mensen met alléén kennis van ellende zonder enige kennis van verlossing / van Christus / de beloften in Christus, reeds wedergeboren zijn, namelijk 'van Gods zijde' (zo wordt gezegd).
Dan is het wel zeker dat inderdaad velen de toepassing zullen maken dat dit ook voor hen geldt.
Want arglistig is het hart.
Bovendien, als openlijk geleerd wordt dat zulke mensen reeds wedergeboren zijn van Gods zijde, zou men dit dan voor zichzelf niet mogen geloven?
Waar precies de wedergeboorte te plaatsen is, laa't ik in het midden. Ik denk bij het punt waar de Heilige Geest in een ziel begint te werken, en de zondaar begint te zien dat hij tegen God gezondigd heeft en daar rekenschap van af moet leggen. Maar ik ga daar niet over strijden. Wat voor mij in ieder geval vast staat is dat een dergelijke zondaar zichzelf niet ziet en niet kan zien als wedergeborene, maar als zondaar. Wat zeker is, is dat de Heere niet laat varen het werk van Zijn handen, dus als God werkelijk begonnen is, zal Hij het ook voleinden. In die zin kan ik begrip hebben voor de uitspraak dat de mens dan van Gods zijde wedergeboren is. Ik snap ook heel goed het gevaar ervan. Daarentegen: De zondaar weet echt niet of het Gods werk is, of niet, en kan daar dus ook niet mee rekenen. Die weet alleen dat God rechtvaardig is en de zonde niet door de vingers kan zien. Van de mens uit kan daardoor pas rust zijn als er enige kennis is van de Middelaar.

Tussen haakjes: de mens is inderdaad arglistig en kan met beide zijden een verkeerde toepassing maken. Dat geldt voor 'onbewuste wedergeboorte maar ook voor sterke nadruk op het moeten geloven enz
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Framboos »

Johannes S : als je Geest begint te werken, ben je dan gelijk gerechtvaardigd en geheiligd? Wordt alles direct op 1 dag geleerd? Ik ben het met je eens dat de werking van de Geest niet verborgen blijft en gezien gaat worden, maar dat is hier niet het punt van discussie.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Johannes S »

Framboos schreef:Johannes S : als je Geest begint te werken, ben je dan gelijk gerechtvaardigd en geheiligd? Wordt alles direct op 1 dag geleerd? Ik ben het met je eens dat de werking van de Geest niet verborgen blijft en gezien gaat worden, maar dat is hier niet het punt van discussie.
Nee, maar maar wedergeboorte houdt in dat je rechtvaardigverklaard en geheiligd bent en in Christus, een nieuw schepsel.
Al de werkingen van de Geest daarvoor betekenen geen wedergeboorte.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door AnJa »

Posthoorn schreef:Citaat uit een boek over het gezelschapsleven:
B. bereikte de hoge leeftijd van achtentachtig jaar. Op eerste kerstdag 1950 is hij overleden. Hij is gestorven zoals hij geleefd had: uitziend naar Gods heil met sterk verlangen. Ds. J. van der Poel zei op de hem kernachtige wijze: "Oude B. behoorde tot de mensen die met schrik in de hemel vallen"
Wat vinden jullie daarvan?
@Posthoorn,
Wat vind jij er zelf van?
Ik ben benieuwd naar jouw visie, maar dit draadje doorlezend heb ik dat niet kunnen ontdekken .
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Posthoorn »

AnJa schreef:
Posthoorn schreef:Citaat uit een boek over het gezelschapsleven:
B. bereikte de hoge leeftijd van achtentachtig jaar. Op eerste kerstdag 1950 is hij overleden. Hij is gestorven zoals hij geleefd had: uitziend naar Gods heil met sterk verlangen. Ds. J. van der Poel zei op de hem kernachtige wijze: "Oude B. behoorde tot de mensen die met schrik in de hemel vallen"
Wat vinden jullie daarvan?
@Posthoorn,
Wat vind jij er zelf van?
Ik ben benieuwd naar jouw visie, maar dit draadje doorlezend heb ik dat niet kunnen ontdekken .
Ik weet het niet. Ik zou wensen dat het waar was.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door AnJa »

Posthoorn schreef:
AnJa schreef:
Posthoorn schreef:Citaat uit een boek over het gezelschapsleven:
B. bereikte de hoge leeftijd van achtentachtig jaar. Op eerste kerstdag 1950 is hij overleden. Hij is gestorven zoals hij geleefd had: uitziend naar Gods heil met sterk verlangen. Ds. J. van der Poel zei op de hem kernachtige wijze: "Oude B. behoorde tot de mensen die met schrik in de hemel vallen"
Wat vinden jullie daarvan?
@Posthoorn,
Wat vind jij er zelf van?
Ik ben benieuwd naar jouw visie, maar dit draadje doorlezend heb ik dat niet kunnen ontdekken .
Ik weet het niet. Ik zou wensen dat het waar was.
Dat wat waar is?
Dat je met schrik in de hemel kunt vallen, bedoel je?
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Posthoorn »

AnJa schreef:
Posthoorn schreef: Ik weet het niet. Ik zou wensen dat het waar was.
Dat wat waar is?
Dat je met schrik in de hemel kunt vallen, bedoel je?
Ja. Ik zeg dit overigens niet met het oog op mezelf.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door AnJa »

Posthoorn schreef:
AnJa schreef:
Posthoorn schreef: Ik weet het niet. Ik zou wensen dat het waar was.
Dat wat waar is?
Dat je met schrik in de hemel kunt vallen, bedoel je?
Ja. Ik zeg dit overigens niet met het oog op mezelf.
Voor je naaste(n), concludeer ik dan.
Ik zou het ook wensen, maar zelf kan ik er geen bijbelse grond voor vinden.
Met alle respect trouwens voor ds J. van der Poel, daarom ook benieuwd hoe hij dat zo kon zeggen.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Johannes S »

Johannes S schreef:
Framboos schreef:Johannes S : als je Geest begint te werken, ben je dan gelijk gerechtvaardigd en geheiligd? Wordt alles direct op 1 dag geleerd? Ik ben het met je eens dat de werking van de Geest niet verborgen blijft en gezien gaat worden, maar dat is hier niet het punt van discussie.
Nee, maar maar wedergeboorte houdt in dat je rechtvaardigverklaard en geheiligd bent en in Christus, een nieuw schepsel.
Al de werkingen van de Geest daarvoor betekenen geen wedergeboorte.
Ik zou nog willen toevoegen dat je wedergeboren bent als je aan de wet gestorven bent en kunt zeggen 'niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij'.

Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben
met Christus gekruist; Gal. 2:19-20a.

Lees Galaten 2.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef:
Zonderling schreef:Bij hen was een ware verslagenheid die niet alleen gewerkt was door de wet, maar ook door het Evangelie. En de Heilige Geest werkte in hen bij dezelfde gebeurtenis door tot het ware geloof. Dan is het onderscheid tussen voorbereidend en zaligmakend werk door ons niet te bepalen (meen ik).

Wat de puriteinen en Schotten met voorbereidend werk bedoelden, ligt hiervóór.
Ik kan dit toch zo niet helemaal meemaken. Als dat zo was, dan zou er toch ook al een evangelische boetvaardigheid zijn vóór de kennis van Christus.
Ds. Harinck heeft in zijn lezing het voorbereidend werk uitgelegd ook met hoe de Puriteinen die zien.
Heb je die lezing wel eens beluisterd?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door GGotK »

Posthoorn schreef:Citaat uit een boek over het gezelschapsleven:
B. bereikte de hoge leeftijd van achtentachtig jaar. Op eerste kerstdag 1950 is hij overleden. Hij is gestorven zoals hij geleefd had: uitziend naar Gods heil met sterk verlangen. Ds. J. van der Poel zei op de hem kernachtige wijze: "Oude B. behoorde tot de mensen die met schrik in de hemel vallen"
Wat vinden jullie daarvan?
Om hier iets van te vinden zou je wat meer achtergrondinformatie moeten weten. Gunnend mogen, ja moeten we zijn, maar dan wel op goede gronden.
Ik zie de laatste jaren ook steeds vaker de tekst "De Heere kent degenen die de Zijnen zijn" boven rouwadvertenties staan, wat volgens mij toch een gevolg is van de prediking onder ons en ook tekenend is dat er nog maar zo weinig doorgeleid volk is heden ten dage.
Ik zeg dit uiteraard met schroom, want dit is een teer onderwerp.
Plaats reactie